محله مرادآباد، محله‌ای با گذشته روستایی در شمال غرب تهران

آشنایی با محله مرادآباد پونک

محله مرادآباد محله‌ای در بخش شمال شرقی منطقه پنج تهران و در شمال غرب تهران و کوهپایه‌های البرز است. این محله در گذشته روستایی به همین نام و دارای بافت روستایی، زمین‌های کشاورزی و باغ‌های میوه و توتستان بوده که با مرور زمان و رشد شهرنشینی این روستا هم به بافت شهری مسکونی تهران پیوسته است.

این محله هنوز هم با وجود باغ‌های میوه و توتستان‌هایش، نشانه‌هایی از پیشینه روستایی خود را دارد. مرادآباد به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش در شمال غرب تهران و مجاورت با کوهپایه‌های البرز آب و هوایی خنک و پاکیزه‌ای دارد و نزدیکی این محله به بزرگراه اشرفی اصفهانی و سیمون بولیوار دسترسی خوبی به سایر نقاط پایتخت داده است. در این نوشتار برای آشنایی بیشتر با محله مرادآباد با نیک بوم همراه باشید.

محله مرادآباد کجاست؟

مرادآباد محله‌ای در شمال غرب پایتخت و در شمال شرقی منطقه پنج شهرداری تهران است. این محله از شمال به حریم کوهپایه البرز می‌رسد. از جنوب با بلوار سیمون بولیوار و محله المهدی همجوار است و از شرق به خیابان الوند و شهرک کوهسار و از غرب به بلوار حصارک در محله حصارک متصل می‌شود.

موقعیت محله مرادآباد
مرادآباد از شمال به حریم کوهپایه البرز می‌رسد. از جنوب با سیمون بولیوار و محله المهدی همجوار است.

محله مرادآباد از سمت غرب با دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی همسایه است.

پیشینه محله مرادآباد

مرادآباد در گذشته یعنی در دوران قاجار، روستایی از توابع شمیران بوده که محدوده آن از سمت شمال به کوه توچال، از جنوب به پونک، از شرق به روستای فرحزاد و از غرب به حصارک کن می‌رسیده است. این روستا یک قلعه اربابی و یک قلعه رعیتی داشته که از جنوب به باغ اربابی، از شرق به خیابان استخر و از غرب به قلعه اربابی محدود می‌شده.

در روستای مرادآباد، محله‌ها، زمین‌ها، تپه‌ها و دره‌هایی به نام‌های استخر، تپه‌عُمَر، دره اربابی، دره رعیتی، شن‌کبود، دوزارک، دربسته، دره خورشید، دره سولوار، دره زغال، چشمه‌خونی و دره گون وجود داشته و جالب است بدانید که علت نامگذاری دره زغال این بوده که این دره مرز میان زمین‌های مرادآباد و روستای حصارک بوده و با ریختن زغال این مرز مشخص شده بوده.

علت نام‌گذاری خیابانی به نام استخر هم در مرادآباد، به‌ دلیل وجود استخری برای تقسیم و نوبت‌بندی آب میان باغ‌داران مرادآباد آن زمان بوده است. اهالی روستای مرادآباد عموما کشاورز، باغدار و دامدار بوده‌اند و محصولات این روستا گندم، جو، انار، انجیر، توت، شاه‌توت، خرمالو و ازگیل بوده است.

چشمه‌خونی نام جویی در روستای مرادآباد بوده که از سمت روستای فرحزاد و چشمه‌ای به همین نام به سمت روستا می‌آمده. این جوی پس از گذشتن از دره‌ها به مرادآباد می‌رسیده و از اول بهار به مدت ۶ ماه آب در آن جریان داشته است.

روستایی که تبدیل به محله شهری شد

این روستا از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۶۵ به‌ تدریج در محدوده شهر تهران قرار گرفت و بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ به کلان‌شهر تهران پیوست و یکی از محله‌های تهران بزرگ شد.

بعد از انقلاب اسلامی، تعاونی‌های مسکن دادگستری، راه‌آهن، آب و فاضلاب و دانشگاه تهران در بخشی از زمین‌های محله مرادآباد برج‌سازی کردند و بخشی دیگر هم به بخش خصوصی واگذار شد و در آن ساختمان‌سازی شد .

دسترسی محله مرادآباد

محله مراد آباد به دلیل دسترسی به بزرگراه سیمون بولیوار و بزرگراه اشرفی اصفهانی، دسترسی بزرگراهی خوبی به شمال غرب تهران و از طریق اشرفی اصفهانی دسترسی خوبی به جنوب غرب تهران و میدان صادقیه دارد.

دسترسی محله مرادآباد
محله مراد آباد دسترسی بزرگراهی خوبی به مناطق مختلف تهران دارد

اهالی این محله به دلیل نزدیکی با میدان دانشگاه علوم و تحقیقات، به ایستگاه بی آر تی که از این منطقه به سمت میدان صادقیه و آزادی می‌رود دسترسی دارند. این محله در هیچ کدام از محدوده‌های طرح ترافیک و طرح زوج و فرد قرار ندارد و اهالی برای ورود و خروج در محله با خودروی شخصی محدودیتی ندارند.

امکانات محله مرادآباد

به دلیل پیشینه روستایی محله مرادآباد، همچنان در این منطقه باغ‌های قدیمی وجود دارد که برخی از آنها به رستوران باغ و سالن‌های پذیرایی تغییر کاربری داده‌اند. البته این منطقه امکانات شهرنشینی چندانی ندارد و اهالی این منطقه برای دسترسی به مراکز خرید و امکانات شهری و آموزشی باید به محله‌های همجوار خود مراجعه کنند.

از جمله امکانات این محله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • خانه سلامت مرادآباد: مرکزی با امکانات درمانی در بلوار الوند، خیابان استخر، خیابان مراآباد قرار دارد.
  • مسجد مرادآباد: مسجدی قدیمی که از دوران روستایی مرادآباد در خیابان مراد آباد، خیابان مسجد برقرار است.
  • باغ رستوران پردیس پونک: از فضاهای رستورانی محله که محیطی سرسبز و پر دار و درخت با منویی متنوع از غذاهای ایرانی و فرنگی دارد و در بلوار سیمون بولیوار، خیابان شهید نصرالهی، مراد‌آباد دوم قرار دارد.
باغ رستوران پردیس پونک در محله مرادآباد
باغ رستوران پردیس پونک محیطی سرسبز و پر دار و درخت با منویی متنوع از غذاهای ایرانی و فرنگی دارد.
  • مجموعه باغ تالار و رستوران الماس شهر: سالن و تالار پذیرایی مجلل برای برگزاری مراسم و جشن که در بلوار سیمون بولیوار، خیابان مراد آباد، بین استخر و مراد آباد دوم واقع شده.
  • سفره خانه سنتی بلدیه: در مجموعه الماس شهر
  • تالار پذیرایی قائم: واقع در بلوار سیمون بولیوار، خیابان مرادآباد، بین مرادآباد دوم و سپیدار
  • باغ رستوران آمور: در خیابان مرادآباد ، مرادآباد دوم
  • رستوران بوستان ناجا: واقع در خیابان شهید اسدالهی
  • رستوران باغ رزمریم: در خیابان استخر محله مرادآباد

فضای سبز محله مرادآباد

همان طور که گفته شد در بخش‌هایی از محله مرادآباد، بافت روستایی و سرسبز گذشته در این محله هنوز پابرجاست و همین موضوع این محله را تبدیل به منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا کرده است. در این محله دو بوستان‌ شهری هم در دسترس اهالی این محله است.

بوستان مرادآباد که با نام بوستان انعکاس نیز شناخته می‌شود. این بوستان یکی از دو پارک محله مرادآباد است که در خیابان مرادآباد بین یاس اول و سوم نزدیک مسجد مرادآباد قرار دارد.

بوستان مرادآباد در محله مرادآباد
بوستان مرادآباد با نام بوستان انعکاس نیز شناخته می‌شود.

بوستان پردیس ناجا نیز دیگر بوستان محله مرادآباد است که در خیابان اسدالهی واقع شده و اهالی این محله می‌توانند برای گذران اوقات فراغت به این بوستان زیبا بروند.

بیمارستان فرهیختگان؛ مرکز درمانی اصلی محله

بیمارستان فرهیختگان مهم ترین مرکز درمانی و سلامت در نزدیکی محله مرادآباد و ساکنان این محله است که بزرگ‌ترین بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی و یکی از مجهزترین بیمارستان‌های تهران است.

بیمارستان فرهیختگان در ده طبقه بنا شده است و دارای ۱۴۲ اتاق بستری و تعداد ۳۷۵ تخت بستری است.

بیمارستان فرهیختگان در محله مرادآباد
بیمارستان فرهیختگان بزرگترین مرکز درمانی محله است که در دسترس ساکنان محله قرار دارد.

بخش‌های مورد بهره‌برداری این بیمارستان در فاز اول شامل بسـتری داخلی ، بستری جراحی، بستری اطفـال، بستری زنـان،ICU داخلی،آی سی یو جراحی، سی سی یو، اتاق عمل، بلوک زایمان، اورژانس، درمانگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی طفال، زنان، اورتوپدی، پوست، روان شناسی، نورولوژی، قلب، روماتولوژی، چشم، اورولوژی، نفرولوژی، ریه، رماتولوژی، غدد، عفونی، ENT و آزمایشگاه، داروخانه، رادیولوژی و سونوگرافی است.

بیمارستان فرهیختگان در نشانی انتهای اتوبان ستاری شمال، میدان دانشگاه، روبروی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.

دانشگاه علوم و تحقیقات؛ مهمترین مرکز آموزشی محله

مهم‌ترین مرکز دانشگاهی که در نزدیکی محله مرادآباد قرار دارد، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران است.

این دانشگاه در شمال غربی تهران، در نزدیکی محله مرادآباد و در انتهای بزرگراه ستاری، شمال بلوار حصارک قرار دارد و دارای مراکز متعدد تحقیقاتی و آزمایشگاهی است که بیشتر رشته‌های آموزشی را در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و حرفه‌ای به پنجاه هزار دانشجو ارائه می‌دهد

دانشگاه علوم و تحقیقات در محله مرادآباد
دانشگاه علوم و تحقیقات، بیشتر رشته‌های آموزشی را در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا داراست.

استادان این دانشگاه شامل بیش از هزاراستاد تمام وقت، پاره وقت و مدعو، در رشته‌های مختلف هستند و این دانشگاه دارای یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌ دانشگاهی ایران با بیش از یک میلیون کتاب و بزرگ‌ترین پارکینگ طبقاتی تهران است.

سخن آخر

محله مرادآباد با پیشینه روستایی و آب و هوا و موقعیت جغرافیایی مناسب در تهران، محله‌ای با مزایای خاصی است که البته هنوز از نظر رشد شهرنشینی و دسترسی به خدمات و امکانات رفاهی شهری موقعیت ایده‌آلی ندارد.

البته با توجه به قابلیت رشد محله، سرمایه‌گذاری و خرید ملک در این محله می‌تواند سود‌ ده و ایده‌آل باشد؛ چرا که قطعا در سال‌های آتی این محله با پیشرفت‌های زیادی از لحاظ شهرسازی روبرو خواهد شد.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments