نقل مکان به حومه شهر و سوالاتی که باید از خود بپرسیم

سوالاتی در مورد زندگی در حومه شهر

قطعا بارها و بارها برای هریک از ما پیش آمده که در شرایط مختلف با خود فکر کرده‌ایم که کاش می‌شد که به جای زندگی در قلب یک کلانشهر، بتوانیم تا به خانه‌ای آرام در اطراف شهر نقل‌مکان کرده و طعم شیرین زندگی در حومه شهر را بچشیم؛ یک زندگی آرام به دور از ترافیک و آلودگی هوا و آلودگی صوتی و هزار و یک مشکل و دغدغه دیگر.

اما اگر این ایده از یک رویا فراتر رفته و جدی‌تر به آن فکر می‌کنید، حتما باید مزایا و معایب چنین سبک زندگی‌ای را نیز در ذهنتان ارزیابی کنیم تا بتوان به جمع‌بندی دقیق و خوبی دراین باره رسید و تصمیمی منطقی گرفت.

دلایل زیادی وجود دارد که شما بخواهید به نقل‌مکان کردن و زندگی در حومه شهر فکرکنید. ممکن است برای یک فرصت شغلی بهتر، ناتوانی در پرداخت هزینه‌های زندگی در یک کلانشهر و پائین‌تر بودن هزینه‌های زندگی در حومه شهر، کوچک کردن زندگی، زندگی در خانه‌ای بزرگتر، پیدا کردن مدارس بهتر یا صرفا برای تغییر حال و هوا به فکر زندگی در حومه شهر افتاده باشید. به هر دلیلی که چنین قصدی کرده‌اید، باید مطمئن باشید که جایی که می‌خواهید به آن نقل‌مکان کنید مناسب و ایده‌آل با شرایط شماست تا دوباره مجبور به تحمل دردسرهای ناشی از اسباب‌کشی نشوید.

سوالاتی که باید قبل از نقل مکان به حومه شهر بپرسید

در این میان، چند سوال وجود دارد که با پاسخ به آنها می‌توانید بفهمید آیا نقل‌مکان و زندگی در حومه شهر که تجربه یک زندگی جدید و ناشناخته است، برایتان مناسب خواهد بود یا خیر؟ پس قبل از اینکه تصمیم نهایی‌تان را بگیرید و شروع به جمع کردن اسباب و وسایل کنید، در مورد تک تک این سوالات فکر کرده و تحقیق کنید.

آیا زندگی در حومه شهر امنیت دارد؟

یکی از رایج‌ترین سوال‌هایی که قبل از نقل‌مکان به حومه شهر پیش می‌آید، این است که آیا این منطقه مکانی امن برای زندگی است؟ چند روش مختلف برای تحقیق و بررسی درباره امنیت منطقه‌ای جدید و ناشناخته وجود دارد.

شما می‌توانید با بررسی آمارهای مختلف جرم و جنایت‌ در یک منطقه خاص، میزان امنیت آن منطقه را بسنجید. مثلا می‌توانید آمار سرقت از مغازه‌ها را در فلان محله ببینید و حتی می‌توانید این کار را از طریق جستجو در اینترنت و بررسی سایت‌های خبری و حتی مراجعه به دفتر پلیس انجام دهید.

دست کم یک بار در تاریکی شب، از منطقه‌ای که می‌خواهید به آن نقل‌مکان کنید بازدید کرده و ببینید که خیابان‌ها و اماکن عمومی روشنایی کافی دارند یا نه؟ از خودتان بپرسید که اگر بخواهید شب به تنهایی در این خیابان‌ها، به سمت خانه قدم بزنید احساس امنیت خواهید کرد؟ آیا در صورت نیاز به کمک، کسی در اطرافتان خواهد بود؟ و آیا خیابان‌ها در شب عمدتاً خلوت هستند؟ تا می‌توانید در مورد امنیت منطقه تحقیق کنید و حتی می‌توانید در این مورد با ساکنان محله صحبت کنید.

زندگی در حومه شهر و امنیت در شب
یکی از اقدامات مهم در بررسی شرایط زندگی در حومه شهر، بررسی امنیت آن محله در شب است.

آیا در منطقه سروصدا زیاد است؟

یکی دیگر از مواردی که باید قبل از تصمیم‌گیری نهایی در مورد زندگی در حومه شهر بررسی کرد، این است که منطقه‌ای که برگزیده‌اید، تا چه حد شلوغ و پرسر وصداست؟ چون احتمالا یکی از دلایل شما برای فاصله گرفتن از قلب یک شهر شلوغ، بهره‌بردن از آرامش حاکم بر حومه شهر است؛ پس باید دقت کنید که منطقه‌ای که انتخاب کرده‌اید، در نزدیکی فرودگاه، ایستگاه راه آهن یا یک اتوبان یا جاده شلوغ نباشد و ببینید میزان سروصدای این محله چقدر است.

بررسی احتمال وجود آلودگی‌های صوتی مختلف در حومه شهر نکته بسیار مهمی است. چون این موضوع می‌تواند روی زندگی و سلامتی‌تان تاثیر منفی بگذارد؛ به‌خصوص اگر خانه‌دار هستید، یا دورکاری می‌کنید و یا کارگر یا کارمند شیفتی هستید و در بسیاری از ساعات شبانه روز در خانه حضور دارید و به استراحت می پردازید.

بررسی و ارزیابی موقعیت ملک

آدرس ملک مدنظرتان را در نقشه گوگل (Google maps) جستجو کنید و ببینید که آیا در اطراف آن، کارهای خدماتی و کارهای عمومی پر سر و صدا وجود دارد یا نه! بسته به میزان تحملتان در مقابل صدا، مواردی را که باید چک کنید شامل این موارد هستند: وجود مدارس، آزادراه‌ها، خطوط قطار، مسیرهای اتوبوس، مراکز خرید، فرودگاه‌، پیست‌های مسابقه و رالی، استادیوم ورزشی، مناطق صنعتی، سالن‌های برگزاری کنسرت‌ها و موسیقی زنده و …

زندگی در حومه شهر و بررسی میزان سر و صدا
قبل از آنکه تصمیم نهایی را بگیرید، محله جدید را از نظر میزان سروصدا و شلوغی ارزیابی کنید.

حتی شاید خوب باشد تا سری به شهرداری منطقه بزنید و ببینید که آیا در آن اطراف، پروژه‌های ساختمانی بزرگ یا راهسازی که باعث ایجاد سر و صدای زیاد و ترافیک در مسیر رفت و آمد می‌شود در جریان اجرا هست یا خیر.

زمانی که برای بررسی منطقه می‌روید، مواردی نظیر صدای پارس سگ، صداهای مربوط به ساخت و سازهای بزرگ نظیر آپارتمان‌سازی‌های انبوه، پروژه‌های راهسازی یا جاده‌سازی و … را بررسی کنید. اینها مواردی هستند که باید قبل از اینکه بخواهید قرارداد خانه جدید را امضا کرده و زندگی در حومه شهر را آغاز کنید، حسابی سبک سنگین کرده و بررسی کنید.

آیا روحیه جمعی خوبی در آنجا وجود دارد؟

طبق بررسی‌های انجام شده، بسیاری از کسانی که قصد زندگی در حومه شهر را دارند، به دنبال فضایی هستند که روابط اجتماعی با همسایه‌ها در آن جا قوی بوده و در محیطی جامعه مدار ساکن شوند. اگر برایتان مهم است که با همسایه‌ها روابط دوستانه داشته باشید و آنها حامی شما باشند و همچنین می‌خواهید تا در برنامه‌های اجتماعی شرکت کنید، بهتر است برای ارزیابی این مورد کمی وقت صرف کنید.

قبل از نهایی کردن قرارداد خرید یا اجاره ملک، یک روز وقت بگذارید و در محله مدنظرتان گشتی بزنید. ببینید جامعه محلی در آنجا چگونه است! در خیابانی که ملک مدنظرتان در آنجا قرار دارد، قدم بزنید، در کافه یا رستوران محله غذا بخورید و مردم را تماشا کنید. می‌توانید از سوپرمارکت محلی کمی خرید کرده و سعی کنید با ساکنان محله گپ بزنید و حتی از آنها کسب اطلاع کنید و ببینید آنها چه چیزهایی درباره آن محله می گویند. چنین اقدامی به شما کمک خواهد کرد تا ببینید که آیا آن منطقه ملاک‌های محله موردنظرتان را دارد یا نه.

زندگی در حومه شهر و ایجاد روابط دوستانه با همسایه‌ها
یک روز را در محله مدنظرتان به گشت و گذار بپردازید و نظرات ساکنان را درمورد محله جویا شوید.

آیا من در آنجا خوشحال خواهم بود؟

نزدیک بودن به کسانی که دوستشان دارید و انجام کارهایی که بیشترین لذت را از آنها می‌برید، تاثیر زیادی بر روی خوشحالی، سلامت روان و در کل رفاه شما خواهد داشت. پس قبل از گرفتن تصمیم قطعی برای زندگی در حومه شهر و خانه جدیدی که پسندیده‌اید، این موارد را ارزیابی کنید.

به این فکر کنید که اوقات فراغت خود را چگونه می‌گذرانید؟ اگر عادت دارید به‌طور مرتب با دوستان و خانواده خود بیرون بروید، پس بهتر است در منطقه‌ای ساکن شوید که فاصله‌تان با آنها زیاد نباشد تا بتوانید به راحتی آن‌ها را با قرار قبلی یا حتی بدون قرار قبلی ببینید.

اگر ورزش روزانه یا شنا کردن در اولویت اصلی شماست، مطمئن شوید که نزدیک خانه جدیدتان امکانات ورزشی و یا یک استخر خوب وجود داشته باشد. اگر اهل غذا خوردن هستید حتما سری به رستوران‌های محلی و فودکورت‌های محله بزنید. نانوایی‌های محله را پیدا کنید و قبل از اینکه به خانه جدید نقل‌مکان کنید، سوپرمارکت‌ها، میوه فروشی‌ها و رستوران‌های بیرون بر محله را شناسایی کنید.

زندگی در حومه شهر و شناسایی امکانات رفاهی
قبل از اسباب‌کشی، سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها و نانوایی‌های محله را شناسایی کنید و سری به آنها بزنید

آیا منطقه مناسب حیوانات خانگی است؟

قبل از شروع زندگی در حومه شهر باید نیازهای بهترین‌دوست پشمالوی خود را در نظر بگیرید. باید از قبل، کلینیک دامپزشکی، خدمات آرایشگاهی و پزشکی برای حیوانات و پارک و بوستان‌ها و محل‌هایی که حیوانات بتوانند بدون هیچ مانعی در آنجا گردش کنند را شناسایی کنید.

اگر قصد نقل‌مکان به یک منطقه ساحلی را دارید و می خواهید که با سگ خود در ساحل قدم بزنید، حتما این مورد را بررسی کنید که محدودیت‌های ساحل به چه صورت هستند. در بعضی از سواحل ،محدودیت‌هایی برای حیوانات خانگی و همچنین محدودیت دسترسی فصلی وجود دارد.

زندگی در حومه شهر و شرایط حیوانات خانگی
برای اسباب‌کشی به حومه شهر باید امکاناتی که در آن محله برای حیوانات خانگی وجود دارد بررسی شود.

آیا توان مالی پرداخت آن را دارم؟

آخرین و مهمترین نکته این است که مشخص کنید که آیا توانایی مالی برای خرید یا اجاره خانه در حومه مورد علاقه خود را دارید یا نه؟ اصلا خوب نیست که بعد از پیدا کردن و خرید یا اجاره خانه مورد علاقه‌تان در حومه شهر، متوجه شوید که تمام بودجه خود را صرف خرید یا اجاره آن کرده‌اید و دستتان خالی شده است.

پس قبل از هرکاری بودجه خود را بسنجید و سپس نگاهی به لیست املاکی که در حال حاضر در آن منطقه برای فروش و اجاره وجود دارند، بیاندازید. متوسط قیمت را برآورد کنید و آن را با توان مالی خود بسنجید. اگر قصد خرید دارید به قیمت خانه‌هایی که اخیرا فروخته شده توجه کنید و ببینید که شما با مقدار پولی که دارید، چه مدل خانه‌ای را می توانید بخرید. همچنین از شرایط وام مسکن برای خرید خانه‌ مورد نظرتان اطلاعات کسب کنید.

درعین حال باید هزینه‌های اضافی و پنهان را هم در نظر بگیرید و بسنجید که آیا زندگی در حومه شهر با درآمد فعلی خانواده جور در می‌آید یا خیر. اگر محل کارتان در مرکز شهر واقع شده، برای رفت و آمد به محل کارتان چه برنامه‌هایی دارید؟ اگر با ماشین شخصی‌تان تردد می‌کنید، باید هزینه‌های مربوط به بنزین و پارکینگ را در نظر بگیرید و یا هزینه رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی را محاسبه کنید.

هزینه‌های ماهیانه خود را برای یک ماه محاسبه کرده و بودجه سالیانه را برآورد کنید. هزینه‌هایی شامل مواد غذایی،  اینترنت، باشگاه ورزشی، قبوض آب و برق و گاز و تلفن، آبونمان، حمل و نقل، مدرسه کودکان، هزینه مراقبت از کودکان، هزینه های وام/اجاره و ….را مدنظر قرارداده و این بودجه را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که در طولانی مدت تحت فشار مالی قرار نخواهید گرفت.

سخن آخر

اگر تصمیم به زندگی در حومه شهر گرفته‌اید، این را بدانید که تنها نیستید. بسیاری از افراد با توجه به شرایط مختلف کاری، سنی، سلامتی، اقتصادی و اجتماعی در طول زندگی‌شان، برای زندگی به حومه شهرها می‌روند. حالا دلیل و قصد شما هرچه که باشد، فقط باید قبل از انجام این نقل‌مکان، ارزیابی‌های دقیق را انجام دهید تا بتوانید منطقه‌ای مناسب برای زندگی  کردن و تحقق اهداف خود پیدا کنند.

امیدواریم که این سوالات به شما ایده خوبی برای تصمیم‌گیری در راستای زندگی در حومه شهر داده باشد و بتوانید با طرح این سوالات و یافتن پاسخ‌های مناسب، بنا به هردلیلی که دارید، زندگی تازه و شیرینی را در منطقه‌ای جدید آغاز کنید.

منبع: Homely

 

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments