ویژگی‌های نورپردازی مدرن در فضای منزل

نورپردازی مدرن در فضای خانه

زندگی مدرن در دنیای پیچیده و پر از مشغله امروز، سبک و سیاق خودش را پیدا کرده است. سبک دکوراسیون مدرن متناسب با درگیری‌ها و پیچیدگی‌های فکری انسان مدرن تلاش می‌کند تا فضایی ساده شده بدون جزئیات و پیچیدگی در محیط زندگی افراد ایجاد کند و در این راستا، نورپردازی مدرن، نقش پررنگی در ایجاد فضای مدنظر ایفا خواهد کرد.

در دکوراسیون سبک مدرن، تجملات و طرح‌های پر حاشیه و رنگارنگ حذف شده و جای آن را خطوط و نقوش هندسی ساده و رنگ‌های خنثی و ملایم می‌گیرند. اما نورپردازی مدرن به چه ترتیب خواهد بود؟ در این مقاله ما در مورد نورپردازی مدرن صحبت خواهیم کرد.

نورپردازی مدرن چیست؟

نورپردازی به سبک مدرن ویژگی‌هایی مطابق با سادگی و کاربردی بودن حضور عناصر در سبک مدرن را داراست. در این نوع نورپردازی، بر خلاف نورپردازی کلاسیک، اثری از لوسترهای پرآویز و مجلل یا آباژورهای با شکوه نیست.

وجود نور و اشیای نورانی در این سبک، جنبه کاربردی داشته و نورهای مخفی، بیشترین حضور را در نورپردازی سبک مدرن دارند. برای تامین نور یک خانه مدرن، طراح در وهله نخست تلاش می‌کند تا برای فضای اتاق نشیمن، یک منبع نور عمومی تامین کند. این نور از طریق چراغ‌های توکار و یا لوسترهای با طراحی ساده و مدرن تامین می‌شود.

منابع تامین نور در نورپردازی مدرن

در طراحی نورپردازی مدرن تلاش می‌شود تا حد امکان منبع روشنایی بخشی حذف و نورهای مخفی مسئولیت تامین نور را برعهده بگیرند. نور تاکیدی، بخشی از این سبک از نورپردازی است که با استفاده از آن، طراح بخشی از معماری فضا یا یک عنصر دکوراتیو را در محیط برجسته و در معرض دید بیشتری قرار می‌دهد.

مثلا برای برجسته‌سازی حضور یک تابلو بر روی دیوار، طراح با نصب لامپ‌هایی با نور ملایم در پیرامون تابلو با استفاده از این نور، توجهی خاص را روی تابلو ایجاد می‌کند. لامپ‌های سقفی توکار، نوارهای LED و پروژکتورهای LED نقش پررنگی در تامین نور در سبک مدرن بازی می‌کنند.

نورپردازی مدرن
در نورپردازی مدرن، طراح با نصب لامپ‌هایی در پیرامون تابلو، توجهی خاص را روی تابلو ایجاد می‌کند

لوسترهای مدرن، با استفاده از خطوط ساده و اشکال هندسی دایره، مربع و مستطیل طراحی می‌شوند. طراحی لوستر مدرن خاص و فارغ از قواعد کلاسیک قدیمی است و براساس ایده ذهنی طراح ، حتی بدون رعایت هماهنگی و توازن انجام می‌شود.

نورپردازی فضاهای خاص خانه

بخش دیگر نورپردازی مدرن، تامین نور برای روشنایی مورد نیاز فعالیت‌هایی است که در محیط خانه انجام می‌شود. مثلا برای نورپردازی فضای آشپزخانه، نور مورد نیاز برای آشپزی، نورهای موضعی و یا نورهای مخفی روی کانتر را طراحی می‌کنند و یا برای تامین نور سینک ظرفشویی و اجاق گاز ، لامپ‌های رشته‌ای و یا هالوژن بالای سینک نصب می‌شوند.

نورپردازی مدرن در آشپزخانه
استفاده از لامپ‌های مخفی و موضعی برای نورپردازی مدرن آشپزخانه و کانتر بسیار رایج است

چراغ‌های به سبک مدرن با هاله نور محدود در فضای مدرن، روشنایی مورد نیاز برای مطالعه را تامین می‌کنند. این نوع چراغ‌ها در حقیقت آباژورهایی به سبک مدرن هستند که بدون تزیینات و حواشی طراحی شده و نور لازم را تامین می‌کنند.

سخن آخر

در نورپردازی مدرن، برخلاف نورپردازی کلاسیک، کاربردی بودن منبع تامین نور حرف اول را می‌زند و دیگر خبری از تاکید بیشتر برای بازتاب جلوه و جلال و شکوه لوازم پرزرق و برق منزل نیست؛ بلکه بالعکس، در این سبک از نورپردازی تلاش می‌شود تا منبع تامین نور چندان در دیدرس نباشد و هدفش تنها تامین نور کافی و کاربردی در منزل است.

از همین رو نورپردازی توکار، نقش پررنگی در این سبک از نورپردازی ایفا می‌کند.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments