رایج ترین شکایات اجاره نشینان از صاحبخانه ها

نگاهی به شکایات رایج اجاره نشینان

از همان آغاز سبک زندگی اجاره نشینی، مستاجران همیشه درباره خانه‌ها شکوه و شکایت های متعددی داشته‌اند. گرچه دلایل این شکایتها و گله گذاری ها با گذشت زمان دستخوش تغییرات متعددی شده‌اند، اما رابطه بین صاحبخانه، مستاجران در طول تاریخ همیشه با فراز و نشیبهای زیادی همراه بوده است. نکته جالب توجه اینجاست که شکایات رایج اجاره نشینان در سراسر دنیا نکات مشترک زیادی دارد و از همین رو آشنایی و بررسی این شکایات در نوع خود اهمیت بالایی دارد.

آژانس حمایت از حقوق اجاره نشینان آمریکا (RPA) یک سازمان ملی است که به گزارش شکایات بین صاحبخانه و مستاجران در این کشور رسیدگی می‌کند. این شکایات به صورت سالانه طبقه‌بندی و ثبت می‌شوند. شکایاتی که در این مقاله از نیک بوم مطرح می‌کنیم جزو شکایات رایج اجاره نشینان در سراسر ایالات متحده آمریکا است که البته در ایران هم با اکثر این شکایات از سوی مستاجران مواجه هستیم.

شکایات رایج اجاره نشینان

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شکایات رایج اجاره نشینان نسبت به شرایط خانه یا صاحب خانه خود بپردازیم. مواردی که در زیر درباره شان صحبت خواهیم کرد، مواردی هستند که در سراسر دنیا، مستاجران زیادی را به ستوه آورده و کلافه می کنند:

۱. فسخ اجاره نامه

فسخ قرارداد اجاره طبیعتا مستاجران را با مشکل روبرو می‌کند. در آمریکا معمولا قرارداد اجاره ملک هر ساله و به طور خودکار تمدید می‌شود. اما گاهی با فسخ اجاره نامه، مستاجران ادعا می‌کنند وعده تمدید خودکار اجاره به آن‌ها داده شده اما به آن عمل نشده است و از زمان دقیق خاتمه اجاره نامه به درستی مطلع نشده‌اند. اجاره نشینانی که خود قرارداد را فسخ کرده‌اند هم اینطور گزارش داده‌اند که مجبور به امضای قرارداد تمدید شده بودند و پس از آن هم با موارد غیرقانونی مثل افزایش هزینه اجاره مجبور شده‌اند قبل از انقضای قرارداد از آنجا نقل مکان کنند.

۲.  نقض توافقات انجام شده

وقتی دوستان و آشنایان به شما توصیه می‌کنند یک کپی از قرارداد حقوقی فروش یا اجاره خانه را تهیه کرده و در نزد خود نگه دارید، توصیه آن‌ها را جدی بگیرید. این دسته از شکایات رایج اجاره نشینان فقط به نقض حقوق مدنی و توافق‌های زبانی ادعا شده بین صاحبخانه و مستاجر می‌پردازد. گاهی پیش می آید که صاحبخانه و مستاجر با هم لفظی توافقاتی را انجام می دهند که اگر این توافقات را ثبت نشده باشد، اثبات این ادعا دشوار خواهد بود.

۳. اجبار به تخلیه ملک

بیرون رانده شدن از خانه یا آپارتمان اجاره‌ای، غالبا اختلافات زیادی ایجاد می‌کند، دلیل آن هم می‌تواند مسائل زیادی باشد که مربوط به اختلافات میان مستاجر و صاحبخانه است. در گزارش RPA شکایت هر یک از طرفین درباره مواردی چون تخلف در روند تخلیه، تخلیه غیرقانونی و تخلیه به خاطر عدم پرداخت اجاره، در این دسته قرار می‌گیرند. موارد دیگری مانند قفل کردن غیرقانونی درب محل اجاره داده شده، قطع خدمات آب و برق و تهدید و ارعاب هم جزء شکایات بوده‌اند.

آشنایی با شکایات رایج اجاره نشینان
شکایات رایج اجاره نشینان در آمریکا توسط سازمان RPA طبقه بندی می‌شوند.

۴. حشرات و جوندگان

هر چقدر هم که خانه را دوست داشته باشید، دیدن حشرات و جوندگان در فضای خانه قابل تحمل نیست. با توجه به محل زندگی و شرایط آب و هوایی ممکن است موجوداتی موذی مثل موش، سنجاب و حشراتی مثل مگس، مورچه، عنکبوت، زنبور عسل و سوسک به خانه راه پیدا کنند که دور کردن آنها از خانه و یا از بین بردنشان کاری دشوار و پرهزینه است.

۵. وجود ساس

ساس‌ها قرن‌هاست که در خانه‌ها راه پیدا کرده و باعث ناراحتی می‌شوند. در طی سالهای اخیر این شکایات بیشتر و بیشتر شد. از آنجا که صاحبخانه و مدیران ساختمان معمولا به دنبال راهکارهای ارزان برای سمپاشی هستند، به سراغ سموم شیمیایی می‌روند. مدتی پس از سمپاشی، این موجودات کوچک دوباره با مصونیت بیشتری وارد خانه شده و حتی واحدهای بیشتری از آپارتمان را آلوده می‌کنند.

۶.  مشکل رطوبت و کپک سیاه

در اواخر قرن بیستم، خطرات ناشی از کپک سیاه سمی توسط محققان کشف شد. از آن زمان مستاجران در این رابطه نگرانی های زیادی دارند. ایجاد لکه‌های ناخوشایند در آشپزخانه، سرویس های بهداشتی و سایر اتاق‌های مستعد رطوبت، برای سلامت اعضای خانواده خطرآفرین خواهد بود. از بین بردن خطرات احتمالی ناشی از وجود کپک، توسط صاحبخانه یا تاخیر در رفع مشکل از جمله مواردی است که باعث شکایت می‌شود.

۷. خطرات ایمنی و سلامتی

این دسته شامل کمبودهایی است که باعث به خطر افتادن سلامت و ایمنی ساکنان می‌شوند. مستاجران این حق را دارند که در یک خانه امن و قابل سکونت زندگی کنند. هفتمین مورد از شکایات رایج اجاره نشینان طبق گزارش RPA نداشتن در و پنجره ایمن و یا در و پنجره های قدیمی و مشکل دار،‌ نشت گاز و نشتی لوله کشی، کفپوش آسیب دیده، سیم کشی خطرناک و سیستم اطفاء حریق و هشدار دود معیوب است.

۸. تعمیرات بی‌ربط با ایمنی ساختمان

گاهی کیفیت زندگی با مسائلی کاسته می‌شود که به ایمنی ربط ندارند؛ اما در صورت حل نشدن، این دست مشکلات به قدری جدی هستند که به شکایت منتهی شوند. این شکایات معمولا درباره معیوب بودن لوازم، پنجره‌های شکسته،سیستم‌های ناکارآمد گرمایشی و سرمایشی و نم دار بودن سقف هستند. در این شرایط اگر صاحبخانه حاضر به تعمیر و رفع مشکلات نشود، ممکن است کار به شکایت مستاجر از صاحبخانه کشیده شود.

شکایات رایج اجاره نشینان در کشورهای مختلف دنیا
یکی از شکایات رایج اجاره نشینان مشکلات متعدد خانه و عدم موافقت صاحبخانه با تعمیر آنهاست.

۹. دردسر با همسایه‌های پرسروصدا

مورد بعدی از شکایات رایج اجاره نشینان موردی است که همه مستاجران حداقل یک بار آن را عنوان کرده‌اند: همسایه‌های پر سر و صدا. سر و صدا یک اصطلاح انتزاعی است و می‌تواند شامل صدای قدم‌های محکم افراد در طبقه بالایی یا بلند صحبت کردن، جروبحثهای بی پایان، زیاد بودن صدای موسیقی، صدای پارس سگ و صدای گریه بچه است.

بسیاری از این شکایتها درباره صدای بلند همسایه‌ها، صدای موسیقی و سایر تجهیزات مطرح شده است. در اکثر آپارتمانها و مجتمع های مسکونی، در طی ساعاتی مشخص از شبانه روز باید از ایجاد هرگونه صدای نامتناسب پرهیز کرد. اما به ندرت پیش آمده که یک شکایت به خاطر سروصدای بیست و چهار ساعته در هفت روز هفته مطرح شده باشد.

۱۰. مسائل مالی

جای تعجب ندارد که اختلاف بر سر مسائل مالی در رتبه اول شکایات رایج اجاره نشینان خودنمایی می‌کند. وقتی خانواده ای خانه یا آپارتمان استیجاری را تخلیه می‌کنند انتظار دارند پول ودیعه‌ای که در زمان امضای قرارداد پرداخته‌اند را دریافت کنند. با این حال بسیاری از صاحبخانه‌ها، پرداخت بخشی از پول ودیعه را به تاخیر می‌اندازند تا در صورت نیاز برای قبوض و خسارات احتمالی در آپارتمان از آن کسر کنند و همینجاست که بسیاری از مستاجران برای مطالبه پول خود مجبور به مراجعه به دادگاه و تنظیم شکایت می‌شوند.

مواردی که در این مقاله مطرح شد در واقع ۱۰ مورد از شکایاتی بود که بیشترین رواج را در بین اجاره نشینان آمریکایی داشته است. مطمئنا شکایات دیگری هم وجود دارد که برخی از آن‌ها درباره ورود غیرقانونی مالک به خانه، آزار و اذیت مستاجر توسط مدیران ساختمان یا صاحبخانه، توقیف املاک و انواع تبعیض صورت می‌گیرند که صحبت از تمام این موارد در این مقاله نمی‌گنجد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

منبع: ohmyapt

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments