آغاز ثبت‌نام مسکن جهش تولید از چهارشنبه

راه‌اندازی سامانه ثمن در کشور

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی سامانه ثمن برای ثبت‌نام متقاضیان جهش تولید از چهارشنبه همین هفته خبر داده و دراین رابطه گفته:« در حال مذاکره با خارجی‌ها هستیم تا دانش صنعتی‌سازی را تأمین کنند و تأمین مالی توسط فاینانس خارجی و تهاتر نفت انجام می‌شود.»

آقای قاسمی در خصوص اقدامات وزارت راه و شهرسازی درباره قانون جدید تولید مسکن گفت: «هم براساس قانون جهش تولید و هم طبق درخواست دولت موظفیم طی چهار سال، چهار میلیون واحد مسکونی تولید کنیم. قانون جدید جهش تولید مسکن ابلاغ شده و کمک زیادی به خانه دار شدن مردم می‌کند. اما قرار نیست هر سال یک میلیون واحد ساخته شود، بلکه با توجه به زمان‌بر بودن ساخت مسکن در یک سال و نیم در شورای عالی مسکن اعلام کردیم در فاز اول ساخت دو میلیون واحد را شروع می‌کنیم. اجرای تفاهم‌نامه‌ها با دستگاه‌های مختلف اجرا شده است.»

شناسایی زمین‌ها برای ساخت مسکن

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تامین زمین کافی برای ساخت دو میلیون واحد مسکونی ادامه داد:« براساس آخرین اطلاعات امروز صبح از سازمان ملی زمین و مسکن، در ۸۰۰ شهر کشور زمین‌ها شناسایی شده است که برای ساخت دو میلیون واحد کافی خواهد بود. ایجاد بانک زمین را پیگیری می‌کنیم که زمان پایان آن سه ماهه است و در پایان سه ماه، بانک زمین را خواهیم داشت.»

تامین منابع مالی پروژه

قاسمی در ادامه درباره تأمین مالی ساخت مسکن گفت:« منابع مالی آن ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است که معادل ۲۰ درصد تسهیلات بانکی است که در اختیار صنعت ساختمان قرار می‌گیرد. این موضوع به بانک مرکزی ابلاغ شده است.»

او در رابطه با سقف تسهیلات گفت: «سقف تسهیلات مسکن برای مراکز استان‌ها، سایر شهرستان‌ها و روستاها پیشنهاد شده و به بانک مرکزی ارائه خواهد شد. قرار است سه‌شنبه ۲۷ مهرماه در شورای عالی مسکن، این پیشنهادات مطرح شود که سقف آن در شهرها ۴۰۰ میلیون و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است.»

راه‌اندازی سامانه ثمن
وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با خارجی‌ها برای تامین دانش صنعتی‌سازی خبر داد.

راه‌اندازی سامانه ثمن

به گفته وزیر راه راه‌اندازی سامانه ثمن از روز چهارشنبه صورت خواهد گرفت:« بلافاصله از فردای جلسه شورای عالی مسکن یعنی در روز چهارشنبه ۲۸ مهر، سامانه ثمن بازگشایی شده و همه متقاضیان می‌توانند ثبت‌نام کنند.»

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تجربه مسکن مهر گفت: «ساخت را متقاضی محور کردیم؛ همچنین سبز بودن فرم ج (نداشتن ملک از سوی متقاضی) به قوت خود باقی است. البته اشکالاتی وجود دارد که در شورای عالی مسکن پیشنهاد اصلاح دادیم. تسهیلات زیرساخت‌ها، مجتمع‌سازی، مدرسه‌سازی و دیگر اقدامات را دولت رایگان می‌سازد.»

همکاری با بنیاد مسکن و شرکت‌های خارجی

قاسمی درباره همکاری وزارت راه با بنیاد مسکن گفت: «این بنیاد ساخت ۴۰۰ هزار واحد را استارت زده که ۲۰۰ هزار واحد روستایی و ۲۰۰ هزار واحد شهری است. ۵۲۰  هزار نفر نیز به‌صورت کامل و با اسم شناسایی شدند و تحت پوشش نهادهای حمایتی شامل کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد مستضعفان هستند و این نهادها برای آنها ساخت و ساز خواهند کرد.»

او در پایان با تأکید بر اینکه مسکن را بخش خصوصی می‌سازد و وزارت راه توزیع مدیریت ساخت را به دستگاه‌های تابعه وزارت راه ابلاغ کرده است گفت:« در حال مذاکره با خارجی‌ها هستیم تا دانش صنعتی‌سازی را تأمین کنند و تأمین مالی توسط فاینانس خارجی و تهاتر نفت انجام می‌شود.»

به گفته قاسمی، طرح اجاره‌نشینی حرفه‌ای به دولت ارائه شده و به نوسازی بافت‌های فرسوده و رفع حاشیه‌نشینی توجه ویژه‌ای خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments