اندازه استاندارد فرش برای خانه مان کدام است؟

اندازه استاندارد فرش برای خانه شما

اندازه فرشی که در خانه به کار می‌برید، به‌طور چشمگیری در نمای کلی خانه اثرگذار خواهد بود. استفاده از فرشی که بسیار کوچک باشد، باعث می‌شود که در آن اتاق احساس خوبی نداشته باشید و بالعکس فرشی که بیش از حد بزرگ باشد، باعث کوچکتر به‌نظر رسیدن اتاق خواهد شد. همین‌جاست که به اهمیت اندازه فرش استاندارد برای خانه پی می‌بریم.

لازم به ذکر است که اندازه استاندارد فرش در فضای اتاق گرما و تعادل ایجاد کرده و جزئیات را تکمیل می‌کند. ما در این مقاله از نیک بوم قصد داریم تا به بررسی اندازه استاندارد فرش برای بخش‌‌های مختلف خانه بپردازیم و ببینیم که برای هر فضا، چه فرشی در چه ابعادی مناسب خواهد بود. پس با ما همراه باشید.

تشخیص اندازه استاندارد فرش برای خانه

هنگامی که یک فرش طرح‌دار مانند فرش‌های شرقی یا قالی ایرانی می‌خرید، باید اندازه‌های استاندارد موجود در بازار را مد نظر قرار دهید. معمولا، فرش‌های کارخانه‌ای در ابعاد استاندارد زیر موجود هستند (البته به خاطر داشته باشید که اندازه فرش‌ها ممکن است چند سانتیمتر از این استانداردها کوچکتر یا بزرگتر باشند.)

  • 150*90 سانتیمتر
  • 180*120 سانتیمتر
  • 240*150 سانتیمتر (توجه: این اندازه با اندازه 180*270 جایگزین شده است که قبلا اندازه استاندارد بود)
  • 300*210 سانتیمتر
  • 335*240 سانتیمتر
  • 365*275 سانتیمتر

معمولا سازنده‌ها سه یا چهار اندازه استاندارد فرش را ارائه می‌دهند. حتما هنگامی که دنبال فرش می‌گردید، اندازه‌های موجود آنها را چک کنید تا مطمئن شوید که سایز مورد نظر شما در دسترس باشد.

البته اگر شما قالی سفارشی خودتان را می‌‌خواهید، این امکان را خواهید داشت که آن را در ابعاد و اندازه مدنظرتان سفارش دهید. این یک مزیت بسیار بزرگ است که اندازه فرش شما طوری باشد که فضای مدنظرتان را بپوشاند؛ به خصوص اگر فضایتان طوری باشد که به یک اندازه غیر استاندارد نیاز داشته باشید.

انتخاب فرشی کوچکتر  از ابعاد مورد نیاز برای فضا، یکی از اشتباهات بزرگ در دکوراسیون منزل است که هرگز نباید مرتکب آن شوید.

چگونه بفهمید اندازه استاندارد فرش شما چقدر است؟

اشتباه رایجی که اغلب مردم مرتکب آن می‌شوند این است که اندازه فرشی که انتخاب می‌کنند، نسبت به فضایشان خیلی کوچک است. اغلب، آنها پول زیادی خرج سطح کفپوش منزل کرده‌اند، مثلا کفپوشی از جنس چوب جنگلی یا لمینت نصب کرده‌اند و در نتیجه، نمی‌خواهند که بخش زیادی از آن را زیر فرش پنهان کنند. این نگرانی قابل درک است. اما دانستن این نکته ضروری است که با انتخاب اندازه استاندارد فرش بر روی این کفپوش، زیبایی آن بیشتر خواهد شد.

اغلب پیشنهاد می‌شود که برای انتخاب اندازه استاندارد فرش برای خانه ، شکل و وضعیت مبلمان را در نظر بگیرید. در بعضی از چیدمان‌ها بهتر است که اجازه دهیم بخشی از کفپوش اطراف اتاق قابل رویت باشند. بنابراین، راهنمای اصلی برای مشخص کردن اندازه استاندارد فرش  در خانه در نظر گرفتن چیدمان مبلمان در اندازه اتاق است. این قانون را به ویژه در هنگام پهن کردن فرش در اتاق نشیمن، پذیرایی یا اتاق خواب باید مدنظر داشت.

اندازه استاندارد فرش برای خانه
در هنگام تعیین اندازه استاندارد فرش برای خانه باید نحوه چیدمان مبلمان رادر نظر داشت

اندازه استاندارد فرش برای ورودی خانه و راهروها

برای بخش‌هایی از خانه که مبلمان ندارند مثل ورودی خانه یا راهروها، اندازه استاندارد فرش براین مبنا تعیین می‌شود که چقدر فضا در لبه‌های اطراف فرش خالی می‌ماند. برای جاهای بزرگتر که 3.5 تا 7 متر مربع وسعت دارند، می‌توان بخش بیشتری از کفپوش را خالی گذاشت و در جاهای کوچکتر با ابعاد 1.5 تا 2.5 مترمربع، باید بخش خالی کمتری در اطراف فرش در نظر گرفت.

اندازه استاندارد فرش برای خانه و ورودی آن
انتخاب فرش برای راهروها و ورودی خانه، نکات خاص خودش را دارد.

از ترفند نوار اندازه‌گیری استفاده کنید

در اینجا ترفندی داریم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید تجسم کنید آیا یک اندازه خاص فرش برای قسمتی از خانه مناسب هست یا نه! قبل از اینکه به خرید فرش بروید، زمین آن قسمتی که می‌خواهید برای آنجا فرش بخرید را برمبنای استانداردهایی که در بالا ذکر شد اندازه‌گیری کنید. سپس از یک نوار یا چیزی شبیه آن که بتوانید روی زمین قرار دهید، استفاده کرده و ابعاد فرش مدنظرتان را روی بخش زمین نشانه‌گذاری  یا پیاده سازی کنید.

حتی می‌توانید برای این کار از یک ملافه استفاده کنید. ملافه را در ابعاد فرش مدنظرتان تا کرده و روی زمین پهن کنید تا بتوانید تجسم کنید که فرشی که برای این قسمت خاص از خانه پسندیده‌اید، اندازه و ابعاد مناسبی دارد یا خیر.

به این ترتیب شما ابعاد فرشی که می‌خواهید در آن قسمت قرار دهید را می‌بینید. وقتی که به اندازه دلخواهی که روی زمین مشخص کرده‌اید رسیدید، آماده هستید تا برای خرید فرش بروید!

آخرین بخش در انتخاب اندازه فرش مناسب

و بالاخره اینکه در مورد اندازه استاندارد فرش برای خانه یک قانون نهایی وجود دارد و آن این است که باید بدانید که قوانین وضع شده‌اند تا  در صورت لزوم آنها را زیر پا بگذاریم. اینها فقط نکاتی در حد راهنمایی بودند و فقط شما هستید که می‌توانید مشخص کنید که چه چیزی مناسب خانه‌تان است، چون این شما هستید که می‌خواهید آنجا زندگی کنید.

نکته اصلی این است که برای تصمیم‌گیری و خرید کردن وقت بگذارید، زیرا سرمایه‌گذاری برای خرید یک فرش با کیفیت، گران‌قیمت خواهد بود. خانه شما باید انعکاسی از سلیقه‌تان باشد، بنابراین اگر احساس می‌کنید که باید بعضی از این قوانین را بشکنید، این کار را بکنید.

سخن آخر

اگر قصد خرید فرش برای منزلتان را دارید باید این نکته را در نظر داشته باشید که اندازه و ابعاد فرش می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در بزرگتر یا کوچکتر به نظر رسیدن فضا داشته باشد. یعنی یک فرش کوچک یا یک فرش بیش از حد بزرگ، فضا را نامتناسب جلوه خواهد داد.

در عین حال انتخاب فرش برای ورودی منزل یا راهروها نیز ترفندهای خاص خودش را دارد. برای اطلاع از اندازه استاندارد فرش برای خانه شاید بهترین کار این باشد که از یک نوار اندازه‌گیری بهره ببرید تا بتوانید ابعاد فرش مدنظرتان را در فضای خانه تجسم کرده و بدین ترتیب بهترین انتخاب را انجام دهید. تجربیاتتان در این خصوص را با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments