تولید دانش بنیان در بخش مسکن- صنعتی‌سازی مسکن پیشران اقتصاد است

مسکن سازی صنعتی

با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، یکی از حوزه‌هایی که تولید دانش بنیان را می‌طلبد و باید تلاش زیادی برای جبران عقب ماندگی‌های آن شود، تولید دانش بنیان و صنعتی سازی در بخش مسکن است.

در همین رابطه احمدرضا سرحدی زاده، کارشناس اقتصاد مسکن درباره نقش دانش بنیان‌ها در پیشرفت اقتصاد مسکن گفت: «در تمام دنیا این دانش بنیان‌ها هستند که باعث پیشرفت نظام اقتصادی می‌شوند.

دیگر کارهای حجمی به اقتصاد کمک نمی‌کند، بلکه تولید کالای تکنولوژیک است که ارزش افزوده بالایی دارد. هر چه بیشتر به سمت دانش بنیان تر شدن پیش برویم، اقتصاد را از وضعیت فعلی بیشتر خارج خواهیم کرد.»

وی ادامه داد: «باید این نکته را در نظر داشت که دانش بنیان از دانشگاه‌ها بیرون می‌آید نه از کف جامعه.

باید سیستم آموزشی دانشگاه‌های ما تکنولوژیک محور شوند و از دانش صرف به سمت عملگرایی و عمل محور شدن تغییر جهت دهند تا به تولید دانش بنیان برسیم. اتفاقی که در تمام شرکت‌های بزرگ دنیا در حال رخ دادن است و شرکت‌های با تکنولوژی بالا مانند ایرباس با دانشگاه‌های پلی تکنیک قرارداد دارند و دانشجو در کنار تحصیل، با وضعیت تولید آشنا می‌شود.»

صنعتی-سازی-مسکن

مسکن سازی ما سنتی است

این کارشناس اقتصاد مسکن درباره استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان گفت: «مسکن سازی ما سنتی است و برای دانش بنیان شدن در بخش مسکن باید دو موضوع را در دستور کار قرار دهیم، یکی استفاده از متریال های تکنولوژیک ساختمان و دیگری استفاده از روش‌های با تکنولوژی بالا در ساخت‌وساز.»

استفاده از مصالح دارای تکنولوژی جدید

سرحدی زاده گفت: «دیگر در دنیا از آجر و بلوک سیمانی استفاده نمی‌کنند، بلکه قطعات پیش ساخته و مصالح مدرن برای صنعتی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مثلاً برج ۳۰ طبقه را چند ماهه می‌سازند، حال آنکه ساخت چنین برجی در ایران چند سال طول می‌کشد.»

کارشناس اقتصاد مسکن یادآور شد: «امروزه مصالح مدرن از محصولات پتروشیمی تولید می‌شوند که این تکنولوژی در کشور ما در بخش پتروشیمی وجود دارد ولی صدها سال است که روش ساخت و ساز ما سنتی است.»

اگر مسکن با صنعت گره بخورد، پیشران اقتصاد است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسکن پیشران اقتصاد است، گفت: «مسکن می‌تواند در صورتی که با صنعت گره بخورد، پیشران اقتصاد باشد ولی در حال حاضر رشد ساخت و ساز به رونق صنایع اصلی ما کمکی نکرده است.

میلیاردها دلار در طول چند دهه اخیر در بخش ساخت و ساز رسوب شده است، حال آنکه موتور محرکه اقتصاد، صنعت است، نه ساختمان.»

وی ادامه داد: ا«گر صنعت راه بیفتد می‌تواند تولید مسکن را صنعتی کند، ولی اگر تمام منابع خود را در بخش ساخت و ساز سنتی مسکن بگذاریم، امکان پیشرفت تکنولوژیک را نخواهیم داشت.»

ما حتی می‌توانیم مصالح «های تک» ساختمان را صادر کنیم

کارشناس اقتصادی با اشاره به دستور اخیر رئیس جمهور مبنی بر تخریب ویلاهای جنگلی و ممانعت از ساخت و ساز در کنار منابع آب و محیط زیست گفت: «اگر روش‌های سنتی ساخت و ساز ادامه یابد، جنگل‌ها و منابع زیرزمینی ما از بین می‌روند.

درست است که صنعت ساختمان اشتغالزاست اما در کنار آن باید اقتصاد پویا داشته باشیم که هم صنعتی سازی رونق یابد و هم قدرت خرید مسکن مردم ایجاد افزایش یابد. ما حتی می‌توانیم مصالح «های تک» ساختمان را صادر کنیم.»

منبع: خبرگزاری مهر

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments