خانه های نمادین دنیا؛ ساختمان کریستال و آمیزش فناوری و محیط زیست

ساختمان کریستال لندن

در گوشه گوشه دنیا ساختمان‌های حیرت‌آور و جذابی هستند که درعین جلوه زیبا و تماشایی‌شان، ویژگی‌های متفاوت و منحصر به فردی دارند؛ یکی از این ساختمان‌های نمادین دنیا در پایتخت انگلیس واقع شده است؛ در نزدیکی فرودگاه شهر لندن یعنی جایی که مسافران این شهر، اولین مواجهه با نمای پایتخت را پیدا می‌کنند، ساختمان کریستال با طراحی خاص و متفاوت تمام شیشه‌ای درخشانش، چشم‌ها را به سمت خود می‌کشاند. در این مقاله قصد داریم تا درباره طراحی و ویژگی‌های این ساختمان زیبا بیشتر صحبت کنیم:

ویژگی‌های بی‌نظیر ساختمان کریستال لندن

این سازه تماشایی با نمای شیشه‌ای‌اش تصویر اسکله و فضای سبز پیرامون‌ را به شکل زیبا و دلنشینی بازتاب می‌دهد و با افتخار در فهرست سبزترین ساختمان‌های جهان ایستاده است. طراحی مدرن و فرآیندهایی که در ساخت‌و‌ساز این ساختمان برای حفاظت از محیط زیست استفاده شده، نماد حمایت فناوری‌های نوین از محیط زیست و سلامت زمین و طبیعت است.

اگرچه شاید بخش بزرگی از تخریب محیط زیست را بتوان به رویکرد پرسرعت و ذوق‌زده انسان‌ها در مسیر مدرنیته و تولید بیشتر دانست، اما در سال‌های اخیر فناوری‌های نوین در تلاشند تا این رویه را تغییر دهند. حالا قرار است مخترعان و پیشگامان توسعه با به کارگیری فناوری هوشمندسازی و روش‌های برخورداری از انرژی‌های پاک، مسیر غلط مدرنیته را اصلاح کنند.

این سازه چند وجهی، توسط ویلکینسون ایر معمار برجسته انگلیسی و به سفارش شرکت آلمانی زیمنس طراحی شده است.

استفاده از فناوری های سبز

در این ساختمان جذاب و زیبا، یک مرکز مستقل جهانی برای بحث در مورد زندگی و توسعه پایدار شهری ایجاد شده و در ساخت آن از جدیدترین فناوری‌های سبز استفاده شده است.

ساختمان کریستال لندن
ساختمان کریستال لندن یکی از ساختمانهای منحصر به فرد در دنیاست

سیستم تصفیه آب سبز

از دیگر امکانات این ساختمان سبز می‌توان به مخازن جمع‌‌آوری آب باران و سیستم تصفیه آب اشاره کرد که میزان مصرف آب را در ساختمان به حداقل رسانده است. در این ساختمان از آب باران تصفیه شده برای آب آشامیدنی و از آب فاضلاب تصفیه شده برای شست‌وشو و آبیاری گیاهان و فضای سبز استفاده می‌شود.

سیستم بازیافت زباله

همچنین این ساختمان دارای سیستم بازیافت زباله است که تا 95% تولید زباله را در این سازه کاهش داده است.

بهره گیری از نور طبیعی در ساختمان کریستال لندن

نمای تمام شیشه‌ای ساختمان کریستال جدای از جلوه چشمگیرش، باعث می‌شود تا فضای داخلی بنا هم از نور طبیعی برخوردار شود. همچنین پنل‌های خورشیدی مسئولیت تامین الکتریسیته موردنیاز این سازه را برعهده دارند و حتی بیش از نیاز ساختمان هم برق ذخیره می‌کنند. سیستم نورپردازی ساختمان کریستال، سیستمی هوشمند است؛ به نحوی که براساس حضور افراد و میزان نور مورد نیاز، چراغ‌ها روشن و خاموش می‌شوند.

نمای داخلی ساختمان کریستال لندن
تصویری از نمای داخلی ساختمان کریستال در شهر لندن

سیستم گرمایشی و سرمایشی کم نظیر

استفاده از انرژی زمین یکی دیگر از راهکارهای به کار برده شده برای تامین انرژی و سیستم گرمایشی و سرمایشی کریستال است. در زیر بنا لوله‌های نصب شده که در فصول سرد انرژی گرمایی زمین را به ساختمان منتقل می‌کنند و در موقع گرما برعکس عمل کرده و حرارت را به زمین بازمی‌گردانند. برخی از این لوله‌ها تا عمق ۱۵۰ متری زمین پیش رفته‌اند.

 

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments