دردسرهای هم اتاقی بدحساب در پرداخت اجاره

هم اتاقی بد حساب

این روزها که علاقه به استقلال و داشتن زندگی مجردی در بین جوانان بسیار رایج است و ممکن است شما هم به این فکر افتاده باشید که به همراه یک هم اتاقی خانه‌ای اجاره کرده و زندگی مستقل خود را شروع کنید. اما اگر گیر یک هم اتاقی بد حساب افتادید چه باید کرد؟

بسیاری از افراد به صورت مشترک یک خانه را اجاره کرده و هزینه اجاره بین آن‌ها تقسیم می‌شود. آن‌ها فکر می‌کنند تا وقتی که هر ماه دنگ خود را از اجاره به صاحبخانه بدهند مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد. تصور بر این است که اگر هم اتاقی من برای پرداخت اجاره ماهانه خود پول کافی نداشته باشد فقط او مورد توبیخ قرار گرفته و صاحبخانه او را از قرارداد اجاره حذف خواهد کرد.

در صورتی که شما هم چنین افکاری در سر دارید توصیه می‌کنیم در این مقاله از نیک بوم با ما همراه باشید تا جوانب این مساله را برایتان روشن بسازیم.

با یک هم اتاقی بد حساب چه کنیم؟

فرض کنید دو هم اتاقی با هم توافق کرده و قرارداد اجاره را برای پرداخت ماهانه مقدار معینی اجاره امضا می‌کنند. صاحبخانه فقط به دریافت ماهانه پول اهمیت می‌دهد و برایش مهم نیست که شما و هم اتاقیتان چه توافقی کرده‌اید یا چه نسبتی از پول اجاره به هر کدام از شما تعلق می‌گیرد. به اصطلاح قانونی مربوط به این شرایط «مسئولیت مشترک و تعهد چندگانه» گفته می‌شود.

فرض کنید شما یک آپارتمان دو خوابه اجاره کرده‌اید و ملزم هستید که هر ماه مبلغ ۱۴۰۰ دلار را بابت آن به صاحبخانه پرداخت کنید. شما و هم اتاقی‌تان با توجه به مشخصات اتاق خواب خود اینطور تصمیم گرفتید که طرف مقابل ۶۰۰ دلار در ماه و شما ۸۰۰ دلار در ماه پرداخت کنید. دلیل بیشتر بودن هزینه اجاره شما می‌تواند بزرگ‌تر بودن اتاق و داشتن منظره بهتر باشد. چند ماه بعد از بسته شدن قرارداد، هم اتاقی شما به نزدتان آمده و می‌گوید قادر به پرداخت اجاره این ماه نیست.

حتی اگر شما سهم ۸۰۰ دلاری خود را بپردازید باز هم از نظر صاحبخانه شما قوانین مربوط به پرداخت را نقض کرده‌اید. چرا که صاحبخانه انتظار دارد در پایان ماه ۱۴۰۰ دلار را به صورت کامل دریافت کند و مبلغی که شما به او می‌دهید کمتر از چیزی است که در قرارداد ذکر شده است.

هم اتاقی بد حساب در پرداخت اجاره و مشکلات آن
از همان ابتدا فردی را به عنوان هم اتاقی انتخاب کنید که خوش حساب و قابل اعتماد باشد.

استفاده از یک توافق‌نامه کتبی

حتی اگر شما و هم اتاقی‌تان یک توافق‌نامه بین خودتان نوشته و امضا کرده باشید و تمام جزئیات درباره نحوه پرداخت و سهم شما از اجاره در آن ذکر شده باشد باز هم هر دوی شما در پرداخت کامل اجاره متعهد هستید.

داشتن یک توافق‌نامه کتبی فکر خوبی است چون در صورتی که هم اتاقی‌تان موفق به پرداخت سهم خود نشود می‌توانید براساس این توافق‌نامه طلب خود را از او بگیرید اما این کار از نظر قانونی روی مسئولیت شما در پرداخت کل اجاره به صاحبخانه هیچ تاثیری نخواهد داشت.

حل مشکل با توضیح به صاحبخانه

در مثال بالا ممکن است هم اتاقی شما بتواند ۵۰۰ دلار از ۶۰۰ دلار سهم خود را برای اجاره بدهد و شما ۸۰۰ دلار کامل را بپردازید. هم اتاقی شما موافقت می‌کند که با نوشتن یک یادداشت به صاحبخانه یادآور شوید که شما سهمتان را کامل داده‌اید و او است که ۱۰۰ دلار کمتر از سهمش پرداخت کرده است.

انتظار نداشته باشید که نوشتن این توضیحات برای صاحبخانه باعث شود شما از دردسر کم بودن هزینه کلی اجاره جان سالم به در ببرید. برعکس، صاحبخانه هر دوی شما را مسئول پرداخت آن ۱۰۰ دلار می‌داند.

با آدم‌های بدحساب هم اتاقی نشوید

در پایان باید گفت که یکی از مسئولیت‌های داشتن هم اتاقی این است که هر دوی شما در صورت بدحسابی طرف مقابل، به یک اندازه متعهد به پرداخت کل هزینه هستید. از همین رو در انتخاب هم اتاقی باید دقت زیادی به خرج بدهید. اگر فکر می‌کنید این احتمال وجود دارد که دوست شما قادر به پرداخت سهم خود نباشد بهتر است منتظر بمانید تا یک هم اتاقی خوش حساب و قابل اعتماد پیدا کنید.

اگر تجربه اجاره خانه ای با یک هم اتاقی بد حساب را دارید پیشنهاد می‌کنیم هر چه سریع‌تر به دنبال یک هم اتاقی جدید بگردید. البته عاقلانه‌ترین راه این است که از همان ابتدا با یک فرد مطمئن هم اتاقی شوید. قرار گرفتن در این شرایط هم باعث می‌شود از نظر اقتصادی تحت فشار قرار بگیرید و هم اینکه رابطه‌ای تیره و تار با هم اتاقی‌تان خواهید داشت.

منبع: the spruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments