بررسی تفاوت‌های ملک اداری و موقعیت اداری

انتخاب ملک اداری یا موقعیت اداری

اگر در جستجوی محلی برای خرید یا اجاره به‌عنوان دفتر کار هستید، احتمالا در بدو ورود به اولین بنگاه مشاور املاک، اولین سوالی که از شما پرسیده می‌شود این است که به‌دنبال چه هستید؟ یک ملک اداری یا موقعیت اداری؟ قطعا اگر این اولین تجربه شما در اجاره یا خرید دفتر کار باشد، برایتان این سوال پیش می‌آید که این دو با هم چه تفاوتی دارند. سوال بعدی هم احتمالا این خواهد بود که این دفتر کار را برای چه حرفه و تجارتی مدنظر دارید؟

حتی اگر مشاور املاک شما وارد جزئیات نشد و درمورد نوع تجارت شما سوالی نپرسید، حتما خودتان دراین باره به او توضیح دهید تا بتوانید اطلاعات مفیدتری از او بگیرید. مشاوران نیک بوم، به خاطر مسئولیت اجتماعی مجموعه، با ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف، پس از دریافت اطلاعات کافی از مشتریان، بهترین ملک را از نظر نوع کاربری، متراژ، موقعیت ملک و … به او پیشنهاد می‌دهند.

این را بدانید که با دانستن زمینه شغلی‌تان و انتخاب اینکه ملک اداری مناسب کار شماست یا ملکی با موقعیت اداری، می‌توان خیلی سریع از بهترین گزینه‌ها برای شروع یک کسب وکار جدید بازدید کرده و بهترین انتخاب را برای دفتر کاری آتی‌تان داشته باشید.

در این مقاله ما قصد داریم تا به بررسی تفاوت‌های یک واحد اداری با واحدی با موقعیت اداری بپردازیم و قطعا بعد از مطالعه این مقاله، می‌توانید تصمیم دقیق و درستی در راستای انتخاب دفتر کارتان بگیرید. پس با ما همراه باشید.

ملک اداری یا موقعیت اداری ! مسئله این است

برای اینکه بتوانیم دقیق و درست پاسخ این سوال را بدهیم، بهتر است در ابتدا، تعریف مختصری از املاک اداری و سپس املاکی با موقعیت اداری داشته باشیم و پس از آن، به بررسی تفاوت‌های موجود و مزایای ملک اداری یا موقعیت اداری خواهیم پرداخت:

تعریف ملک اداری

شاید بتوان تنها مزیت و برتری اصلی ملکی با موقعیت اداری، درمقایسه با یک ملک اداری را در قیمت آن دانست. چرا که ملکی با موقعیت اداری، قیمتی تقریبا هم‌رده با املاک مسکونی دارد و از یک ملک اداری به مراتب ارزان قیمت‌تر است. چون برای دریافت مجوز اداری برای ساختمان‌ها، باید مبالغ بالایی را هزینه کرد و از همین رو خرید، رهن و اجاره یک ملک اداری سنگین و بالاست.

تاسیس دفتر در ساختمان‌های مسکونی برای مالکان در شاخه‌های کاری کمتری کاربرد دارد و محدود به دفاتر وکالت،  مهندسی، روزنامه و اسناد رسمی و همچنین مطب پزشکان است و برای هر استفاده‌ای غیر از موارد ذکر شده، باید املاک اداری مورد استفاده قرار گیرند.

آیا امکان تغییر کاربری ملک وجود دارد؟

شما به عنوان مالک یک ملک مسکونی و یا ملکی با موقعیت اداری، در شرایط مشخصی می‌توانید برای ملکتان کاربری اداری دریافت کنید و برای انجام این کار باید روال آن را از طریق شهرداری انجام دهید. اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوع در این راستا، اخذ رضایت رسمی از تمام مالکان ساختمان، آن هم در دفترخانه اسناد رسمی است.

بعد از این کار و شروع روند تغییر کاربری، باید هزینه‌های متفاوتی به‌عنوان هزینه‌های پایان کار به شهرداری بپردازید.

ملک اداری یا موقعیت اداری ؛ کدام را بخریم؟

برای تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا برای اجاره یا خرید یک واحد اداری اقدام کنید یا واحدی با موقعیت اداری را خریداری کنید، باید به فعالیت کاری‌تان توجه کنید. اگر هدفتان از اجاره یا خرید دفتر کار، برای راه‌اندازی یک دفتر وکالت، دفتر اسناد رسمی، دفتر مهندسی، دفتر روزنامه و سایر موارد مذکور است، قطعا ملکی با موقعیت اداری برایتان به صرفه‌تر خواهد بود. اما اگر فعالیت دفتر کار شما، جزو این موارد نیست، باید به‌دنبال ملکی اداری باشید.

این نکته را درنظر داشته باشید که در هنگام خرید یا اجاره، اصلا تحت‌تاثیر صحبت‌های مالکان ملک‌هایی با موقعیت اداری قرار نگیرید.

اگر فعالیت دفتر شما جزو مشاغلی با شرایط خاص ملکی با موقعیت اداری (دفاتر وکالت، مهندسی، اسناد رسمی، ازدواج وطلاق و مطب پزشکی) نیست، ممکن است صاحب ملک به شما بگوید که “مشکلی وجود ندارد”، “شهرداری متوجه نخواهد شد”، “مستاجر قبلی هم شرایط شما را داشت و مشکلی پیش نیامد” و صحبت‌هایی از این دست.

این را در نظر داشته باشید که شهرداری با دقت فعالیت‌ها را درنظر دارد و حتی ممکن است رقبای کاری‌تان، استفاده غیرقانونی‌تان از ملک را گزارش دهند و در نتیجه با جریمه‌های سنگین یا خطر پلمپ شدن دفتر کارتان مواجه شوید.

مقایسه ملک اداری یا موقعیت اداری
باید درنظر داشته باشید که هرگونه فعالیت اداری در ملک مسکونی، به جز موارد ذکر شده، قانونی نیست.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا با ارائه توضیحاتی درباره ملک اداری یا موقعیت اداری و مقایسه مزایا و معایب هریک، به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

به‌طور خلاصه، در پروانه ساخت و سند یک ملک اداری، کاربری اداری درج شده و در نتیجه انجام هرگونه فعالیت کاری در آن مجاز است؛ اما در یک ملک با کاربری اداری که عموما کاربری مسکونی دارد، تنها مالک ملک مجوز فعالیت اداری آن هم در چند حوزه خاص را خواهد داشت و طبق قانون تنها قادر به دایر کردن دفتر ازدواج و طلاق، دفتر اسناد رسمی، دفتر مهندسی و سایر موارد مذکور دراین مقاله در این ملک خواهد بود.

پس اگر کسب و کار شما در حوزه های ذکر شده نیست، برای اطمینان خاطر باید به سراغ املاک اداری بروید. چرا که در املاک اداری که مجوزهای لازم شهرداری را دارا هستند، به مشکلی برنخواهید خورد.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments