راهکارهای کاهش هزینه برق مشترک مجتمع مسکونی

کاهش هزینه برق مشترک مجتمع مسکونی

صرفه جویی در مصرف برق، نه تنها باعث صرفه‌جویی در پول و هزینه‌های شما می‌شود، بلکه در کاهش مصرف انرژی ودر نتیجه محافظت بیشتر از محیط زیست هم تاثیر به سزایی دارد. این روزها بیش از هرزمان دیگری همه ما به لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق و حفاظت از محیط زیست پی برده ایم. ممکن است شما هم برای کاهش هزینه قبض برق و صرفه جویی در هزینه و انرژی، روش‌ها و ترفندهای متفاوتی را استفاده کرده باشید اما آیا تاکنون به مشاعات مجتمع آپارتمانی خود مثل استخر، سالن ورزشی، آسانسورها، پارکینگ و راه‌پله و برق مصرفی در این فضاها فکر کرده‌اید؟ در مشاعات ساختمان چه مقدار برق مصرف می شود و چطور می توان برای کاهش هزینه برق مشترک مجتمع مسکونی اقدام کرد؟

درزندگی امروزی برق یکی از انواع انرژی است که ما بیشتر از سایر انرژی‌ها از آن استفاده می‌کنیم. بسیاری از وسایل ما برق بسیاری مصرف می کنند. رعایت چند نکته کوچک مثل استفاده از چراغها و لامپهای کم مصرف برای روشنایی فضاهای مشترک (چه فضای داخلی و چه فضای بیرونی) باعث کاهش هزینه برق مشترک مجتمع مسکونی خواهد شد.

کاهش هزینه برق مشترک ساختمان؛ چطور؟

شما علاوه بر اینکه باید در مصرف برق منزلتان صرفه جویی کنید، باید برای کاهش هزینه برق مشترک مجتمع مسکونی نیز نکاتی را مدنظر داشته باشید. در درجه اول، مناطقی که مصرف برق آنها بیشتر است را شناسایی کنید. با ساکنین مجتمع صحبت کرده و درباره رعایت نکات لازم جهت استفاده بهینه از برق به آنها مشاوره دهید. در صورت لزوم جلسات ساختمانی برگزار کنید تا از نظرات سایر ساکنین نیز استفاده کنید. همچنین شاید نیاز باشد برخی از کارکنان ساختمان مانند نگهبانان و نظافتچی‌ها را مسئول چک کردن و بررسی خاموش بودن چراغ‌ها یا کولرهای اضافی نمایید. در عین حال با رعایت نکات زیر می توانید کاهش قابل ملاحظه ای در مصرف برق مشترک ساختمان داشته باشید:

  • بهره‌گیری از نور طبیعی:

بهره گیری از نور طبیعی در بخش‌های مشترک مجتمع آپارتمانی کمک زیادی به صرفه جویی در مصرف برق می کند. پس تا جایی که ممکن است از نور طبیعی برای تامین روشنایی ساختمان استفاده کنید. با انجام این کار در کاهش هزینه برق مشترک مجتمع مسکونی گام بزرگی برخواهید داشت.

  • استفاده از لامپ‌های LED:

لامپ‌های LED نقش پررنگی در صرفه‌جویی در مصرف برق، ایفا می کنند. با استفاده از وسایل روشنایی ال ای دی می‌توان حدود 60 تا 70 درصد میزان انتشار کربن را کاهش داد. برای روشنایی حیاط، سالن‌های ورزشی و استخرها می‌توانید از لامپهای LED استفاده کنید که ضمن تولید روشنایی بیشتر، تنها 10 تا 12 وات برق مصرف می کنند.

  • تعویض لامپ‌های قدیمی:

اگر امکان استفاده از لامپهای ال ایی دی را ندارید، دست کم بهتر است که لامپهای قدیمی را تعویض کنید. یک لامپ فلورسنت فشرده (CFL) می‌تواند جایگزین 10 لامپ قدیمی شود. لامپ‌های CFL، تقریبا یک چهارم لامپهای قدیمی انرژی مصرف کرده و طول عمرشان 5 تا 7 سال است. بنابراین، بهتر است لامپ‌های قدیمی مانند لامپهای رشته‌ای با لامپ‌های فلورسنت فشرده جایگزین شوند. این امر به طور مستقیم یا غیرمستقیم منجر به کاهش میزان انتشار کربن و هزینه قبض برق مجتمع خواهد شد.

راهکارهای کاهش هزینه برق مشترک
برای کاهش مصرف و هزینه برق مجتمع، بهتر است لامپ‌های رشته‌ای را با لامپ‌ کم مصرف جایگزین کنید.
  • استفاده از انرژی خورشیدی:

امروزه آبگرمکن خورشیدی و لامپ‌های خورشیدی حرف اول را می‌‎زنند. استفاده از لامپ‌های خورشیدی در فضاهای مشاع ساختمان به کاهش هزینه برق مشترک مجتمع مسکونی کمک زیادی می‌کنند. پس بهتر است برای صرفه‌جویی در مصرف برق، از سیستم‌های انرژی خورشیدی در مجتمع های مسکونی استفاده کنید. نصب چنین وسایلی ممکن است به نظر بسیار گران باشد، اما اگر بتوانید یک بار هزینه‌های آنها را تقبل کنید، قبوض برق شما به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر خواهد شد.

  • نصب کلیدهای جداگانه:

در مجتمع‌های بزرگ ساختمانی یا آپارتمانی، ده‌ها چراغ توسط یک کلید کنترل می‌شوند تا روشن و خاموش کردن لامپ‌ها راحت‌تر شود. اما اکثر اوقات این امر منجر به مصرف بی‌رویه انرژی در برخی بخش‌ها می‌شود. استفاده از کلیدهای جداگانه و تقسیم‌بندی چراغ‌ها در گروه‌های کوچکتر ، کمک زیادی در این زمینه خواهد کرد. برخی وسایل و تجهیزات برقی دیگر مانند کولرها هم ممکن است کلیدهای مجزایی نداشته باشند و بایستی برای جداسازی کلیدهای آنها اقدام کنید. بدیهی است که کلیدهای جداگانه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم منجر به کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه برق مشترک مجتمع مسکونی می‌شوند.

  • تهیه دستگاه‌های کنتور هوشمند برق:

کنتور هوشمند در واقع دستگاهی دیجیتال است که می‌تواند اطلاعات مصرف انرژی را در فواصل منظم منتقل کند، بدین ترتیب شما می‌توانید استفاده بی‌رویه برق را کنترل کنید. این دستگاه ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر ارتباط از راه‌دور، ضد دستکاری، اینترنت اشیاء (IoT) و سایر موارد دارد. پیش‌بینی می‌شود که با نصب کنتورهای هوشمند، بازده صورتحساب شما بین 75 تا 100 درصد بهتر شود، زیرا این دستگاه حداقل میزان خطا در قبض بوده و بسیار مقرون به صرفه است.

  • نصب چراغ‌های دارای سنسور حرکتی:

استفاده از سنسور حرکت در وسایل روشنایی، روشی آسان برای کاهش هزینه برق مشترک مجتمع مسکونی محسوب می‌شود. چراغ‌های سنسور دار می‌توانند در هر ماه حدود 10 ساعت در مصرف برق صرفه‌جویی کنند و نصب راحتی دارند. به گفته یک منبع معتبر، شما می‌توانید با جایگزین کردن این چراغ‌ها به جای لامپ‌های معمولی، 15 درصد در قبض برق ماهیانه خود صرفه‌جویی کنید.

کاهش هزینه برق مشترک با لامپ سنسوردار
استفاده از وسایل روشنایی سنسور دار، روشی آسان برای کاهش هزینه های برق مجتمع است.
  • پمپ‌ استخر و پمپ گرمایشی:

پمپ‌های استخر و وسایل گرمایشی، مصرف انرژی بالایی دارند و باید توجه داشت که تنها درصورت نیاز از آنها استفاده شود. کاهش زمان کارکرد این پمپ‌ها می‌تواند موجب صرفه جویی قابل توجهی در مصرف برق شود. فیلتر استخر باید مطابق دستورالعمل شرکت سازنده آن تمیز شده تا بازده حداکثری داشته باشد و در نتیجه پمپ برای زمانهای کوتاهتری کار خواهد کرد.

استفاده از یک پمپ کوچکتر یا پمپی با کارآیی بالا موجب کاهش زمان کارکرد آن و کاهش میزان برق مصرفی می‌شود. باید نسبت به تعمیر و جایگزینی وسایل فرسوده و قدیمی نیز هوشیار باشید، چراکه چنین وسایلی مصرف انرژی بالایی داشته و یا نیاز به نگهداری و تعمیر دارند. استفاده از کنترل‌کننده‌های سطح آب نیز بسیار موثر است زیرا با نصب آنها، پس از پر شدن ظرفیت کامل مخرن، پمپ به صورت خودکار خاموش می‌شود.

  • رنگ روشن برای دیوارها:

این نکته ای است که در هنگام رنگ آمیزی ساختمان باید به آن توجه کنید. استفاده از رنگ‌های روشن در نقاشی ساختمان، نقش اساسی در پایین آوردن مبلغ قبض مجتمع آپارتمانی شما خواهد داشت. بدیهی است که رنگ‌های روشن نور و روشنایی را منعکس کرده و رنگ‌های تیره نور را به خود جذب می‌کنند. شما می‌توانید برای انعکاس بیشتر روشنایی چراغ‌ها و محدود کردن تعداد لامپ‌ها از رنگ‌های روشن برای رنگ‌آمیزی فضاهای مشترک مجتمع بهره ببرید. با انجام این کار، می‌توانید تعداد لامپهای مورد استفاده را کاهش داده و یا ساعاتی که نیاز به روشن کردن لامپها وجود دارد را کمتر کنید.

  • استفاده از راه‌پله: 

با استفاده از راه‌پله‌ها هم می‌توانید در وقت و هم در هزینه‌های برق صرفه جویی کنید. در عین حال بالا و پایین رفتن از پله‌ها موجب تقویت عضلات پا، ران و باسن شده و نوعی ورزش بدنی محسوب می‌شود. استفاده مکرر از آسانسور منجر به بالابردن هزینه قبض برق و آسیب رساندن به محیط زیست خواهد شد. بنابراین ساکنان به جای آنکه دقایقی منتظر رسیدن آسانسور به طبقه مدنظرشان بایستند، باید برای کاهش مصرف برق مجتمع و همچنین تقویت عضلات بدنشان به جای استفاده مداوم از آسانسور، از پله‌ها نیز رفت و آمد کنند.

  • عایق صدا:

عایق صدا نه تنها به جلوگیری از ورود صدا از خانه‌های دیگر کمک می‌کند، بلکه به حفظ تهویه مناسب هوا و گرما در داخل دیوارهای آپارتمان نیز یاری می‌رساند و حفظ گرما در واحدهای مسکونی به منزله نیاز کمتر به کارکردن موتورخانه و یا سیستمهای هواساز و در نتیجه مصرف برق کمتر است.

  • میزان مصرف انرژی وسایل برقی:

در زمان خرید لوازم الکترونیکی برای آپارتمان یا مجتمع مسکونی بهتر است به برچسب مصرف انرژی دقت کرده و آنهایی را که کم مصرف تر هستند را انتخاب کنید تا هزینه برق مصرفی شما نیز کمتر شود. بلوک‌های آپارتمانی بزرگتر که در یک بازه زمانی منظم مصرف انرژی را کنترل می‌کنند، با هزینه‌های برق کمتری نیز روبه رو هستند.

جمع بندی

در مجموع بهترین کار در کاهش هزینه برق مشترک مجتمع مسکونی استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف و چراغ‌های تایمری و دارای سنسور حرکتی است تا لامپها به صورت 24 ساعته روشن نبوده و انرژی برق بیهوده هدر نرود. با رعایت نکات بالا، مصرف انرژی مجتمع شما کمتر شده و هزینه برق نیز به تبع آن کاهش می‌یابد. اگر شما از راهکارهای دیگری برای کاهش هزینه برق مشترک مجتمع مسکونی خود استفاده می کنید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: commonfloor و mygate

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments