انواع کفپوش مناسب خانه‌ای با حیوانات خانگی

گزینه‌های کفپوش مناسب حیوانات خانگی

داشتن حیوان خانگی در خانه، در بلند مدت مشکلاتی برای زیرساخت‌های خانه ایجاد می کند؛ از آسیب‌هایی که این حیوانات دوست‌داشتنی به مبلمان و منسوجات می زنند گرفته تا آسیب‌های احتمالی به کفپوش منزل؛ از همین رو باید در هنگام انتخاب کفپوش خانه دقت کرد و نوعی کفپوش مناسب حیوانات خانگی را برگزید.

ناخن یا پنجه‌های حیوانات به کفپوش خانه آسیب می‌زند و از طرف دیگر مواد مایع و جامد ادرار و مدفوع آن‌ها هم هر از چند گاه باعث لکه‌دار شدن کفپوش و حتی وارد شدن خسارت به آنها می‌شود. این مسائل باعث شده برخی از انواع کفپوش برای استفاده در خانه‌هایی که در آن حیوانات خانگی  زندگی می‌کنند، مناسب نباشند؛ مگر اینکه بخواهید به‌طور مرتب مشغول تمیز کاری و تعویض آنها باشید. از همین رو اگر حیوان خانگی دارید، انتخاب کفپوش مناسب حیوانات خانگی می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

آشنایی با انواع کفپوش مناسب حیوانات خانگی 

مقاوم‌ترین کفپوش‌ها برای خانه‌هایی که در آن حیوانات خانگی زندگی می‌کنند، محدود به مواردی می‌شوند که به طور کلی در برابر رطوبت و لکه مقاوم بوده و سخت‌تر از آن باشند که پنجه و ناخن حیوانات آنها را بخراشند. اما شاید این کفپوش با طراحی خانه شما مطابقت نداشته باشد.

برای انتخاب کفپوش خانه، از بین گزینه‌های موجود در بازار، کفپوش‌های ضدلغزش انتخاب ایده‌آلی هستند؛ چون مانع از بهم خوردن تعادل حیوانات و صدمه دیدن آن‌ها می‌شوند. اگر در خانه حیوان خانگی دارید بهتر است کفپوشی را انتخاب کنید که طراحی متعادل داشته، در برابر خسارات حیوان مقاوم بوده و مواد آن قابلیت تعویض یا پاکسازی عمقی (به صورت مکرر) را داشته باشد.

برای مثال، استفاده از فرش‌ در خانه‌هایی با حیوانات خانگی مشکلات زیادی ایجاد می‌کند؛ چون بو و لکه در آن نفوذ کرده و پنجه حیوانات هم الیاف آن را خراب می‌کند. کفپوش چوبی هم مطمئنا خراشیده می‌شود و اگر در خانه سگ داشته باشید مجبورخواهید بود تا خیلی زود کفپوش‌ها را تعویض کنید.

در این مقاله از نیک بوم انواع کفپوش مناسب حیوانات خانگی را به شما معرفی می‌کنیم. این کفپوش‌ها توسط سازمان مسکن Kennel Club در آمریکا برای خانه‌های دارای حیوانات خانگی توصیه شده‌اند:

  • کفپوش بتنی

کفپوش بتنی یک کفپوش سخت و صنعتی به شمار می‌رود؛ اما این دیدگاه در حال تغییر است و بتن می‌تواند یک کفپوش عالی برای خانه‌ها (مخصوصا خانه‌های دارای حیوانات خانگی یا دارای دکوراسیون مدرن) باشد. بتن به روش‌های مختلفی مثل پولیش، بافت‌دهی، جلاکاری و پرداخت‌های شیمیایی قابل پرداخت است. در نتیجه ظاهر آن می‌تواند اشکال متنوعی داشته و با سبک‌های مدرن و معاصر اتاق هم‌خوانی پیدا کند.

بتن سخت در صورت محکم شدن، در برابر لکه خرابکاری حیوانات خانگی مقاوم است. سختی سطح را می‌توانید با استفاده از قالیچه و موکت نرم خنثی کنید. در صورتی که فرش‌ها توسط حیوانات خانگی آسیب ببیند ، شستن و تعویض آن کار راحت‌تری نسبت به تعویض کفپوش خانه خواهد بود. سیستم‌های گرمایشی زیر سطح کفپوش هم می‌توانند سرمای بتن را بگیرند.

حواستان باشد که بتن پولیش شده می‌تواند در زیر پا لغزنده باشد و ممکن است برای استفاده در خانه‌های دارای سگ انتخاب مناسبی نباشد. برخی از سگ‌ها همیشه از سر خوردن روی سطوح لغزنده دچار آسیب‌دیدگی ران می‌شوند.

  • کاشی سرامیکی

کفپوش سرامیکی (کاشی‌های سرامیک و پرسلان) برای خانه‌های دارای حیوانات خانگی انتخاب خوبی است؛ چون مواد آن دوام بالایی دارند، به طوری که پنجه‌های بزرگ سگ و ناخن‌های تیز گربه نمی‌توانند به آنها آسیب بزنند. اگر از سرامیک لعاب‌دار استفاده کنید، کفپوش شما در برابر نفوذ مایعات و لکه هم مقاومت خوبی خواهد داشت.

در عین حال لعاب‌ها، طرح و الگوهای متنوعی دارند که می‌توانید از بین آن‌ها گزینه موردنظرتان را انتخاب کنید. البته احتمال ایجاد لک در درزهای بین کاشی‌ها وجود دارد؛ برای جلوگیری از این امر می‌توانید هر چند وقت یکبار بین کاشی را دوغاب نو بریزید.

کفپوش سرامیکی، کفپوش مناسب حیوانات خانگی
سرامیک انتخاب خوبی است؛ چون خراشیده نشده و لکه را به خود جذب نمی کند.

سرامیک‌های بدون لعاب مثل تراکوتا، در برابر لکه‌ها مقاومت زیادی ندارند؛ مگر اینکه به طور مرتب آب‌بندی شوند. این نوع سرامیک در مقایسه با همتای لعاب‌دار خود نرم‌تر هستند و ممکن است با پنجه حیوانات آسیب ببینند. بهترین نوع سرامیک برای خانه هایی با حیوانات خانگی، کاشی‌های لعاب‌دار و مات هستند.

  • سنگ طبیعی

تمام مزایایی که در استفاده از سرامیک نام بردیم، برای کفپوش‌های سنگی مثل تخته سنگ (اسلات) صدق می‌کنند. بسیاری از مردم معتقدند سنگ طبیعی‌تر و جذاب‌تر از سرامیک است. سنگ طبیعی باید با مواد شیمیایی پرداخت شود تا در برابر نفوذ مایعات و لکه‌ها مقاوم شود. البته اگر به خوبی از آن مراقبت شود، برای خانه‌هایی با حیوان خانگی، یک کفپوش عالی و بادوام به شمار می‌رود. هرچند که قیمت کفپوشی از سنگ طبیعی به مراتب بالاتر از سایر گزینه‌هاست.

از سنگ‌های صیقلی و تراش خورده مثل مرمر و گرانیت استفاده نکنید؛ چون با ناخن و پنجه حیوانات خراشیده می‌شوند. از سوی دیگر محصولاتی که استخراج طبیعی دارند (مانند تخته سنگ و سنگ آهک) بافت خشن‌تری دارند. از سنگ‌های چند رنگ استفاده کنید، رنگ‌ها باعث پنهان شدن لکه آلودگی، مو و شوره حیوانات می‌شوند.

  • کفپوش وینیل لوکس

کفپوش وینیل لوکس (LVF) نوعی وینیل اصلاح شده است که به صورت تخته‌ای در بازار وجود دارد و با سیستم «کلیک لاک» مونتاژ می‌شود. این کفپوش از ورق‌ها یا کاشی‌های وینیل استاندارد، ضخیم‌تر و بادوام‌تر است.

لایه رویی آن هم در برابر خراشیده شدن مقاومت بیشتری دارد. وینیل لوکس یکی از کفپوش‌های بسیار مناسب برای خانه‌هایی با حیوان خانگی است. این کفپوش‌ها در طرح‌های متنوع موجود هستند و گاه تشخیص آن از سنگ، چوب طبیعی یا سرامیک دشوار است. این نوع کفپوش مقرون به صرفه‌تر است و صدای قدم‌های حیوانات بر روی کفپوش را هم کاهش می‌دهد.

وینیل یکی از انواع کفپوش مناسب حیوانات خانگی
صدای پای حیوانات برروی کفپوش وینیل لوکس زیاد محسوس شنیده نمی‌شود.
  • کفپوش چوب پنبه‌ای

چوب پنبه طبیعی یک کفپوش نسبتا جدید است که می‌تواند برای دارندگان حیوان خانگی انتخاب خوبی باشد. خانه‌دارانی که برای کفپوش (مقاوم در برابر خراش و لکه) به دنبال ظاهر چوبی هستند، می‌توانند کفپوش چوب پنبه را امتحان کنند. این نوع کفپوش در برابر رشد میکروب و کپک هم مقاومت بالایی دارد.

چوب پنبه برای جذب صدا انعطاف خوبی دارد و برای مقاومت در برابر خراشیدگی هم از سختی کافی برخوردار است. با این حال کاملا ضد خراش نیست و باید تلاشتان بر این باشد که ناخن‌های حیوان خانگی خود را به طور مرتب کوتاه کنید. در هر حال، این کفپوش برای کسانی که حیوان‌های بازیگوشی دارند، بهتر از کفپوش‌های چوبی کار می‌کند. برای دوام بهتر کفپوش می‌توانید آن را به‌طور مرتب درزگیری و مهر و موم کنید.

کفپوش کرک یکی از انواع کفپوش مناسب حیوانات خانگی
کفپوش چوب پنبه‌ای کاملا ضد خراش نیست و باید ناخن‌های حیوانات را مرتب کوتاه کرد.
  • کفپوش بامبو

بامبو هم کفپوش دیگری است که تا حد زیادی ظاهری مشابه با چوب دارد. بامبو یک ماده طبیعی است که از الیاف فرآوری شده گیاه بامبو ساخته می‌شود. بسیاری از مردم با شنیدن اینکه بامبو از چوب سخت‌تر است، متعجب می‌شوند. همین باعث شده تا این کفپوش در برابر خراش از خود مقاومت نشان دهد. بامبو انواع مختلفی دارد و باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که درجه سختی بالاتری داشته باشد. کفپوش بامبوی رشته‌ای برای خانه هایی با حیوان خانگی مناسب‌تر است.

بامبو به لطف رزین‌های به کار رفته در آن، مقاومت خوبی در برابر نفوذ آب و لکه از خود نشان می‌دهد. لکه خرابکاری حیوانات را می‌توانید با دستمال کشیدن خیلی ساده تمیز کنید. این نوع کفپوش یک عیب دارد و آن اینکه قدم برداشتن حیوانات روی آن صدا دارد و به عبارتی جاذب صدا نیست.

  • ورق یا کاشی وینیل

انواع قدیمی‌تر ورق استاندارد وینیل و کاشی وینیل مقاومت خوبی در برابر نفوذ آب و لکه دارند؛ اما لایه شفاف کشیده شده روی آن نسبتا نازک است و رفت و آمد زیاد حیوان خانگی روی آن باعث می‌شود با گذشت زمان دچار خراش شود. یکی از مزایای کفپوش وینیل استاندارد، ارزان بودن آن است. پس می‌توانید بدون هزینه زیاد هر چند سال یکبار آن را تعویض کنید.

وینیل استاندارد، زیبایی زیادی ندارد و به ندرت برای پوشاندن اتاق نشیمن، غذاخوری و … انتخاب می‌شود. این نوع کفپوش تقریبا هیچ ارزشی را به ملک اضافه نمی‌کند. اما یک انتخاب ارزان برای قسمت‌هایی است که در آن رطوبت وجود دارد.

انواع کفپوش نامناسب برای حیوانات خانگی

علاوه بر فرش (که از بین بردن لکه روی آن کار دشواری است) و چوب سخت (که مستعد خراش برداشتن و جذب لکه است) چند کفپوش دیگر هم هستند که استفاده از آن در خانه‌هایی که در آنها حیوانات خانگی زندگی می‌کنند، توصیه نمی شود. از جمله این کفپوش‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کفپوش چوب مهندسی شده: اگر چه چوب مهندسی شده نسبت به چوب سخت عملکرد بهتری دارد؛ اما لایه رویی این کفپوش از جنس چوب سخت است و می‌تواند خراش بردارد. از آنجا که لایه سطحی آن نسبتا نازک است نمی‌توانید سطح آن را مانند چوب سخت دوباره پرداخت کنید. با وجود جذابیتی که این نوع کفپوش دارد متاسفانه به سادگی توسط حیوانات خانگی آسیب می‌بیند.
انواع کفپوش نا مناسب حیوانات خانگی
با انتخاب کفپوش مناسب حیوانات خانگی می‌توانید راحت‌تر آنها را تمیز کرده و از آن مراقبت کنید.
  • لمینت: گاهی اوقات برخی از افراد به سراغ کفپوش‌های پلاستیکی لمینت می‌روند؛ چون ظاهر چوب را دارد و به نظر می‌رسد ضد لک باشد. اما رطوبت از درزهای کفپوش لمینت به درون آن نفوذ می‌کند. از طرفی لایه سطحی لمینت بیش از هر کفپوش دیگری مستعد خراش برداشتن است. سر و صدای آن در زیر پای حیوان نیز بسیار بلند است.

اکثر خانواده هایی که در خانه سگ دارند، به سرعت از نصب لمینت پشیمان می‌شوند. در نهایت باید گفت که این کفپوش بسیار لغزنده است. اگر به لمینت علاقه دارید توصیه می‌کنیم به جای آن از کفپوش لوکس وینیل استفاده کنید. وینیل لوکس ظاهر مشابهی دارد و در عین حال عملکرد آن برای خانه های دارای حیوان خانگی بهتر است.

امیدواریم نکات عنوان شده در این مقاله در انتخاب کفپوش مناسب حیوانات خانگی به شما کمک کرده باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

منبع: the spruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments