رمز و رازهای تجربه اسباب‌کشی با گربه

اسباب‌کشی با گربه و نکات ایمنی مهم آن

اسباب‌کشی در راه است و هنوز در مورد اینکه در این روز پردردسر با گربه‌ خانگی‌تان چه کار کنید، تصمیم نگرفته‌اید؟ شکی نیست که در روز موعد، مدیریت و انتقال این حیوان خانگی شیرین و بامزه کار خیلی سختی خواهد بود؛ از یک‌سو مراقبت از اینکه زیر دست و پا نباشد و از سوی دیگر رسیدگی به امورات روزمره‌اش، از وعده‌های غذایی گرفته تا دارو و دستشویی و.. به توجه زیادی نیاز دارد. از همین‌رو باید برای اسباب‌کشی با گربه مدیریت و برنامه‌ریزی‌های خاصی انجام داد تا هم خیالتان از این بابت راحت باشد و هم گربه‌تان خسته و اذیت نشود و دردسرها و ریسک ها به حداقل برسد.

اسباب‌کشی با گربه یا هر حیوان خانگی دیگر می‌تواند برای شما و خانواده‌تان ایجاد استرس و نگرانی کند. در حالی که با چند ترفند ساده می‌توان نگرانی‌ها را به حداقل رساند تا در نهایت گربه یا گربه‌های شما بتوانند بعد از اسباب‌کشی در محیط جدید جا بیافتند و احساس خوبی داشته باشند. شما باید علاوه بر اسباب‌کشی، به تطبیق‌پذیری گربه با محیط خانه و قلمروی جدید و حتی آماده کردن گربه برای این تغییرات هم فکر کنید. در این مقاله در این باره بیشتر صحبت می‌کنیم؛ با ما همراه شوید.

چطور گربه‌ها را قبل از اسباب‌کشی آماده کنیم؟

گربه‌ها از طریق بو، پیوندهای قوی و محکمی با محیط برقرار می‌کنند. آنها با مالیدن گردن و صورتشان به فضاهای مختلف، از طریق غدد موجود در این نواحی، فرومون‌هایی را ترشح کرده و با مالیدن این فرومون‌ها به جاهای مختلف، قلمروی خود را تعیین می‌کنند.

در نتیجه، تغییر محیط می‌تواند برای آنها یک اختلال اساسی ایجاد کند و این به معنی یک موقعیت بالقوه استرس‌زا برایشان است. بنابراین آنها باید قلمروهای جدید خود را با سایر گربه‌ها مشخص کنند. ایجاد قلمرو جدید ممکن است به معنی تداخل با گربه‌سانان دیگر و درگیری آنها بر سر قلمرو باشد. البته این بحث کلی درمورد تمام گربه‌ها، از گربه‌هایی که در فضاهای آزاد زندگی می‌کنند گرفته تا گربه‌های خانگی صادق است

با در نظر گرفتن همه این موارد، استفاده از جعبه یا سبد مخصوص برای استراحت و آرامش گربه، می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها در جریان اسباب‌کشی با گربه باشد. وقتی گربه یک سبد را به‌عنوان خانه و مکان امن خود بشناسد، مناطق خارج از آن را جزو قلمرو حیاتی و سرنوشت‌ساز خود نخواهد دانست و همین باعث می‌شود تا در حین اسباب‌کشی و بعد از آن، گربه کمتر دچار استرس و غریبی شود و راحت‌تر در محیط جدید جا بیفتد.

اسباب‌کشی با گربه و دردسرهای آن
اگر گربه رختخواب داشته باشد، در محیط خانه جدید هم همان فضا و بوی قدیمی را دارد و زیاد غریبی نمی‌کند

در روز اسباب‌کشی با گربه خانگی‌مان چه کنیم؟

حالا بعد از پشت سرگذاشتن روزهای پردردسر جمع کردن وسایل خانه، نوبت به روز اسباب‌کشی رسیده. در این روز باید با گربه‌مان چه کنیم و چطور او را از خانه قدیمی به خانه جدید منتقل کنیم؟ در روز اسباب‌کشی، اگر گربه در خانه است و او را به منزل یکی از دوستان و یا آشنایان نبرده‌ایم، چه باید کنیم؟ در ادامه در این رابطه صحبت خواهیم کرد:

اسباب‌کشی با گربه در مسافت‌های کوتاه

در روز سخت اسباب‌کشی، چطور باید از گربه مراقبت کرد؟ بهترین راهکار در این شرایط این است که یک روز قبل از اسباب‌کشی، درها و پنجره‌های یکی از اتاق‌های خانه را ببندید و این اتاق را به گربه اختصاص دهید. کاغذ بزرگی با عبارت”ورود ممنوع” روی در اتاق چسبانده و تاکید کنید که اعضای خانواده و کارگران اصلا در اتاق را باز نکنند.

وسایل آشنا، موردعلاقه و حیاتی گربه مانند ظروف آب و غذا، سبدی که برای حمل و نقلش در نظر دارید، رختخواب و بالش گربه، اسباب‌بازی‌ها، ظرف خاک و غیره را در همان اتاق قرار دهید. مطمئن شوید اتاق از تهویه مناسبی برخوردار است.

مطمئن شوید که این اتاق آخرین اتاقی است که در روز اسباب‌کشی خالی می‌شود. ۳ ساعت قبل از جابه‌جا کردن گربه، به او غذا دهید و سپس غذا را از اتاقش خارج کنید. بعد از رسیدن به خانه جدید هم مجدداً یک اتاق را به گربه اختصاص داده و مراحل بالا را تکرار کنید تا گربه با محیط جدید خود آشنا شود.

جابه‌جایی گربه با ماشین شخصی

اگر گهگاهی گربه یا گربه‌های خود را سوار ماشین می‌کنید، پس آنها با حضور در اتومبیل در زمان اسباب‌کشی مشکلی نخواهند داشت و حتی شاید احساس راحتی بیشتری هم بکنند. اگر زمان جابجایی گربه با ماشین در روز اسباب‌کشی، زمان کوتاهی نیست، به شما توصیه می‌کنیم که مدتی قبل از روز موعد، گربه را سوار ماشین کرده و او را به ماشین‌سواری عادت دهید.

البته اگر گربه‌تان برای نشستن در جعبه یا سبد مخصوصش آموزش دیده باشد، جابجایی او در ماشین آسان خواهد بود. جعبه مخصوص گربه کمک می‌کند تا اسباب‌کشی با گربه ساده‌تر شده و استرس کمتری به او وارد شود و این بهترین راه‌حل است.

اسباب‌کشی با گربه و استفاده از باکس مخصوص گربه
برای اسباب‌کشی با گربه در فواصل کوتاه، او را در سبد مخصوصش و با اتومبیل شخصی‌تان جابجا کنید.

در عین حال و محض احتیاط، در روز اسباب‌کشی، آدرس خانه جدیدتان را به همسایگان قبلی بدهید تا اگر گربه شما به هر ترتیبی و بنا به هر دلیلی به خانه قبلی‌تان برگشت، آنها بتوانند گربه‌تان را به شما برگردانند. شاید باور نکردنی باشد ولی گربه‌ها حس جهت‌یابی فوق‌العاده‌ای دارند. بنابراین اگر لحظه‌ای آنها را بدون نظارت رها کنید، ممکن است سعی کنند که به خانه قدیمی‌شان برگردند.

اسباب کشی با چندین گربه

اگر چند گربه دارید و می‌خواهید اسباب‌کشی کنید، بهترین راه این است که مدتی قبل از اسباب‌کشی، آنها را به جعبه یا سبدهای مخصوصشان عادت دهید. چون اینگونه برای آنها مکانی امن ایجاد می‌کنید که به آن عادت کرده و به آنجا پناه ببرند.

نکته اصلی این است که عادت دادن گربه‌ها به جعبه یا سبد را از هفته‌ها یا حتی ماه‌ها قبل از اسباب کشی شروع کنید. برخلاف سگ‌ها، گربه‌ها را باید همیشه آزاد بگذارید. نکته اساسی این است که برای آنها فضایی ایجاد کنید که نسبت به این جعبه یا قفس حس مالکیت داشته باشند. مثلاً زمانی که آنها را بیرون می‌برید با این سبد و جعبه آنها را جابجا کنید. این کار باعث می‌شود تا در زمان اسباب‌کشی کار برایتان راحت‌تر شود. روند جابجایی چند گربه در اسباب‌کشی هم به سان جابجایی یک گربه خواهد بود.

چطور با گربه به جای دور اسباب کشی کنیم؟

اگر قرار است از شهری به شهر دیگر نقل‌مکان کنید و یک اسباب‌کشی طولانی پیش‌رو دارید، باید مقدمات جابجایی بی‌دردسری را برای گربه‌تان نیز تدارک ببینید و می‌بایست راهکارهای دیگری را لحاظ کنید. اسباب‌کشی با گربه به فواصل دور این ملاحظات را می‌طلبد:

مقدمات قبل از اسباب‌کشی

  • روز قبل از اسباب‌کشی، گربه را در جعبه‌ای که برایش تدارک دیده‌اید، قرار دهید و مطمئن شوید که گربه فضای مناسبی برای حرکت و چرخیدن در آن را دارد. فضایی کافی که برای یک گربه پیشنهاد شده فضایی به طول ۲ متر، ارتفاع یک متر و عرض یک و نیم متر است. قبل از اینکه گربه را در سبد حمل قرار دهید، به آن سبد یا جعبه از اسپری‌ فرومون مصنوعی مخصوص گربه بزنید. این اسپری‌ها را می‌توانید از دامپزشک‌تان تهیه کنید و قبل از قرار دادن گربه در سبد یا جعبه حامل، آن را در داخل جعبه مورد استفاده قرار دهید.
  • از ایمن بودن و در عین حال راحت بودن جعبه یا سبدی که قصد دارید گربه را در آن قرار دهید اطمینان حاصل کنید تا هر چقدر هم سفر طولانی بود، گربه اذیت نشود.
  • اگر تاکنون این کار را نکرده‌اید حتماً با دامپزشک خود مشورت کنید و در صورت لزوم یک میکروچیپ برای گربه‌تان تهیه کرده و تمام جزئیات تماس و آدرس جدید شما را در آن نصب کنید.

مراقبت از گربه در جریان اسباب‌کشی

  • زمانی که می‌خواهید حرکت کنید، گربه را داخل سبد یا جعبه‌اش قرار داده و جعبه گربه را در بخشی از ماشین که تهویه مناسبی دارد بگذارید. بهتر است سبد را روی صندلی عقب ماشین بگذارید و آن را زیر بارها و چمدان‌ها دفن نکنید.
  • فراموش نکنید که گاهی فضای داخلی ماشین‌ سریعا گرم می‌شود. بنابراین وقتی برای استراحت در یک پارکینگ نگه می‌دارید، تهویه ماشین را روشن گذاشته و به گربه‌تان نیز مانند همیشه آب و غذا بدهید تا گرسنه و تشنه نماند.
  • حواستان باشد گربه در جریان این سفر ممکن است احساس بی قراری بکند و در صورت کوچکترین غفلتی، در هر توقف و استراحت‌گاهی ممکن است فرار کند. پس بهتر است که برای او یک قلاده سبک نصب کنید تا مطمئن شوید زمانی که در یک پارکینگ ناآشنا توقف کرده‌اید، گربه‌تان فرار نمی‌کند.
  • اگر در هرصورت حس می‌کنید که این‌کار می‌تواند برایتان دردسرساز باشد، می‌توانید در طول اسباب‌کشی گربه‌تان را به یک دوست یا پانسیونی در کلینیک‌های مخصوص نگهداری حیوانات بسپارید تا مراقبش باشند. این کار می‌تواند بخشی از دل‌نگرانی‌ها و استرس‌های شما را کاهش دهد.
اسباب کشی با گربه و ایجاد فضاای امن برای او
اسباب‌کشی با گربه دردسرهای خاص خودش را دارد و رسیدگی‌های خاصی را می‌طلبد.

حمل و نقل گربه به خارج از کشور

اگر قصد نقل‌مکان به خارج از کشور و زندگی در کشور جدیدی را دارید و می‌خواهید گربه‌تان را به همراهتان ببرید، باید موارد بیشتری را در نظر بگیرید. مثلاً جعبه‌ای که برای جابجایی گربه در نظر می‌گیرید، باید در ابعاد استاندارد و مورد تائید شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی باشد. استفاده از آرام‌بخش برای گربه توصیه نمی‌شود؛ چون ممکن است بر فشار خون و به طور کلی بر روی سلامتش تاثیرگذار باشد.

خبر خوب این است که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید گربه خود را به داخل کابین ببرید یا در بار هواپیما بگذارید. البته هر شرکت هواپیمایی، قوانین خاص خودش را دارد. اما این کار مجموعا روند نسبتا آسانی دارد. مهمترین چیزی که باید مدنظر قرار گیرد، مقررات کشوری است که می‌خواهید به آنجا نقل‌مکان کنید  و باید ببینید که در کشور مدنظرتان قوانین قرنطینه حیوانات خانگی بعد از ورود به کشور به چه ترتیب است.

نکات کلیدی اسباب‌کشی با گربه به کشوری دیگر

  • از ۸ ساعت قبل از پرواز به گربه خود غذا ندهید. چون ممکن است در طول سفر یا بعد از آن، احساس خوبی نداشته باشند.
  • به گربه‌ها داروی مسکن ندهید. اما استفاده از محصولاتی نظیر اسپری FELIWAY می‌تواند برای آنها در طول سفر راحتی و اطمینان ایجاد کند.
  • مقررات واکسیناسیون مربوط به گربه را در کشورهای مبدا و مقصد بررسی کنید.
اسباب‌کشی با گربه به کشوری دیگر
برای حمل گربه به خارج از کشور باید جعبه‌ای با اندازه استاندارد برای گربه تدارک ببینیم.

چطور به گربه کمک کنیم در خانه جدید جا بیفتد؟

حالا اسباب‌کشی به پایان رسیده و در خانه جدید مستقر شده‌اید؛ برای آنکه گربه هرچه سریعتر با فضا تطبیق یافته و زندگی عادی‌اش را از سر بگیرد، چه کارهایی باید انجام دهید؟ برایتان دراین باره بیشتر توضیح می‌دهیم:

  • به گربه اجازه دهید تا در بخش‌های مختلف خانه جدید گشت بزند و با محیط آشنا شود. مثلاً اجازه دهید وارد تک تک اتاق‌های خانه شود. دست کم برای دو هفته اول، هرگز اجازه ندهید گربه از خانه بیرون برود و حتی در حیاط خانه گشتی بزند و بعد از آن هم با نظارت و کنترل دقیق این کار را انجام دهید.
  • در بخش‌های مختلفی از خانه، برای گربه غذا بگذارید. بدین ترتیب گربه به بهانه یافتن غذا، وارد یک بازی و ماجراجویی جدید برای کشف محیط خانه می‌شود.
  • گربه‌هایی که عصبی هستند و استرس دارند، در هنگام ترس یا احساس عدم اطمینان، به دنبال جاهای تنگ و سرپوشیده می‌گردند تا پنهان شوند.
  • اگر گربه‌تان تمایلی به غذا خوردن ندارد، برایش وعده‌های غذایی کوچکی را به طور منظم فراهم کنید؛ درست مانند همان روال عادی که در خانه قبلی داشتید.
  • چند دستکش نخی یا پارچه نخی را روی گردن و گونه‌های گربه مالیده و سپس آنها را به پائین درها و یا پایه‌های مبل‌ها بمالید تا گربه بوی خود را در فضاهای مختلف خانه احساس کند. این کار برای آن است که گربه در خانه احساس امنیت و راحتی کند و آنجا را قلمرو خود بداند.

گربه را تا چند وقت بعد از اسباب‌کشی در داخل خانه نگه داریم؟

اگر می خواهید از گم شدن گربه‌تان جلوگیری کنید بهتر است که در اسرع وقت او را به محیط جدید عادت دهید. مدت زمانی که لازم است تا گربه با محیط جدید خو پیدا کند، حداقل دو هفته است. گاهی ممکن است این پروسه یک ماه طول بکشد. اگر گربه به جعبه یا سبد عادت نداشته باشد، روند این کار طولانی‌تر خواهد شد؛ چون او نیاز خواهد داشت تا در مکان جدید و قلمرو جدید خود علامت‌گذاری کرده و دوباره در فضای جدید احساس امنیت کند.

با درنظر داشتن این نکات تدریجا می‌توانید به گربه‌تان اجازه دهید تا از خانه بیرون رفته و در حیاط خانه گشتی بزند:

  • محیط بیرون را دقیقا بررسی کنید؛ اما گربه را مجبور به بیرون رفتن نکنید، زیرا گربه‌ها نیاز دارند که به آرامی و با قوانین خودشان محیط جدید را کشف کنند، البته این کار باید تحت نظارت شما باشد.
  • از سگها و حیوانات خانگی که در همسایگی‌تان هستند، قوانین محلی در مورد حیوانات خانگی، قوانین میکروچیپ‌ها، جاده های شلوغ و سایر خطرات موجود برای حیوانات خانگی در محله جدیدتان آگاه شوید.
  • برای امنیت گربه‌ها شبها آنها را در خانه نگه دارید.
  • از آنجایی که گربه‌ها حس ردیابی بسیار قدرتمندی دارند، آنها را بدون نظارت در خارج از خانه رها نکنید. زیرا ممکن است سعی کنند به خانه قدیمی‌تان برگردند.
  • اگر به خارج از کشور اسباب‌کشی می‌کنید حتما از قوانین حمل و نقل، قرنطینه و قوانین واکسیناسیون در مبدا و مقصد مطلع شوید.

سخن آخر:

جابجایی بین شهری، بین استانی، جابجایی محلی یا حتی نقل‌مکان به خارج از کشور با گربه، آنطور که تصور می‌کنید دردسر بزرگی نیست. نکته کلیدی‌ای که در اینجا وجود دارد این است که به رفتار گربه خود آگاه باشید و بدانید که این دوست پشمالوی شما باید تا حد امکان با محیط آشنا شود. متاسفانه هیچ ترفند سریعی برای کمک به گربه وجود ندارد، ترفندهایی که زنان قدیمی داستان‌هایی راجع به آن می‌گفتند که بر روی پنجه گربه کره بمالید و… را فراموش کنید. این کار فقط باعث می‌شود که کره در همه جای خانه شما مالیده شود و احتمالاً روی آن سر بخورید.

به طور کلی یکی از مهم‌ترین موارد این است که گربه خود را در خانه جدید آرام نگه دارید و به او اجازه دهید تا تدریجا با محیط خانه آشنا شده و به آنجا خو می گیرد. با رعایت نکات مذکور، دوست پشمالوی شما بدون دردسر در خانه جدید مستقر شده و خو می‌گیرد و می‌توانید با هم از خانه جدید و دوست‎‌داشتنی‌تان لذت ببرید.

منبع: homely

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments