۱۰ نکته برای داشتن یک خانه کارآمد

خانه کارآمد و نکاتی در طراحی داخلی منزل

ظاهر خانه مهم است اما مسائل کاربردی زیادی مانند چیدمان، وجود فضای کافی برای ذخیره‌سازی و نورپردازی آن تاثیر زیادی روی راحتی ما در خانه دارد. اما چه چیزهایی کمک می‌کند تا ما یک خانه کارآمد داشته باشیم؟

ویژگی‌های یک خانه کارآمد

طراحی خانه تاثیر عمیقی روی احساس اعضای خانواده ایجاد می‌کند اما اغلب، ما به اشتباه این موضوع را به مسئله زیبایی شناسی نسبت می‌دهیم. در حقیقت طراحی خانه چیزی فراتر از صرفا ظاهر کار است. یک طراحی خوب باید تجربه‌ی ما از فضای زندگی را بهبود دهد و ظاهر اتاق تنها حکم تزئینات روی کیک را دارد. در این مقاله از نیک بوم قصد داریم نکاتی را به شما یادآور شویم که با توجه به آن می‌توانیم یک خانه کارآمد و راحت داشته باشیم.

۱. طرح و چیدمان صحیح

انتخاب قالب صحیح و توجه به کارکردهای خانه، نقطه شروع اصلی برای ایجاد تغییر در محل زندگی شما است. کمی وقت بگذارید و دقت کنید که چطور از فضای خانه استفاده می‌کنید و حرکات شما در آن به چه نحوی است. سعی کنید با توجه به نیازهای خودتان مشخص کنید که چه نوع چیدمانی برایتان مناسب یا نامناسب به شمار می‌رود. اگر فضای مورد نظر برای شما کارایی ندارد و نحوه حرکت شما در اطراف آن کار راحتی نیست، تغییر دکوراسیون داخلی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را رفع کرده و فضا را برایتان بهینه بسازد. در این شرایط برای مثال ممکن است لازم باشد که دیوار آشپزخانه یا یکی از اتاق‌ها را حذف کنید.

۲. کاربردی بودن

یک طراحی مناسب باید به شکلی باشد که کارها را برایتان راحت‌تر بسازد بنابراین برای تمام امور خانه (مثل لباس شستن) باید فضای کافی و راحتی را در نظر بگیرید. در بسیاری از خانه‌ها فضای جداگانه و خاصی برای انجام کارهای روزمره وجود ندارد اما یک طراحی هوشمندانه این قدرت را به شما خواهد داد تا از فضای موجود بیشترین استفاده را ببرید.

در این تصویر همانطور که می‌بینید ماشین لباسشویی و خشک‌کن در پشت درهای کمد پنهان شده‌اند و در هنگام نیاز دسترسی به آن‌ها راحت است.

ویژگی های خانه کارآمد
یک خانه کارآمد انجام دادن کارها را برای اعضای خانواده راحت می‌سازد.

۳. استفاده از فضاهای ناکارآمد

استفاده از فضاهای بلااستفاده برای ایجاد یک خانه کارآمد
خوب فکرکنید. هر فضای اضافه ای می تواند باعث شود یک خانه کارآمد داشته باشید.

آیا در خانه شما قسمتی وجود دارد که نمی‌دانید با آن چه کنید؟ فضاهای چالش برانگیز اغلب خالی می‌مانند و فضاهای خالی به محلی در هم و برهم تبدیل شده و حکم انباری را پیدا می‌کنند. اگر یک گوشه غیر قابل استفاده و بهم ریخته در خانه شما وجود داشته باشد ظاهر ناخوشایندی در اتاق ایجاد خواهد کرد.

فکر کنید که چطور می‌توانید این فضا را تغییر دهید. راه‌های هوشمندانه زیادی برای استفاده خوب از این قسمت‌ها وجود دارد. در این خانه، برای تغییر فضای غیر قابل استفاده گوشه راه پله، در کنار پنجره یک کاناپه تعبیه شده تا به محلی دنج و کاربردی تبدیل شود.

۴. توجه به آینده

دقت داشته باشید که طراحی خانه شما فقط مختص به نیازهای امروزتان انجام نشده باشد. تمرکز روی زندگی و نیازهای کنونی کار بسیار ساده‌ای است مخصوصا اگر در خانه بچه‌های کوچک داشته باشید. با این حال با گذشت زمان نیازهای شما تغییر خواهند کرد. بنابراین در طراحی خانه باید کمی انعطاف به خرج بدهید.

برای مثال، وقتی یک پلان باز برای خانه در نظر می‌گیرید باید آن را به شیوه‌ای ترسیم کنید که بعدها بتوان اتاق‌های مجزایی را در آن ایجاد کرد. چون با بزرگ‌تر شدن بچه‌های خانواده، آن‌ها به اتاقی خصوصی و آرام و به دور از هیاهوی سایر اعضا یا امور خانه نیاز پیدا می‌کنند.

۵. طراحی فضای کافی برای ذخیره‌سازی

یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید «یک محل باید برای همه چیز جا داشته باشد و هر چیزی باید جای خودش را داشته باشد». این موضوع درباره خانه هم صدق می‌کند. یک خانه کارآمد باید برای همه اقلام، جای کافی داشته باشد. در هنگام انتخاب و برنامه‌ریزی برای فضای ذخیره‌سازی باید به اقلامی که می‌خواهید در خانه جا بدهید توجه کرده و فضای ذخیره‌سازی مناسب برای آن را در نظر بگیرید.

فضاهای استانداردی که برای ذخیره‌سازی طراحی شده بسیار موثرتر و مفیدتر از فضاهای ذخیره‌سازی معمولی هستند. با داشتن یک جایگاه خاص برای هر وسیله، احتمال شلوغی و بوجود آمدن آشفتگی در خانه هم کاهش پیدا می‌کند.

۶. نورپردازی

نورپردازی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های طراحی خانه است که بسیاری از افراد با آن به مشکل برمی‌خورند. روشنایی خانه تاثیر زیادی در فضای اتاق داشته و ارزش وقت گذاشتن و برنامه‌ریزی را دارد.

یکی از ترفندهای این زمینه، ایجاد تعادل بین نورهای مصنوعی و طبیعی محیط است. اگر میزان نور مصنوعی بیش از اندازه باشد فضا حالتی بیمارستانی پیدا می‌کند. از طرفی کمبود نور هم باعث می‌شود اتاق ظاهری تاریک و ناخوشایند پیدا کند.

۷. کاربردی ساختن

در حین طراحی خانه،‌ به کاربردهایی که هر اتاق و فضا دارد توجه داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید محیط را با توجه به نیازهای مربوط به آن کاربردی‌تر بسازید. برای مثال آیا می‌توانید کارکردهای چندگانه‌ای برای یک فضا ایجاد کنید؟ می‌توانید فضاهای ذخیره‌سازی بیشتری در آن ایجاد کنید؟

۸. انتخاب عاقلانه پرداخت‌ها

پرداخت‌ها و مصالح مناسب را برای هر اتاق انتخاب کنید. کاشی‌ها در آشپزخانه نقشی کاربردی دارند و یک گزینه با دوام برای کفپوش به شمار می‌روند. کمی وقت گذاشته و به تحقیق بپردازید تا ببینید برای هر اتاق چه کفپوش یا پرداخت خاصی مناسب‌تر است. درباره دوام این مصالح و نحوه نگهداری از آن به پرس و جو بپردازید. حتی اگر از ظاهر یک جنس خوشتان آمد حتما باید ببینید که آیا این محصول برای استفاده در اتاق مورد نظر شما کاربردی است یا خیر.

تاثیر رنگ ها در کارآمد شدن خانه
با انتخاب رنگ اشتباه برای دیوار با هر بار وارد شدن به اتاق حس بدی خواهید داشت پس در انتخاب رنگ دقت کنید.

۹. انتخاب رنگ

انتخاب رنگ مناسب فقط از لحاظ ظاهری مهم نیست بلکه تاثیر زیادی روی احساس شما به آن فضا ایجاد می‌کند. یک رنگ اشتباه، با هر بار وارد شدن به اتاق حس بدی را به شما منتقل خواهد کرد. در عین حال یک انتخاب درست باعث می‌شود حتی بدون توجه داشتن به رنگ، حضور داشتن در آن محیط، برایتان لذت‌بخش باشد.

به این منظور شما باید یک پالت رنگ درست کنید. از رنگ‌های خنثی شروع کرده و با اضافه کردن سایه‌های تیره‌تر در وسایل موجود در اتاق یک هماهنگی دلپذیر ایجاد کنید. با این حال، زمینه خنثی و رنگ ملایم دیوار یک اصل غیر قابل تغییر نیست. شما می‌توانید تن رنگ مورد نظرتان را به سمت ملایم یا تیره تنظیم کنید. تن‌های خاکستری، کاراملی و شنی رنگ‌هایی هستند که در حالت ملایم و تیره می‌توانند در کنار سایر رنگ‌ها ترکیب‌های زیبایی را ایجاد کنند.

۱۰. لحاظ کردن شخصیت خود

مهم‌ترین نکته این است که خانه شما باید منعکس کننده شخصیت افرادی باشد که در آن زندگی می‌کنند. در هنگام طراحی، عناصری را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و به شما کمک می‌کند تا احساس سلامتی و شادابی داشته باشید. این اتاق نشیمن دارای یک مجموعه هنری شخصی است و ارتباط عاطفی صاحبخانه با صندلی‌های روکش‌دار را نشان می‌دهد.

امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله به شما کند تا با چند تغییر کوچک یک خانه کارآمد و راحت را برای خود ایجاد کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

منبع: houzz

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments