مسئولیتها و وظایف ساکنین مجتمعهای مسکونی

وظایف ساکنین آپارتمان

بعضی از افراد بدون در نظر گرفتن قوانین آپارتمان نشینی و وظایف ساکنین آپارتمان رفتارهای آزاردهنده ای دارند که حسابی موجب اذیت و آزار همسایه ها می شوند و درعین حال قوانین را بدون هیچ دلیلی زیر پا می گذارند. اما اگر افراد به حقوق آپارتمان نشینی و از سوی دیگر وظایفشان به عنوان ساکنان یک مجتمع مسکونی یا آپارتمان واقف باشند، قطعا چنین مسائلی را شاهد نخواهیم بود.

همه ما تجربیات ناخوشایندی از رفتارهای ناهنجار یکی از همسایگان داریم. تجربیاتی مثل کوبیده شدن در توسط یکی از همسایه ها که گاهی صدای آن در چندین طبقه می پیچد، یا پرت کردن زباله از بالکن به بیرون، درست جایی که محل رفت و آمد دیگران است. حتی بارها پیش آمده که صدای موزیک یکی از همسایه ها درهنگام نیمه شب و وقتی همه در حال استراحت هستند بسیار بلند بوده یا حتی صدای ناخوشایند پارس کردن حیوانات خانگی باعث آزارمان شده باشد. از همین رو لازم است تا هر یک از ما به وظایفمان به عنوان ساکنین آپارتمان آشنا باشیم.

وظایف ساکنین آپارتمان و مجتمع های مسکونی

اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم همه ما گاهی به شکلی با انجام کارهایی باعث آزار و اذیت همسایه هایمان شده ایم، هرچند که این کار از روی عمد نبوده باشد. این مقاله به اساسی ترین وظایف ساکنین آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی برای برقراری نظم و آرامش در محل زندگی مان اشاره خواهیم کرد. البته در این مقاله وظایف ساکنین آپارتمان در اصول بین المللی مورد بررسی قرار گرفته؛ اما درهرصورت وظایف ساکنان آپارتمانها و مجتمع های مسکونی در سراسر دنیا تقریبا مشابه است:

عدم ایجاد سروصدا و مزاحمت صوتی:

ساکنان آپارتمان باید در هر حال مراعات همسایه های خود را بکنند و از ایجاد سروصداهای مزاحمی که باعث سلب آرامش دیگران می شود، اجتناب کنند؛ چه صدای بلند موسیقی باشد و چه برگزاری میهمانی و چه انجام امور تعمیراتی و سروصدای وسایل برقی پرصدا.

  • حفظ آرامش و سروصدا نکردن:

یکی دیگر از وظایف ساکنین آپارتمان رعایت سکوت و عدم برگزاری میهمانی در ساعتهای غیر متعارف است. همچنین برای استفاده از زمین بازی مجتمع، باید برنامه زمانی خاصی وجود داشته باشد تا سر و صدای بچه ها باعث آزار دیگران نشود. حتی بهتر این است که اگر در روز مشخصی میهمانی دارید، به همسایه های واحدهای اطرافتان از قبل اطلاع بدهید.

رعایت نکات بهداشتی:

یکی از نکاتی که ساکنان باید در نظر داشته باشند، رعایت بهداشت در محیط زندگی و مشاعات است تا بدین ترتیب ضمن حفظ سلامت خودشان، باعث ایجاد کثیفی و بیماری در فضای آپارتمان نشوند. از جمله وظایف مهم ساکنین دراین راستا می توان به این موارد اشاره کرد:

  • نگهداری و مراقبت از محل سکونت:

اعضاء و ساکنین هر آپارتمان و مجتمع مسکونی باید از خانه و محیط اطرافشان محافظت کرده و آنجا را تمیز و قابل سکونت نگه دارند. همچنین ساکنین باید زمانی که از مکان های عمومی مانند پارکینگ، آسانسور، حیاط و … استفاده می کنند، قوانین بهداشتی مناسب آن محل را رعایت کرده و از بالکن و پنجره های خود آشغال به بیرون پرتاب نکنند.

  • رعایت قوانین حیوانات خانگی:

ساکنین قبل از آوردن حیوانات خانگی نظیر پرندگان، سگ‌ها، گربه‌ها، خزندگان و… به محیط خانه، از مجمع عمومی ساختمان دراین رابطه اجازه بگیرند. از طرف دیگر مجتمع های مسکونی باید دستورالعملهای روشنی در مورد نگهداری از حیوانات خانگی بر طبق مقررات تصویب شده در آیین نامه های داخلی یا جلسات عمومی ارائه دهد. ساکنین موظف هستند که حیوانات خانگی خود را تربیت کنند تا به دیگر ساکنین صدمه نزنند و ایجاد سر و صدا نکنند. همچنین باید حیوانات خانگی را مرتب شسته و تمیز نگه دارند تا هیچ بوی بدی در جاهای عمومی و یا جاهایی که حیوانات را برای گردش می آورند ایجاد نکنند و هرگونه کثیفی و کارخرابی حیوانشان در فضاهای مشاع را نظافت کنند.

وظایف ساکنین آپارتمان و حیوانات خانگی
نگهداری از حیوانات خانگی تنها طبق آیین نامه های مجتمع امکان پذیر است

احترام به مصوبات مجمع عمومی

در جلسات هیئت مدیره یا مجمع عمومی ساختمانها، مصوباتی تائید می شوند که لازم الاجرا هستند؛ هر یک از ساکنین موظفند تا درجلسات حضور پیدا کرده و آئین نامه ها و مصوبات را اجرا کنند و به قوانین وضع شده احترام بگذارند. از مهمترین وظایف ساکنین آپارتمان ها در این رابطه می توان به این موارد اشاره کرد:

  • حضور در جلسات:

آیین نامه اعضاء یک مجتمع را ملزم می کند تا در هر ۵ سال متوالی حداقل یک بار در جلسه عمومی شرکت کنند. اما ایده آل آن است که ساکنین دائما تابلو اعلانات را برای اطلاع از زمان تشکیل جلسات مجمع چک کنند و در جلسات حضور داشته باشند. همچنین اعضا باید در جلسات عمومی سالیانه و به ویژه جلسات مربوط به ساختمان شرکت کنند تا در جریان امور قرار گرفته و درمورد مسائل مختلف اظهار نظر کرده و ضمن طرح پیشنهادات وانتقادات، در نظرسنجی ها مشارکت داشته باشند.

  • پرداخت شارژ:

تمام اعضا باید به طور منظم هزینه شارژ ساختمان را بپردازند؛ چرا که این مبالع صرف تعمیرات و نگهداری از ساختمان و انجام تمام هزینه های ضروری ای که توسط مجمع ساختمان اعلام می‌شود.

  • پیروی از آیین نامه ها:

ساکنین باید از قوانین مجتمع آگاهی داشته باشند و از بندهای آیین نامه پیروی کنند. پیشنهاد می‌شود که اعضا یک کپی از آیین نامه را از منشی مجتمع تهیه کنند.

پرداخت شارژ، از جمله وظایف ساکنین آپارتمان
یکی از وظایف ساکنین آپارتمان پرداخت شارژ جهت انجام تعمیرات و کارهای عمرانی ساختمان است.
  • انجام تعمیرات:

اگر منشی مجمع عمومی بعد از بازرسی اعلام کرد که جایی نیاز به تعمیر یا بازسازی دارد، ساکنین باید هزینه آن را تامین کرده و با کمک معماری که از طرف مجتمع تعیین می‌شود، این کار انجام شود. درغیراین صورت مجمع عمومی مجتمع، با تقبل هزینه ها، کار را انجام داده و بعد از اتمام کار هزینه را از ساکنین دریافت خواهد کرد.

  • دادن اجازه بازرسی:

اعضای مجتمع بعد از هماهنگی با ساکنین می توانند در صورت لزوم خانه ها و آپارتمان ها را بررسی کرده تا از شرایط آن آگاهی پیدا کنند و مطمئن شوند که آیا نیازی به انجام تعمیرات هست یا نه! اعضا نیز باید در وقتی که از قبل تعیین می‌کنند، اجازه بررسی ساختمان را به آنها بدهند.

احترام به حقوق سایرین

هر یک از ساکنین آپارتمانها یا مجتمع های مسکونی باید به حقوق سایر ساکنان و همسایه ها احترام بگذارند. در ادامه مهمترین وظایف ساکنین آپارتمان در این راستا را با هم بررسی می کنیم:

  • احترام به حریم خصوصی همسایه ها:

ساکنین حق ندارند در امور شخصی و حریم خصوصی همسایگان دخالت کنند، مگر اینکه از آنها مشورتی خواسته شود. رفتارهایی مانند باز کردن و فضولی در نامه های همسایه ها، شایعه پراکنی درمورد آنها و ایجاد سناریوهای ناهماهنگ غیر قابل قبول هستند.

  • برقراری روابط دوستانه

ساکنین باید روابطشان را با دیگران خوب نگه دارند تا بتوانند به عنوان یک جامعه کوچک با هم پیشرفت خوبی داشته باشند. این روابط شامل رعایت آداب همسایگی، همکاری و کمک در مواقع نیاز است.

  • انجام تغییرات ساختاری مجاز:

اگر قرار است هریک ساکنین تغییراتی در خانه انجام دهند، ابتدا باید یک فرم درخواست حاوی اطلاعات و جزئیات دقیق از کاری که می خواهند انجام دهند را به منشی مجمع تحویل بدهند و سپس اقدام به انجام تغییرات و تعمیرات نمایند.

  • پارک کردن مناسب وسایل نقلیه:

مجتمع برای پارک کردن وسایل نقلیه هر یک از ساکنین جایگاه خاصی را مشخص می‌کند و ساکنین نباید در خارج از این فضای مشخص شده وسایل نقلیه خود را در جای دیگری پارک کنند. همچنین سایر وسایل نقلیه مانند دوچرخه و اسکوتر بچه ها نیز نباید بدون اجازه قبلی در محوطه مجتمع یا در مکان های عمومی رها شوند.

وظایف ساکنین آپارتمان در مورد پارک کردن خودروها
هریک از ساکنین می بایست خودروی خود را در محل تعیین شده پارک کند.

دوری از فعالیتهای خطرناک و غیرقانونی

مجتمع مسکونی و آپارتمان باید فضای امنی برای زندگی کردن باشد؛ ساکنین ساختمان نباید در خانه هایشان فعالیتهای غیرقانونی یا خطرناک انجام دهند:

  • نگهداری محصولات خطرناک:

ساکنین آپارتمان اجازه ندارند بدون داشتن اجازه از مجمع عمومی مجتمع، مواد سمی و قابل احتراق که نیاز کسب به اجازه از مقامات را دارد، در خانه نگهداری کنند.

  • عدم انجام فعالیتهای غیر قانونی و جنایی:

ساکنین نباید از خانه یا مشاعات محوطه مجتمع برای هر نوع فعالیت‌های غیرقانونی یا جنایی استفاده کنند. اگر هر یک از ساکنین در این رابطه مجرم شناخته شوند جریمه ها و مجازات سخت قانونی در انتظارشان خواهد بود.

  • گزارش اعمال خلاف قانون:

اگر به عنوان یکی از ساکنین مجتمع به چیزی یا رفتاری مشکوک شدید، کارهایی نظیر اعمال جنایی، سوء استفاده از محل سکونت، سوء استفاده های مالی یا هرگونه اتفاق دیگری که باعث نقض آیین‌نامه‌های مجتمع می‌شود را بلافاصله به اطلاع کمیته مدیریت مجتمع برسانید

دیگر وظایف ساکنین آپارتمان

علاوه بر موارد ذکر شده، هریک از ساکنین آپارتمان ها یا مجتمع های مسکونی باید این موارد را نیز مدنظر داشته باشند و با رعایت این نکات نیز به حقوق دیگر همسایه ها احترام بگذارند.

  • نگهداری سوابق و مدارک

ساکنین ملزم به نگهداری و حفاظت از تمامی مدارک، توافقنامه ها، گواهی های مشترک و سایر کاغذهایی هستند که بین آنها و دفتر مجتمع رد و بدل شده است.

  • ارائه اطلاعات دقیق:

در زمان درخواست و ثبت اطلاعات در مجمع عمومی ساختمان، ساکنین موظفند تا اطلاعات صحیح و قابل تائید در مورد خود را با اسناد و مدارک قانونی ارائه دهند. ساکنین مجاز به انجام هرگونه تقلب در هویت، حذف اطلاعات ضروری و بیان نادرست واقعیت ها نیستند.

  • استفاده از منزل مسکونی برای کارهای تجاری:

اگر یکی از ساکنین قصد داشته باشد تا خانه یا آپارتمانش را برای انجام کارهای تجاری مانند ایجاد کلاس های یوگا و مدیتیشن، داروسازی، کلاس های مربیگری، پرستاری بچه، سالن زیبایی یا هر منظور دیگری استفاده کند، می‌تواند طبق آیین نامه های مجتمع این کار را انجام دهد. اگر چه این کار باید بر طبق قوانین مندرج در آیین نامه های ساختمان باشد و از دستورات آنها پیروی کنند. همچنین اعضا باید مطمئن شوند که این کار آنها باعث ایجاد سر و صدا یا مشکلی برای دیگر ساکنین نخواهد شد.

البته وظایف ساکنین آپارتمان ، قوانینی بدیهی برای هر انسانی هستند و درصد کمی از مردم ممکن است که نیاز داشته باشند این قوانین برایشان توضیح داده شود. بیشتر رفتارهای خوب ما از یک غریزه همدلی و درک متقابل از انسان ها سرچشمه می‌گیرد. به همین دلیل کاری را که دوست نداریم دیگران در حق ما بکنند، متقابلا برای دیگران انجام نمی دهیم.

در پایان ما نه تنها باید به عنوان عضوی از یک جامعه با وظایف خود آشنا باشیم، بلکه باید برای داشتن یک زندگی مسالمت آمیز ایده‌آل در یک جامعه چارچوب دار از این قوانین پیروی کنیم و وظایف ساکنین آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی هم در حقیقت برگرفته از همین قوانین و مسئولیتهای ما در زندگی بشری است.

منبع: MyGate

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments