پیشگیری از کرونا در مجتمع های مسکونی

راهکارهای پیشگیری از کرونا در مجتمع های مسکونی

چند ماهی است که ویروس کووید 19 سراسر دنیا را فرا گرفته و هر روزه افراد زیادی به این بیماری مبتلا شده و عده زیادی هم در اثر کرونا جانشان را از دست می دهند؛ در این میان افراد به شدت می‌کوشند تا با رعایت نکات بهداشتی از ابتلای خود و دیگراعضای خانواده به کرونا جلوگیری کنند و با مطالعه مقالات متعدد سعی در ضدعفونی کردن محیط اطرافشان دارند. حالا ما در این مقاله قصد داریم تا راهکارهای مفیدی درباره پیشگیری از کرونا در مجتمع های مسکونی ارائه کنیم تا بدین ترتیب بتوانید با خیال راحت‌تری در خانه‌تان زندگی را ادامه دهید.

با درنظر داشتن این نکات می‌توانید مجتمع مسکونی خود را در مقابل ویروس کرونا ایمن نگاه داشته و ریسک شایع شدن ویروس در مجتمع خود را به حداقل برسانید.

پیشگیری از کرونا در مجتمع های مسکونی

مقاله پیش روی شما برگرفته از وبینار یک ساعته دکتر پانی کومار گورانتلا (کارشناس پزشکی و جراحی با 12 سال سابقه) و مقاله کاربردی دیگری است که در آنها به نکات مهمی برای پیشگیری از کرونا در مجتمع های مسکونی اشاره شده. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید:

  • اندازه‌گیری تب افراد در بدو ورودشان به مجتمع مسکونی

اسکنرهای تب، تنها افرادی که دمای بدنشان بالاتر از اندازه طبیعی است و به اصطلاح تب دارند را مشخص می‌کنند؛ ولی افراد مبتلا به ویروس کرونا که تب ندارند یا هنوز نشانه‌ای از تب و عفونت در بدنشان بروز نکرده، چطور؟ این دستگاه این افراد را تشخیص نمی‌دهد. معمولا بین 2 تا 10 روز طول می کشد تا افراد مبتلا به ویروس، نشانه‌هایی مثل تب داشته باشند ولی در طول این مدت ناقل بیماری هستند. در عین حال همه مبتلایان به کرونا، لزوما در طول دوران بیماری، تب ندارند؛ اگرچه استفاده از تب‌سنج، همه مبتلایان به کرونا را شناسایی نمی‌کند ولی استفاده از چنین ابزارهایی در مجتمع های مسکونی برای شناسایی افرادی با نشانه‌های مشخص کرونا مثل تب، کار خوبی است.

پیشگیری از کرونا در مجتمع های مسکونی با سنجش تب افراد
بهتر است که در بدو ورود افراد به مجتمع های مسکونی، تب افراد گرفته شود.
  • پخش شدن ویروس توسط حیوانات؟ خیر

درحال حاضر موارد مشخصی در مورد اینکه حیوانات خانگی مثل سگ و گربه به ویروس کرونا مبتلا شده واین بیماری را منتقل کرده باشند، گزارش نشده. اما در هرحال توصیه می‌شود که بعد از تماس با حیوانات خانگی، دست‌هایتان را با آب و صابون بشوئید و هرگز بدون دستکش، ادرار و مدفوع حیوان را لمس نکنید.

  • امکان ابتلا بدون نشانه افراد

بله؛این احتمال وجود دارد. بین 40 تا 60%از افراد مبتلا به کرونا، نشانه‌های بیرونی مثل سرفه، تب و… ندارند. اما آنها به کرونا مبتلا هستند و به‌رغم آنکه کاملا صحیح و سالم به نظر می‌رسند، می توانند ویروس را منتقل کنند.

  • پیاده‌روی افراد کهنسال در فضای باز شهرک‌ها و مجتمع های مسکونی؟بله

افراد کهنسال، به ویژه با بیماری های زمینه ای مثل دیابت، آسم و بیماری های قلبی ریوی، جزو گروه‌های حساس در ابتلا به کرونا هستند. از همین رو توصیه می‌شود که این افراد علاوه بر اجتناب از تماس‌های فیزیکی با دیگران (مثل دست دادن)، حسابی موارد بهداشتی را رعایت کنند و دست‌هایشان را با آب و صابون بشویند. آنها می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی و حفظ فاصله حداقل 2 متری با دیگران و استفاده از ماسک، به ویژه در صورت داشتن نشانه‌هایی جزیی مثل سرماخوردگی یا سرفه، در فضای باز شهرک مسکونی پیاده‌روی کنند؛ اما آنها باید بیش از افراد دیگر از حضور در دورهمی‌ها و گفتگوهای چند نفره افراد دوری کنند

پیشگیری از کرونا در مجتمع های مسکونی و پیاده روی افراد مسن
افراد مسن می‌توانند با رعایت نکات ایمنی در فضای باز به پیاده‌روی بپردازند.
  • بازی کردن بچه ها در حیاط و محوطه مجتمع مسکونی

باید این را در نظر داشت که استرس والدین ، به ویژه در دوران کرونا، به راحتی به فرزندان منتقل می‌شود. پس باید شرایط را برای آنکه آنها فکرشان را از این استرس‌ها آزاد کنند فراهم کرد. بازی کردن بچه‌ها در فضای باز موردی ندارد؛ اما از بازی کردن بچه‌ها در گروه‌ها و دسته‌های بزرگ جلوگیری کنید. اگر بچه ها تاکید دارند که در دسته‌های بزرگ بازی کنند، باید ماسک بزنند و فاصله حداقل 2 متری را رعایت کنند.

  • استفاده از استخر مجتمع مسکونی

در دوران شیوع گسترده ویروس کرونا از استخر مجتمع مسکونی استفاده نکنید. در مجموع حضور در فضاهای سربسته و استفاده از فضاها و وسایل عمومی تنها به شرطی مجاز است که همه سطوح با دقت و درست ضدعفونی شده باشند. استفاده از فضاهای عمومی مجتمع مثل باشگاه بدنسازی هم توصیه نمی‌شود. ولی در صورتی که قصد استفاده از این فضاها را دارید باید حسابی این محیط‌ها را ضدعفونی کنید. این اقدامات در پیشگیری از کرونا در مجتمع های مسکونی نقش پررنگی دارند

  •  ورود پیک رستوران به داخل مجتمع مسکونی

توصیه می‌شود که ساکنان مجتمع مسکونی برای تحویل گرفتن غذاهایشان، شخصا به مقابل درب ورودی ساختمان بروند و غذاهایشان را تحویل بگیرند تا پیک رستوران وارد مجتمع نشود. افراد باید قبل از استفاده از غذا، بسته‌بندی غذاها را ضدعفونی کرده و سطحی که بسته غذا را آنجا قرار داده‌اند ضدعفونی کنند.

پیشگیری از کرونا در مجتمع های مسکونی با تحویل گرفتن غذا در مقابل درب ورودی
برای جلوگیری از ورود پیک رستوران به محوطه، افراد باید غذایشان را در مقابل درب ورودی تحویل بگیرند.
  • توصیه‌های کلی برای استفاده از تجهیزات عمومی مجتمع مسکونی

اما توصیه‌ها و رهنمودهای کلی برای جلوگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا در مجتمع های مسکونی به شدت کاربردی و مهم هستند. در ادامه در این رابطه بیشتر صحبت خواهیم کرد:

لابی و ورودی مجتمع

  • تنها در صورت نیاز از فضاهای عمومی مثل لابی ورودی استفاده کنید و این فضاها باید به صورت روزانه ضدعفونی شوند.
  • بهتر این است که در لابی یا ورودی مجتمع مسکونی، ژل یا اسپری ضدعفونی کننده دست و ماسک برای افرادی که به مجتمع وارد می‌شوند، قرار داده شود.

فضاهای عمومی

  • طبق توصیه پزشکان، بهتر است که فضاهای عمومی شهرک مثل زمین بازی و تاب و سرسره‌ها موقتا تعطیل شوند تا کودکان برای رفتن به زمین بازی شهرک وسوسه نشوند.
  • استفاده از تجهیزات ورزشی شهرک از جمله سالن بدنسازی و استخر باید به حداقل برسد.
  • تا حد امکان کلیدهای روشنایی برق را لمس نکنید و از دستشویی عمومی ساختمان استفاده نکنید.
  • استفاده از آسانسور را تا حد امکان به حداقل برسانید و اگر وارد آسانسور می‌شوید، حتما ماسک بزنید و بعداز لمس کردن دکمه‌ها، حتما دستانتان را شسته یا محلولی حاوی الکل 70% به دستتان اسپری کنید. اگر در آسانسور فرد دیگری بود، سوار نشوید و منتظر بمانید تا بعد از پیاده شدن این فرد یا افراد، وارد آسانسور شوید.
  • اگر خانواده‌ای قصد انجام اسباب کشی در دوران کرونا را دارد، بهترین کار این است که نکات مهم و کاربردی اسباب کشی در دوران کرونا را مدنظر گرفته و رعایت کند تا از شیوع و گسترش بیشتر ویروس در مجتمع مسکونی جلوگیری شود.
  • توصیه می‌شود که بنرهای بهداشتی و آموزشی در راستای پیشگیری از ابتلا به کرونا و بایدها و نبایدها،در داخل مجتمع مسکونی نصب شود.
پیشگیری از کرونا در مجتمع های مسکونی با نصب بنرهای آموزشی
در جهت پیشگیری از کرونا در مجتمع های مسکونی بنرهای آموزشی در ورودی مجتمع نصب شود.

مراعات خانواده ها

  • جدای از نظافت ویژه و دقیق فضاهای داخلی خانه در دوران کرونا، خانواده‌ها باید در فضاهای عمومی هم بهداشت را رعایت کنند. ضایعات و زباله‌ها را در فضاهای عمومی نگذارید. همه زباله‌ها (به ویژه اگر مبتلا به کرونا هستید) را در کیسه‌های دربسته قرار دهید تا ریسک انتقال بیماری به سایر ساکنان و سرایدار ساختمان را کاهش دهید.
  • میهمانی‌ها و جشن‌ها را به تعویق انداخته و هرگونه جلسه، همایش و نشست در ساختمان را به زمان دیگری موکول کنید.
  • نکات بهداشتی را به فرزندانتان آموزش دهید و بازی‌ها و سرگرمی‌هایی برایشان طراحی کنید و آنها را به ماندن در خانه تشویق کنید.
  • بعد از استفاده از دکمه‌های آسانسور، دستگیره در، زنگ در، روزنامه، در اتومبیل، کانتر سوپرمارکت‌ها و پرداخت پول، کفش‌ها، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، دستگاه خودپرداز بانک، نشستن روی صندلی پارک، خرید کردن و… حتما بلافاصله دست‌هایتان را شسته یا ضدعفونی کنید.
  • ساکنان شهرک هم باید با صداقت با بیماری رفتار کنند. اگر کسی مشکوک یا مبتلا به ویروس کروناست، باید قرنطینه شده و فاصله اجتماعی را رعایت کند. با همسایه‌هایتان مهربان باشید؛ چون این شفافیت می‌تواند به قطع شدن زنجیره کرونا کمک زیادی کند.

منابع: apnacomplex / housing

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments