فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل گرفتن واحد

فسخ قرارداد اجاره قبل تحویل

فسخ قرارداد اجاره، قبل از تحویل گرفتن خانه اگرچه که امکان پذیر است ولی منوط به شرایطی است. چنانچه پس از امضای قرارداد اجاره و قبل از تحویل خانه، متوجه وجود ایراد و کم و کاستی‌هایی در خانه شدید می‌توانید با شرایط زیر قرارداد را فسخ کنید. در این مقاله در این رابطه بیشتر توضیح خواهیم داد

فسخ قرارداد اجاره چیست؟

در هر قولنامه ، بندی به نام فسخ قرارداد وجود دارد که این اجازه را به شما می‌دهد که در شرایط خاص و براساس قانون بتوانید قرارداد اجاره را فسخ کنید.

بهتر است بدانید که فسخ قرارداد اجاره ، حتی قبل از تحویل گرفتن واحد مورد معامله نیز امکان پذیر است و حتی راحت تر از فسخ قرارداد بعد از تحویل گرفتن آن واحد است. منصرف شدن مستاجر از اجاره کردن خانه و یا انصراف شدن مالک از اجاره دادن خانه به دلایل مختلفی می‌تواند شکل بگیرد. این دلایل چنانچه قانونی و محکمه پسند باشند ، مشکلی برای فسخ وجود نخواهد داشت؛ اما اگر دلیل محکمه پسندی ارائه نشود، فسخ قرارداد اجاره به این سادگی‌ها صورت نخواهد گرفت. در صورت محکمه پسند بودن دلایل از جانب یک نفر نیز فسخ صورت می گیرد و نیاز به رضایت هر دو طرف نیست.

پرداخت ضرر و زیان ناشی از فسخ قرارداد

در اجاره نامه یا قرارداد اجاره یک بند مخصوص فسخ اجاره در چنین شرایطی وجود دارد و مالک و مستاجر می توانند با توافق خود مبلغی را به عنوان جریمه برای این کار قید کنند. البته این در شرایطی است که دو طرف به صورت توافقی و خود خواسته بخواهند قرارداد را فسخ کنند. مبلغ هم از جانب فردی که تمایل به فسخ دارد باید پرداخته شود.

اما در صورتی که یک طرف راضی نباشد و طرف دیگر به قانون روی آورده باشد نیازی به پرداخت این مبلغ نیست. برای فسخ قرارداد مراجعه به دادگاه لازم است و این کار به زمان زیادی نیاز داد و هزینه زیادی را می طلبد به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم این‌گونه مسائل بین مستاجر و صاحب ملک بدون شکایت حل شود.

موارد فسخ قرارداد اجاره قبل تحویل

برای فسخ این قرارداد قبل از تحویل یعنی بعد بستن قرارداد اجاره و قبل از تحویل گرفتن ملک مستاجر ممکن است قصد بر هم زدن قرارداد اجاره را داشته باشد که در این صورت باید یکی از موارد فسخ از جمله وجود عیب در عین مستاجره و وجود حق فسخ و عدم تحویل عین مستاجره وجود داشته باشد که مستاجر بتواند ملک را قبل از تحویل عین مستاجره فسخ نماید.

وجود عیب در عین مستاجره

وجود عیب در عین مستاجره ( ملک ) یعنی عیبی وجود داشته باشد که موجب تفاوت عین مستاجره یا نقص و یا اشکال عین مستاجره با مندرجات قرارداد گردد ، در این صورت مستاجر می تواند هر زمان بعد از انعقاد قرارداد اجاره را فسخ نماید. اگر در هر صورت عیبی در خانه باشد که صاحب ملک هنگام بستن قرارداد آن را به اطلاع مستاجر نرسانده باشد، مستاجر می تواند اجاره نامه را به صورت قانونی فسخ کند. مثلا صاحبخانه خانه دو خوابه یا 90 متری باید به مستاجر تحویل می داده است، در صورتی که مستاجر پس از بازدید و متر کردن آن را 60 متری یافته یا دیده که تنها یک خواب دارد. در این حالت فسخ معامله اجاره در صورت وجود عیب ممکن است.

عدم تحویل عین مستاجره

همانطور که مشخص است در صورت عدم تحویل عین مستاجره ( ملک) مستاجر می تواند معامله اجاره را فسخ نماید به دلیل آن که بر طبق قانون موجر مکلف است عین مستاجره ( ملک ) را برای استفاده مستاجر به وی تحویل دهد و در غیر این صورت مستاجر می تواند معامله میانشان را باطل نماید. برای باطل قرارداد در این شرایط مستاجر باید ابتدا از طریق قانون مالک را برای گرفتن خانه تحت فشار بگذارد اگر مالک خانه را به مستاجر تحویل دهد که مشکل حل می شود؛ اما اگر مالک خانه با تحت فشار گذاشتن قانون نیز خانه را در اختیار مستاجر قرار نداد، مستاجر می تواند معامله را باطل اعلام کند و تمام پول‌هایی که به مالک پرداخت کرده است را نیز از او دریافت کند.

بیشتر بخوانید: دانستنی‌های مفید در مورد تخلف اضافه بنا

وجود حق فسخ

وجود حق فسخ در قرارداد اجاره بدین معنا است که در قرارداد اجاره و در اغلب قرارداد ها بندی با عنوان حق فسخ یا خیارات قرارداده شده است که در صورت وجود هر یک از آن ها طرفین می توانند قرارداد را باطل نمایند.

فسخ قرارداد اجاره قبل تحویل

دروغ گفتن مستاجر

همانطور که دروغ گفتن مالک و نگفتن عیب های خانه از شرایط فسخ قرارداد قبل تحویل است، دروغ گفتن مستاجر نیز می تواند موجب لغو این قرارداد شود. مثلا اگر مستاجر نگوید که بچه دار است یا در صورت متاهل بودن به دروغ خود را مجرد معرفی کند یا تعداد افراد خانواده اش را دروغ بگوید، مالک این حق را دارد که قرارداد میانشان را باطل کند. همچنین نداشتن صلاحیت اخلاقی، دروغ در تعداد فرزندان و نپرداختن به موقع پول پیش نیز از دیگر دلایل فسخ قرارداد  است.

نحوه فسخ قرارداد اجاره قبل تحویل

اگر مستاجر بخواهد این کار را انجام دهد، می تواند به دادگاه رفته و از طریق قانون پیگیری کند. در دادخواست خود دلایل فسخ را نوشته و به همراه اظهارنامه به دادگاه تحویل می دهد و دادگاه آن را بررسی و نظر کارشناسی خود را اعلام می کند.

 

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments