بازسازی سرویس بهداشتی و اشتباهاتی که باید از آنها دوری کرد

بازسازی سرویس بهداشتی و اشتباهات رایج

در جریان زندگی اتفاقات زیادی هستند که ممکن است افراد را خواسته یا ناخواسته وادار به بازسازی سرویس بهداشتی منزلشان کند؛ بسیاری افراد هستند که بدون آنکه تصمیم به بازسازی و نوسازی کلی منزلشان گرفته باشند، برای بازسازی سرویس بهداشتی اقدام می‌کنند.

از سوی دیگر گاهی ترکیدن لوله آب یا مشکلات زیرساختی، باعث می‌شود تا مجبور به بازسازی سرویس بهداشتی شوید. در همین شرایط به ویژه اگر به صورت اورژانسی مجبور به انجام این کار شده باشید، وقوع برخی اشتباهات اجتناب ناپذیر است. اما اگر شما از اشتباهات رایج در هنگام بازسازی منزل و به ویژه اشتباهات مرسوم در بازسازی سرویس بهداشتی منزل آگاه باشید، با دوری کردن از آنها، می‌توانید ضمن صرفه‌جویی در هزینه و زمان، مراقبت بیشتری از  منزل و سرویس بهداشتی آن به عمل بیاورید. در این مقاله دراین رابطه بیشتر توضیح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید:

هفت اشتباه رایج در بازسازی سرویس بهداشتی

قطعا بسیاری از افراد در هنگام بازسازی منزل و از جمله سرویس بهداشتی خانه‌شان مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که اگر از قبل از شروع کار در جریانشان قرار داشتند، هرگز چنین اشتباهاتی نمی‌کردند.

اگر قصد بازسازی سرویس بهداشتی منزل‌تان را دارید، حتما این مقاله را مطالعه کنید؛ ما با یادآوری هفت اشتباه رایج در بازسازی سرویس بهداشتی منزل، به شما کمک خواهیم کرد تا با دوری از این اشتباهات، این پروژه را به بهترین نحو ممکن انجام دهید:

بازسازی سرویس بهداشتی بدون برنامه

شروع کردن به بازسازی سرویس بهداشتی بدون داشتن برنامه، قطعا به معنای پرداخت هزینه‌های بیش از اندازه است. اگر چه سرویس‌های بهداشتی معمولا کوچک هستند، اما حجم متراکم و زیاد کاری که باید در آن فضای کوچک انجام شود، بدان معناست که نمی‌توانید بی‌مطالعه و بدون داشتن یک برنامه مشخص، بی‌گدار به آب بزنید.

مثلا اگر شما توالت را نصب کنید و سپس تصمیم بگیرید که آن را چند متر جابجا کنی ، این کار نسبت به زمانی که از اول جای آن را درست مشخص کرده باشید، مستلزم هزینه و وقت به مراتب بیشتری است. پس قبل از اینکه با یک پیمانکار یا شرکت طراح تماس بگیرید، خودتان درمورد برنامه‌ها و ایده‌های مدنظرتان تصمیم‌گیری کنید تا درصورت اجرایی بودن این ایده‌ها، طرح مدنظرتان پیاده‌سازی شود.

انتخاب گزینه‌های گران قیمت

در نظر داشته باشید که هنگام انتخاب تجهیزات، گزینه‌های گران‌قیمت همیشه بهترین انتخاب نیستند. لزوما هرچیزی که گران‌تر است، قرار نیست که قطعا حلال مشکلات شما باشد.

پیمانکاران و فروشندگان مغازه‌های تجهیزات منزل، ممکن است شما را به سمت خرید اجناسی با درجه بالاتر و گران‌قیمت‌تر سوق دهند. اگرچه آنها قصد بدی ندارند، اما هزینه‌های شما را افزایش خواهند داد. باید این را در نظر داشت که در بسیاری از مواقع اجناسی با قیمت متوسط (نه گران و نه ارزان)، نیازهای خانه شما را برآورده خواهند کرد. گرچه دیدن وسایل شیک، شما را برای داشتنش وسوسه می‌کند، اما باید کاربرد آن را مدنظر قرار دهید و نه ظاهر و جلوه‌اش را.

مثلا یک دوش شیشه‌ای بدون قاب بسیار کاربردی و جذاب است. نصب این دوش‌ها در سرویس بهداشتی، ارزش فروش خانه را افزایش می‌دهد. بدون تردید، یک دوش بدون قاب به سرویس بهداشتی شما جلوه بهتری می‌دهد و البته این دوش‌ها، گران‌تر از دوش‌های شیشه‌ای قابدار یا اتاقک‌دار هستند. در نظر بگیرید که چقدر هزینه اضافی باید برای یک دوش بدون قاب بپردازید؛ درصورتی که دوش قابدار هم همان کار را انجام خواهد داد. برای خود حساب کنید که آیا این برایتان صرفه اقتصادی دارد یا خیر!

این ذهنیت را در سرتاسر کار اعمال کنید؛ مثلا در انتخاب جنس مصالح سرویس بهداشتی زمانی که کانترهایی با سنگ طبیعی، کانترهای کوارتز، کفپوش‌های سنگی، کابینت‌های چوبی، رنگ‌های طرح‌دار و بسیاری از محصولات دیگر را پیش رویتان دارید.

بازسازی سرویس بهداشتی و نصب دوش بدون قاب
دوش‌ بدون قاب شیشه‌ای به مراتب گران‌تر از یک کابین دوش معمولی است.

تعویض وسایل به جای تعمیر آنها

در جریان بازسازی سرویس بهداشتی، ممکن است متوجه شوید که کاشی‌های حمام کمی لق شده‌اند و فقط نیاز به تعمیر و ترمیم دارند تا یک جایگزینی کامل؛ یا می‌توان به جای تعویض کانتر یا کنسول حمام، آن را رنگ و مجددا در جایش نصب کرد.

هنگامی که شما سرویس بهداشتی را بازسازی می‌کنید، تعویض و جایگزینی همه چیز، اقدامی سخت و هزینه‌بر است. از آنجا که سطح حمام، کمی پایین‌تر از سطح کلی خانه است (به خاطر اجتناب از ورود آب به فضای داخلی خانه)، بیرون کشیدن نخاله‌ها سخت خواهد بود.

از سوی دیگر، وارد کردن مصالح و مواد ساخت و ساز هم به داخل حمام سختی‌های خودش را دارد؛ چرا که باید این مواد و مصالح که عموما خاکی و کثیف هستند را از داخل فضای تمیز و مرتب خانه عبور داده و به حمام برسانید.

به علاوه، از آنجا که حجم رطوبت در سرویس‌های بهداشتی بالاست، مواد و مصالحی که در بازسازی سرویس بهداشتی استفاده می‌شوند،  اکثرا گران‌تر از سایر مصالح هستند. بنابراین اگر چیزی را نگه دارید و آن را تعمیر یا ترمیم کنید، در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهید کرد.

مواردی که معمولا بدون نیاز به تعویض، می‌توان با یک ترمیم ساده، احیا کرد، عبارتند از:

  • بازسازی وان حمام یا دوش
  • رنگ کردن کابینت‌ها وکمدها
  • صیقل دادن دوباره سینک‌ها
  • بازسازی کانترها
  • دوغاب ریختن بین کاشی‌ها

نادیده گرفتن تهویه سرویس بهداشتی

به هنگام بازسازی سرویس بهداشتی، فن تهویه هوا اغلب در انتهای لیست اولویت‌ها قرار می‌گیرد. اما باید این را مدنظر داشته باشید که اهمیت سیستم تهویه سرویس بهداشتی، بسیار زیاد است؛ چرا که درصورت نبود تهویه مناسب، هوای مرطوب و بوی نامطبوع، ممکن است در همه جای سرویس بهداشتی نفوذ کرده و باعث ایجاد کپک و قارچ و تخریب تدریجی فضا شود.

فن‌های تهویه هوای جدید، بسیار پیشرفته‌تر از قدیمی‌ها هستند. آنها بی‌صدا، با قدرت بیشتر و بسیار موثرتر کار می‌کنند. پس در نتیجه حتما برروی خرید یک فن تهویه جدید و قوی برای سرویس بهداشتی سرمایه‌گذاری کنید. در عین حال، لامپ‌های گرمایشی راه دیگری برای کاهش رطوبت در فضای سرویس بهداشتی هستند.

انتخاب کفپوش نامناسب در سرویس بهداشتی

اگر در جریان بازسازی، قصد تعویض کفپوش‌های سرویس بهداشتی را دارید، حتما قبل از خرید درباره آنها تحقیق کنید؛ چرا که باید به از بین انواع کفپوش‌های موجود در بازار، کفپوشی را بخرید که امکان سرخوردن و لیز خوردن بررویش صفر باشد؛ کاشی‌های سرامیکی، کاشی‌های چینی، قطعات وینیلی لوکس و کفپوش‌های وینیلی برای سرویس بهداشتی مناسب هستند زیرا آب روی آنها نمی‌ماند و در نتیجه امکان سرخوردن روی آنها حداقل است.

چوب‌های جنگلی، چوب‌های مهندسی شده (مانند بامبو) و کفپوش‌های لمینت گزینه‌های مناسبی برای کفپوش سرویس بهداشتی نیستند؛ چرا که اگرچه می‌توان کفپوش‌های چوبی عایق کاری شده را برای مدتی مورد استفاده قرار داد، اما پوسیدگی آنها در گذر زمان، اجتناب‌ناپذیر است. هر نوع سنگی قبل از نصب در سرویس بهداشتی، باید عایق‌کاری شده باشد یا توسط شما عایق‌کاری شود. سنگ‌های طبیعی گهگاه نیاز به عایق‌کاری دارند تا از نفوذ رطوبت به سطح سنگ جلوگیری شود.

انتخاب اشتباه کفپوش و دیوارپوش سرویس بهداشتی، نه تنها باعث آسیب سریع آنها می‌شود، بلکه باعث آسیب به ساختار زیری کفپوش، زیرسازی‌ها و تیرآهن‌ها خواهد شد و حتی ممکن است برای خودتان دردسرساز شود؛ مثلا انتخاب یک کفپوش لیز، احتمال زمین خوردن و آسیب دیدن شما را بالا خواهد برد.

بازسازی سرویس بهداشتی با نصب کاشی مناسب
اهمیت بالای انتخاب کفپوش مناسب در بازسازی سرویس بهداشتی

بازسازی کامل سرویس بهداشتی توسط خودتان

اگر با کارهای فنی خانه آشنا هستید یا اصطلاحا دست به آچار هستید، احتمالا می‌توانید از عهده انجام کارهایی مثل نصب کفپوش سرویس بهداشتی، نصب کاشی‌های سرامیکی، رنگ کردن دیوارها، نصب کنسول سرویس بهداشتی، نصب کلید و پریزها و حتی مدارهای شبکه‌ای بر بیایید.

اما آیا در کارهایی نظیر نصب یک دوش مدرن، سیم‌کشی کامل سرویس بهداشتی یا کاشی‌کاری کامل با کیفیت عالی نیز تخصص دارید؟ در بسیاری از پروژه‌های بازسازی سرویس بهداشتی، اگر از ابتدا روی کمک فرد متخصص این کار حساب باز کنید، این پروژه برایتان ارزان‌تر تمام خواهد شد و نتیجه کار بسیار تمیز و مرتب خواهد بود.

آغاز کار بازسازی از سرویس بهداشتی مستر

اگر خانه‌تان دو یا چند سرویس بهداشتی دارد و همه به بازسازی نیاز دارند، شاید با خود فکر کنید که کار بازسازی را از بزرگترین سرویس بهداشتی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد شروع کنید.

اما این تصمیم اشتباهی است؛ چرا که ممکن است اتفاقات بدی رخ دهد؛ مثلا رنگ چکه کند، توالت‌ها نشتی داشته باشند و… در این صورت شما کاربردی‌ترین و مفیدترین سرویس بهداشتی منزل را برای مدتی طولانی در اختیار نخواهید داشت.

پس به جای شروع به کار با بزرگترین و در دیدترین سرویس بهداشتی، از کوچکترین آنها شروع کنید: از توالت مخصوص میهمان یا سرویس بهداشتی کودکان شروع کنید. فضای کوچک‌تر این سرویس‌های بهداشتی، باعث خواهد شد تا بازسازی آن آسان‌تر، ارزان‌تر و سریع‌تر انجام شود. این نکته را فراموش نکنید که در سرویس‌های بهداشتی کوچکتر می‌توانید با به‌کارگیری ترفندهایی باعث بزرگتر جلوه کردن سرویس بهداشتی خود شوید.

منبع: The spruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments