اصول و قوانین چیدمان مبل در منزل؛ چطور و چگونه؟

چیدمان مبل در منزل و نکات آن

کاناپه و مبلمان یکی از بزرگترین اثاثیه در اتاق نشیمن به حساب می‌آید، بنابراین اولین چیزی است باید درهنگام چیدمان سالن پذیرایی جای مناسبی برای آن پیدا کنیم. گاهی اوقات زمانی که وارد یک اتاق می‌شوید واضح است که مبل باید کجا قرار گیرد، اما در همه اتاق‌ها کار به این سادگی نیست. به عنوان یک قانون کلی در چیدمان مبل در منزل باید جایی را به‌عنوان نقطه کانونی در نظر بگیریم، اما اگر به طور طبیعی جایی به‌عنوان نقطه کانونی وجود نداشته باشد چه باید بکنیم؟

قوانین کلی در مورد چیدمان مبل

در اینجا قصد داریم تا نکاتی در مورد چیدمان مبل در منزل به شما یادآوری کنیم که به شما کمک می‌کنند تا بدانید چه باید بکنید. با در نظر گرفتن این قوانین فضایی دلنشین در خانه ایجاد خواهید کرد:

تعادل را در نظر بگیرید

هر زمان که می‌خواهید مبلمان خود را بچینید، باید به تعادل فکر کنید. وقتی از لحاظ بصری چیزهای سنگین زیادی در یک طرف اتاق باشند، تمام فضا نامتعادل به نظر خواهد رسید. از آنجایی که مبل‌ها از لحاظ اندازه بزرگ هستند، فضای بصری زیادی را در اتاق اشغال می‌کنند و نیاز داریم چیزی هم وزن آن در سوی دیگر اتاق قرار دهیم تا تعادل برقرار شود.

به همین دلیل است که اغلب می‌بینید به هنگام چیدمان هر سبکی از مبلمان در منزل دقیقا دو صندلی درست در مقابل مبل یا یک کاناپه بزرگ قرار می‌گیرند. به وسیله این صندلی‌ها از لحاظ بصری تعادل ایجاد می‌شود.

چیدمان مبل در منزل
در هنگام چیدمان مبل سعی کنید تعادل را رعایت کنید

الگوهای رفت و آمد را مدنظر داشته باشید

کاناپه‌ها بزرگ هستند، بنابراین نحوه چیدمان مبل‌ها تاثیر زیادی بر جریان رفت‌و‌آمد در اتاق می‌گذارد. هرگز نباید افراد به شکل ناخوشایند دور اثاثیه اتاق بچرخند تا بتوانند در اتاق جابجا شوند. مهم است تا مطمئن شویم که بین مبل و میز جلوی آن و همچنین صندلی‌ها فاصله مناسبی وجود دارند. مسیری را خالی بگذارید تا افراد بتوانند از یک سمت اتاق بدون مشکل به سمت دیگر آن بروند.

فضایی برای تنفس بگذارید

همیشه افراد تمایل دارند که مبل‌ها را به سمت دیوار هل دهند و آنها را به دیوار بچسبانند. در بعضی از اتاق‌ها بنا به محدودیت سایز اتاق، این کار ضروری است. اگرچه در اغلب موارد، فضای کافی برای دور کردن مبل‌ها از دیوار وجود دارد. اگر خانه شما نیز فضای این کار را دارد، به هنگام چیدمان مبل در منزل این کار را امتحان کنید. وقتی فضایی خالی برای تنفس بین مبل و دیوار ایجاد می‌کنید، خواهید دید که چه تفاوت اعجاب‌انگیزی در خانه رخ خواهد داد.

چیدمان ایده‌آل مبل در فضاهای مختلف

بعد از مدنظر قراردادن نکات بالا، لازم است نکات دیگری را به شما یادآوری کنیم تا در هنگام چیدمان سالن پذیرایی به بهترین نحو ممکن مبلمان را بچینید:

مبل جلوی پنجره؛ آری یا نه؟

اگرچه نمی‌خواهید که جلوی پنجره را مسدود کنید، اما اگر مبلی را که پشت آن نسبتا کوتاه است در جلوی پنجره قرار دهید، بسیار عالی و فوق‌العاده خواهد بود. تنها مطمئن شوید که یک فاصله خالی حدود 25 تا 30 سانتی‌متری را بین پنجره و مبل خالی می‌گذارید تا هم مبل فضایی برای تنفس داشته باشد و هم برای انجام کارهایی مثل تمیز کردن به پنجره دسترسی داشته باشید.

چیدمان مبل در زیر پنجره
برای زیر پنجره‌ها مبل‌هایی با پشتی کوتاه مناسب هستند

قراردادن مبل روبروی پنجره:

اگر پنجره‌ای خوب و بزرگ در جلو یا پشت اتاقتان دارید، سعی کنید که به هنگام چیدمان، مبل را روبروی پنجره قرار دهید تا از مزیت داشتن یک چشم‌انداز خوب و عناصر معماری طبیعی بهره‌مند شوید.

مقابل طاقچه:

در بیشتر اتاق‌هایی که طاقچه وجود دارد، طاقچه‌ها به عنوان نقاط کانونی در نظر گرفته می‌شوند. اگر می‌خواهید چیدمان مبل در منزل را انجام دهید، می‌توانید آنها را در مقابل طاقچه بگذارید. درست روبروی طاقچه جایی بسیار مناسب برای قرار دادن کاناپه است.

قرار دادن دو کاناپه روبروی هم:

از آنجایی که تعادل بصری بسیار مهم است، بهترین کار این است که مبل‌ها را روبروی هم قرار دهیم و ترجیحا مبل‌هایی که با هم هماهنگ هستند را در مقابل هم بچینیم. در اتاق‌های کوچک، معمولا امکان این کار وجود ندارد، اما در اتاق‌های بزرگتر که فضای بیشتری برای چیدمان وجود دارد، این کار ارزش امتحان کردن را دارد.

جلوی درب:

این شکل از چیدمان برای طراحان تازه کار نیست. به‌عنوان یک قانون کلی در چیدمان مبل در منزل، شما قطعا نمی‌خواهید جلوی در را با قرار دادن یک مبل مسدود کنید و افراد از پشت یک مبل وارد اتاق شوند. اما اگر در پشت مبل فضای کافی وجود دارد و همچنین پشت مبل روکشی خوب و مناسب دارد، این کار می‌تواند موثر و خوب باشد.

اما وجود فضای کافی برای عبور و مرور در پشت مبل ضروری است. همچنین باید مطمئن شوید که هر گونه احتمال انسداد چشم‌انداز در فضا به حداقل برسد. بنابراین اگر در مورد این موضوع شک دارید، آن را انجام ندهید.

در وسط اتاق:

این کار نیز یکی از کارهایی است که برای طرفداران طراحی و کسانی که اهل ریسک کردن هستند مناسب است. در یک اتاق بزرگ، یک مبل بدون پشتی یا مبل‌های نیمه برای شکستن فضا و ایجاد فضایی برای گفتگو بسیار مناسب هستند.

چیدمان مبل در منزل و مبل‌های نیمه
استفاده از مبل‌های نیمه یا مبل‌های بدون پشتی برای فضا سازی در اتاق

مبل‌های چند بخشی

مبل‌های چند بخشی گاهی می‌توانند ریسکی باشند. این قبیل مبل‌ها، به خاطر ظاهرشان، برای قراردادن در گوشه‌ای از منزل، بسیار وسوسه‌انگیز هستند.

اگر مبل‌های چند بخشی کمی از دیوارها دور باشند، می‌توانند به شکل زیبایی عمل کنند. از آنجایی که آنها جای زیادی برای نشستن دارند، اغلب با اسباب و اثاثیه زیادی همراه نمی‌شوند و این بدان معناست که شما فضای کافی دارید تا آنها را به خوبی جابجا کنید. بنابراین برای آنها جای تنفس در نظر بگیرید و اجازه دهید پشت آنها برای رفت و آمد خالی باشد.

در برخی موارد، مبل‌های چند بخشی می‌توانند به عنوان جدا‌کننده فضاها در اتاق به کار بروند و با ایجاد یک فاصله، فضای بصری متفاوتی را فراهم کنند. پس با توجه به شکل آن خودتان را محدود نکنید و بگذارید تا مبل چند بخشی شما برایتان فضاسازی کند.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments