خرید و فروش همزمان خانه : فروش خانه قبلی پیش از خرید خانه جدید یا بالعکس؟!

شرایط خرید و فروش همزمان خانه

بسیاری از صاحبان خانه‌ها زمانی که می‌خواهند خانه خود را ارتقا دهند، اغلب با دردسرها، مشکلات و ابهامات زیادی روبرو می‌شوند. اما معمولا اصلی‌ترین سوالی که برای هریک از افراد پیش می‌آید این است که “آیا باید قبل از خرید خانه جدید خانه فعلی‌مان را بفروشیم؟” یا اینکه خرید و فروش همزمان خانه گزینه مناسب‌تری است؟

در این مقاله قصد داریم دراین رابطه بیشتر صحبت کنیم و اطلاعات بیشتری را دراختیارتان قرار دهیم. پس با نیک بوم همراه باشید.

خرید و فروش همزمان خانه ؛ آری یا نه؟

قطعا اگر قصد تعویض خانه‌تان را داشته باشید، این سوال برایتان پیش می‌آید که آیا باید اول خانه قدیمی را فروخته و بعد برای خرید خانه جدید دست به کار شوید یا اینکه درابتدا خانه جدید را خریداری کرده و سپس خانه خود را به فروش برسانید. قبل از هرچیز باید گفت که استراتژی نهایی شما، بستگی به نوع بازار معاملات املاک در منطقه شما دارد. خریداران بیشتر تمایل دارند صبر کنند تا فروشنده یک خانه جایگزین پیدا کنند و سپس قرارداد نهایی امضا شود تا دراین راستا مشکلی پیش نیاید.

توصیه اکثر املاکی‌ها، خرید قبل از فروش

در این میان، بسیاری از آژانس‌های معاملات املاک، ممکن است به شما توصیه کنند که قبل از اینکه خانه‌تان را بفروشید یک خانه دیگر بخرید. اما این اغلب به نفع شما نیست، بلکه بیشتر به نفع معاملات املاک است که شما ابتدا یک خانه بخرید. زیرا همچنان نیاز خواهید داشت تا برای خانه قبلی‌ اقدام کنید و این بدان معناست که برای معاملات املاک دو کمیسیون را گارانتی می‌کنید. بدون در نظر گرفتن اینکه چه مقدار ممکن است این کار برایتان هزینه‌بر باشد.

اما اگر تصمیم شما این باشد که ابتدا خانه‌تان را بفروشید و سپس یک خانه بخرید، ممکن است خانه شما فروخته نشود، یا مشتری‌های زیادی برای آن نیایند و یا به هر دلیلی، شما نخواهید که مشتری‌ها را قبول کرده و به خانه راه دهید. در این صورت آژانس معاملات املاک چیزی نصیبش نخواهد شد.

البته همانطور که می‌گوییم اول مرغ بوده یا تخم مرغ این داستان به بازار و انگیزه شخصی شما بستگی دارد. بازار می‌تواند بازار خریدار یا فروشنده باشد.

بیشتر فروشندگانی که قبل از خرید خانه جدید، قصد فروش ملک فعلی‌شان را دارند، به دنبال آن هستند تا حداکثر سود نهفته در این خرید و فروش را داشته باشند. آنها نمی‌خواهند تحت فشار قرار بگیرند تا مجبور شوند خیلی سریع خانه فعلی خود را تخلیه کرده و به خانه جدید بروند. روش‌هایی وجود دارند که شما نه تنها می‌توانید خانه خود را به فروش برسانید، بلکه می‌توانید برای خرید و فروش به طور همزمان  برنامه‌ریزی کنید.

خرید و فروش همزمان خانه و فرصت‌های مناسب
فروختن خانه قبل از خرید آن باعث می‌شود که بتوانید با آرامش دنبال خانه جدید بگردید

دلایلی که اول باید خانه را فروخته و سپس خانه بخرید:

اما بنا به دلایلی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، اصولی‌ترین راهکار در یک بازار متعادل این است که در ابتدا خانه فعلی را به فروش رسانده و سپس برای خرید خانه جدید دست به کار شوید؛ از جمله مزایای این کار، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی مذاکره کردن

اگر ابتدا خانه‌تان را بفروشید، زمانی طلایی خواهید داشت و مجبور نخواهید بود که اولین پیشنهادی که به شما می‌شود را قبول کنید، زیرا جایی را برای زندگی دارید.

  • فروش با قیمت بالاتر

فروشندگانی که برای فروش خانه‌شان تحت فشار نیستند، اغلب پیشنهادهای بالاتری را دریافت می‌کنند. زیرا خریدار می‌فهمد که فروشنده مستاصل نیست و هیچ عجله‌ای ندارد و در نتیجه نیازی ندارد که برای فروش ملکش، تخفیف‌های عجیب و غریب بدهد. چنین فروشنده‌ای با انگیزه است و می‌تواند ملکش را به قیمت مناسبی به فروش برساند.

شرط خرید و فروش همزمان خانه

اما اگر موقعیتی برایتان پیش آمده که می‌توانید برای خرید و فروش همزمان خانه اقدام کنید، باید با رعایت جوانب احتیاط این کار را انجام دهید تا بدین ترتیب استرس خرید و فروش را به حداقل برسانید. باید درنظر داشته باشید که با فروش خانه، خود را ملزم به خرید خانه جدید می‌کنید.

درنتیجه در جریان مذاکره برای فروش ملکتان، باید این نکته را به خریدار گفته و این را با او شرط کنید که:”اگر من نتوانم خانه‌ موردعلاقه و مدنظرم برای خرید را پیدا کنم، تعهدی برای فروش خانه به شما نخواهم داشت.” لازم نیست که آدرس خانه‌ای که برای خرید مدنظرتان قرار گرفته را به او بگویید، اما به سادگی می‌توانید بگویید که فروش خانه فعلی و عقد قرارداد با او منوط و وابسته به موفقیت در خرید همزمان خانه مورد نظرتان است.

انصافا یک نماینده مشاور املاک باهوش، به خریدار اجازه خرید خانه‌ای با چنین شرطی را نمی‌دهد، اما با این حال بعضی از آنها از اینکه این جمله را در قولنامه درج کنند فرار می‌کنند، زیرا متوجه عواقب و پیامدهای آن، هر چند اندک، هستند.

مدت زمان احتمالی

فرض کنید که نماینده مشاور املاک خریدار به اندازه کافی هوشمند است که می‌تواند قولنامه‌ای با شرط و بندی در رابطه با خرید و فروش همزمان قرارداد را منعقد کند. بنابراین بهترین کاری که شما می‌توانید بکنید این است که یک بازه زمانی تعیین کرده و از خریدار ملکتان  فرصت بخواهید تا دراین بازه زمانی بتوانید آزادانه به‌دنبال یک خانه جدید بگردید.

در طول این مدت، این فرصت را خواهید داشت که در صورت تمایل، قولنامه را فسخ کنید. معمولاً و طبق عرف توافقات بین‌المللی این بازه زمانی به‌طور متوسط بین ۷ تا ۲۱ روز تعیین می‌شو.

اجاره ملک خودتان بعد از ناکامی در یافتن ملک جدید

بعضی از فروشندگان بعد از فروش ملکشان به خریدار و توافق برسر بازه زمانی مشخصی برای یافتن خانه جدید، بعد از بازدید از ده‌ها خانه نمی‌توانند ملک مدنظرشان را پیدا کنند.

درنتیجه ممکن است که بعد از امضای قرارداد فروش خانه فعلی‌شان به خریدار، البته در صورتی که خریدار قصد سکونت در ملک را نداشته باشد، برای اجاره همان ملک از خریدار جدید اقدام کنند. درنتیجه اگر خریدار نیاز به نقل‌مکان فوری به آن ملک نداشته باشد، فروشنده می‌تواند خانه فروخته شده خود را برای چند ماهی از خریدار که صاحب جدید خانه است، اجاره کند. همچنین ممکن است فروشنده از آنجا به طور موقت به یک آپارتمان مبله نقل مکان کرده و وسایل خود را در انباری خانه قبلی قرار دهد.

منبع: The Balance

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments