انبوه‌سازان چشم‌انتظار برگزاری نشست با دولت 

مشارکت انبوه‌سازان در نهضت ملی مسکن

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان درباره مشارکت انبوه‌سازان در نهضت ملی اظهارنظر کرده و در عین حال درباره اظهارات رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی درباره سطح ساخت‌وساز مسکن در کشور که گفته بود ساخت‌وساز مسکن در ایران در سطح 3 است واکنش نشان داده و گفته: «شاید حرف او درست باشد.»

او در عین حال گفته:«وزارت راه و شهرسازی تا امروز هیچ نشستی را با مجموعه کانون انبوه‌سازان برگزار نکرده است.»

آمادگی برای مشارکت انبوه‌سازان در نهضت ملی

آقای پورحاجت با اشاره به تمایل برای مشارکت انبوه‌سازان در نهضت ملی گفت:«‌ طی سه ماه اخیر، کانون سراسری انبوه‌سازان، مکاتبات متعددی را با وزیر راه، دفتر معاون اول و رئیس‌جمهوری انجام داده و مراتب آمادگی برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن (نهضت ملی مسکن) هدف‌گذاری شده دولت سیزدهم را اعلام کرده‌ایم.»

او ادامه داد: «خوشبختانه دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری پاسخ نامه انبوه‌سازان را داده؛ اما وزارت راه و شهرسازی تا امروز هیچ نشستی را با مجموعه کانون انبوه‌سازان برگزار نکرده است. علی‌رغم این‌که ما پیگیر موضوع هم بوده‌ایم و دفتر معاون اول هم پیگیر این قضیه بوده‌اند. منتظریم تا ببینیم که در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.»

انبوه‌سازان در نهضت ملی
طی سه ماه اخیر، کانون انبوه‌سازان، مکاتباتی با وزیر راه، دفتر معاون اول و رئیس‌جمهوری انجام داده

دیوان‌سالاری وضعیت را سخت کرده

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در خصوص اظهارت وزیر راه و شهرسازی درباره سطح سازندگان مسکن در کشور و مقایسه آن با کشورهای دیگر، گفت: «احتمالا وزیر راه مستنداتی در این رابطه دارد. اما شرایط تولید مسکن شوربختانه مناسب نیست.»

او با انتقاد از بروکراسی‌های موجود در بخش مسکن گفت:«دیوان‌سالاری (بروکراسی) در بخش مسکن وضعیت را برای تولید به شدت سخت کرده است. شاید به همین دلیل (دیوان‌سالاری) و خواب سرمایه‌ بخش خصوصی شاید حرف وزیر راه درست باشد.»

ارتقای کیفیت ساخت و ساز در کشور

پورحاجت با اشاره به بالا رفتن کیفیت ساخت و ساز در کشور که نمود آن را در زلزله اخیر هرمزگان شاهد بودیم، یادآور شد: «صدور پروانه ساختمانی 6 تا 9 ماه در ساختار نظام مهندسی و شهرداری‌ها زمان می‌برد. در حوزه اجرا نیز دستگاه‌های خدمات‌رسانی هیچگونه توجهی به شرایط حاد و خاص حوزه تولید ندارد. از سوی دیگر به لحاظ کیفی اخیرا زلزله شدیدی در هرمزگان به وقوع پیوست که نشان داد فعالان بخش تولید مسکن طی سال‌های اخیر مسیر ارتقای کیفیت ساخت و ساز در کشور رعایت کرده‌اند.»

او تاکید کرد:« تکانه شدید زلزله اخیر در هرمزگان تلفات جانی برای کشور نداشته که اتفاق خوشایندی است و به نظر می‌رسد که به سطحی از ساخت و ساز رسیده‌ایم که کمترین آسیب را متحمل شده‌ایم. اما درباره طولانی بودن زمان ساخت و ساز باید دیوان‌سالاری در کشور اصلاح شود. آن چیزی که سال‌هاست به‌عنوان بهبود فضای کسب و کار فریاد می‌زنیم اما کسی به آن توجه نمی‌کند.

وزیر راه: ساخت‌وساز مسکن در سطح 3 است

گفتنی است چندی پیش رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، در همایش قیر و آسفالت با بیان این‌که ساخت‌وساز مسکن در ایران در سطح 3 است، گفته بود: «این در حالی است که ساخت‌وساز در دنیا در سطح 8 انجام می‌شود.»

او بلافاصله پس از این اظهارات، در مأموریتی ویژه به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دستور داد نسبت به کیفی‌سازی، سرعت در ساخت و همچنین مناسب‌سازی قیمت ساخت‌وساز در کشور با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از توانمندی‌ها و دانش آنها، اقدام کند.

آقای قاسمی با بیان اینکه صنعت ساختمان یک دانش است که باید از نظر کیفیت، قیمت و سرعت در ساخت به‌روز و متحول شود، افزود: «مذاکره شرکت‌های خارجی با وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت واحدهای مسکونی با قیمت کمتر از شرکت‌های ایرانی، نشان‌دهنده دانش فنی آنهاست که باید تلاش کنیم در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان توان خود را به آن سطح برسانیم.»

قاسمی در ادامه با بیان این‌که در بخش مسکن قیمت‌ها با روش ساخت سنتی مناسب نخواهد بود، گفت:« شرکت‌های خارجی پیشنهاد ساخت‌وساز با قیمت‌های پایین‌تر از داخلی‌ها می‌دهند؛ اما استفاده از توان داخلی در اولویت قرار دارد و این نشان می‌دهد کار علمی و فناوری در خصوص ساخت‌وساز مسکن انجام نشده و این یک مأموریت ویژه برای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments