ارتفاع استاندارد وسایل خانه؛ از کانتر تا هود

اهمیت ارتفاع استاندارد وسایل خانه

تا حالا برایتان پیش آمده که در هنگام نشستن روی صندلی کانتر، سرتان به چراغ‌های آویز بالای کانتر برخورد کند؟ یا در هنگام آشپزی پیشانی‌تان به گوشه هود بخورد؟ اگر چنین اتفاقی برایتان رخ داده، باید بدانید که زیاد تقصیر شما نیست.. چرا که برای نصب هریک از این تجهیزات و وسایل خانه استانداردهای خاصی تعریف شده و احتمالا ارتفاع کانتر، چراغ‌های بالای کانتر، هود و یا دیگر وسایلی که استفاده از آنها برایتان بارها دردسرساز شده‌اند، با رعایت ارتفاع استاندارد وسایل خانه نصب نشده‌اند.

اما حالا این سوال مطرح می شود که ارتفاع مناسب کانترها، میزها، کابینت‌ها، قفسه‌ها، چراغ و … چقدر باید باشند؟ بعضی از این اندازه‌ها و ارتفاع‌ها استاندارد هستند؛ در حالی که بعضی دیگر ممکن است  طبق درخواست مشتری خاص تغییر کنند. در این مقاله می‌خواهیم راجع به بعضی از ارتفاعات معمول و متداول و اینکه چطور آنها ممکن است بر روی تصمیم شما در طراحی خانه تاثیر بگذارند صحبت بکنیم.

آشنایی با ارتفاع استاندارد وسایل خانه

برای تعیین ارتفاع استاندارد وسایل خانه می‌توانید از ارقام نوشته شده در این مقاله استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که همیشه استثناهایی وجود دارند. در نتیجه اگر قصد بازسازی یا نوسازی خانه را دارید، بهترین کار این است که در مورد این جزئیات و اعداد استاندارد از پیمانکار یا طراح داخلی خود سوال کنید یا بخواهید به شما نمونه کار یا حتی ماکت کار را نشان دهند. چون بدین طریق می‌توانید فضای خانه را بعد از اتمام کار در ذهنتان ترسیم کنید.

این نکته را درنظر داشته باشید که این اعداد و ارقام ذکر شده به عنوان ارتفاع استاندارد وسایل خانه، برای افرادی با جثه‌های معمولی تعیین شده‌اند و برای فردی با قدی بلندتر یا کوتاه‌تر از حالت نرمال و یا افرادی که به‌عنوان مثال از ویلچر استفاده می‌کنند، این اعداد و ارقام می‌توانند متفاوت باشند. در ادامه به بررسی ارتفاع استاندارد وسایل خانه، از کانتر آشپزخانه گرفته تا صندلی‌های کانتر، میز ناهارخوری، تجهیزات سرویس‌بهداشتی و تجهیزات آشپزخانه می‌پردازیم تا در هنگام بازسازی آشپزخانه و بخش‌های مختلف خانه آنها را مدنظر داشته باشید. پس با ما همراه باشید:

ارتفاع استاندارد کانتر آشپزخانه:

ارتفاع پیشخوان‌های آشپزخانه معمولاً ۹۰ سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود. این ارتفاع شامل صفحه روی کابینت و کانتر نیز می‌شود؛ یعنی سطح کانتر که شما آن را می‌بینید باید حدود ۹۰ سانتیمتر تا زمین فاصله داشته باشد. اگرچه برای مشتری‌های بلند قد، این ارتفاع تا ۹۵ الی ۹۶ سانتیمتر نیز قابل افزایش است. ارتفاع مناسب برای کانتر جزیره آشپزخانه دو طبقه بین ۱۰۶ تا ۱۱۰ سانتیمتر خواهد بود.

ارتفاع استاندارد وسایل خانه از جمله کانتر آشپزخانه
ارتفاع کانتر آشپزخانه معمولا بین ۹۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر در نظر گرفته می‌‌‌شود

صندلی های کانتر:

ارتفاع استاندارد صندلی های کانتر ۶۰ سانتیمتر و ارتفاع صندلی‌های بار معمولاً ۷۵ سانتیمتر است. این اعداد در حقیقت فاصله بالاترین قسمت محل نشیمن صندلی تا زمین است. بعضی از صندلی‌های کانتر تکیه گاه پشتی دارند و بعضی ندارند.

همچنین بعضی از صندلی‌ها، چرخان هستند. اگر شما می‌خواهید که صندلی‌های دسته‌دار برای کانترتان داشته باشید، مطمئن شوید که این دسته‌ها زیر کانتر جا می‌شوند و داخل فرورفتگی زیر کانتر را پر می‌کنند.

ارتفاع استاندارد وسایل خانه از جمله صندلی‌های کانتر
باید دقت کنیم که ارتفاع صندلی‌های کانتر به اندازه‌ای باشند که زیر کانتر قرار بگیرند.

هود آشپزخانه:

ارتفاع هود می‌تواند بسیار متفاوت باشد و این بستگی به طراح داخلی منزل و البته شرکت سازنده هود دارد. اما به‌طور کلی ارتفاع استاندارد هود بین 76 تا 83 سانتیمتر است که در هر صورت برای نصب در ارتفاع مناسب، باید قد خود را در نظر داشته باشید. اگر قدتان بسیار بلند است و به فضای بیشتری احتیاج دارید تا سرتان به لبه هود برخورد نکند، حتماً یک هود با طراحی ساده و بدون جزئیات بخرید تا بتوان آن را در ارتفاع بالاتری نصب کرد.

این را در نظر داشته باشید که عملکرد اصلی هود آشپزخانه، تخلیه بوی غذایی است که در هوا پخش می‌شود؛ بنابراین هود باید در ارتفاعی نصب شود که بیشترین کارایی را داشته باشد.

ارتفاع استاندارد وسایل خانه و ارتفاع هود
ارتفاع هود آشپزخانه باید به اندازه‌ای باشد که هنگام آشپزی سر به آن برخورد نکند

چراغ‌های آویز بالای جزیره:

در هنگام تعیین ارتفاع استاندارد وسایل خانه، تعیین ارتفاع چراغ های آویز سقفی اهمیت بالایی دارند و ارتفاع ایده‌آل آنها، بستگی زیادی به ارتفاع سقف خانه دارد. اما عموماً فاصله چراغ‌های آویز آشپزخانه تا سطح کانتر باید بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ سانتیمتر باشند.

من شخصاً ارتفاع بیشتر را ترجیح می‌دهم تا خیالم راحت باشد تا سر فردی با این چراغ‌ها برخورد نمی‌کند. هرچند که نصب این چراغ‌ها در ارتفاع بالاتر، میزان تابش نورشان برروی سطح کانتر را کمتر خواهد کرد. در مورد تعداد این چراغ‌ها نیز باید بگوییم که تعداد آنها بستگی به سایز جزیره شما دارد، اما معمولاً بین دو تا چهار چراغ آویز کافی خواهد بود.

ارتفاع استاندارد وسایل خانه و چراغ‌های آویز جزیره
ارتفاع چراغ‌های آویز باید به اندازه‌ای باشد که سر افراد با آن برخورد نکند.

ارتفاع میز ناهارخوری:

ارتفاع میزهای ناهارخوری و حتی میزهای معمولی آشپزخانه، به‌صورت استاندارد ۷۵ سانتیمتر هستند. بعضی از میزهای قدیمی نیمکت مانند بین ۷۳ تا ۷۴ سانتی متر ارتفاع دارند. اما بهترین ارتفاع برای میز ناهارخوری، ۷۵ سانتیمتر است، زیرا این ارتفاع برای همه افراد مناسب خواهد بود.

ارتفاع صندلی‌های میز ناهارخوری عموماً بین ۴۳ تا ۴۸ سانتیمتر هستند؛ ولی اگر دوست دارید که صندلی‌های دسته‌دار داشته باشید، حتماً اطمینان حاصل کنید که دسته صندلی‌‌ها به‌راحتی در زیر میز جای می‌گیرند و رومیزی که روی میز می‌اندازید مانع از آن نخواهند شد که بتوانید به راحتی صندلی‌ها را بیرون آورده یا سر جای خود قرار دهید.

ارتفاع استاندارد وسایل خانه و میز ناهارخوری
ارتفاع ۷۵ سانتیمتر برای میز ناهارخوری عموما برای همه مناسب است

میز جلوی مبل:

ارتفاع بیشتر میزهای جلوی کاناپه و مبل‌ها بین ۴۵ تا ۵۰ سانتی متر هستند. این ارتفاع، فضای مناسبی برای قرار دادن پاها در زیر میزهای جلوی مبل و کاناپه را فراهم می‌کند.

ارتفاع استاندارد وسایل خانه و میز جلوی مبل
میز جلوی مبل باید ازتفاعی داشته باشد تا پا به راحتی در زیر آن قرار گیرد

قفسه‌های بالای میز کار:

برای دفتر کاری که قفسه‌ها و طبقات باز در بالای میز کار دارد، فاصله استاندارد بین میز و قفسه‌ها بین ۵۵ تا ۶۰ سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود. این ارتفاع برای قرار دادن مانیتور کامپیوتر و حتی چراغ مطالعه کافی خواهد بود.

ارتفاع استاندارد وسایل خانه و قفسه‌ها از میز کار
فاصله بین میز کار و قفسه‌های بالای آن باید بین ۵۵ تا ۶۰ سانتیمتر باشد

کانترهای سرویس بهداشتی:

ارتفاع مناسب برای کانترهای سرویس بهداشتی از سطح زمین، بین ۸۶ تا ۸۸ سانتیمتر است. اگر می‌خواهید در سرویس بهداشتی‌تان، مانند تصویر زیر، پیشخوانی به‌عنوان میز توالت داشته باشید، باید ارتفاع کانتر آن به ۷۶ سانتیمتر کاهش پیدا کند تا بتوانید یک صندلی معمولی را به‌راحتی در زیر آن قرار دهید. ارتفاع صندلی معمولی بین ۴۳ تا ۴۸ سانتی متر خواهد بود.

ارتفاع استاندارد وسایل خانه و کانتر سرویس بهداشتی
ارتفاع کانتر میز توالت باید به اندازه‌ای باشد که یک صندلی زیر آن قرار بگیرد

دیوارکوب بالای روشویی توالت:

از لحاظ تابش نور در سرویس بهداشتی، بهترین نورپردازی تابش نور از هر دو طرف خواهد بود. نوری که از بالای سر می‌تابد، می‌تواند از یک منبع نوری ثابت داخل سقف باشد یا از یک چراغ معمولی.

اما نوری که چراغ های دیوارکوب دارند، بسیار زیباتر است. بهتر است چراغ‌های دیوارکوب با فاصله ۸۳ تا ۹۱ سانتیمتر بالاتر از سینک نصب شده باشند. دوباره تاکید می‌کنیم که اگر قد بلند هستید، باید این دیوارکوب‌ها را در ارتفاع بالاتری نصب کنید.

ارتفاع استاندارد وسایل خانه و چراغ‌های دیوارکوب
چراغ‌های دیوارکوب نور زیبایی دارند، به شرطی که در ارتفاع مناسب نصب شوند

منبع: Houzz

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments