رئیس کانون انبوه‌سازان: امکان اجرای نهضت ملی با شرایط وزارتخانه وجود ندارد

نهضت ملی مسکن

رئیس کانون انبوه‌سازان با بیان این‌که دهک‌های پایین توانایی تامین آورده و پرداخت اقساط طرح نهضت ملی مسکن را ندارند گفت: «وزارت راه و شهرسازی به پیشنهادهای سازندگان در خصوص نحوه اجرای پروژه نهضت ملی مسکن جواب نداده است. با شرایطی هم که وزارتخانه اعلام کرده امکان اجرای پروژه وجود ندارد و اگر به همین منوال پیش بروند ممکن است طرح شکست بخورد.»

جمشید-برزگر
رئیس کانون انبوه‌سازان با بیان این‌که دهک‌های پایین توانایی تامین آورده و پرداخت اقساط طرح نهضت ملی مسکن را ندارند گفت: وزارت راه و شهرسازی به پیشنهادهای سازندگان در خصوص نحوه اجرای پروژه نهضت ملی مسکن جواب نداده است. با شرایطی هم که وزارتخانه اعلام کرده امکان اجرای پروژه وجود ندارد و اگر به همین منوال پیش بروند ممکن است طرح شکست بخورد.

پیشنهاد انبوه سازان به وزات راه و شهرسازی

جمشید برزگر گفت: «ما برای دهک‌های ۱ تا ۱۰ برنامه دادیم و اعلام کردیم زمین‌ها را در اختیار انبوه‌سازان واجد شرایط که سوابق حرفه‌ای‌شان مورد تایید است قرار دهید و با آنها تفاهم‌نامه امضا می‌کنیم که با شرایط اعلامی بسازند. به طور خلاصه پیشنهاد ما این است که زمین‌ها به صورت اجاره ۹۹ ساله یا خودمالکی واگذار شود. بافت فرسوده و حاشیه شهرها هم از طریق افرادی که توانمندی بیشتری دارند اجرا شود.»

دهک های پایین توان پرداخت 40 میلیون تومان را ندارند

وی با بیان این‌که دهک‌های پایین، توان پرداخت ۴۰ میلیون تومان آورده را ندارند گفت: «ابتدای کار اعلام کردند که متقاضیان باید ۴۰ میلیون تومان بیاورند که بسیاری از افراد فاقد این توانایی هستند. پس، از این طریق طرح شکست می‌خورد. تامین منابع برای اقشار کم‌درآمد باید توسط بنیادها، نهادها و دستگاه‌های متولی انجام شود. البته پرداخت تسهیلات به این گروه‌ها هم جواب نمی‌دهد چون توانایی بازپرداخت اقساط را ندارند.»

اگر بی‌پروا جلو برویم ممکن است غرق شویم

برزگر، ورود چشم‌بسته به طرح نهضت ملی مسکن را به قدم گذاشتن در آب تشبیه کرد و گفت: «وقتی وارد آب می‌شویم چند قدم جلوتر را نمی‌توانیم ببینیم؛ بنابراین اگر بی‌پروا جلو برویم ممکن است غرق شویم. شما طرح ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی مسکن مهر را ببینید که در قالب‌های مختلف مثل خودمالکی، بافت فرسوده، دولتی و غیره هنوز بعد از ۱۵ سال تمام نشده است.»

تعیین نرخ‌های دستوری جواب نمی‌دهد

رئیس کانون انبوه‌سازان با اشاره به اعلام قیمت متری ۴.۵ میلیون تومان برای واحدهای نهضت ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: «با این روند افزایش قیمت‌ها، تعیین نرخ‌های دستوری جواب نمی‌دهد. ما به دوستان در وزارتخانه می‌گوییم شما سیاست‌گذاری و نظارت کنید. برای انجام کار هم بر روی یک قیمت مشخص به توافق برسیم. ما جای قیمت را هم خالی گذاشتیم و به وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم خودتان محاسبه کنید؛ به نحوی که مردم صاحب خانه شوند و سازنده هم ضرر نکند.»

افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی نرخ مصالح ساختمانی

وی درباره قیمت مصالح ساختمانی گفت: «در یکی دو سال گذشته نرخ مصالح ساختمانی بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش  داشته است. هم‌اکنون میلگرد کیلویی ۱۹ هزار تومان و سیمان پاکتی ۵۰ هزار تومان به دست سازنده می‌رسد. کاشی، سرامیک، گچ، شیرآلات و دیگر نهاده‌های ساختمانی نیز با رشد سنگین قیمت مواجه شده‌اند. افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها نیز بر روی قیمت مصالح تاثیر گذاشته است.»

نطر انبوه سازان درباره شرایط پیشبرد نهضت ملی مسکن

برزگر گفت:« آذرماه سال گذشته بنده به اتفاق همکاران خود در کانون انبوه‌سازان، جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی و معاونان ایشان داشتیم که قرار شد دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را درخصوص نحوه اجرای طرح  نهضت ملی مسکن ظرف ۱۰ روز ارایه دهیم که این اقدام انجام شد اما هنوز جوابی به پیشنهاد ما داده نشده است.

اخیرا نیز با مهندس قاسمی، وزیر راه و شهرسازی صحبت کردم که قرار شد این هفته نشستی را برگزار کنیم.»

وی افزود: «بعد از جلسه با وزیر راه و شهرسازی، دو نشست هم با محمودزاده، معاون وزیر داشتیم که قرار شد نظرشان را درباره نقطه نظرات ما اعلام کنند. نظر آنها این است که با شرایط اعلامی آنها شروع به ساخت کنیم ولی ما می‌گوییم با این شرایط امکان اجرا فراهم نیست. برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن نیاز به مجموعه‌ای است که توان طراحی، سرمایه‌گذاری، اجرا و ارایه خدمات مرتبط با حوزه مسکن را داشته باشد و تمام جوانب سنجیده شود.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments