محله سعادت آباد، محله‌ای با عنوانی درخور

محله سعادت آباد تهران

محله سعادت آباد، الحق که اسم با مسمایی دارد. در کوچه پس کوچه‌های این محله لاکچری نشین تهران که قدم می‌زنید، آپارتمان‌ها، برج و مجتمع‌های مسکونی با نمای شیک و نوساز دلبری می‌کنند. و خودروهای گران‌قیمت اهالی در خیابان‌های آن گذر می‌کنند.

البته که هر محله هم برای خودش قصه‌ای دارد و به قصه سعادت آباد که برگردیم، داستان از این قرار است که اهالی این محله به خاطر سعادتمند بودن  ساکنان‌‌اش اسمش را سعادت آباد نگذاشته‌اند. بلکه داستان دیگری پشت این نامگذاری است.

در این نوشتار با نیک‌بوم همراه شوید تا در کوچه و خیابان‌های این محله گران قیمت و پر طرفدار قدم بزنیم و از امکانات، ویژگی‌ها و دسترسی‌های آن اطلاعات کاملی به دست آوریم.

همچنین بدانیم که داستان نامگذاری این محله به سعادت آباد از کجا سرچشمه می‌گیرد و داستان از چه قرار است.

چرا سعادت آباد؟

در قسمت شمال غربی تهران و امتداد کوهپایه البرز زیبا و در مسیر بادهای خنک غربی که از مسیر روستای فرحزاد می‌وزد، محله سعادت آباد قرار دارد.

سعادت آباد از شمال با دو محله کوی فراز و بهرود به کوهستان البرز می‌رسد و در شمال شرقی این منطقه از طریق بولوار فرهنگ به تپه‌های اوین منتهی می‌شود.

از سمت شرق بزرگراه چمران حد فاصل سعات آباد و ده ونک است. در جنوب و جنوب غربی سعادت آباد محله شهرک غرب ارتباط تنگاتنگی با این محله دارد.

جالب است بدانید که قدیمی‌ترین خاطره سکونت در سعادت آباد به تپه‌های اوین می‌رسد.  داستان از این قرار است که سیدضیاالدین طباطبایی سیاستمدار و وزیر دوره احمدشاه قاجر که بعد صدارتش به دوران پهلوی هم رسید، در قلعه‌ای که در محل زندان اوین امروز ساخته شده بوده، سکونت داشته است.

سید ضیا الدین طباطبایی در آن زمان  برای سکونت جمعی از کارگران کارخانه‌ای در ده ونک، منطقه سعادت آباد را در نظر می‌گیرد. این کارگران که از اقوام سید ضیا و عموما سید بوده‌اند در این منطقه ساکن شدند و به همین مناسبت این منطقه با اسم ” سادات آباد” مشهور شد. البته که سادات آباد در طول زمان به سعادت آباد تبدیل شده است.

سید ضیا در این منطقه شروع به کشت و زرع و پرورش حیوانات کرد و از این طریق این منطقه آباد و مسکونی شد.

ساخت مجتمع آتی‌ساز در سال 55 و بخش شرقی سعادت‌آباد، عامل دیگری بود که این محله را رشد و توسعه بیشتری بخشید.

میادین اصلی

امروز این محله که در منطقه دو شهرداری تهران واقع شده دارای یک میدان اصلی به نام میدان سردار شهید حسن طهرانی مقدم است که قبلا میدان کاج بود  و درخت کاج بزرگ میان میدان نماد این نامگذاری بود. میدان کاج در میانه بولوار اصلی سعادت آباد شمال و جنوب قرار دارد. از سمت شرق و غرب هم در میانه خیابان سرو شرقی و غربی واقع شده است.

میدان قیصر امین پورکه قبلا میدان شهرداری بود، میدان کتاب، میدان بهرود و میدان فرهنگ دیگر میادین اصلی سعادت آباد هستند.

مرکز خرید اوپال سعادت آباد
مرکز تجاری اوپال یکی از مراکز خرید، تجاری، رستورانی، سرگرمی و … سعادت آباد است که با داشتن بیش از چهارصد واحد تجاری و خوراکی، سالن بولینگ و شهربازی و سینما و فروشگاه‌های انواع برندهای لباس در خیابان کوهستان محله سعادت‌آباد پذیرای مهمانان محلی و و بازیدکنندگان غیر بومی سعادت‌آباد است.

مراکز خرید لوکس

محله سعادت آباد از لحاظ امکانات و دسترسی چیزی کم ندارد. وجود مراکز خرید لوکس، چندین بیمارستان مجهز و انواع رستوران‌ها ساکنان محله‌های دیگر شهر را هم به سمت این نقطه غربی تهران می‌کشاند.

مرکز تجاری اوپال که در سال 98 به بهره برداری رسید، یکی از مراکز خرید، تجاری، رستورانی، سرگرمی و … سعادت آباد است که با داشتن بیش از چهارصد واحد تجاری و خوراکی، سالن بولینگ و شهربازی و سینما و فروشگاه‌های انواع برندهای لباس در خیابان کوهستان محله سعادت‌آباد پذیرای مهمانان محلی و و بازیدکنندگان غیر بومی سعادت‌آباد است.

مرکز خرید و پردیس سینمایی اریکه ایرانیان با داشتن چندین سالن سینما، رستوران و استخر اریکه از دیگر مراکز تفریحی و خدماتی این محله است.

مراکز خرید ابریشم، پرواز، کسری و سروستان از دیگر امکانات تجاری این منطقه است.

هتل اسپیناس پالاس
هتل پنج ستاره و لوکس اسپیناس پالاس در محله بهرود  قد کشیده و با ظاهر بلند و مجلل خود نمادی از محله سعادت آباد شده است.

هتل اسپیناس پالاس

هتل اسپیناس پالاس بر فراز این محله و چند قدم مانده تا کوهستان محله بهرود و کوی فراز واقع شده است. هتل پنج ستاره و لوکس اسپیناس پالاس در محله بهرود  قد کشیده و با ظاهر بلند و مجلل خود نمادی از سعادت آباد شده است.

پارک ژوراسیک سعادت آباد
ژوراسیک پارک تهران از دیگر مکان‌های جذاب و تفریحی و گردشگری تهران است که در محله سعادت آباد و منطقه بهرود این محله واقع شده است.

ژوراسیک پارک

ژوراسیک پارک تهران از دیگر مکان‌های جذاب و تفریحی و گردشگری تهران است که در این محله و در منطقه بهرود  واقع شده است.

در پارک ژوراسیک تهران مجسمه‌های متحرکی از گونه‌های مختلف دایناسور در اندازه طبیعی، به نمایش گذاشته شده‌ است. این مجسمه‌ها بر اساس اندازه واقعی دایناسورها ساخته شده‌اند و به همین دلیل  بسیار طبیعی به نظر می‌رسند. ضمن اینکه دارای قابلیت‌های حرکتی مثل پلک زدن چشم‌ها و حکرت دست و صدا هم هستند که باعث می‌شود آن‌ها واقعی‌تر به نظر برسند.

یک تخم دایناسور بزرگ هم در پارک ژوراسیک قرار دارد که نحوه به دنیا آمدن دایناسورها را نمایش می‌دهد.

پارک پرواز سعادت آباد
پارک پرواز در شمال سعادت آباد و محله بهرود یکی از مناطق زیبا و سر سبز این منطقه است که با منظره و چشم‌اندازی به سمت تهران بزرگ، شهر را تا خط افق به تماشا می‌گذارد.

منظره تمام قد تهران

پارک پرواز در شمال سعادت آباد و محله بهرود یکی از مناطق زیبا و سر سبز این منطقه است که با منظره و چشم‌اندازی به سمت تهران بزرگ، شهر را تا خط افق به تماشا می‌گذارد.

امکانات درمانی

بیمارستان پارسیان و عرفان دو بیمارستان مجهز تهران هستند که در محله سعادت آباد واقع شده‌اند. علاوه بر این دو بیمارستان، در محله سعادت باد چندین درمانگاه و مرکز پزشکی واقع شده است.

خیابان فرهنگ، علامه شمالی  و جنوبی، خیابان بخشایش، کوی صراف‌ها، خیابان دریا از جمله خیابان‌های معروف و اصلی سعادت آباد هستند.

محله خوش خوراک

یکی دیگر از ویژگی‌های محله سعادت آباد حضور انواع و اقسام رستوران و فست فودها است. منطقه خوش خوراک سعادت آباد مدام در حال تولد یک رستوران و فروشگاه خوراکی است که نه تنها اهالی محله بلکه ساکنان سایر محلات را هم به سمت این منطقه می‌کشاند.

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments