چیزهایی هست که نمی‌دانی؛ وام مسکن 1400

وام مسکن 1400

«هیچ‌جا خونه‌ی آدم نمیشه». در انتهای فیلم جادوگر شهر اُز (1939) وقتی دوروتی با بازی جودی گاردلند بعد از ماجراجویی‌های فراوان به خانه‌ش در شهر کانزاس برمی‌‌گردد این جمله را به زبان می‌آورد. ماجرای فیلم از این قرار است که روزی گردبادی می‌آید و خانه و سگ دوروتی را به آسمان می‌برد و آنها از شهر اُز سردرمی‌آورند. پیدا کردن خانه‌ای که احساس مشابه دوروتی را در آن داشته باشیم احتمالاٌ سخت‌تر از خلاص شدن دوروتی از شر جادوگر شهر اوز است. او برای اینکه خانه‌اش را پیدا کند جادوگر را از بین می‌برد. اگر شما هم مثل دوروتی برای پیدا کردن خانه‌ مسیرتان را گم کرده‌اید، این مقاله راه خروج و هر آن چیزی که باید درباره‌ی وام مسکن 1400 بدانید در اختیارتان قرار می‌دهد.

وام مسکن 1400 به چه کسانی می‌رسد؟

باتوجه به شرایط فعلی اقتصادی و بالا رفتن قیمت ملک، خرید خانه به معضلی ظاهراٌ حل‌ناشدنی تبدیل شده است. درنتیجه انتظار می‌رود مقدار وام مسکن و مدت‌زمان بازپرداخت آن با وضعیت حاضر تطبیق داشته باشد. درحال‌حاضر بانک‌های مسکن، ملی و سامان امکان پرداخت تسهیلات را فراهم کرده‌اند و روستاییان، زوج‌های جوان و بازنشستگان با تکمیل و ارائه‌ی مدارک می‌توانند از انواع وام‌ مسکن 1400 برخوردار شوند. شرایط دریافت هرکدام از گروه‌ها متفاوت است و در ادامه هرکدام را به تفکیک توضیح می‌دهیم.

وام مسکن بانک مسکن

بانک مسکن در سال 1400 به‌ دو صورت سپرده‌گذاری و خریداری اوراق، تسهیلات مسکن در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. هرکدام از این وام‌ها عناوین مختلفی دارد و دریافت وام مسکن یکم بااستفاده از سپرده و وام مسکن نوع دوم با خریداری اوراق امکان‌پذیر است. این وام‌ها را بانک مسکن دراختیار مالکان و مستأجران قرار می‌دهد و بانک‌های ملی و سامان نیز تسهیلات مخصوص خودشان را دارند که در ادامه توضیحات مربوط به هرکدام را مطالعه خواهید کرد.

دریافت وام با سپرده‌گذاری

این نوع وام مسکن به‌کسانی تعلق می‌گیرد که برای اولین‌بار قصد دارند از تسهیلات وام مسکن استفاده کنند. شرط بهره‌مندی از وام مسکن یکم سپرده‌گذاری یکساله‌ی نیمی از مبلغ وام و بازپرداخت 12ساله‌ی آن است. مبلغ دریافتی وام مسکن یکم به این صورت است:

  • زوج‌های تهرانی 80 میلیون تومان و در مجموع 160 میلیون تومان.
  • شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت برای هر زوج 60 میلیون و در مجموع 120 میلیون تومان.
  • وام مسکن یکم در سایر مناطق برای هر زوج 40 میلیون تومان و در مجموع 80 میلیون تومان.

شرایط دریافت این وام را بدانید: 1.سن هجده سال؛ 2. استفاده نکردن از هیچ‌گونه تسهیلات و وام مسکن یا امکانات دولتی برای تهیه مسکن. درنظر داشته باشید که سود تسهیلات وام‌ اولی‌هایِ خارج از مناطق بافت فرسوده هشت درصد و برای درون مناطق بافت فرسوده‌ی شهری شش درصد است. همچنین مدت انتظار دریافت وام مسکن یکم بعد از سپرده‌گذاری حداقل یکسال خواهد بود. حداقل متوسط موجودی دریافت تسهیلات 800 میلیون ریالی، 135میلیون ریال، برای تسهیلات 600 میلیون ریالی، 100 میلیون ریال و دریافت تسهیلات 400 میلیون ریالی، 67 میلیون ریال است.

مدت انتظار برای دریافت این وام حداقل 12 ماه است و دریافت‌کنندگان 12 سال فرصت بازپرداخت دارند. نکته‌ی مهم دیگر این است که برای دریافت این وام باید ملک موردنظرتان را به بانک معرفی کنید. اگر نمی‌دانید ملک‌تان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، سه گزینه‌ی پایین را درنظر بگیرید:

  1. تاریخ صدور اولین پروانه ساخت کمتر از 20 سال باشد.
  2. ملک موردنظر از تمامی شرایط و مشخصات ازجمله رعایت آیین‌نامه، تأیید استحکام بنا، چک‌لیست کنترل کیفیت و دیگر موارد برخوردار باشد.
  3. سقف تسهیلات قابل پرداخت 80درصد ارزش ملک است که توسط کارشناس بانک محاسبه می‌شود.

دریافت وام با خرید (نوع دوم)

نوع دیگر وام مسکن ویژه‌ی افرادی است که نه پس‌انداز کافی دارند، نه توانایی افتتاح سپرده‌ی جدید. مقاضیان این نوع وام با خرید اوراق ممتاز امکان دریافت تسهیلات خرید مسکن را بدون نوبت و سپرده‌گذاری پیدا می‌کنند. باتوجه به متفاوت‌بودن مبلغ وام مسکن، محاسبه‌ی خرید اوراق به این صورت است: به‌ازای هر 500هزار تومان وام مسکن باید 75 هزار تومان پرداخت کنید. برای مثال اگر قصد دریافت 100 میلیون تومان وام بگیرید، ملزم به خرید 15 میلیون تومان اوراق هستید. زوج‌های تهرانی 200میلیون تومان، کلان‌شهرها 160 میلیون تومان و شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت 120 میلیون تومان با خرید اوراق مسکن می‌توانند وام دریافت کنند.

شهر

سقف وام (میلیون تومان) نرخ سود مدت زمان بازپرداخت

اقساط (میلیون تومان)

تهران

100 1/666/000
مراکز استان‌ 80 17/5درصد 12 سال 1/333/000

سایر

60 1/000/000

تهران

100 16درصد 1/469/000
مراکز استان 80 15 سال 1/175/000
سایر 60

882/000

مدارک موردنیاز برای دریافت وام مسکن

برای دریافت انواع وام مسکن احتمالاٌ مدارک مختلفی نیاز دارید. اما برای دریافت وام‌های بانک مسکن اصل و کپی مدارک زیر را قبل از رفتن به بانک آماده کنید:

  • تمام صفحه‌های سند مالکیت
  • پروانه ساختمان
  • پایان کار ساختمان
  • بنچاق با تشخیص شعبه
  • مبایعه‌نامه (قولنامه)
  • کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه خریدار و فروشنده
  •  پایان خدمت یا کارت معافیت
  • وکالتنامه (در تسهیلات دریافتی از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن وکیل قطعاٌ از بستگان درجه یک باید باشد)
  • کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه وکیل
  • اجاره‌نامه ملک ( در خصوص املاک اوقافی)

همچنین فرم امضاشده‌ی درخواست تکمیل و قبض برق ساختمان هم باید ضمیمه‌ی مدارک بالا شوند.

ضمانت برای وام مسکن

دو نوع ضمانت برای وام‌های مسکن قابل اجرا است. 1. ارائه‌ی سند خانه که در گرو بانک قرار می‌گیرد. البته بعد از تسویه سند از رهن بانک خارج می‌شود. درصورتی که توانایی پرداخت اقساط را نداشته باشید، بانک بعد از چند اخطار برای مصادره‌ی ملک اقدام می‌کند. 2. معرفی ضامن معتبر با شرایط بانک مسکن.

شرایط دریافت وام مسکن 1400

وام مسکن زوج‌های جوان در سال 1400

سازمان تأمین اجتماعی برای زوج‌های جوان بعد از عقد رسمی‌شان هدیه‌ای درنظر گرفته که شرط بهره‌مندی از آن سابقه‌ی سه سال بیمه‌ی تأمین اجتماعی است. با دریافت استعلام سابقه‌ بیمه تأمین اجتماعی می‌توانید از امکان دریافت این بیمه مطلع شوید. در این قانون زوج‌های تهرانی تا مبلغ 480 میلیون تومان وام دریافت می‌کنند. 200 میلیون تومان این مبلغ برای تسهیلات خرید مسکن به ازای هر نفر و 80 میلیون تومان نیز وام جعاله است. جزئیات این وام را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

برحسب مناطق شهری انفرادی (میلیون تومان) زوج‌ها (میلیون تومان)
تهران 200 400
مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت 160 320
سایر مناطق شهری (شهرهایی باجمعیت 2000 هزار نفر و کمتر) 60 120

وام مسکن فرزند جدید در سال 1400

ازجمله طرح‌های حمایتی مسکن به زوج‌هایی اختصاص دارد که دو فرزند داشته باشند. علاوه‌بر این وام 200 میلیون تومانی، خانواده‌هایی که در سال 1399 یا 1400 صاحب فرزند سوم شده‌اند، برای وام ودیعه‌ی 70 میلیونی می‌توانند اقدام کنند. در سال 1400 پنج میلیون نفر واجد شرایط امکان دریافت وام 150 میلیونی با سود سه درصد را خواهند داشت. کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی برای سال 1400 هرکدام از زوج‌های دو فرزندی به‌ازای تولد فرزند جدیدشان 100 میلیون تومان و برای هردوی آنها 200 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن اعطا می‌کند. به هرکدام از زوج‌های بدون فرزند 50 میلیون تومان و درمجموع 100 میلیون تومان وام اعطا می‌شود. همچنین وام زوج‌های تک‌فرزندی، 160میلیون تومان است.

شرایط دریافت وام جعاله یا تعمیرات مسکن

در احوال نامناسب ساخت‌وساز مسکن و بالاتر رفتن قیمت مصالح، وقت خوبی برای این است که دستی بر سر و روی خانه‌مان بکشیم. با این وجود استفاده از تسهیلات تعمیر مسکن و تنوع در فضای خانه قطعاٌ روحیه‌بخش است. اما چند شرط کوچک برای دریافت وام جعاله یا تعمیرات مسکن وجود دارد:

  • پرداخت و تسویه‌ی کامل وام جعاله قبلی.
  • پرداخت کامل هزینه‌ی کارشناسی ملک.
  • عدم سوءسابقه‌ی چک برگشتی شما و ضامن‌تان.
  • نداشتن وام جعاله‌ی تسویه‌نشده‌ی خانه‌ای که قرار است از طریق آن وام دریافت کنید.

وام مسکن برای مجردهای تهرانی

مشخصاٌ امکان ازدواج برای همه فراهم نیست و بعضی‌ها هنوز مجردی زندگی می‌کنند. داشتن زندگی مستقل و جدا از خانواده نیاز به کمی حمایت اقتصادی دارد که شاید با دریافت وام مسکن تاحدی برطرف شود. به‌همین دلیل مجردهای ساکن تهران تا سقف 140 میلیون تومان امکان دریافت تسهیلات دارند که 100 میلیون تومان از این مبلغ به تسهیلات خرید مسکن و 40 میلیون تومان به جعاله اختصاص دارد. مجردها برای دریافت 100 میلیون تومان وام مسکن 200 برگه تسهیلات مسکن باید بخرند که هزینه‌ی آن تقریباٌ 10 میلیون تومان است. اگر بخواهیم وام جعاله را هم حساب کنیم، به 80 ورق تسه چهار میلیونی نیاز داریم. با این حساب مجردهای تهران برای اینکه وام مسکن را در حساب‌شان ببینند باید 14 میلیون تومان به‌صورت نقدی پرداخت کنند!

وام ساخت مسکن روستایی 1400

با تأیید رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وام مسکن 1400 روستایی‌ها حدود 2/5 برابر بیشتر شد. هیأت دولت سقف وام ساخت مسکن روستایی را در سال 1400 از 40 میلیون به 100 میلیون تومان افزایش داده و سود آن پنج درصد در نظر گرفته شده است. برای بهره‌مندی از این وام به استعلام طرح هادی نیاز دارید.

وام‌ ساخت مسکن 1400

برای ساخت مسکن در شهرهایی مثل کیش، قشم، بوشهر و بندرعباس امکان اعطای تسهیلات بانکی تا سقف 450 میلیون تومان وجود دارد. این مبلغ در شهرهایی با جمعیت بالای 200هزار نفر 400 میلیون و سایر شهرها 300 میلیون با سود 18 درصد است.

ضمانت برای وام مسکن

وام مسکن بازنشستگان 1400

بانک‌ها در سال 1400 برای بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی فاقد مسکن اعتبار و تسهیلاتی درنظر گرفته‌اند. وزرات مسکن و شهرسازی در جهت تأمین مسکن بازنشستگان زمینی را تأمین کرده و با همیاری بانک رفاه و سازمان تأمین اجتماعی این تسهیلات را در اختیار بازنشستگان قرار می‌دهد. مبلغ این وام برای ساکنین تهران 50 میلیون تومان و دیگر شهرها و روستاهای کشور 40 میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

وام اجاره 70 میلیونی

بعد از پاندمی، ستاد ملی کرونا برای سال 1400 وام ودیعه تصویب کرد که مبلغ این وام برای اجاره‌نشین‌های تهرانی 70 میلیون، دیگر کلان‌شهرها 40 میلیون و شهرهای کوچک‌تر 25 میلیون است.

وام 450 میلیونی مسکن

این وام ویژه‌ی سازندگان مسکن است. در 12 شهر مختلف ازجمله تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت سازندگان واحدهای مسکونی به‌ازای هر واحد 450 میلیون تومان تسهیلات می‌توانند دریافت کنند. مبلغ دریافتی این وام در شهرهای دیگر و سایر مراکز استان‌های بالای 200هزار نفر جمعیت تا سقف 400 میلیون و در شهرهای دیگر 300 میلیون تومان است.

وام یک میلیاردی مسکن جوانان

محمود شایان، مدیر عامل بانک مسکن تسهیلات خرید مسکن جوانان را در تهران یک میلیارد تومان، در شهرهای بزرگ 850 میلیون تومان و در سایر شهرها 700 میلیون اعلام کرد. درنتیجه متقاضیان وام مسکن جوانان پس از افتتاح حساب و واریز ماهانه 200هزار تومان، بعد از 15 سال می‌توانند یک میلیارد تومان وام دریافت کنند. البته بعد از پنج سال نیز امکان دریافت وام وجود دارد که با تغییر ضرایب این مبلغ در تهران 400 میلیون، مراکز استان‌ها 350میلیون و دیگر شهرها 300میلیون تومان است. امکان برداشت حساب قبل از پنج سال وجود ندارد.

وام مسکن بانک ملی

بانک ملی هم آستینی بالا زده و سه طرح وام مسکن ارائه داده است. در ادامه شرایط هرکدام از این طرح‌ها را مشاهده می‌کنید:

طرح شماره یک وام مسکن بانک ملی

حداقل مانده برای افتتاح حساب 16 میلیون تومان
حداقل مدت سپرده‌گذاری یک ماه
نرخ سود سپرده 10 درصد
حداقل سپرده برای یک سهم اوراق 18/2 میلیون تومان

 

طرح شماره دو وام مسکن بانک ملی

حداقل مانده برای افتتاح حساب 16 میلیون تومان
حداقل مدت سپرده‌گذاری سه ماه
نرخ سود سپرده 12 درصد
حداقل سپرده برای یک سهم اوراق 22/3 میلیون تومان

 

طرح شماره سه وام مسکن بانک ملی

سقف اوراق (میلیون تومان) حداقل مدت انتظار (ماه) ضریب (متوسط موجودی)
36 6 0/5
37 9 0/75
38 12 1
41 18 1/5
44 24 2
47 30 2/5
50 36 3

 

وام مسکن بانک سامان

علاوه‌بر بانک‌های مسکن و ملی، بانک سامان نیز امکان دریافت تسهیلات وام مسکن را فراهم کرده است. مراحل دریافت وام مسکن از بانک سامان براساس این روند پیش می‌رود:

  1. ارزش‌گذاری ملک موردنظر متقاضی از طریق بانک.
  2. سقف دریافت تسهیلات تا 50درصد ارزش ملک.
  3. تعیین مبلغ بازپرداخت براساس توانایی وام‌گیرنده.
  4. هجده سال سن متقاضی.
  5. نداشتن چک برگشتی.
  6. خانه تا زمان تسویه‌ی اقساط وام در رهن بانک می‌ماند
  7. ملک باید شش دانگ، ارزنده، بلامعارض و به‌راحتی قابل خرید و فروش باشد.

سقف تسهیلات وام مسکن بانک سامان برای کلان‌ شهرها 750 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 500 میلیون تومان است. این وام‌ها با سود 18درصد پرداخت می‌شوند و دریافت‌کنندگان 60 ماه فرصت بازپرداخت دارند. دریافت‌کنندگان سه تا شش‌ماه باید سرمایه‌گذاری داشته باشند و 15درصد از مبلغ کل وام هم در حساب بانک مسدود خواهد بود.

در آخر

چاره‌ای نداریم به جز اینکه امیدوار باشیم داستان گرفتن وام مسکن هم پایان خوشی شبیه به سرنوشت دوروتی در فیلم جادوگر شهر اُز داشته باشد. بامشاهده نمودار قیمت مسکن در مهر 1400 احتمال اینکه بتوانیم صرفاٌ با وام خانه بخریم خیلی پایین است. اما برای اینکه بهترین تصمیم را با مبلغ وام بگیرید پیشنهاد می‌کنیم با مشاور املاک قابل اطمینانی در تماس باشید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments