راهکارهای فروش خانه ایراد دار ؛ چطور و چگونه؟

مشکلات فروش خانه ایراد دار

خیلی وقتها پیش می‌آید که خانه شما به خاطر عیب و نقصی که دارد به راحتی به فروش نمی‌رسد اما حتی فروش چنین خانه‌ای هم غیرممکن نیست. در واقع ترفندهایی وجود دارند که فروش خانه ایراد دار را ساده‌تر می‌کنند و کافی است که شما ترفندهای این کار را بلد باشید.

این جمله را بارها از مشاورین املاک شنیده‌ایم که موقعیت خانه خوب نیست. اما بعضی افراد به دلیل اینکه سال‌ها صاحب خانه ای بوده اند و فارغ از اینکه در کدام منطقه قرار گرفته، در آنجا زندگی کرده و لذت برده اند، جنبه‌های مثبت آن را می بینند و  موقعیت خانه وحتی ایرادهای آن را فراموش می کنند. فروش یک خانه ایراد دار که ایراد آن موقعیت مکانی آن است کمی دشوار است اما هرکاری راهی دارد و ما در این مقاله قصد داریم تا به شما بیاموزیم تا چطور برای فروش خانه ایراد دارتان دست به کار شوید؛ پس با ما همراه باشید.

چرا فروش خانه ایراد دار سخت است؟

موقعیت و منطقه خانه برای بسیاری از خریداران اهمیت زیادی دارد. مخصوصاً زمانی که انتخاب های زیادی برای خریداران وجود داشته باشد. آنها ممکن است یک خانه خوب در یک منطقه بد را نادیده بگیرند و در عوض خانه‌ای که شاید وضعیت خوبی نداشته باشد در یک منطقه خوب را انتخاب کنند. در این شرایط است که امکان فروش یک خانه ایراد دار به ویژه اگر در منطقه مناسبی واقع شده باشد بالا می رود.

خانه ایراد دار چه خانه‌ای است؟

شاید برای خیلی ها این سوال مطرح شود که یک خانه ایراد دار چه خانه ای است و چطور برچسب ایراد دار بودن به یک خانه می چسبد؟ در ادامه این مقاله قصد داریم تا به بررسی مواردی که باعث می شوند یک خانه، مورد دار نام بگیرد می پردازیم و درمورد هریک از این نکات توضیحاتی  خواهیم داد و راهکارهایی برای برطرف کردن این مشکل ارائه خواهیم کرد:

قرار گرفتن در منطقه و محله بد

مردم ممکن است با وجود فاصله کم، حتی چند خیابان آن طرف‌تر، یک منطقه را منطقه‌ای خوب به حساب بیاورند. دلیل این برداشت هرچه که باشد، ممکن است ارزش خانه ها را در یک منطقه چندین میلیون یا چند صد میلیون تومان پایین بیاورد. داشتن خانه در نزدیکی هر یک از اماکن عمومی زیر باعث می‌شود که قیمت خانه کاهش پیدا کند:

  • معابر اصلی با رفت و آمد زیاد
  • ریل راه آهن
  • ساختمان‌های تجاری یا صنعتی
  • سازه های سودمند مانند نیروگاه برق، نیروگاه اتمی، یا دفع زباله
  • قبرستان‌ها
  • جاهایی که آلودگی صوتی دارند نظیر فرودگاه‌ها و آزادراه‌ها
  • مراکز دفع زباله و بازیافت
  • مدارس
  • ساختمان‌ها و مراکز دولتی
  • میادین ورزشی
  • جایی که بوی ناشی از مزارع یا کارخانه ها وجود دارد

بسیاری از این موارد ممکن است بر اثر اولویت بندی افراد تغییر کنند. برای مثال بعضی از خریداران خانه ترجیح می‌دهند که خانه‌شان نزدیک مدرسه فرزندانشان باشد البته نه کاملا چسبیده به مدرسه! زندگی کردن نزدیک آزادراه یا فرودگاه می تواند برای کسانی که کار حمل و نقل انجام می‌دهند مناسب باشد. اما نزدیکی بسیار زیاد خانه به این اماکن ممکن است زیاد خوشایند نباشد.

برای حل چنین مشکلاتی چه باید کرد؟

بهترین روش برای فروش خانه ایراد دار و غلبه بر مشکل واقع شدن خانه در محله ای شلوغ، قیمت‌گذاری مناسب است. برای مثال در مرحله اول باید بفهمیم که چرا یک نفر خانه ای در نزدیکی یک مرکز تجاری بزرگ، در یک خیابان شلوغ  و یا روبروی یک قبرستان را خریده است؟ جواب ساده است: قیمت پایین.

نکته: در موارد این چنینی بهترین روش این است که خانه را با قیمتی کمتر از آنچه که عرف بازار است برای فروش قرار دهید. شاید سود حاصل فروش خانه در این روش کم باشد، اما در عوض نیازی نیست تا مدت زمان طولانی برای فروش خانه تان منتظر بمانید.

ترفندهای فروش خانه ایراد دار
اگر خانه تان در مرکزهای شلوغ قرار دارد می توانید برای فروش آن به نکات مثبت آن اشاره کنید

علاوه بر این می‌توانید در هنگام فروش بر مزایای محله‌های شلوغ یا واقع شدن خانه در نزدیکی قبرستان تاکید کنید. مثلاً می‌توانید بگویید که گورستانها مکان هایی آرام و خلوت هستند یا از آنجا که در خیابان های شلوغ و پر رفت و آمد تخریب ها و میزان جرایم دیگر کمتر اتفاق می‌افتد،پس داشتن خانه ای در محله ای شلوغ، به منزله امنیت بیشتر منزل شماست. علاوه بر این می توانید خاطر نشان کنید که نزدیک بودن به مراکز تجاری می‌تواند برای خرید کردن مناسب باشد.

نقشه بد خانه

تنها مشکل در بد فروش رفتن خانه ها، قرار گرفتن آنها در منطقه یا محله بد نیست. فروش یک خانه ایراد دار بد نقشه حتی با وجود قرار گرفتن در یک منطقه عالی، ممکن است خریداران را منصرف کند. ایرادهای یک خانه بد نقشه را نمی‌توان به راحتی اصلاح کرد و ممکن است که این نقص، مشکلی غیرقابل حل باشد. اگر هزینه تغییر نقشه خانه بیشتر از سودی است که شما از فروش خانه می‌برید، بهتر است که بی خیال اصلاح ایرادات شده و به جای انجام چنین هزینه سنگینی، در قیمتی که برای فروش خانه در نظر گرفته‌اید، کمی تخفیف بدهید. در اینجا به نقص‌های اساسی خانه های بد نقشه اشاره می‌کنیم:

  • درها و راهروهای تنگ و باریک
  • قرار گرفتن پله های ورودی در مقابل درب ورودی
  • قرار گرفتن راهرو روبروی در ورودی
  • اتاق خواب‌های متصل به هم
  • اتاق خواب های واقع در دو طبقه مختلف در خانه های دوبلکس
  • واقع شدن اتاق ناهارخوری در مرکز خانه
  • دسترسی به اتاق خواب ها از طریق اتاق پذیرایی یا اتاق نشیمن
  • قرار گرفتن سرویس بهداشتی میهمان در یک جای نامناسب
  • قرار گرفتن اتاق خواب‌ها در طبقه بالا با پله های مرکزی
راهکارهای فروش خانه ایراد دار
خانه های بد نقشه برای فروش، زیاد مورد استقبال خریداران قرار نمی گیرند

خانه‌هایی که دارای ایرادهای اساسی در نقشه باشند، با قیمت کمتری نسبت به خانه‌‌هایی که در همان محله و با همان متراژ قرار دارند فروخته می شوند. اما اگر خانه تان در محله خوبی است و بد نقشه است، اگر قابلیت تغییر نقشه و برطرف کردن ایرادات وجود دارد، بهتر است که در ابتدا این کار را انجام دهید و سپس خانه را با قیمت بهتری به معرض فروش بگذارید.

خانه‌هایی که دچار آسیب شده‌اند

گاهی برای برطرف کردن مشکلات خانه هایی که دچار آسیب شده اند، به کار گرفتن یک پیمانکار یا کسی که کارهای تعمیرات را انجام می دهد، موثر نخواهد بود. متاسفانه گاهی بهترین راه حل این است که خانه تخریب کرده و از نو بسازید. همچنین ممکن است بتوانید برای فروش خانه ایراد دار با شرایطی که دارد، به عنوان امتیاز ویژه به خریدار تخفیف بدهید.

قیمت خانه هایی که به تعمیرات زیادی احتیاج دارند، به اندازه خانه های مشابهی که نیازی به تعمیرات ندارند نخواهد بود. خریداران از پرداخت هزینه بالا برای خانه هایی که نیاز به بازسازی و تعمیرات اساسی دارند، امتناع خواهند کرد. اگر فردی قصد فروش یک خانه بعد از تعمیرات آن را داشته باشد قاعدتاً از آنجایی که انتظار یک سود منطقی دارد، هزینه هایی را که در تعمیر خانه انجام داده را بر روی قیمت فروش خانه لحاظ خواهد کرد.

البته گاهی پیش می آید که خریداران خانه‌ای که به تعمیرات اساسی نیاز دارد را با قیمت مناسب‌تری می‌خرند و خود برای برطرف کردن مشکلات آن اقدام می کنند؛ چرا که باور دارند که بازسازی خانه کاری است که باید با عشق و حوصله انجام شود.

درهرصورت اگر قصد فروش خانه ایراد دار را دارید، بهتر است که در صورت امکان برای رفع ایرادات خانه قبل از فروش دست به کار شوید تا بتوانید خانه تان را با قیمت مناسبتری به فروش برسانید.

منبع: The Balance

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments