صادقیه محله‌ای جذاب در چهارراه خطوط حمل و نقل شهری

بررسی ویژگی‌های محله صادقیه

محله صادقیه که هنوز برای خیلی از قدیمی‌های این محله راحت‌تر است که “آریاشهر” صدایش بزنند، محله‌ای پررفت‌وآمد و پر جنب و در جوش غرب تهران است که در منطقه 5 شهرداری تهران واقع شده است.

این محله نسبتا قدیمی که خاطره کشتزارهای گندم روستای طرشت و عبور زائران امامزاده داوود به سمت روستای ییلاقی کن در سال‌های دهه سی خورشیدی را در حافظه تاریخی‌اش دارد، امروزه به یک محله نوساز با آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی و تجاری و اداری فراوان تبدیل شده است که بازار خرید و فروش خانه در آن پر رونق است.

«ایستگاه صادقیه! مسافرانی که قصد تغییر مسیر …» از سال 78 که برای اولین بار این صدا در ایستگاه متروی صادقیه پیچید و واگن مترو به سمت میدان امام خمینی حرکت کرد، صادقیه به یکی از شاهراه‌های ارتباطی زیرزمینی و رو زمینی غرب تهران تبدیل شد.

حالا از شما دعوت می‌کنیم تا با نیک بوم در این نوشتار همراه شوید تا گشتی بزنیم در این محله نسبتا قدیمی؛ از مزارع گندم روستای طرشت در سال‌های دهه سی تا مرکز خریدهای شلوغ و امروزی صادقیه که جان می‌دهند برای خرید و گشت زنی.

محله صادقیه کجاست؟

وقتی از میدان آزادی تهران، بزرگراه جناح را به سمت شمال ادامه دهید، به میدانی بزرگ با یک سازه قهوه‌ای رنگ در میانش که فلکه دوم صادقیه نام دارد، می‌‎رسید. میدانی با یک برج ساعت در میانش که ساعتش سالهاست خواب رفته. این میدان به فلکه ساعت، فلکه دوم و میدان صادقیه معروف است.

محله صادقیه با میدانی با برج ساعت
میدانی با برج ساعت در میانش که ساعتش سالهاست خواب رفته به فلکه دوم و میدان صادقیه معروف است.

اگر مسیر شمال این میدان را پیش بگیرید، از طریق بلوار اشرفی اصفهانی، به پونک و محله‌های شمال غرب تهران می‌رسید.

با حرکت به سمت شرق فلکه دوم صادقیه، به میدان اول صادقیه یا “میدون کوچیکه” یا فلکه اول می‌رسید و در امتداد این مسیر خیابان و محله قدیمی ستارخان واقع شده است. در ضلع غربی فلکه دوم صادقیه، دو خیابان مهم و اصلی  بلوار فردوس و خیابان آیت الله کاشانی واقع شده‌اند که تا بزرگراه ستاری امتداد دارند.

در تقسیم بندی‌های شهرداری تهران، نیمه شرقی صادقیه در منطقه دوی تهران و نیمه غربی آن در منطقه پنج شهرداری قرار دارد. این منطقه با وجود وزش بادهای غربی تهران، آب و هوای خنکی دارد و جزو محلات متوسط رو به بالا دسته‌بندی می‌شود.

اهالی منطقه صادقیه عموما خانواده‌های طبقه متوسط اقتصادی رو به بالا هستند و از طبقه اجتماعی کارمند تا کسبه محل در این محله سکونت دارند.

چرا آریاشهر؟

پیش از انقلاب، محله صادقیه به اسم محله آریاشهر شناخته می‌شد. در واقع صادقیه جزو محله‌های خیلی قدیمی تهران به حساب نمی‌آید؛ بلکه در سال‌های قبل از دهه سی، صادقیه فعلی در حقیقت کشتزارها و مزارع پوشیده از گندم روستای طرشت بوده است.

زائرانی که به سمت امامزاده داوود و روستای کن در شمال غرب تهران می‌رفتند، از محله صادقیه عبور می‌کردند و در قهوه‌خانه‌هایی که در این منطقه وجود داشته، اتراق می‌کردند.

بررسی پیشینه محله صادقیه
برادر محمدرضاشاه مالک زمین‌های صادقیه بوده و با ساخت خانه‌هایی در آنجا، اسم محله را آریاشهر می‌گذارد.

اما اگر می‌خواهید بدانید که چرا در گذشته این منطقه آریاشهر نامیده می‌شده، باید چند دهه به عقب برگردیم. به دهه سی و تهران قدیم؛ یعنی زمانی که شاپور غلامرضا پهلوی، برادر محمدرضا شاه مالک زمین‌های این منطقه بوده و با تقسیم زمین به قطعات 300 و 400 متری و شروع ساخت خانه‌های یک و دو طبقه، اسم این محله را آریاشهر می‌گذارد.

محله صادقیه در تقاطع خطوط بزرگراهی تهران

یکی از ویژگی‌های جذاب محله صادقیه دسترسی آسان این منطقه به بزرگراه‌هاست. این محله به بزرگراه‌های حکیم، آیت‌الله اشرفی اصفهانی، محمدعلی جناح، شیخ فضل الله نوری، جلال آل‌احمد، یادگار امام، بزرگراه ستاری و همچنین بلوار مرزداران و خیابان ستارخان دسترسی خوبی دارد.

ضمن اینکه دسترسی به بزرگراه تهران-کرج، میدان آزادی و متروی تهران-کرج این محله را برای کسانی که به استان البرز و شهر کرج رفت‌و‌آمد دارند هم جذاب کرده است.

محله‌ای با مسیرهای زیرزمینی و روزمینی

صادقیه از نظر دسترسی به خطوط حمل و نقل شهری چیزی کم ندارد و همین به یکی از ویژگی‌های جذاب محله صادقیه برای سکونت و یا اشتغال تبدیل شده است.

مهم‌ترین ویژگی حمل و نقلی صادقیه، واقع شدن یکی از ایستگاه‌های بزرگ متروی تهران در این محله است که با راه‌اندازی‌اش مسیر خیلی از تهرانی‌ها را برای نخستین بار به ایستگاه متروی صادقیه و محله صادقیه کشاند. این ایستگاه یکی از ایستگاه‌های مرکزی و مهم شهر تهران است که مسیر اصلی دسترسی با مترو به شهر کرج است.

از سوی دیگر با افتتاح خط متروی صادقیه -میدان امام خمینی، خیلی‌ها برای رفتن به بازار تهران، خود را به ایستگاه متروی صادقیه می‌رسانند.

محله صادقیه و ایستگاه متروی آن
ایستگاه متروی صادقیه شاهراه تردد به شهر کرج با مترو به حساب می‌آید

اهالی صادقیه به جز خطوط مترو، به خط اتوبوسرانی تندرو یا بی‌آر‌تی، که تا مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد می‌رسد، خطوط تاکسیرانی به تمام نقاط تهران و خطوط اتوبوسرانی کندرو دسترسی دارند.

همین دسترسی، ‌یکی از مزیت‌های مهم محله صادقیه برای سکونت شهروندانی شده که برای تردد در سطح شهر و استفاده نکردن از خودروی شخصی مایلند از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

صادقیه محله خوش خرید

محله صادقیه برای علاوه بر خود اهالی این منطقه، برای خیلی از ساکنان محله‌های دیگر تهران هم منطقه‌ای جذاب برای خرید است. میدان دوم صادقیه یا فلکه بزرگه با وجود چندین مرکز خرید، پاساژ و بازارچه که در دور این میدان ساخته شده و دایر هستند، یک منطقه جذاب برای خرید و پاساژگردی است.

محله صادقیه و پاساژهای آن
پاساژ گلدیس با نمای نقره‌ای در چندین طبقه، مرکزی برای خرید لباس،کیف و کفش و زیورآلات است.

از جمله مهمترین مراکز خرید در محله صادقیه می‌توان به این پاساژها اشاره کرد:

  • مرکز خرید گلدیس

این پاساژ شیک و زیبا، در 13طبقه و با 330 واحد تجاری در نبش ضلع شرقی میدان صادقیه، یکی از بازارهای معروف محله صادقیه است. گلدیس با نمایی نقره‌ای و حاشیه قرمز در چندین طبقه، مرکزی برای خرید لباس زنانه، مردانه، بچگانه، کیف و کفش و زیورآلات و …. است. قیمت‌ها در این پاساژ هم در رده متوسط رو به بالا است.

  • مرکز خرید تهرانی

در کنار پاساژ گلدیس و در ضلع جنوب شرقی میدان صادقیه، مرکز خرید لباس و کفش دیگر این منطقه به نام مرکز خرید تهرانی واقع شده است.

  • مرکز خرید افق

روبه‌روی پاساژ گلدیس و در فلکه دوم صادقیه، نبش کوچه نوزدهم، یکی دیگر از مراکز خرید محله صادقیه واقع شده که در آن انواع پوشاک، کیف و کفش و… به مشتریان عرضه می‌شود.

به غیر از سمت غربی میدان صادقیه که ایستگاه تاکسی‌ها واقع شده، دورتادور میدان صادقیه را فروشگاه‌های مختلف احاطه کرده‌اند.

  • مرکز خرید تیراژه

وقتی از فلکه دوم صادقیه، به سمت شمال رفته و وارد بزرگراه اشرفی اصفهانی شوید، نرسیده به پل همت مرکز خرید تیراژه به عنوان یکی از مراکز خرید و تفریح در نزدیکی محله صادقیه قرار دارد. تیراژه یکی از مراکز خرید مدرن و معروف  تهران است که دارای سه طبقه تجاری، یک طبقه شهربازی و سرزمین عجایب، یک طبقه نمایشگاه بزرگ مبلمان و صنایع چوبی و سه طبقه پارکینگ و چندین فست فود است.

  • مغازه‌ها و ویترین‌های رنگارنگ

وقتی از سمت فلکه دوم صادقیه، به سمت شرق و میدان اول صادقیه پیش بروید، درهر دو سمت خیابان، مغازه‌ها و پاساژهای خرید کفش و لباس و طلا و جواهر و… را مشاهده می‌کنید. خلاصه اگر برای خرید به این محله بروید دست‌خالی بر نخواهید گشت.

  • بازار شب عید صادقیه

یکی از فضاهای دیدنی و پر شور و انرژی محله صادقیه، بازار شب عید این منطقه است. شب عید و در آستانه آغاز سال نو که خریدهای نوروزی بالا می‌گیرد، خیابانی که دو فلکه دوم و اول را به هم متصل می‌کند، برای عبور خودروها بسته می‌شود و دستفروش‌ها کل خیابان را قرق می‌کنند.

از سبزه و وسایل سفره هفت سین گرفته تا خوراکی‌های رنگارنگ و حتی رگال لباس و کفش و کیف هم می‌توان در این بازار خیابانی پیدا کرد.

امکانات رفاهی محله صادقیه

این منطقه اگرچه دسترسی بزرگراهی و حمل نقل عمومی آسان به مناطق مختلف شهر تهران دارد، اما به دلیل وجود مراکز خرید، مراکز آموزشی، درمانی و تفریحی متعدد و فراوان، نیازهای خانواده‌ها را کاملا برآورده می‌کند و به همین دلیل انتخاب مناسبی برای سکونت خانواده‌هایی است که مایلند در محله‌ای پرتردد و با امکانات در دسترس، در غرب تهران زندگی کنند.

امکانات آموزشی- تحصیلی

برای خانواده‌هایی که فرزند دانش آموز دارند مراکز تحصیلی و آموزشی زیادی در این منطقه وجود دارد. از مدارس دولتی و غیرانتفاعی تا نمونه دولتی و شاهد و… .

مدارس سوره، فرزانگان پویا، دارالعلم، سلام آزادی، امید ایران، خیام، ممتاز ایران، مجتمع آموزشی دخترانه صدرا، مدرسه  نمونه دولتی فرهنگ، مکتب الجواد، هنرستان پسرانه فن آموز، هنرستان دخترانه غیر دولتی آریانا، دبستان و دبیرستان علامه‌امینی، دبستان پسرانه جوادالائمه، دبستان پسرانه تربیت، دبستان پسرانه غیردولتی پارسا، دبستان دخترانه غیردولتی تربیت نسوان از جمله مدارس برتر این منطقه هستند.

محله صادقیه از نظر مراکز آموزشی زبان خارجی، هنر و فنی حرفه‌ای هم چیزی کم ندارد. آموزشگاه زبان ایران اروپا، کانون زبان، آموزشگاه زبان سفیرکیش، انستیتو ایز ایران، مجتمع فنی تهران شعبه صادقیه از جمله مراکز آموزشی مطرح این محله به شمار می‌روند.

مراکز درمانی محله

محله صادقیه از نظر مراکز درمانی به دو بیمارستان تخصصی ابن‌سینا در فلکه دوم صادقیه و بیمارستان فوق تخصصی پیامبران در بلوار اباذر مجهز است.

خیابان‌های مطرح محله صادقیه

محله صادقیه چند خیابان اصلی و مطرح دارد که درمورد دو خیابان مهم و اصلی آن توضیحاتی اجمالی ارائه خواهیم کرد؛ بلوار آیت‌الله کاشانی و بلوار فردوس

  • بلوار آیت‌الله کاشانی

بلوار آیت‌الله کاشانی از خیابان‌های اصلی محله صادقیه است که یک سرش در میدان صادقیه و سر دیگرش به محله شهرزیبا می‌رسد. خیابان‌های مهران، بهنام، عقیل و بلوار اباذر از خیابان‌های معروف بلوار آیت‌الله کاشانی هسند.

بازار کامپیوتر و موبایل یاران در 14 طبقه از جمله مراکز خرید مهم این بلوار به شمار می روند و  مجتمع تجاری اداری اترک که به خاطر فروشگاه‌های چرم مرغوبش معروف است، در بلوار آیت الله کاشانی روبه‌روی مسجد نظام مافی قرار دارد.

  • بلوار فردوس

بلوار فردوس یکی از خیابان‌های اصلی و معروف محله صادقیه است که با کشیده شدن بزرگراه ستاری، به دو بخش فردوس غرب و شرق تقسیم شد. فردوس شرق نسبت به نیمه غربی‌اش پرتراکم‌ تر است و امکانات محلی بیشتری دارد.

هایپراستار ارم در بزرگراه باکری و انتهای بلوار فردوس غرب، مرکز خریدی بزرگ با فروشگاه‌های متنوعی است که مایحتاج اهالی فردوس غرب را برآورده می‌کند.

مجموعه تفریحی گردشی ارم با شهربازی و استخر و باغ وحش از موقعیت‌های جذابی است که در نزدیکی بلوار فردوس غرب قرار دارد.

حرف آخر

بهره‌گیری از همه این ویژگی‌ها، محله صادقیه را تبدیل به محله‌ای مناسب برای اجاره یا خرید ملک مسکونی و املاک اداری-تجاری می‌کند. چرا که با وجود امکانات شهری در این منطقه، متقاضیان خرید ملک در صادقیه زیاد است و بازار خرید و فروش در این منطقه رونق دارد.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments