ترفندهایی برای ایجاد فضای بیشتر در اتاق خواب

ترفندهای ایجاد فضای بیشتر در اتاق خواب

مهم نیست که خانه شما چقدر وسعت دارد و چند متری است؛ آنچه در زندگی همه ما اهمیت دارد،  ایجاد فضای مورد نیاز در محیط خانه برای راحتی هر چه بیشترمان است. ایجاد فضا صرفا به معنی جا دادن مبلمان و اسباب و اثاثیه در اتاق‌ها نیست، بلکه منظور در نظر گرفتن فضای کافی برای رفت و آمد در خانه است تا بتوان راحت رفت و آمد کرد و از هر گوشه فضای خانه نهایت لذت را برد. اتاق خواب هم یکی از اصلی ترین فضاهای خانه است که اکثر ما بیشتر ساعات عمرمان را در این اتاق سپری می کنیم؛ پس با ایجاد فضای بیشتر در اتاق خواب می‌توان از این محیط بهترین بهره را برد.

خبر خوب این است که ایجاد فضای کافی و مناسب در اتاق خواب با چند تغییر ساده و با در نظر داشتن چند نکته اساسی امکان پذیر خواهد بود. در این مقاله ما در این رابطه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در اتاق خواب چقدر فضا نیاز است؟

در این مقاله قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که در فضای اتاق خواب و مثلا در اطراف تخت‌خواب، به چه مقدار فضای خالی نیاز است. همچنین راهکارهایی برای ایجاد فضای بیشتر در اتاق خواب و فضاهای مورد نیاز برای قرار دادن میز تحریر یا میز کار نیز بررسی شده است.

گاهی در بعضی خانه‌ها در اطراف تخت‌خواب، فضای کافی وجود ندارد و رفتن روی تخت و پایین آمدن از آن یک دردسر بزرگ خواهد بود، بنابراین نیاز خواهید داشت تا در اطراف تختخواب فضای کافی ایجاد کنید. البته گاهی هم نیاز خواهد بود تا کمی قوانین را عوض کنید.

ایجاد فضای بیشتر در اتاق خواب با خرید تخت کوچکتر
می‌توانید با تغییراتی ساده به ایجاد فضای بیشتر در اتاق خواب کمک کنید

ترفندهای ایجاد فضای بیشتر در اتاق خواب

اتاق خواب شما هرچقدر هم که کوچک باشد، با درنظر داشتن نکات کاربردی و موثر می‌توانید از این فضا بهترین بهره را ببرید و از تبدیل شدن اتاق استراحتتان به یک انباری که مملو از وسایلی است که روی هم تلنبار شده‌اند جلوگیری کنید. در این مقاله ما به شما نکاتی مفید در این باره را آموزش خواهیم داد:

ایجاد فاصله مناسب بین تخت و دیوار

در یک اتاق خواب رویایی، شما به حداقل ۹۰ سانتیمتر فضا در هریک از طرفین تختخواب دارید تا بتوانید به‌راحتی به روی تخت رفته یا از تخت خارج شوید و فضایی باز و موثر در اختیار داشته باشید.

اما در شرایطی که اتاق کوچک است، با در نظر گرفتن حداقل‌ها، ۶۰ سانتیمتر نیز کافی خواهد بود تا بتوانید به‌راحتی و بدون هیچ مشکلی تخت‌خوابتان را مرتب کنید یا روی آن رفته و یا از تخت پایین بیایید.

انتخاب میزهای پاتختی در ابعاد مناسب

میزهای کنار تخت نیز اندازه‌های مختلفی دارند. عرض این میزها می‌توانند بین ۴۵ تا ۱۲۵ سانتیمتر باشند و بستگی به این دارد که فضای اتاق شما چه اندازه است و به چه مقدار فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید.

لزومی ندارد که عرض میزهای دو طرف تخت برابر باشند. یعنی اینکه شما می‌توانید در یک طرف تخت، میزی با عرض بیشتر و در طرف دیگر که نزدیک به دیوار قرار دارد میزی با عرض کمتر قرار دهید تا فضای اتاقتان را حفظ کنید.

ایجاد فضای بیشتر در اتاق خواب با میزهای کنار تخت
لزومی ندارد که میزهای کنار تخت اندازه‌های برابری داشته باشند

نصب طبقه‌های معلق به جای میز

برای ایجاد فضای بیشتر در اتاق خواب کوچکتان به فکر این باشید که میز یک طرف یا هر دو طرف تخت را حذف کرده و از طبقه‌های معلق نصب شده بر روی دیوار به‌عنوان میز استفاده کنید تا فضای شما بازتر شده و در عین حال جایی برای قرار دادن آباژور داشته باشید.

ایجاد فضای بیشتر در اتاق خواب با نصب قفسه
برای ایجاد فضای بیشتر در اتاق خواب می‌توان از طبقات دیواری استفاده کرد

خرید تختخوابی کوچکتر

ممکن است تصور این موضوع برای بعضی از افراد سخت باشد، اما انتخاب تختخوابی کوچکتر می‌تواند ارزش فکر کردن داشته باشد.

اگر قصد خرید تختخوابی نو برای اتاق خوابتان را دارید، این را در نظر داشته باشید که قطعاً با گذر زمان به خوابیدن برروی تختخوابی کوچکتر، عادت خواهید کرد. این را بدانید که این تصمیم، مثل تجارتی است که شما در آن سود خواهید کرد و سود شما داشتن فضای بیشتر در اتاقتان خواهد بود.

تنظیم جای مناسب برای میزکار

اگر می‌‌خواهید میز کار را جوری قرار دهید که صندلی آن مماس با دیوار باشد، فضای خالی ایده‌آل بین یک میز تحریر و دیوار پشتی آن باید حداقل ۱۲۰ سانتی‌متر باشد، تا بتوانید صندلی را به راحتی بیرون بکشید و پشت میز قرار بگیرید. این فاصله استاندارد برای فاصله میز با دیوار در یک دفتر کار است و در فضای خانه فاصله حدود ۹۰ سانتیمتری نیز کافی خواهد بود.

ایجاد فضای بیشتر در اتاق خواب و اتاق کار خانگی
برای قرار دادن میز کار در اتاق هم باید فواصل استانداردی را مدنظر داشت.

اگر فضای کافی برای قرار دادن میز تحریر ندارید می‌توانید کمد یا قفسه بندی داخل اتاق را به یک میز تحریر تغییر کاربری داده و حدود 60 تا 70 سانتی متر در فضایتان صرفه جویی کنید. بدین ترتیب همچنان می‌توانید از طبقات بالایی کمد به عنوان قفسه‌هایی برای چیدن وسایلتان استفاده کنید.

حتی اگر چنین فضایی ندارید، می‌توانید با حذف کمد دیواری، در همان فضا چنین قفسه بندی و میز کاری زیبا ایجاد کنید.

استفاده از کمد برای ایجاد فضای بیشتر در اتاق خواب
با کمی خلاقیت می‌توان کمد دیواری را به یک میز کار خانگی تبدیل کرد.

با استفاده از سبدهای زیبا، دکوراسیونی متفاوت خلق کنید. در عین حال می‌توانید پرده کرکره یا درب کمد را حفظ کرده و هنگامی که کارتان تمام می شود درب اتاق کار خانگی‌تان را ببندید.

منبع: Houzz

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments