ترفندهای حل مشکل کمبود جا در خانه کوچک

حل مشکل کمبود جا در خانه با ترفندهای ساده

دلایل زیادی وجود دارند که شما از آپارتمانی که در آن زندگی می‌کنید، متنفر شوید و بخواهید آنجا را ترک کنید. شاید فقط بخواهید از شر یک همسایه بد که دیوانه‌تان کرده فرار کنید یا بعد از اینکه قرارداد اجاره را امضا کردید متوجه شوید که محله خوبی را انتخاب نکرده‌اید؛ اما در اکثر مواقع افراد به خاطر مشکل کمبود جا در خانه به فکر تغییر دادن خانه‌شان می افتند.

یک خانه کوچک شاید برای خیلی‌ها مناسب باشد، اما برای بسیاری از خانواده‌ها مشکلات زیادی را به همراه دارد. اگر شما به خاطر کمبود فضای خانه، احساس بدبختی می‌کنید و به همین خاطر از خانه‌تان متنفر هستید، می‌توانید با به کارگیری چند ترفند، دست‌کم تا پایان مهلت قراردادتان شرایط زندگی در این خانه را برای خودتان مساعدتر کنید. اما چطور؟ در ادامه در این باره بیشتر صحبت می‌کنیم.

راه‌حل مشکل کمبود جا در خانه چیست؟

صادقانه باید گفت که مسیری که برای حل مشکل کمبود جا در خانه پیش روی شماست، چندان ساده نخواهد بود. شما می‌توانید با منطق و تفکر مثبت این روزها را پشت سر بگذارید؛ اما احتمالاً هرچقدر هم سعی کنید  تا منطقی باشید، باز هم نمی‌توانید بر کلافگی‌تان غلبه کنید. بنابراین مجبور هستید مانند وقوع یک طوفان، صبر کنید تا موعد قراردادتان تمام شده و دنبال یک خانه جدید بگردید که با در اختیار داشتن فضایی بزرگتر، اوضاع برایتان بهتر شود.

در این مقاله ما به روش‌هایی اشاره خواهیم کرد که با بهره‌گیری از آنها، می‌توانید زندگی در آپارتمانی که به خاطر کمبود فضا برایتان غیر قابل تحمل شده را دلپذیرتر کنید:

ارزیابی میزان وخامت اوضاع و حل مشکلات

تنها گفتن اینکه از همه چیز آپارتمانتان متنفر هستید، شما را به جایی نخواهد رساند؛ حتی اگر احساس واقعی شما باشد. در مورد این موضوع فکر کنید که چه چیز بیش از سایر چیزها در این خانه، روی اعصاب شماست؛ اتاق‌های کوچک، کمبود کمددیواری یا فضای انباری، کوچک بودن آشپزخانه، سرویس بهداشتی و…

وقت بگذارید و همه چیزهایی که باعث آزارتان می‌شود را به ترتیب اهمیت بنویسید. سپس عواملی که خارج از کنترل‌تان هستند را خط بزنید، نهایتا شما می‌مانید و لیست مواردی که توانایی تغییر آنها را دارید. پس از آن برای حل مشکلاتی که قابل حل هستند اقدام کنید تا زندگی در این خانه را برای خودتان دلنشین‌تر کنید:

هیچ صاحبخانه‌ای با خراب کردن دیوارها برای رفع مشکل کمبود جا در خانه موافقت نمی‌کند و شما اجازه ندارید شکل و اندازه اتاق‌ها را تغییر دهید. اما می‌توانید کاری کنید که ظاهر آن بزرگتر به نظر برسد. با رنگ‌آمیزی دیوارها به رنگی روشن‌تر، می‌توانید کاری کنید که فضای اتاق‌ها بزرگتر به چشم بیاید.

ترفند حل مشکل کمبود جا در خانه
با انتخاب رنگ مناسب برای دیوارها و مبلمان متناسب، می‌توانید کاری کنید که فضا بزرگتر به نظر برسد.

حل مشکل کمبود جا در اتاق نشیمن:

برای حل مشکل کمبود جا در خانه و در اتاق نشیمن، در مورد مبلمان‌تان دوباره فکر کنید؛ یک کاناپه بزرگ با کوسن‌های زیاد ممکن است برای یک شب‌نشینی ایده‌آل باشد، اما قطعا در یک اتاق کوچک نشیمن حسابی دست و پا گیر خواهد بود. شما می‌توانید با خارج کردن این کاناپه بزرگ از خانه و قراردادنش در انباری یا حتی فروش آن و با قراردادن چند صندلی راحتی کوچک‌تر و پاف‌هایی که در مقابل آنها قرار می‌دهید، فضای بیشتری داشته باشید.

میز بزرگ جلوی مبل را با میزهای کوچک تر جایگزین کنید. اگر کتابخانه‌ای ایستاده دارید می‌توانید آن را با چند قفسه روی دیوار جایگزین کنید. همچنین می‌توانید تلویزیون را به جای اینکه بر روی میز تلویزیون بگذارید و فضای زیادی را اشغال کنید، بر روی دیوار نصب کنید.

چیدمان مناسب فرش، گیاهان خانگی و نورپردازی:

به جای استفاده از یک فرش بزرگ در خانه می‌توانید از چند قالیچه استفاده کنید تا فضای اتاق بزرگتر به نظر برسد. به جای اینکه چندین گلدان کوچک در گوشه و کنار بگذارید، آنها را با یک آویز سقفی آویزان کنید تا فضایی مطبوع در خانه ایجاد کرده و در عین حال آنها را در فضایی غیرمفید به کار بگیرید.

در گوشه کنار خانه، لامپ‌های توکار زمینی کار بگذارید تا با روشن شدن گوشه‌های تاریک، خانه بزرگتر به نظر برسد و آخرین نکته که اهمیت زیادی دارد این است که بر روی دیوارها از تابلوهای دکوری خیلی بزرگ مانند عکس‌ها یا نقاشی‌های خیلی بزرگ استفاده نکنید. چون وقتی دیوارها خالی باشند، نور خورشید و نورهای دیگر بیشتر منعکس می‌شوند.

دنبال این باشید که چه چیزی را می توانید درست کنید

اگر صاحب‌خانه اجازه بگیرید و دیوارهای خانه را با رنگی روشن رنگ‌آمیزی کنید. ممکن است مجبور شوید رنگ بخرید و هزینه نقاشی را بپردازید؛ اما این کار باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا خواهد شد.

تعویض کفپوش آشپزخانه یا حمام و بهبود وضعیت نور اتاق‌ها می‌تواند روشنایی زیادی را به آپارتمان بیاورد. اما باز تاکید می‌کنیم که باید قبل از انجام هر کاری، با صاحب‌خانه مشورت کنید. این مسئله در مورد تمام مسائل مثل اجاق گاز، نصب چراغ‌های توکار و رنگ‌آمیزی واحد صدق می کند. خیلی اوقات با اجازه گرفتن از صاحب‌خانه مشکل حل خواهد شد؛ به‌خصوص اگر یکی از تجهیزات خانه کهنه یا رنگ و رو رفته شده است.

به سراغ مسائل بعدی بروید

بسیاری از مشکلات راحت‌تر از چیزی که شما فکر کنید حل می‌شوند؛ به طور مثال اگر فضای کمد دیواری‌تان کوچک است، می‌توانید با دور ریختن لباس‌هایی که بیشتر از یک سال است آنها را نپوشیده‌اید، کار را شروع کنید. اگر یک سال است لباسی را نپوشیده‌اید، احتمالا دیگر آن را استفاده نخواهید کرد. همچنین می‌توانید قفسه‌هایی از کف تا سقف نصب کرده و کشوهایی در آن تعبیه کنید. در این صورت هیچ فضایی بدون استفاده باقی نمی‌ماند. درعین حال می‌توانید برای طبقه‌بندی و ذخیره‌سازی در اینترنت ایده‌های جذابی پیدا کنید.

مشکل کمبود جا در آشپزخانه

آماده‌سازی غذا در آشپزخانه‌های کوچک مثل یک کابوس است. چرا میز ناهارخوری‌تان را با یک میز صبحانه کوچک جایگزین نمی‌کنید یا اینکه از کانتر آشپزخانه به‌عنوان میز استفاده نمی‌کنید تا فضای بیشتری داشته باشید؟ همچنین می‌توانید برای خرید یک میز سیار یا تاشوی آشپزخانه اقدام کنید تا هروقت که میهمان دارید از آن استفاده کنید.

حل مشکل کمبود جا در خانه با میزهای متحرک
استفاده از میز سیار راه حلی مناسب برای حل مشکل کمبود جا در آشپزخانه است

علاوه بر آن می‌توانید با چسباندن تخته و قلاب‌هایی در فضای بالای کانتر و یا جاهای مختلف آشپزخانه سبدها، کفگیر و ملاقه‌ها و یا حتی ماهیتابه و قابلمه‌ها را از آنها آویزان کنید. به همین ترتیب می‌توانید فضایی برای آویزان کردن سبدهایی برای ذخیره‌سازی مواد خوراکی ایجاد کنید.

در جستجوی منابع الهام‌ بخش باشید

حالا حس بهتری نسبت به شرایط کنونی آپارتمانتان دارید؟ برای یافتن ایده‌های بیشتر می‌توانید سری به وب‌سایت‌ها، ویدئوها و برنامه‌های تلویزیونی مرتبط با دکوراسیون منزل هستند، بزنید.

در بسیاری از این برنامه‌ها پیشنهادهای خوب و مقرون به صرفه‌ای خواهید یافت که می‌توانید با انجام تغییرات ساده در دکوراسیون و تعویض چند وسیله کوچک، ضمن ایجاد فضای بیشتر در خانه، احساس بهتری پیدا کنید.

همچنین مجله‌های زیادی وجود دارند که راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای مشکلات آپارتمان‌های کوچک دارند. اجازه ندهید که شرایط محیطی، دید شما به زندگی را عوض کند. با ایده‌های خلاقانه مشکل کمبود جا در خانه را حل کرده و شرایط بهتری را برای خود ایجاد کنید و با یک لبخند بزرگ به این فکر کنید که در آینده به آپارتمان بهتری نقل مکان خواهید کرد.

منبع: ApartmentRating

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments