عادات نادرست در نگهداری از گیاهان آپارتمانی

نکات مهم در نگهداری از گیاهان آپارتمانی

دیدن برگ‌های زرد یا پژمرده شدن یک گیاه کوچک آپارتمانی، هرفردی را ناراحت و غصه‌دار می‌کند. ولی با صرف کمی زمان و یادگیری راهکارهای نگهداری از گیاهان آپارتمانی به ما کمک زیادی می‌کند تا بتوانیم از تکرار چنین اتفاقاتی به‌راحتی جلوگیری کنیم و خیلی بهتر از گیاهانمان مراقبت کنیم.

در اکثر مقالات منتشر شده درباره گیاهان آپارتمانی، عمدتا به شما آموزش می‌دهند که برای نگهداری از این فرزندان کوچکتان چه باید بکنید تا همیشه سرسبز باشند. اما گاهی اوقات مطالعه درباره عکس این مطالب مفیدتر است. زیرا تا ندانید اشتباهاتتان کجاست، از آنها درس نخواهید گرفت. اگرچه نگهداری از گیاهان خانگی کار سختی نیست، اما با رعایت چند ترفند ساده، می‌توانید از قبراق ماندن و سلامت آنها مطمئن باشید. ما در این مقاله قصد داریم تا درباره بایدها و نبایدهای نگهداری از گیاهان آپارتمانی توضیحاتی مفید را ارائه دهیم؛ پس با نیک بوم همراه باشید:

نبایدها در نگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی هم اعضای زنده در هر خانه‌ای هستند و علاوه بر آنکه طراوت و شادابی را به خانه‌هایمان می‌آورند، در نقش تصفیه هوای خانه نیز نقش پررنگی را ایفا می‌کنند. از بین رفتن هر گیاه، قطعا دردناک و ناراحت کننده است و از همین رو کسب اطلاع درباره نحوه نگهداری از آنها، به ما کمک می‌کند تا مانع از از بین رفتن گیاهانمان شویم. در اینجا قصد داریم تا به پنج عادت بد در نگهداری از گیاهان آپارتمانی که باید این عادت‌ها را کنار بگذاریم، اشاره کنیم:

  • هر گیاهی که به نظرمان زیباست را نخریم

در دوره‌ای که در خوابگاه دانشگاه بودم اولین گیاهان آپارتمانی‌ام را خریدم. از آنجایی‌که عاشق بوی “مریم گلی” هستم، فکر می‌کردم که این گیاه و بوی جذابش، هوای اتاق را تازه خواهد کرد. اما چیزی که در مورد آن نمی‌دانستم این بود که نگهداری از این گیاه در محیط خانه، بر خلاف بسیاری از گیاهان دیگر، بسیار ریسکی است. چرا که این گیاه به حجم زیادی از نور خورشید نیاز دارد تا زنده بماند و این شرایط در اتاق من وجود نداشت. لازم به گفتن نیست که مریم گلی من، در عرض چند ماه پژمرده و خشک شد.

اما درست برعکس آن گل “زنبق صلح” با گذشت هفت سال از آن زمان، هنوز قوی مانده، چرا که گیاهی است که در محیط کم نور هم می‌تواند به زندگی ادامه دهد.

بنابراین نکته اخلاقی داستان این است: بدون شناخت گیاهان و شرایط مطلوب زندگی‌شان، نباید آنها را خریداری کرد. یعنی نباید بدون اطلاع از شرایط زیست گیاهان، با انتخاب گیاهی که در آپارتمان دوام نمی‌آورد و یا نیاز به شرایط و مراقبت متفاوتی دارد، خود را در معرض شکست قرار دهید. حتما قبل از خرید هر گیاهی، بررسی کنید که گیاه آپارتمانی مدنظرتان به چه میزان نور خورشید و توجه و مراقبت نیاز دارد و شرایط خانه شما به چه ترتیب است.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی و شرایط آن
انواع گیاهان آپارتمانی به آبیاری و نور مختلف نیاز دارند که قبل از خرید باید شرایط هریک را بررسی کرد.
  • همیشه آب دادن راه حل مشکل نیست

وقتی مریم گلی بیچاره من در حال خشک شدن بود، من (مانند بسیاری از افراد تازه کار)، فکر می‌کردم که به اندازه کافی به آن آب نداده‌ام. بنابراین شروع کردم به هر روز آب دادن به گل، که احتمالا با این کار، از بین رفتن آن را تسریع کردم. (مریم گلی نیاز دارد که خاکش تقریبا خشک بماند).

برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی باید بدانیم که اگر گیاهمان مشکل دیگری دارد، آب دادن مشکل را حل نمی‌کند و در بسیاری از موارد فقط اوضاع را بدتر می‌کند.

در چنین شرایطی، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که مشکل را با یک فرد متخصص درمیان گذاشته و یا دست کم در اینترنت، در مورد شرایط مطلوب رشد و پرورش گیاهتان مطالعه کنید. بررسی شرایط گیاهتان، به شما کمک می‌کند تا مشکل را راحت‌تر پیدا کرده و آن را حل کنید و درعین حال به شما کمک می‌کند تا شرایط ایده‌آلی را برای گیاهانتان فراهم کنید.

شما به راحتی می توانید نام گیاهتان را در اینترنت جستجو کرده و به نیازها و شرایط ایده‌آل نگهداری از آن دسترسی پیدا کنید. در عین حال اپلیکیشن‌هایی هم هستند که با عکس گرفتن و آپلود عکس گیاهتان می‌توانید نام گیاه را متوجه شده و سپس شرایط ایده‌آل برای رشد گیاه را بررسی کنید.

  • آبپاشی کردن ، جای آب دادن را نمی‌گیرد

وقتی می‌خواهید گیاهی را آبیاری کنید، لطفا به این نکته توجه داشته باشید که آبپاشی کردن، همان آب دادن به آن نیست. بسیاری از افراد، گمان می‌کنند که برای آبیاری گیاه‌شان کافی است با یک اسپری کوچک، کمی آب روی گل یا گیاه بپاشند یا حتی آب روی برگ‌های آن اسپری کنند. تصور کنید که تشنه هستید و از یک نفر درخواست می‌کنید یک لیوان آب به شما بدهد و او به جای اینکه لیوان آب را به شما بدهد تا بنوشید، آن را در صورت شما اسپری کند. این کاری است که شما با گیاه انجام می‌دهید.

البته این بدان معنا نیست که هرگز نباید با آبپاش، آب را روی گیاه اسپری کنید. پاشیدن آب بر روی برگ گیاه، ایجاد رطوبت می‌کند و بعضی از گیاهان استوایی نیازمند این کار هستند، اما این کار مکمل آبیاری بسیاری از گیاهان است.

پس برای آبیاری صحیح گیاهان آپارتمانی، با توجه به نیاز گیاه، آب را مستقیما روی خاک بریزید تا زمانی که آب از سوراخ کف گلدان خارج شود.

  • همه گیاهان را با یک جدول زمان‌بندی، آبیاری نکنید

این نکته بسیار مهمی است! نیاز همه گیاهان به آب، با هم یکسان نیست؛ مثلا گیاهان گوشتی، نسبت به گیاهان برگ انجیری، آب کمتری نیاز  خواهند داشت و پتوس، آنقدر که سبزیحات آشپزخانه‌ای به آب نیاز دارند، تشنه نمی‌شود.

درهنگام آبیاری گیاهان، باید مدنظر داشته باشید که فلان گیاه، به هفته‌ای یک‌بار آبیاری نیاز دارد ولی گیاهی دیگر باید روزانه آبیاری شود.  آبیاری هفتگی در صورتی خوب است که همه گیاهانتان نیاز مشابهی به آبیاری داشته باشند.

در عین حال، آبیاری گیاهان آپارتمانی با توجه به تغییر فصل، تغییر می‌کند و این ایرادی است که معمولا در جدول زمان‌بندی آبیاری در نظر گرفته نمی‌شود.

روش بهتر برای اینکه بدانیم گیاهمان به آب نیاز دارد یا خیر، این است که حدود 3 سانتی‌متر انگشت‌مان را در خاک گلدان فرو ببریم. اگر خشک بود، آن را آب بدهیم و اگر نه، چند روز دیگر دوباره همین کار را تکرار کنیم. نیازی نیست که هر روز این کار را انجام دهید، اما عادت کنید که در هفته چند بار گلدان ها را به این روش چک کنید.  بدین ترتیب می‌توانید دریابید که هریک از گلدان‌هایتان، چند روز یکبار به آبیاری نیاز خواهند داشت. در عین حال متوجه می‌شوید تا هر یک از گیاهان به طور جداگانه از برنامه آبیاری هفتگی، به آبیاری مضاعف نیاز خواهند داشت یا نه!

نکاتی مهم در مورد آبیاری و نگهداری از گیاهان آپارتمانی
برای آبیاری گیاهان آپارتمانی همیشه جدول زمان‌بندی داشته باشیم.
  • با اولین اتفاق ناگوار، تسلیم نشوید

اگر گیاه آپارتمانی‌تان خشک شده، این بدان معنا نیست که شما برای این کار ساخته نشده‌اید. ممکن است خانه شما شرایط مناسب برای رشد این گیاه را ندارد، یا اینکه وقتی حواستان نبوده گربه‌تان تمام برگ‌های گیاه را جویده، یا شاید زمانی که گلدان را خریده بودید، از ابتدا مریض بوده. همچنین احتمال دارد به گیاهتان بیش از حد آب داده باشید یا آن را در محیط مناسبی از نظر نور قرار نداده باشید

این را بدانید که حتی درصورت از بین رفتن یکی از گیاهانتان، نباید ناامید شوید! گاهی گیاهان خشک می‌شوند و از بین می‌روند و اگرچه که این اتفاق تلخی است ولی شما می‌توانید از اشتباهاتتان درس بگیرید. استعداد داشتن برای پرورش گیاهان، مادرزادی نیست و شما می‌توانید این مهارت‌ها را کسب کنید و بیاموزید.

برای کسانی که در کار پرورش و نگهداری از گیاهان آپارتمانی تازه‌کار هستند، این ایده که کار را با یکی دو گلدان زیبا شروع کنند، ایده مناسبی است. بدین ترتیب اگر یکی از این گیاهان خشک شود و بمیرد، هنوز یک گیاه دیگر خواهید داشت که به آن عشق بورزید و ثابت کنید که بازنده نیستید و با کسب اطلاعات درمورد گلدانتان، آن را به بهترین نحو ممکن پرورش دهید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments