آشنایی با اصول طراحی داخلی و ایجاد فضای بهتر 

اصول طراحی داخلی و نکات آن

اکثر افراد در هنگام تغییر دکوراسیون منزل با تردیدها و ابهام‌های متعددی روبرو می‌شوند. از ارتفاع مناسب برای نصب تابلوهای نقاشی یا قاب‌ها گرفته تا ابعاد ایده‌آل و ارتفاع مناسب برای لوستر اتاق‌های مختلف و حتی ابعاد استاندارد فرش برای هرفضای منزل که هرکدام می‌توانند حسابی فرد را گیج و کلافه کنند. اما در صورتی که با اصول طراحی داخلی آشنایی داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید به این سوالات پاسخ داده و در نتیجه به بهترین نحو ممکن دکوراسیون منزل‌تان را انجام دهید و چیدمانی زیبا و جذاب را در فضا ایجاد کنید.

باید این را در نظر داشته باشید که در طراحی داخلی به کاربردی بودن مفید اجزا اهمیت زیادی داده می‌شود. از همین رو با اطلاع از مبنای اصلی طراحی داخلی می‌توانید با به کارگیری هر سبکی از دکوراسیون داخلی منزل، در کارتان موفق باشید. در این مقاله بیشتر در این رابطه صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید:

اصول طراحی داخلی همیشه ثابت هستند؟

در طراحی داخلی یک خانه به تعداد انسان‌های کره زمین و سلایق آنها، روش‌های مختلفی وجود دارد؛ اما چیزی که تحت‌عنوان اصول طراحی داخلی مطرح می‌شود، قواعدی کلی برای استفاده کاربردی از تمامی اجزا، به بهترین شکل و در عین حال رعایت جنبه زیبایی‌شناسی آنهاست.

در اینجا مجموعه ای از ترفندها و اصول طراحی داخلی مفید که برخی از آنها کلی و عمومی هستند و برخی دیگر به شکلی خاص به موضوع مشخصی می‌پردازند را ذکر می‌کنیم تا بتوانید از این اصول بهره برده و با اجتناب از اشتباهات رایج در چیدمان منزل، بتوانید به کاربردی‌ترین نحو ممکن خانه‌تان را بچینید:

استفاده از لایه‌های مختلف و پرهیز از زیاده‌روی

به ایجاد لایه‌های مختلف فکر کنید. لایه‌هایی نظیر رنگ، طرح، پارچه‌ها، سطوح، نور، قاب‌ها، گیاهان، کتاب‌ها و غیره را مدنظر داشته باشید. به جای آنکه به این فکر باشید که چه چیزی مد روز است، دنبال آن چیزی باشید که دوست دارید. تصویری که در این اتاق نشیمن آرام اما با جزئیات زیاد می‌بینید، نشان‌دهنده این است که فرد باید آن چیزی که سبک فردی‌اش است را بر مد روز ترجیح دهد.

تعریف شما از مفهوم “بیش از حد” برای جلوگیری از زیاده‌روی، به حساسیت‌های شما بستگی دارد؛ در هر صورت از اینکه هر چیزی را به یکباره و بدون حساب و کتاب، در اتاق قرار دهید خودداری کنید.

اصول طراحی داخلی و درنظر داشتن لایه ها
در دکوراسیون و طراحی داخلی باید به همه موارد مورد علاقه‌مان توجه کنیم

برای مبلمان فضای تنفس بگذارید

برای اینکه فضای راحتی برای زندگی داشته باشید، با توجه به اصول طراحی داخلی، به موارد کاربردی نیز در کنار زیبایی چیدمان فکر کنید. علاوه بر این‌ها طبق یک قاعده کلی در چیدمان مبلمان ، باید فاصله بین مبل و میز جلوی آن حدود 45 سانتی متر باشد. میزان فضای کمتر از این باعث می شود که احساس تحت فشار بودن کنید. اما اگر این فاصله بیشتر باشد، برای دسترسی به نوشیدنی یا کتاب روی میز دچار مشکل خواهید شد.

همچنین از این نکته اطمینان حاصل کنید که میز جلوی مبلتان بزرگتر از مبل نباشد. طول میز جلوی مبل باید تقریباً نصف یا دو سوم طول مبل باشد؛ با رعایت این نسبت‌ها شما احساس راحتی بیشتری خواهید کرد.

اصول طراحی داخلی و فاصله بین میز و مبل
فاصله بین مبل و میز جلوی آن باید به اندازه‌ای باشد که دسترسی به میز راحت باشد

فرش را اندازه بگیرید

دکوراسیون بسیاری از اتاق‌های زیبا، توسط فرش‌هایی با اندازه‌های نامتناسب، خراب می‌شوند. یک فرش ۶ متری در یک اتاق متوسط می‌تواند انتخاب خوبی باشد؛ اما برای یک فضای بزرگتر ، فرشی با این ابعاد مناسب نخواهد بود. از این نکته اطمینان حاصل کنید که اندازه فرش طوری باشد که حداقل دو پایه جلویی مبل‌ها و صندلی‌ها روی فرش قرار گیرند.

نقش فرش در دکوراسیون منزل به حدی است که ارزش آن را دارد تا بگردید و یک فرش با اندازه‌ای مناسب پیدا کنید. بسیاری از خرده‌فروشان فرش‌هایی با اندازه‌های مختلف و قیمت‌های مناسبی دارند. همچنین می‌توانید برای خرید یک فرش مناسب برای اتاقتان پس‌انداز کنید و در نهایت یک فرش ایده‌آل سفارش دهید، چون تأثیری که فرش روی دکوراسیون یک اتاق می‌گذارد، ارزش این سرمایه‌گذاری را دارد.

اصول طراحی داخلی و اندازه مناسب فرش‌ها
در اصول طراحی داخلی اندازه فرش‌ها باید طوری باشد که پایه‌های جلویی مبل‌ها روی آن قرار بگیرند.

اندازه مناسب پرده‌ها

پرده‌ها هم نباید خیلی کوتاه یا بیش از حد بلند باشند؛ دقیقا همان‌طور که شلوارهایمان را کوتاه‌تر یا بلندتر از اندازه نرمال نمی‌خریم.

برای آنکه پرده در بهترین شکلش جلوه کند، بهتر است اطمینان حاصل کنید که پرده‌ها، همانند تصویر زیر، دقیقا تا روی زمین قرار بگیرند. بهتر است عرض پارچه‌ای که برای پرده در نظر می‌گیرید یک و نیم تا دو برابر عرض پنجره باشد. برای پنجره‌های بسیار عریض مانند آنچه در تصویر می‌بینید، پارچه‌هایی با دو برابر عرض پنجره بهتر خواهند بود تا درزهای کمتری وجود داشته باشد.

پس با درنظر داشتن اشتباهات رایج در تهیه و نصب پرده و اجتناب از آنها، به این بعد مهم در طراحی داخلی منزل توجه کنید.

اصول طراحی داخلی و انتخاب اندازه مناسب برای پرده ها
در اصول طراحی داخلی پرده ها باید تا روی زمین امتداد داشته باشند.

انتخاب جنس مناسب پارچه پرده و روتختی

هنگام انتخاب پارچه هرگز عملکرد را قربانی فرم و شکل پارچه نکنید و مطمئن شوید که جنسی را انتخاب می‌کنید که متناسب با هدف و کاربردتان باشد.

به‌عنوان مثال اگر قصد تاریک کردن اتاق خوابتان را دارید و می‌خواهید نور یا حتی سروصداهای فضا را توسط پرده بگیرید، بهتر است که از جنس‌های سنگین و تیره استفاده کنید؛ و یا برای انتخاب پارچه پرده اتاق خواب کودک به سراغ یک جنس نرم و لطیف بروید.

اصول طراحی داخلی و جنس پارچه پرده‌ها
جنس پارچه‌ها و پرده‌ها را با توجه به کاربرد پارچه و نیازتان انتخاب کنید

در نصب تابلوها دقت کنید

یکی از مهمترین اصول طراحی داخلی ، در نظر داشتن قوانین نصب تصاویر ، قاب‌ها و نقاشی‌هاست. نباید قابها را خیلی بالا نصب کنید. نصب قاب‌ها و اشیاء هنری بر روی دیوار باید تناسب خوبی با زاویه دید انسان داشته باشد. این بدان معناست که شما نباید در هنگام نصب تابلوها روی دیوار، اندازه اتاق را در نظر بگیرید؛ بلکه باید نسبت اندازه انسان‌ها در اتاق را مد نظر قرار دهید. مثلا بهترین ارتفاع برای نصب تابلوها، ارتفاعی است که تابلوها هم‌تراز با چشم باشند؛ یعنی باید حدود 1.5 متر از کف زمین تا مرکز هر تابلو فاصله باشد.

اگر می‌خواهید روی یک دیوار، گالری‌ای از آثار هنری ایجاد کنید، تصویر اصلی باید در سطحی هم ارتفاع با سطح چشمان افراد آویزان شود و بقیه تصاویر به نسبت‌های مختلف اطراف آن نصب شوند. البته در این مورد استثناهایی نیز وجود دارد. مثلا اگر یک قاب کوچک موردعلاقه شماست، می‌توانید آن را بالای میز کناری یا در کنار یک لامپ نصب کنید. این کار باعث می‌شود حال و هوای صمیمی‌تری نیز ایجاد شود.

نصب تابلوها بر طبق اصول طراحی داخلی
یکی از اصول طراحی داخلی ، نصب تابلوها در ارتفاعی هم تراز با چشم است.

اندازه‌های کلیدی در آشپزخانه

اندازه‌های بسیار زیادی وجود دارند که برای خلق یک آشپزخانه زیبا و امن مهم هستند. عمق استاندارد کابینت‌ها 60 سانتی متر است. یک قانون مفید برای تعیین فاصله بین کابینت‌های موازی بالا و پایین، این است که باید فاصله آنها از هم یک متر و 20 سانتیمتر باشد تا حتی اگر درهای کابینت ها باز هستند، بتوانید به راحتی و امنیت در آنجا حرکت کنید. البته یک متر و 10 سانتیمتر هم اندازه خوب و قابل قبولی است.

در اصول طراحی داخلی، کوچکترین اندازه توصیه شده برای جزیره آشپزخانه حدود 1.15 در 1.15 متر است و صندلی‌ها باید حداقل 30 سانتی‌متر تا لبه کانتر فاصله داشته باشند.

اندازه‌های آشپزخانه در اصول طراحی داخلی
درنظر گرفتن عمق و فاصله کابینت‌ها از کاربردی‌ترین اصول طراحی داخلی در آشپرخانه است

چیدمان صحیح میز و صندلی‌ها

زمانی که می‌خواهید میز ناهارخوری و صندلی‌های آن را بچینید، در نظر داشته باشید که اطراف آنها فضای کافی برای عبور کردن وجود داشته باشد. هر شخص ( و بنابراین تمام صندلی‌های) دور میز ناهارخوری باید حدود 60 سانتیمتر فضا داشته باشند تا هنگام استفاده از میز آرنج افراد به جایی برخورد نکند.

معمولاً توصیه می‌شود که فاصله بین لبه میز با دیوار یا هر مبلمانی که در پشت آن وجود دارد، حدود 90 سانتیمتر باشد تا افراد بتوانند به‌راحتی بر روی صندلی بنشینند و یا بلند شوند. وقتی صندلی‌های ناهارخوری حدود 30 سانتیمتر از زیر میز فاصله داشته باشند استفاده از آنها، بسیار راحت خواهد بود.

چیدمان صندلی‌ها در اصول طراحی داخلی
چیدمان و فاصله استاندارد میز و صندلی‌ها از دیوار، از اصول مهم طراحی داخلی به شمار می‌رود.

چراغ مناسب برای میز ناهارخوری

هنگام انتخاب یک لوستر برای آویزان کردن بالای میز ناهارخوری، لوستری را انتخاب کنید که عرض آن یک دوم یا دو سوم عرض میز باشد و مطمئن شوید که همه چیز متناسب باشد. برای انتخاب یک لوستر کشیده و بلند، مانند آن چیزی که در این تصویر می‌بینید، نسبت یکسان نصف یا دو سوم رعایت شده ؛ اما توجه داشته باشید که طول میز را نیز در نظر بگیرید.

اندازه لوستر طبق اصول طراحی داخلی
توجه به طول و عرض لوستر بالای میز ناهارخوری، در طراحی داخلی بسیار مهم است

تاثیر آباژورها را فراموش نکنید

باور کنید یا نه، حتی در مورد نسبت اندازه آباژور به پایه آن در اصول طراحی داخلی قوانینی وجود دارد. خوشبختانه با محدود کردن انتخاب ها این تصمیم راحت‌تر خواهد شد.

ارتفاع کلاهک آباژور باید تقریباً سه چهارم ارتفاع پایه آن باشد. در حالی که وسیع‌ترین قسمت کلاهک تقریباً باید به اندازه ارتفاع پایه باشد. اگر در تصمیم‌گیری بین این اندازه‌ها دچار مشکل شده‌اید، به دنبال آباژور بزرگتر بروید که توزیع نور بهتری دارد. با این حال اگر پایه بلند و ظریفی دارید، کلاهک کوچکتر بر روی آن ظریف‌تر به نظر خواهد رسید.

ابعاد مناسب آباژور در اصول طراحی داخلی
در مورد آباژورها نکات متعددی در اصول طراحی داخلی ذکر شده است.

منبع: Houzz

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments