پیاده‌سازی سبک مینیمال در دکوراسیون خانه

دکوراسیون سبک مینیمال

حتما بارها واژه‌هایی مثل مینیمالیسم و دکوراسیون سبک مینیمال به گوشتان خورده و ممکن است سوالات زیادی در این رابطه داشته باشید؛ اینکه سبک مینیمال چیست و دکوراسیون مینیمال چه ویژگی‌هایی دارد و چطور می‌توان سبک دکوراسیون مینیمال را در خانه پیاده‌سازی کرد؛ اگر با مفاهیم دقیق این عبارات آشنایی ندارید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتری در این رابطه هستید، این مقاله مخصوص شماست؛ چرا که در این مقاله قصد داریم تا درمورد سبک مینیمال و معنی و مفهوم دقیق آن توضیحاتی ارائه دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

دکوراسیون سبک مینیمال چیست؟

دنیای مدرن شهرنشینی در فاصله و شکافی که با آرامش طبیعت پیدا کرده؛با همه امکانات تکنولوژیک و پیشرفته، همچنان یک دغدغه اساسی دارد به اسم “آرامش”. برای یافتن آرامش و درک ساعاتی آرامش بخش در خانه، معماران و طراحان داخلی ایده دکوراسیون مدرن را به خانه‌ها آوردند و با حذف تمامی جزییات و پیچیدگی‌های دکوراسیون سبک‌های کلاسیک و سنتی، فضایی ساده، باز، بدون حاشیه و آرامش‌بخش ایجاد کردند. اما این پایان ماجرا نبود.

در ادامه سبک مدرن، تمایل به سادگی و حذف زواید به پیدایش مینیمالیسم در زندگی، هنر و البته در دکوراسیون داخلی منجر شد. سبکی که در ساده‌سازی تا جایی پیش می‌رود که هر شی صرفا به واسطه کاربردش در محیط قرار بگیرد و بس.

کلمه مینیمال واژه‌ای لاتین است که در لغت به معنی حداقل است. اصطلاح مینیمالیست نیز با توجه به محل کاربرد آن به معنی حداقلی و استفاده از حداقل‌هاست. مینیمالیست‌ها به ساده بودن و ساده گرایی شهرت دارند. در هنر نیز خلق یک طرح یا اثر با ساده‌ترین و حداقلی‌ترین ویژگی‌ها و جزییات، هنر مینیمال نامیده می شود.

مینیمالیسم در صنعت دکوراسیون نیز به ساده‌تر کردن فضا و محیط و استفاده حداقلی از لوازم در هر بخش گفته می شود.

دکوراسیون سبک مینیمال
سبک مینیمال، سبکی ساده است که هر شی صرفا به واسطه کاربردش در محیط قرار می گیرد

ویژگی‌های مینیمالیسم در معماری

مینیمالیسم به خانه‌های لبریز از وسایل اضافی و غیرکاربردی که در اثر تبلیغات مداوم بازار سرمایه‌داری از خانه‌ها سر درمی‌آورند پایان می‌دهد و تمامی این وسایل اضافی را حذف و فضایی خلوت، کاربردی و آرامش‌آفرین به وجود می‌آورد. در این مقاله قصد داریم تا پنج اصل اساسی سبک مینیمال در دنیای معماری داخلی و دستیابی به یک فضای مینیمال را مرور کنیم. با نیک‌بوم همراه باشید:

  • فضای باز ساده، روشن و پرنور

طراحی ساده و بدون پیرایه در معماری داخلی، یک اصل اساسی در مینیمالیسم است. در این دیدگاه، خانه هدف رسیدن به فضایی باز، کارآمد و کاربردی است. معمار هیچ فضایی را در جهت نماسازی هدر نمی‌دهد و همه چیز با هدف استفاده کاربردی در محیط شکل می‌گیرد. پنجره‌ها در این سبک، طراحی ساده‌ای دارند و نقش تامین نور طبیعی را ایفا می‌کنند.

با توجه به اینکه مینیمالیسم رودرروی مصرف گرایی قرار دارد، طراح مینیمال تلاش می‌کند که میزان مصرف انرژی‌های فسیلی  را با انتخاب راهکارهای دوستدار محیط  زیست در معماری کم کند. پنچره باز به سمت آفتاب که نور خورشید را به فضای داخلی می‌تاباند یک نمای مینیمالیستی در معماری داخلی است.

دکوراسیون سبک مینیمال و پنجره‌هایی بزرگ و قدی
پنجره‌ای بزرگ که نور خورشید را به خانه می‌تاباند یک نمای مینیمال در معماری داخلی است.
  • حذف وسایل غیرضروری در دکوراسیون سبک مینیمال

کم کردن دیوارهای داخلی غیرضروری و باز کردن هرچه بیشتر فضای اتاق‌ها و سالن، هال و پذیرایی خانه یک اصل مهم در چیدمان سبک مینیمال است. در این سبک تلاش می‌شود که با ایجاد محیطی باز، ساده و بدون وجود وسایل و زواید بی‌هدف و بدون کاربرد،نمایی آرامش بخش پیش روی ساکنان خانه باز شود.

استفاده از فضاهای مخفی برای نگهداری از وسایل مثل کمدهای مخفی و گنجه‌ها در چیدمان مینیمال کاربرد دارند. حذف نشانه‌هایی از وجود گنجه‌ها و کمدها فضای این نوع چیدمان را باز، ساده و خالی از زواید روی دیوارها می‌کند. ضمن اینکه وسایل بدون استفاده در فضاهای مخفی جا داده می‌شوند تا در مواقع نیاز خارج شوند و فضای چیدمان خالی از وسایل اضافه باشد. 

حذف دیوارهای اضافی در دکوراسیون سبک مینیمال
در سبک مینیمال، با ایجاد محیطی باز و خلوت، نمایی آرامش‌بخش ایجاد می‌شود.
  • سفید؛ پاک و روشن

رنگ سفید که نماد پاکی، خلوص و سادگی است، رنگ مورد علاقه مینیمالیست‌هاست. در خانه‌ای با دکوراسیون سبک مینیمال، دیوارها و درها بدون کمترین زواید تزیینی و دکوراتیو حضور دارند. بر یک دیوار مینیمال، اثری از قاب‌ها و گچ‌کاری و تزیینات دیگر نیست. دیوارهای ساده به رنگ سفید و یا به رنگ‌های خیلی روشن فضای مینیمال را می‌سازند.

این نوع طراحی به باز و پرنور شدن فضا که هدف طراح مینیمال است، کمک می‌کند. به جز سفید، رنگ‌های بسیار روشن دیگر هم در این سبک استفاده می‌شود ولی در فضای مینیمال خبری از تراکم رنگ‌ها و فضای رنگارنگ نیست. در صورت استفاده از پوششی مثل کاغذ دیواری برای دیوارها هم همین اصل رعایت می‌شود و  پوشش‌های ساده و با کمترین میزان طرح تزیینی و به رنگ سفید یا رنگ‌ها بسیار روشن مورد استفاده قرار می گیرند. 

سفید رنگ غالب در دکوراسیون سبک مینیمال
دیوارهای ساده به رنگ سفید و یا به رنگ‌های خیلی روشن به مینیمال شدن فضای خانه کمک می‌کنند.
  • حذف قاب‌ها و وسایل دکوری در دکوراسیون سبک مینیمال

دیگر ویژگی شاخص خانه‌ای که به سبک مینیمال چیدمان شده، حذف وسایل دکوراتیو تجملاتی و پر زرق و برق است. در این خانه‌ها اثری از تابلوها با قاب‌های طلایی و پر نقش و نگار یا وسایل تزیینی زرق و برق دار نیست. یک مینیمالیست در یک اقدام جسورانه، تمام وسایلی که سال‌ها در گوشه گوشه خانه جا گرفته‌اند و محل نگهداری گرد و غبارند را جمع کرده و دیوارها را از قاب عکس‌های قدیمی پاک کرده و به جای همه اینها، از تعداد محدودی وسایل تزیینی ظریف، ساده و با حس و حال آرامش بخش استفاده می‌کند.

این روش در سایر بخش‌های خانه به خصوص آشپزخانه هم رعایت می‌شود. آشپزخانه مینیمال، ساده، روشن و پرنور، خلوت و بدون هیچ وسیله اضافی و بدون کاربرد در نمای آشپزخانه و پیشخوان است. به همین دلایل نظافت خانه مینیمال کار ساده و کم دردسری است و با زندگی پر دغدغه امروز هماهنگی بیشتری دارد.

دکوراسیون سبک مینیمال در آشپزخانه
آشپزخانه مینیمال، ساده، پرنور، خلوت و بدون هیچ وسیله اضافی و بدون کاربرد در نما و پیشخوان است.
  • راحتی اصل اول مبلمان

در مورد انتخاب مبلمان در خانه مینیمال، اصل کاربردی بودن در اولویت اول است. یعنی مبلمانی که در خانه‌ای با دکوراسیون سبک مینیمال قرار می‌گیرد باید مناسب اندازه فضا باشد؛ خیلی جا اشغال نکند، راحت باشد و هر قطعه از آن کاربردی باشد.

در این سبک اثری از مبلمان پر زرق و برق با پشتی‌های بلند، ایستاده و تجملی نیست. زیبایی در این سبک تعریف دیگری دارد؛ وسایل ساده بدون زواید و در عین حال  راحت و کاربردی. رنگ‌ روکش مبلمان روشن، ساده و بدون طرح و شلوغی است.  

مبلمان در فضای دکوراسیون سبک مینیمال
در مورد انتخاب مبلمان خانه مینیمال اصل کاربردی بودن اولویت اول است.

وسایل کم جا و جمع شونده مثل مبلمان تخت خواب‌شو یا تخت‌خواب جمع شونده در این سبک استفاده زیادی دارند. به طور کلی در سبک مینیمال از هر راهکاری که وسایل را از دید خارج و فقط در زمان استفاده به فضا وارد کند استقبال می‌شود. در حال حاضر با وجود استقبالی که از سبک چیدمان مدرن مینیمال شده ، در بازار مبلمان و وسایل خانگی به راحتی می‌توان مبلمان و وسایل به سبک مینیمال یافت و انتخاب کرد. جالب است بدانید با وجود اینکه سبک مینیمال در تضاد و مخالفت با مصرف‌گرایی شکل گرفته ، اما امروزه به دلیل استقبال ار آن ، سبک مینیمال تبدیل به مد روز شده و بازار به سمت طراحی وسایلی براساس این سبک به پیش می رود.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments