چطور یک دکوراسیون تک رنگ خلق کنیم؟

خلق دکوراسیون تک رنگ در خانه

یکی از ساده ترین روش ها برای خلق تناسب و هارمونی در خانه، ایجاد یک دکوراسیون تک رنگ است. البته در دکوراسیون معمولا از این عبارت اشتباه برداشت می شود. ولی وقتی شما اصول و رموز استفاده درست این نوع دکوراسیون را بیاموزید، می توانید به راحتی اتاقهای فوق العاده زیبا در خانه تان خلق کنید.

برداشت اشتباه از تک رنگ بودن

در دنیای دکوراسیون داخلی، دکوراسیون تک رنگ به معنای استفاده از فقط و فقط یک درجه مشخص از یک رنگ نیست. درست است که کلمه “مونوکروماتیک” در لغت به معنای تک رنگ است، اما در دکوراسیون داخلی به معنای استفاده خالص از یک رنگ با درجات مختلف است تا فضایی زنده در خانه ایجاد کنیم.

طیف های رنگی خنثی هم با توجه به تنوع رنگهایشان می توانند یک دکوراسیون تک رنگ ایجاد کنند.

اصول پایه ای که باید بدانید

  • رنگ(Hue): به حالت اصلی رنگ بدون اضافه کردن رنگ دیگری گفته می‌شود، مثل رنگ آبی و سبز. رنگ‌های ثانویه‌ای که از ترکیب دو رنگ تشکیل می‌شوند بدون اینکه رنگ سفید یا مشکی به آن‌ها اضافه شود، هیو محسوب می‌شوند.
  • ارزش رنگ (Value): تعریف ارزش رنگ به سادگی یعنی همان روشنی یا تیرگی رنگ.
  • رنگ روشن (Tint): از ترکیب مقدار کمی رنگ سفید به هر رنگ به دست می آید. درجه رنگ با اضافه کردن مقدار بیشتر رنگ سفید، روشن تر می شود.
  • رنگ سیر(Shade): از ترکیب مقدار کمی رنگ سیاه به هر یک از رنگ ها به دست می آید. درجه رنگ با اضافه کردن مقدار بیشتر رنگ سیاه، تیره تر می شود.
  • تناژ (Tone): از ترکیب یک رنگ خنثی مانند خاکستری یا ترکیب سیاه و سفید به رنگ ها تشکیل می شود. رنگ روشن (Tint) و رنگ سیر(Shade) نوعی تناژ محسوب می شوند.

استفاده از یک طیف رنگی برای خلق دکوراسیون تک رنگ

اگر قرار است از یک دکوراسیون تک رنگ استفاده شود، چطور می توان آن را به بهترین شکل در آورد؟ با انتخاب یک رنگ و استفاده از سایه های تیره و روشن و تناژهای مختلف آن رنگ، می توانید این کار را انجام دهید. با توجه به اینکه استفاده از طیف های مختلف از یک رنگ باعث می شود تا اتاق بزرگتر به نظر برسد، استفاده از این روش، راهی فوق العاده برای دکوراسیون فضاهای کوچک محسوب می شود.

با استفاده از سایه روشن ها و تناژهای رنگ ها، رنگ جدیدتان را از یکنواخت شدن دور نگه دارید. باید این را در نظر داشت که دکوراسیون تک رنگ، بدون استفاده از تناژها و سایه روشن ها یکنواخت خواهد شد.

دکوراسیون تک رنگ و تناژهای مختلف
استفاده از تناژهای مختلف یک رنگ در دکوراسیون تک رنگ فضا

بافت ها و نقش ها- رازی برای دستیابی به دکوراسیونی تک رنگ

جذاب ترین و لذت بخش ترین راه برای کامل کردن طیف رنگی تان، استفاده از بافت و نقش است. بافت با ایجاد یک سطح نامتقارن که با تابش نور به سطح آن متفاوت به نظر می رسد، به اتاق جذابیت می بخشد. بافت می تواند به صورت روشن یا تیره باشد، حتی وقتی که با همان رنگ ایجاد شده باشد. کوسن ها، فرشها، قاب پنجره ها و … راههای زیبایی برای ایجاد بافت در دکوراسیون تک رنگ هستند.

استفاده از نقش های تک رنگ می تواند بدون از بین بردن نمای آن رنگ، جذابیت بصری در چشم اندازتان ایجاد کند. از آنجایی که یک یا دو رنگ خنثی می توانند به عنوان رنگ شاخص به یک طیف غیر خنثی اضافه شوند، طرحهایی با رنگ سفید یا سیاه، به همراه رنگ اصلی می توانند اتاق شما را زنده تر کنند.

طرح ها راهی فوق العاده برای عمق دادن به دکوراسیون یک رنگ شما هستند، اما اگر هدفتان یک سبک ساده و هماهنگ باشد، بهتر است که کمتر از آنها استفاده شود.

بافت و نقش در دکوراسیون تک رنگ
ایجاد بافت و نقش در دکوراسیون تک رنگ خانه

چطور یک دکوراسیون خنثی ایجاد کنیم

بیشتر اتاق ها نمی توانند یک دیوار سرتاسری آبی یا قرمز، یا طرح دار داشته باشد. بنابراین استفاده از رنگهای خنثی بهترین شکل ایجاد دکوراسیونی تک رنگ خواهند بود.

زمانی که در حال برنامه ریزی آلبوم رنگ خود هستید، مطمئن شوید که رنگهای خنثی در جای خود باشند و عوض نشده باشند. اگر می خواهید رنگ خنثی را به این مجموعه اضافه کنید، روی آنهایی که در محیطتان وجود دارند حساب کنید. با ادغام رنگهای خنثی و به کارگیری قوانین همان رنگ، نتیجه منسجم تری خواهید گرفت.

اگر در حال طراحی یک دکوراسیون با یک رنگ فقط بر مبنای رنگ های خنثی هستید، رعایت نکاتی که در مورد ارزش رنگ و بافتها مطرح شد، موثر خواهند بود. باید در مورد رنگهای خنثی ای که از قبل در اتاق وجود دارند محتاط بوده و طیف رنگی خنثی را طوری بسازید که با آنها هماهنگ باشند. توانایی تشخیص رنگهای سرد و گرم وقتی مشغول کار با طیف رنگی خنثی هستید، بسیار مهم است. اگر غالب فضای شما از سطوحی با رنگهای گرم پر است، رنگ خنثی شما برای دکوراسیون تان نیز باید یک رنگ گرم باشد.

چرا دکوراسیون تک رنگ موثر است

به کار بردن طیف سایه روشن از یک رنگ، اتاقی آرامش بخش و هارمونیک ایجاد می کند. به عنوان یک پس زمینه برای یک اثر هنری و کلکسیونرها، دکوراسیون ساده و تک رنگ فوق العاده است، زیرا باعث می شود که اثر هنری در آن بدرخشد.

اثر هنری در دکوراسیون تک رنگ
یک اثر هنری در دکوراسیون تک رنگ به خوبی می درخشد

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments