۵ فاکتور کلیدی در مورد بازسازی آشپزخانه

نکات و مسائل مربوط به بازسازی آشپزخانه

اگر برای بازسازی آشپزخانه خود بودجه‌ای نامحدود در دست داشته باشید، می‌توانید با خیال راحت هر تغییری که دوست دارید را اعمال کنید؛ اما واقعیت این است که اکثر ما از نظر بودجه با محدودیت‌هایی مواجه هستیم. البته در این صورت هم مشکلی وجود نخواهد داشت و با مدیریت می توان اوضاع را بر وفق مراد پیش برد. برنامه‌ریزی و مدیریت بخشی از فرآیند کار بازسازی است و حتی ثروتمندترین افراد هم همیشه در کارهایشان مدیریت و اولویت‌بندی را سرلوحه کار قرار می‌دهند.

اما دقیقا چطور باید در بین گزینه‌های موجود دست به انتخاب بزنیم؟ یکی از مهمترین روش‌ها برای اولویت‌بندی و تصمیم‌گیری، داشتن یک تصویر واضح از اهدافمان برای بازسازی فضاهاست. در مورد بازسازی آشپزخانه هم همین موضوع صادق است و شما می‌توانید با صرف کمی زمان مشخص کنید که چه چیزهایی برای شما اهمیت بیشتری دارند و باید روی تغییر و بازسازی چه بخش‌هایی سرمایه‌گذاری کنید. در این مقاله از نیک بوم، دراین رابطه بیشتر صحبت خواهیم کرد

برنامه ریزی برای بازسازی

در زمان برنامه‌ریزی برای بازسازی آشپزخانه، نحوه استفاده شما از آن باید کاملا مشخص باشد. به این مثال توجه کنید: “من معمولا مهمان دارم و می‌خواهم در هنگام آشپزی احساس آرامش داشته باشم و کسی مانع کار من نشود. همچنین می‌خواهم در حین آشپزی، آشپزخانه بهم ریخته نشود و همه چیز مرتب باقی بماند.”

داشتن اهداف روشن در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند و از آنجا که بودجه محدودی در اختیار دارید باید گزینه‌هایی را انتخاب کنید که بیشترین همخوانی را با اهداف شما داشته باشند. در یک آشپزخانه چه چیزهایی برایتان اهمیت بیشتری دارند؟ با پاسخ به این سوالات می‌توانید بهترین برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهید.

شما ‌می‌توانید با بررسی ایده‌های مختلف در زمینه بازسازی آشپزخانه در اینترنت، برای کارتان دقیق‌تر برنامه ریزی کنید و بدانید که چه تغییراتی باید در فضای آشپزخانه اعمال کنید.

نکات ضروری در بازسازی آشپزخانه

برای مدیریت منابع مالی و برنامه‌ریزی برای پیشبرد پروسه بازسازی آشپزخانه باید این پروژه را از جوانب مختلفی مورد بررسی قرار داد؛ اینکه چه نکاتی برای شما حائز اهمیت است؟ ترجیح می‌‌دهید در آشپزخانه میز غذاخوری داشته باشید یا اینکه بزرگ بودن فضای پخت و پز برایتان اهمیت بیشتری دارد. بدین ترتیب می‌توانید از بروز اشتباهات متعددی که ممکن است در هنگام بازسازی رخ هد جلوگیری کنید.

در عین حال باید هزینه و ارزش هر یک از تغییرات را با هم مقایسه کرد و نکات مهم دیگری که در ادامه راجع به آنها صحبت خواهیم کرد:

۱. رویدادهای خاص یا روزمره

در ابتدا مشخص کنید چند نفر قرار است با آشپزخانه سر و کار داشته باشند. تعداد کاربران یخچال، میز ناهارخوری و تعداد افرادی که در خانه ساکن هستند روی انتخاب طراحی تاثیر می‌گذارد. علاوه بر تعداد افراد حاضر در خانه، باید این را هم در نظر بگیرید که در ۱۰ سال آینده ساکنین خانه شما به چند نفر خواهند رسید. به این هم دقت کنید که هر چند وقت یک بار مهمانی دارید و هر بار چند نفر در مهمانی‌های شما حضور پیدا می‌کنند.

نکات بازسازی آشپزخانه
قبل از برنامه‌ریزی و شروع کار بازسازی آشپزخانه باید چند سوال را از خودتان بپرسید.

به این مثال توجه کنید: فردی تصمیم به بازسازی آشپزخانه‌اش گرفته که اکثر روزها فقط برای خود و همسرش غذا می‌پزد. او تنها ۴ بار در سال در خانه‌اش مهمانی برگزار می‌کند.

در نگاه اول، اولویت‌های او داشتن یک اجاق گاز و یک یخچال بزرگ است؛ این ممکن است طراح پروژه را گیج کند. اما این انتخاب‌ها برای این مشتری کاملا منطقی هستند. او مادربزرگ یک خانواده پرجمعیت است و در تعطیلات برای ۲۵ تا ۳۰ نفر غذا می‌پزد. در این مدت حداقل ۲ یا ۳ نفر دیگر هم در آشپزخانه به او کمک می‌کنند. برای این مشتری، وجود فضای منعطف کاری در هنگام پخت و پز برای ۲ تا ۳۰ نفر، یکی از اولویت‌های مهم بازسازی آشپزخانه به شمار می‌رود.

این نکته واقعا کاربردی است. ما به همه طراحان و صاحبان خانه توصیه می‌کنیم مشخص کنند که حداکثر ظرفیت مورد نیاز آن‌ها در آشپزخانه چقدر است.

۲. مقایسه هزینه و ارزش

تمام وسایل آشپزخانه از کابینت گرفته تا سینک تنوع فراوانی دارند و جنس‌های مختلف با قیمت‌های مختلفی در بازار یافت می‌شوند. اما چطور باید تصمیم بگیریم که یک آیتم با کیفیت را خریده و در سایر هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم؟ قبل از انتخاب یک محصول گران‌قیمت و برای اینکه ببینید آیا خرید آن برایتان می‌صرفد یا نه، این سوالات را از خودتان بپرسید:

  • آیا این سرمایه‌گذاری زندگی روزمره شما را بهتر می‌کند؟
  • آیا این محصول مشکلات خانه شما را حل می‌کند؟
  • آیا اضافه کردن این وسیله در خانه باعث راحتی بیشتر شما می‌شود؟
  • آیا این خریدها به ارزش خانه شما می‌افزاید؟

با پاسخ به این سوالات، در می یابید که هزینه کردن برای برخی از وسایل آشپزخانه ارزشش را دارد. مثلا اگر از شستن ظرف‌ها متنفرید، با خرید یک ماشین ظرفشویی بهتر، با صرفه‌جویی در وقت، اوقات فراغت بیشتری خواهید داشت. اما اگر شستن ظرف‌ها وقتی از شما نمی‌گیرد، با نخریدن خرید ماشین ظرفشویی می‌توانید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

با توجه به دو مقوله هزینه و ارزش، می‌توانید مشخص کنید که چه چیزهایی برای شما ارزش خرج کردن پول بیشتری را دارد. یک روش مفید برای اولویت‌بندی خواسته‌ها، بررسی میزان و مدت زمان استفاده از یک وسیله است.

کارهایی که شما به طور مرتب انجام داده یا زمان زیادی را صرف آن می‌کنید از مواردی هستند که برای سرمایه‌گذاری ارزش بیشتری دارند. به عبارت دیگر، اگر به طور مرتب از اجاق گاز استفاده کرده و خیلی کم از فرهای دیواری استفاده می‌کنید بهتر است به جای خرید فر، پول بیشتری را به خرید یک اجاق گاز بهتر اختصاص دهید.

نکات قابل توجه در زمینه بازسازی آشپزخانه
در هنگام بازسازی آشپزخانه، مشخص کنید که حداکثر چند نفر از آشپزخانه استفاده می‌کنند.

۳. توجه به کارایی در مقابل زیبایی

در حالت ایده‌آل، زیبایی و کارایی هر دو مهم هستند اما یادمان باشد که گاهی بودجه محدود ، ما را مجبور به انتخاب بین یکی از این دو فاکتور می‌کند. این مورد جدای از موارد تزئینی، شامل مدل سینک، طرح آشپزخانه و … نیز می‌شود.

حوزه زیبایی‌شناسی در آشپزخانه، شامل جزئیات جذاب و گران‌قیمتی می‌شود که جلوه‌ای عالی در آشپزخانه پدید می‌آورند؛ ولی بهتر این است که به جای ظواهر بیشتر به کارکردها توجه داشته باشید.

این مورد از بازسازی آشپزخانه کاملا جنبه شخصی دارد و بیشتر به سبک زندگی شما وابسته است. در هنگام سبک سنگین کردن وسایل از نظر زیبایی و کارایی، توصیه می‌کنیم سوالاتی که در بخش قبل عنوان شد را از خودتان بپرسید. تعداد افرادی که برایشان غذا می‌پزید، تعداد مهمانی‌ها، نوع مهمانی (باربیکیو یا شام)، سبک پخت و پز و تعداد افرادی که همزمان در آشپزخانه کار می‌کنند همگی موارد مهمی هستند که نباید نادیده گرفته شوند.

مثلا یک مشتری ممکن است زیاد آشپزی نکند و بیشتر به زیبایی آشپزخانه‌اش اهمیت بدهد. در این صورت ممکن است با خرید یک کانتر نامرغوب اما زیبا، پول بیشتری را برای خرید یک یخچال گران قیمت صرف کند.

۴. توجه به سرعت در مقابل صبوری

پروژه‌های بازسازی زمانبر هستند، این جزئی از فرایند است. وقتی آشپزخانه تخریب شده و کار بازسازی شروع شد، هر تاخیری در کار برایتان مشکل‌ساز خواهد شد؛ مخصوصا اگر شما طی فرآیند بازسازی در همان خانه سکونت داشته باشید. در چنین موقعیتی ممکن است هر چیزی را قبول کنید تا هر چه زودتر پروژه تمام شده و زندگیتان به حالت عادی بازگردد.

مثلا فردی در پروسه بازسازی آشپزخانه‌اش، بک‌اسپلشی را خرید که با انتخاب دلخواهش تفاوت داشت؛ فقط به این خاطر که برای موجود شدن جنس موردعلاقه اش می بایست یک ماه صبر می‌کرد ولی چون عجله داشت، جنسی را انتخاب کرد که در انبار موجود بود.

یک مشتری دیگر، در شرایط مشابه تصمیم گرفت تا فعلا کاشی بین کابینتی را نخرد و روند بازسازی را ادامه داد. سه ماه بعد او بک‌اسپلش دلخواه خود را پیدا کرد و از نصاب خواست تا بازگشته و آن را برایش نصب کند. مطمئنا مشتری دوم از بازسازی خانه خود خشنودی بیشتری خواهد داشت.

عجله را کنار بگذارید

وقتی قرار است سرمایه زیادی را خرج فضایی کنید که قرار است در مدتی طولانی آنجا زندگی کنید، عجله را کنار بگذارید. با افراد مناسب مشورت کنید و تمام تصمیمات خود را به دقت بسنجید. عجله کردن در این زمینه برایتان زیان‌بار خواهد بود. شاید بخواهید کار بازسازی، قبل از یک رویداد خاص مثل مراسم ازدواج تمام شود. یا شاید بخواهید خیلی سریع دستی در ظاهر خانه برده و آن را بفروشید تا سرمایه بیشتری به دست بیاورید.

توصیه می‌کنیم تفاوت نتیجه کار در موقعیت عجول بودن و صبوری را ارزیابی و مقایسه کنید. مدت زمانی که قرار است در این خانه بمانید را مدنظر قرار دهید. اگر ظرف ۵ سال آینده قصد فروش خانه را داشته باشید لازم نیست همه چیز عالی باشد. فقط باید مطمئن شوید در هنگام فروش، سرمایه خرج شده در حین بازسازی به شما باز خواهد گشت.

اما اگر قرار است تا ۱۰ سال آینده یا بیشتر در همین خانه بمانید، بهتر است از سرعت خود کم کرده و روی کیفیت کار سرمایه‌گذاری کنید. برای پیدا کردن راهکارهای مناسب وقت صرف کنید و صرفا به اتمام هرچه سریعتر پروژه بازسازی فکر نکنید.

صبوری در هنگام بازسازی آشپزخانه
بدانید که پروسه بازسازی آشپزخانه زمان‌بر است و با عجول بودن، مانع از انجام درست امور خواهید شد.

۵. من ایده‌آل در مقابل من واقعی

یکی دیگر از نکات قابل توجه در هنگام بازسازی آشپزخانه، واقعیت‌سنجی است. باید از خود بپرسید که آیا در بازسازی منزل خود خیالات یا برنامه‌هایی دارید که می‌تواند عادات یا حتی شخصیتتان را تغییر دهد؟ اگر آشپزی شما با دنیایی از بهم ریختگی همراه است، احتمال تمیز نگه داشتن آشپزخانه جدید، بسیار کم خواهد بود.

به جای برنامه‌ریزی و طراحی آشپزخانه برای کسی که دوست دارید باشید، روی راهکارهایی تمرکز کنید که عادات واقعی شما در آن مد نظر قرار بگیرد. برای مثال یک آشپز شلخته که در یک مهمانی دست‌پاچه می‌شود، با اضافه کردن یک سینک ظرفشویی مجزا می‌تواند در حین تهیه غذا ظرف‌های کثیف را از معرض دید پنهان کند.

یا اگر بی‌نظمی در آشپزخانه برایتان یک مشکل دائمی است، شاید بهتر باشد بخش‌های خلاقانه‌ و پنهانی برای قرار دادن دستمال،‌ سلفون و … در نظر گرفته شود و با کمی ریزه‌کاری، پیشخوان آشپزخانه را جذاب‌تر بسازید. باز هم تاکید می‌کنیم قبل از برنامه‌ریزی، نکات ارائه شده در این مقاله برای بازسازی آشپزخانه را مطالعه کرده و آن‌ها را جدی بگیرید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

منبع:  houzz

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments