استفاده از قانون 60-30-10 رنگ در دکوراسیون داخلی

قانون60-30-10 در دکوراسیون داخلی منزل شما

بسیاری از ما اتاق خواب‌های زیبایی که در مجله‌های دکوراسیون چاپ شده اند یا در سایت Pinterest منتشر شده‌اند را تحسین می کنیم، اما اتاق خواب‌مان همچنان کاملا رنگ خنثی دارد و شاید بی روح به نظر می‌رسد. مشکل اینجاست که ما نمی دانیم چطور باید با رنگ‌ها کار کنیم، اما باید ترس را کنار گذاشت. یک قانون ساده وجود دارد که به طور متناوب در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود و به سرعت به اتاق شما رنگ می‌بخشد. قانون 60-30-10 رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی که علاوه بر جلوه بی‌نظیرش، زیبایی حیرت‌آوری به فضا می‌دهد.

با این کار یکی از کسانی خواهید بود که با افتخار فضایتان را جذاب، برجسته و منحصر به فرد کرده اید.

قانون 60-30-10 رنگ در دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن
به کارگیری قانون 60-30-10 رنگ در دکوراسیون داخلی آنقدرها سخت نیست

قانون 60-30-10 رنگ در دکوراسیون داخلی چیست؟

لازم نیست ریاضیدان باشید تا قانون 60-30-10 رنگ در دکوراسیون داخلی را به کار ببرید. همچنین به خط‌کش و ماشین حساب نیز نیاز ندارید.

همانند بقیه قوانین دکوراسیون، این قانون نیز روی سنگ حک نشده و می‌توان کمی از آن تخلف کرد. نیازی نیست که شما فضاها را اندازه‌گیری کنید و از درصدهای دقیق استفاده کنید.

این قانون می‌گوید که برای تعادل بیشتر و ظاهری جذاب‌تر، باید از مجموعه رنگ‌ها، سه رنگ را انتخاب کنید و از آنها در دکوراسیون اتاق به روش زیر استفاده کنید:

فرمول این قانون جذاب

  • 60% اتاق را با رنگ غالب دکور کنید. معمولا 60% یک اتاق نشیمن بیشتر شامل دیوارها، قطعات بزرگ داخلی مانند فرشها و یا شاید مبلمان می شود.
  • 30% اتاق را با رنگ ثانویه دکور کنید. این می‌تواند شامل رنگ پرده‌ها، صندلی‌های کناری، ملحفه تخت و … باشد. هدف این است که رنگ ثانویه ما رنگ غالب را پشتیبانی کند. البته این دو رنگ باید به اندازه‌ای از هم متفاوت باشند که بتوان به راحتی آنها را از هم تشخیص داد.
  • در 10% باقی‌مانده فضای اتاق، از رنگ شاخص استفاده کنید. در اتاق نشیمن این 10% می‌تواند شامل کوسن‌ها، اشیاء تزئینی و کارهای هنری باشد، در اتاق خواب نیز شامل بالش‌های روی تخت و آباژورهای کنار تخت می‌شود.

با لحاظ کردن تقریبی این درصدها، دکوراسیون جذابی ایجاد خواهید کرد. کافی است ایده اصلی را دنبال کنید: یک رنگ غالب برای قسمت اصلی فضا، یک رنگ ثانویه که به اندازه نصف فضایی که توسط رنگ غالب پر شده را در بر می‌گیرد و استفاده از رنگ شاخص (اگر بخواهید می‌توانید از دو رنگ در این قسمت استفاده کنید، و هر کدام 5% فضا را در بر بگیرد) تا طیف مورد علاقه‌تان را در اطرافتان داشته باشید.

قانون 60-30-10 در دکوراسیون داخلی
استفاده از ترکیب چندین رنگ در دکوراسیون داخلی جلوه خاصی به محیط می دهد.

ترکیب‌های رنگی فوق‌العاده در قانون  60-30-10

اکنون که مفهوم قانون 60-30-10 رنگ در دکوراسیون داخلی را متوجه شدید، شما را با برخی ترکیب‌های رنگی فوق‌العاده طبق این فرمول آشنا می‌کنیم:

  • رنگ غالب (60%): آبی تیره + رنگ ثانویه (30%): قهوه ای + رنگ شاخص(10%): سفید یا کرم
  • رنگ غالب: سبز+ رنگ ثانویه: آبی + رنگ شاخص: زرد
  • رنگ غالب: سفید + رنگ ثانویه: خاکستری + رنگ شاخص: قرمز
  • رنگ غالب: زرد + رنگ ثانویه: سبز + رنگ شاخص: سفید
  • رنگ غالب: قهوه ای طلایی + رنگ ثانویه: قهوه ای تیره + رنگ شاخص: سیاه
  • رنگ غالب: آبی + رنگ ثانویه: صورتی + رنگ شاخص: سفید
  • رنگ غالب: بنفش کم رنگ + رنگ ثانویه: سفید + رنگ شاخص: آبی تیره
  • رنگ غالب: سبز + رنگ ثانویه: سفید + رنگ شاخص: سیاه
  • رنگ غالب: خاکستری + رنگ ثانویه: سفید + رنگ شاخص: زرد
  • رنگ غالب: هلویی + رنگ ثانویه: زرد + رنگ شاخص: قهوه ای
  • قانون 60-30-10 در دکوراسیون داخلی آشپزخانه

استفاده از یک رنگ در دکوراسیون (Monochromatic)

وقتی در دکوراسیون خود از یک رنگ استفاده می کنید، رنگ ثانویه و رنگ سوم شما می‌تواند طیف‌هایی تیره و روشن از همان رنگ باشند که رنگ‌ها را از هم جدا می‌کنند. مثلا رنگ خاکستری خنثی می تواند 60% از فضا را به خود اختصاص داده؛ یک طیف خاکستری تیره به‌عنوان رنگ ثانویه 30% فضا را مال خود کرده و یک سایه بی رنگ از طیف خاکستری 10% را تشکیل دهد. یک طیف تک رنگ خنثی می‌تواند محیطی بی نهایت آرامش‌بخش را فراهم کند.

قانون 60-30-10 در یک دکوراسیون تک رنگ
اگر ازیک دکوراسیون تک رنگ استفاده می‌کنید، می‌توانید باز هم از قانون 60-30-10 بهره ببرید.

به کارگیری قانون60-30-10 در اتاق خواب

وقتی با قانون 60-30-10 رنگ در دکوراسیون داخلی آشنا می‌شوید، به این فکر می‌افتید که آن را در اتاق خوابتان پیاده کنید. خوشبختانه این کار زیاد سخت نیست. رنگ غالب عموما رنگ دیوارهای شماست و گاهی رنگ کفپوش و بزرگترین قطعه از مبلمان اتاق. در بیشتر اتاق خواب‌ها، رنگ غالب سایه‌ای از رنگ قهوه‌ای – برنز، سفید یا خاکستری است. اما شما می‌توانید هر رنگی را که دوست دارید روی دیوارها بزنید.

رنگ دوم در اتاق تضاد ایجاد می‌کند. معمولا، این رنگی است که برای مبلمان، پرده‌ها، فرش‌ها یا قسمت پشتی تخت‌خواب در نظر می‌گیرید. انتخاب هر رنگی به عنوان رنگ ثانویه، تا زمانی که رنگ غالب را پشتیبانی می‌کند و شما آن را دوست دارید خوب است.

رنگ شاخص مثل یک چاشنی برای اتاق است. این رنگ معمولا یک رنگ روشن است، اما همیشه این‌طور نیست. شما ممکن است برای این ده درصد از رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای تیره یا رنگ نقره‌ای در یک اتاق استفاده کنید.

نکات کلیدی در دکوراسیون اتاق خواب

تا زمانی که این رنگ شاخص مکمل دو رنگ دیگر باشد، مشکلی نخواهد بود. وسایلی با رنگ شاخص در اتاق‌خواب شامل بالش‌ها، ملحفه‌ها، چراغ‌ها، آباژورها، آثار هنری، فرش‌ها یا قالیچه‌های کوچک، قطعات کوچک مبلمان مانند یک نیمکت یا پاف، شمع‌ها و دیگر اشیاء رنگی اتاق می‌شوند.

به خاطر داشته باشید که مجبور نیستید از یکی از رنگ‌های طیف یک رنگ خاص، به عنوان رنگ غالب استفاده کنید. مثلا اگر رنگ غالب شما آبی است، می توانید دیوارها را به رنگ آبی تیره و کفپوش‌ها را به رنگ آبی روشن در بیاورید. اگرچه برای کارکرد موثر این قانون بهتر است که از یک رنگ استفاده کنید.

البته بعضی از طرح‌هایی که رنگی غیر از سه رنگ اصلی شما دارند هم خوب هستند. درنظر داشته باشید که این یک قانون کلی است و با در نظر گرفتن ایده اصلی شما به نتیجه خواهید رسید.

قانون 60-30-10 در دکوراسیون داخلی در اتاق خواب
استفاده از قانون رنگ در دکوراسیون داخلی اتاق خواب

چطور قانون 60-30-10 رنگ در دکوراسیون داخلی را بشکنیم؟

به کار بردن یک قانون درست و امتحان شده، می‌تواند انتخاب رنگ شما را بسیار ساده کند، طوری که تعجب می‌کنید چرا همه از این قوانین پیروی نمی کنند؟!

اما شاید شما شخصی باشید که به هنگام انتخاب تم رنگی در دکوراسیون سرکش هستید و می‌خواهید متفاوت عمل کنید؛ یا احساس می‌کنید که به بیش از سه رنگ احتیاج دارید تا ایده‌های خود را اجرایی کنید. به هر دلیلی که می‌خواهید قانون  60-30-10 رنگ در دکوراسیون داخلی را بشکنید، اینها روش‌هایی هستند که با وجود شکستن این قوانین، همچنان در خانه تعادل ایجاد کنید.

شناخت کامل اصول قانون 60-30-10 برای قانون‌شکنی!

کلید طلایی خلق هر پروژه فوق العاده‌ای این است که قبل از اینکه بخواهید قوانین را بشکنید، آن قوانین را یاد بگیرید. بنابراین وقتی که پایه‌های اساسی این قانون را بدانید، می‌توانید آن را برای اتاق‌های خودتان تغییر دهید و شخصی کنید. همچنین یادگیری در مورد بایدها و نبایدهای استفاده از رنگ‌ها نیز به شما کمک خواهد کرد.

  • یکی از راهکارهای پیش رو در شکستن قانون 60-30-10و اعمال فرمولی متفاوت، این است که طبق عکس زیر عمل کنید؛ قانون را درمورد رنگ غالب و رنگ ثانویه به کار بگیرید؛ اما در 10% رنگ شاخص، به جای یک رنگ، از چند رنگ متنوع استفاده کنید.
 قانون60-30-10 و تغییر دادن آن در دکوراسیون داخلی
اعمال تغییراتی جزئی در قانون60-30-10 در انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی، منزل شما را خاص و متفاوت می‌کند.
  • راهکار بعدی هم، استفاده از قانون 110% است؛ شما می‌توانید به هنگام کنار هم قرار دادن رنگها قانون 100% را به قانون 110% تبدیل کنید. بدین ترتیب که 60% را برای رنگ اصلی در نظر بگیرید، 30% را برای رنگ ثانویه بگذارید، اما دو رنگ را به عنوان رنگ شاخص و هر کدام را به میزان 10% در دکوراسیون خود بگنجانید.

گاهی در قانون  60-30-10 رنگ در دکوراسیون داخلی، یک رنگ به عنوان رنگ شاخص کافی نیست. پس حالا می‌توانید با خیال راحت کوسن‌های اضافی یا جاشمعی‌هایی را که می‌خواستید بخرید!

فرمول دکوراسیون شخصی خودتان را بنویسید

قوانین دکوراسیون زمانی که ما به راهنمایی برای انتخاب رنگ در دکوراسیون احتیاج داریم بسیار مفید هستند. ولی اگر شما در این مورد سرکش هستید و نمی‌توانید تصور کنید که یک اتاق را با این پیچیدگی متعادل کنید چه باید کرد؟ اینجا زمانی است که شما باید فرمول خودتان برای استفاده از رنگ در دکوراسیون را بنویسید.

اگر با قانون 30-30-20-20 راحت هستید، پس این قانون را امتحان کنید. کلید این قانون دکوراسیون جسورانه، توجه به تعادل رنگ‌ها در فضایتان است. زمانی که شما از سنگینی بصری سهم این رنگ‌ها آگاه هستید، می توانید قوانین را بشکنید و تعادلی در محیط ایجاد کنید که با آن ارتباط برقرار می کنید.

منبع: The spruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments