دکوراسیون مدرن و ویژگی‌های یک خانه مدرن

دکوراسیون مدرن منزل و طرح‌های ساده

واژه “مدرن” از عباراتی است که اغلب در دنیای دکوراسیون اشتباه به کار می‌رود. اغلب افراد دکوراسیون مدرن را با دکوراسیون امروزی یا معاصر(Contemporary) اشتباه می‌گیرند. سبک دکوراسیون مدرنی که این روزها به کار می‌رود، برپایه جنبشی است که در حدود اوایل قرن بیستم متولد شد.

دکوراسیون مدرن منزل به مبلمان و دکوری گفته می‌شود که موادی طبیعی دارند، به رنگ خنثی یا رنگ‌های خاکی هستند. همچنین در این سبک، جزئیات غیرضروری حذف شده‌اند. دکوراسیون مدرن معمولا دکوراسیونی تک رنگ است، در حالی که در دکوراسیون معاصر ممکن است تعداد رنگ‌های بیشتری را ببینید.

تاریخچه سبک دکوراسیون مدرن

با ریشه داشتن در سبک معماری آلمانی و اسکاندیناوی، سبک معماری مدرن، ساده و بدون تزئین است. این موضوع با سال‌های ماشینی شدن مرتبط است و اغلب به سال‌های 1920 تا 1950 میلادی بر می‌گردد. جنبش دکوراسیون مدرن تا نیمه اول قرن بیستم محبوب‌تر شد و بعدها مشتقاتی از این سبک به وجود آمد، زیرشاخه‌هایی نظیر “دکوراسیون مدرن میانه قرن بیستم” (مید سنچری) و “دکوراسیون پست مدرن”.

سبک معماری اسکاندیناوی چیست؟

این سبک معماری و طراحی، شامل رنگ‌های روشن و خنثی، فضاهای باز و پنجره‌های بزرگ است که همه به معنی ورود بیشترین مقدار نور به فضای داخلی منزل است. همچنین این سبک معماری تمرکز زیادی بر روی طرح‌ها و مواد اولیه طبیعی دارد تا حس سادگی و آرامش بیشتری را به وجود بیاورد.

یکی از باورهای کلیدی پشت جنبش طراحی مدرن این است:”طرح باید پیرو عملکرد باشد”. به عبارت دیگر، طرح تمام اشیای تزئینی و مبلمان باید منعکس‌کننده هدف آن باشد و اگر وسیله‌ای، طرحی یا جزئیاتی در طراحی باشد که کاربرد عملی نداشته باشد، باید حذف شود.

ویژگی‌های بارز دکوراسیون مدرن

فلسفه‌ای که پشت این سبک از دکوراسیون منزل وجود دارد، ایجاد یک دکوراسیون بدون نقص برای کسانی است که سادگی را دوست دارند و فضایی خلوت با طرح‌های واضح و ساده می‌خواهند که به دور از زینتی‌های بدون کاربرد باشد.

اگر به این فکر هستید که این سبک از دکوراسیون را در فضای خود داشته باشید، در اینجا راهکارهایی وجود دارند که به شما کمک خواهند کرد:

  • عناصر ساختاری (مانند سیمان یا میله‌ها) معمولا در معرض نمایش قرار می‌گیرند.
  • تاکید بر خطوط افقی و عمودی بدون انحنا
  • مبلمان کم و ساده به شکل افقی با خطوط صاف
  • جشنی از نورهای طبیعی و پنجره‌های بدون تزئین
  • مواد طبیعی مانند چوب رنگ نشده، یا فلزات و چرم‌های رنگ نشده و الیاف طبیعی
  • ایجاد طیفی از رنگ‌های طبیعی یا خنثی
  • سطوح انعکاس‌دهنده مانند استیل، کروم یا شیشه
  • چوب طبیعی یا روکش‌های چوبی

    دکوراسیون مدرن در منزل با تکیه بر نور
    منزلی که با بهره‌گیری از سبک مدرن دکور شده است.

دکوراسیون مدرن در مقابل دکوراسیون معاصر

دکوراسیون معاصر در دوران تاریخی خاصی متولد نشده. این معماری با گذر زمان تکامل می‌یابد و می‌تواند با عناصر مدرن ادغام شود. برای مثال، چند دهه دیگر ممکن است سبکی متفاوت از آنچه ما امروز می‌شناسیم به‌عنوان سبک معاصر شناخته شود، به این دلیل که وسایلی و مبلمانی که مد می‌شوند تغییر پیدا می‌کنند. مبلمان معاصر بسیار اشکال متمایزی دارند و اغلب انحنا دارند.

در آغاز دهه 90 میلادی سبک دکوراسیون معاصر توسط موج طرفداران مینیمالیسم دنبال شد و تماما شامل رنگ‌های متضاد سیاه و سفید بود. در حالیکه سبک مدرن بر مبنای رنگ‌های خنثی است تا رنگ‌های یکنواخت و سرد.

در دکوراسیون معاصر، ممکن است قطعاتی وجود داشته باشند که صرفا تزئینی باشند، در حالیکه در دکوراسیون مدرن تمام قطعات باید کاربردی باشند.

نبردی که برای تفهیم معنی واقعی دکوراسیون مدرن وجود دارد، احتمالا ادامه‌دار خواهد بود. اما ریشه‌های این سبک دکوراسیون به دوران تاریخی خاصی بر می‌گردد. گفته می‌شود که بسیاری از اشخاص، تنها به دلیل ساده و کاربردی بودن، بخشی از دکوراسیون مدرن را وارد دکوراسیون منزل و دفتر کار خود می کنند.

از آنجایی که بسیاری از مردم در تلاش برای سادگی در زندگی هستند و تاکید زیادی بر منظم بودن دارند، شاید به سمت چیدمان مدرن کشیده شوند، زیرا به نظر می‌رسد که این سبک همه چیز را ساده می‌کند. این سبک از طراحی با مفهوم گرایش برای طراحی همراه با فضاهای باز همراه می‌شود.

منبع: The spruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments