تاثیر مالیات بر خانه‌های خالی در حذف سفته‌بازی از بازار مسکن

تاثیر مالیات بر خانه‌های خالی در کشور

مجتبی یوسفی، دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به تاثیر مالیات بر خانه‌های خالی در کاهش قیمت مسکن در کشور گفت:«برخی پس از گذشت ۶ ماه و با اطمینان از عزم جدی برای اخذ مالیات، واحدهای خالی را وارد بازار می‌کنند که نتیجه آن کاهش قیمت مسکن خواهد بود.»

آقای یوسفی در خصوص تداوم کاهش قیمت مسکن در سال جاری، گفت: «مجلس از روز اول به دنبال خارج کردن سفته بازی و دلالی از حوزه مسکن بود، به همین دلیل طرح‌های مالیاتی را تصویب کرد که شامل مصرف‌کننده‌های واقعی نیست و هدف تنها افرادی بودند که به منظور سفته‌بازی و کسب سود وارد بازار مسکن می‌شدند.»

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «در حال حاضر تنها سامانه‌ مربوط به قانون مالیات برخانه‌های خالی راه‌اندازی شده و شاهد بار روانی و تاثیر مالیات برخانه‌های خالی در بازار مسکن هستیم. البته امیدواریم پس از تاثیر کوتاه مدت این قانون در بازار، تاثیر بلند مدتی را هم شاهد باشیم چرا که برخی افراد پس از گذشت 6 ماه و با اطمینان از عزم جدی مجلس برای اخذ مالیات، واحدهای خالی از سکنه خودشان را وارد چرخه مصرف می‌کنند که نتیجه آن هم کاهش قیمت مسکن خواهد بود.»

تاثیر مالیات برخانه‌های خالی
تنها دلیل برای کاهش نسبی قیمت خانه، اجرای همین قانون مالیات برخانه های خالی است.

تاثیر مالیات بر خانه‌های خالی در کاهش قیمت مسکن

آقای یوسفی با اشاره به گزارش بانک مرکزی در خصوص تداوم روند کاهشی قیمت مسکن طی دو ماه ابتدایی سال 1400، گفت: «با توجه به اینکه طی یک سال اخیر شاهد اتفاق خاص و برنامه ویژه‌ای از سوی دولت برای ثبات بخشی به بازار مسکن نبودیم، از این رو تنها دلیل برای کاهش نسبی قیمت خانه، اجرای همین قانون مالیات برخانه های خالی است.»

گفتنی است براساس آمارهای بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در اردیبهشت سال جاری، 288 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل 1.8 درصد کاهش یافته ولی نسبت به مدت مشابه سال قبل 69.7 درصد افزایش یافته است.

رشد عجیب 689.6 درصدی قیمت مسکن

در ابتدای سال 92 قیمت مسکن به طور متوسط 3 میلیون و 834 هزار تومان بود. از مردادماه سال 92 تا انتهای اسفند 99 متوسط قیمت مسکن با رشد عجیب 689.6 درصدی به 30 میلیون و 274 هزار تومان افزایش یافته است. به عقیده بسیاری، یکی از دلایل اصلی بروز تورم‌ سنگین در بخش مسکن، عدم توجه به تولید مسکن در زمان وزیر سابق و عدم تناسب عرضه و تقاضا می‌دانند.

در حال حاضر راهکارهای مختلفی برای کنترل قیمت مسکن ارائه می‌شود که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به ابزارهای مالیاتی اشاره کرد. مالیات برخانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه از جمله این ابزارها هستند.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments