چک لیست تخلیه منزل بعد از فروش آن

چک لیست تخلیه منزل

زمانی که خانه تان را به فروش رسانده اید و آماده تخلیه منزل و تحویل دادن آن به مالک جدیدش هستید، باید مطمئن باشید که تمام آنچه که لازم است (از هر آنچه که در مذاکرات مطرح و وعده داده شده تا کارهایی که باید انجام شود ) را درست و صحیح انجام می دهید. در این مسیر، کارها و نکات مهمی وجود دارند که هر فروشنده  مسئول و متعهد باید به درستی آنها را مدنظر داشته و انجام دهد. با تهیه چک لیست تخلیه منزل می‌توانید کارهایی که در این مسیر باید انجام داد را لیست کرده و بدین ترتیب از انجام آنها اطمینان حاصل کنید.

چک لیست تخلیه منزل بعد از فروش

بعد از بسته‌بندی وسایل و اثاثیه منزل و اسباب کشی، شما می توانید با استفاده از چک لیست تخلیه خانه ، آن را آماده تحویل دادن به مالک جدیدش کنید. البته حتی اگر پیش از تاریخ تعیین شده منزل را تخلیه کرده باشید، اما طبق قانون همیشه ملزم به خالی کردن ملک بلافاصله پس از منعقد شدن قرارداد نخواهید بود.

قطعا شما برای به معرض فروش گذاشتن خانه کارهای متعددی انجام داده اید و تا حدی با پروسه این کار آشنا هستید؛ اما حالا این سوال پیش می آید که بعد از اسباب کشی و تخلیه خانه چه کارهایی را باید انجام دهید؟ ما با چک لیست تخلیه منزل در این راستا به کمک شما آمده ایم. پس این نکات را به صورت لیست وار یادداشت کرده و انجام دهید:

  • نگهداری اسناد در جایی امن 

کلیه اطلاعات و مدارک، قرارداد فروش و همچنین مدارک مرتبط با نقل و انتقال خانه را مرتب کرده و در مکانی امن قرار دهید. در حالت ایده‌آل، فرد مسئول یا مأمور اجرای قرارداد تمام اسناد نامبرده را به شما تحویل می‌دهد. اما برخی اوقات نیز این اسناد پراکنده هستند و شما باید هوشیار باشید و از آنها به خوبی مراقبت کنید، زیرا ممکن است در صورت بروز مشکل دوباره به اسناد یادشده نیاز پیدا کنید. احتمالا در روز اسباب کشی همه این اسناد و مدارک را در کیف ضروری اسباب کشی قرار داده بودید ولی در هرصورت باید مطمئن شوید که همه این مدارک در یک جای امن هستند.

  • بستن شیرهای مرکزی

تمام شیرها و فلکه آب مربوط به سینک ظرفشویی، توالت، ماشین ظرفشویی، آبگرمکن، یخچال و ماشین لباس‌شویی را ببندید. برای خریداران خانه یادداشت بگذارید و جای شیرها و نحوه باز کردن آنها را برایشان بنویسید تا برای راه اندازی مجدد جریان آب مجبور به تماس با لوله‌کش نشوند. کلیه کلیدهای پنکه ها، کولر و چراغ‌ها را خاموش کنید. برخی از فروشندگان از قسمت کنتور جریان برق کل ساختمان را قطع می‌کنند. با اینکه این کار زیاده‌روی به نظر برسد اما هم از احتمال وقوع اتصالی و آتش سوزی و مشکلات این چنینی جلوگیری خواهد شد و هم اینکه رقم ذکر شده در قبض برق بعدی کاهش خواهد یافت.

  • نظافت منزل

اگر پیش از ترک خانه، زمان کافی برای نظافت منزل ندارید، بهتر است فردی را برای انجام این کار استخدام کنید. میزان تمیزکاری منزل معمولا با توجه به ترجیح شخصی افراد است. بهتر است کابینت‌ها، کمدها و سایر بخشها را از داخل و خارج تمیز کنید. با انجام تمیزکاری‌ها تأثیر خوبی بر خریدار خواهید گذاشت و این کار، زمان چندانی نخواهد برد اما حس خوبی برای شما به ارمغان خواهد آورد. خود را جای خریدار منزل بگذارید و خانه را آن طور که دوست دارید برای او تمیز و نظیف باقی بگذارید.

چک لیست تخلیه منزل و نظافت کامل آن
بعد از بسته بندی اسباب و اثاثیه، چک لیست تخلیه منزل را آماده و یکی یکی اجرایی کنید.
  • تسویه قبوض و تغییر نام مالک 

تکلیف قبوض آب و برق و اشتراک‌های خانه را که به نام شما صادر می شود را روشن کنید و در صورت لزوم حضوری به شعب سازمان آب و برق رفته و تغییر مالکیت ملک را اطلاع دهید. فهرستی از شماره‌های شرکت‌های خدماتی، سرگرمی و سایر موارد را تهیه کنید. پرداخت‌های شرکت‌های برق، گاز، تلفن و غیره را انجام داده و هرگونه بدهی را صاف کنید.

  • روشن کردن تکلیف بیمه ها

درمورد بیمه هایی که برای خانه خریداری و ثبت کرده اید به خریدار توضیح دهید و در صورت لزوم بعد از اتمام کامل پروسه سند خوردن خانه، با نماینده بیمه تماس گرفته و آنها را در جریان تغییر مالکیت منزل قرار دهید.

  • آدرس خود را تغییر دهید

فراموش نکنید که باید به همه دوستان، همکاران و اقوام اطلاع دهید که آدرس شما عوض شده است. بهتر این است که با برخی شرکتها یا سازمانهایی که با آنها مرتبط هستید، تماس بگیرید و تغییر آدرس خود را اطلاع دهید.

چک لیست تخلیه منزل و باقی گذاشتن کلیدها برای مالک جدید
در هنگام تخلیه منزل با دقت تمام بخشها را چک کنید تا چیزی در خانه جا نماند
  • مرتب کردن کلیدها و ریموتها

تمام کلیدهای خانه، ریموت‌ها، کلیدهای در پارکینگ، استخر، صندوق پستی را برای مالکین جدید باقی بگذارید. خریداران احتمالا کلیدهای منزل را تعویض می‌کنند اما تا آن زمان به آنها احتیاج خواهند داشت. کلیدها و ریموت‌ها را در کشوهای آشپزخانه و مکانی قرار دهید که راحت قابل دسترس باشند. دفترچه راهنمای لوازم منزل، رسیدها و ضمانت‌نامه‌ها را جمع‌آوری کنید. ممکن است در هنگام بسته‌بندی اثاثیه با کتابچه راهنمای HVAC (سیستم تهویه مطبوع)، لوازم برقی یا سیستم امنیتی مواجه شوید. پس بهتر است این راهنماها و ریموت کنترلها را درون یک پاکت گذاشته و داخل یک کشو قرار دهید.

  • بررسی اجمالی

برای اطمینان از فراموش نکردن وسایل، بهتر است کابینت‌ها، کشوها و سایر قسمت‌ها را با دقت بررسی کنید. سعی کنید از چیزی غافل نشوید و مکان‌های مخفی منزل خود را نیز برای بار آخر چک کنید تا چیزی جا نماند.

  • قفل کردن درها و پنجره ها

پرده‌ها را بکشید، پنجره‌ها و درها را قفل کنید. ممکن است تعجب کنید اما بسیاری از افراد فراموش می‌کنند که در هنگام تخلیه منزل درب‌های آن را قفل کنند. حتی اگر قرار است خانه برای مدتی خالی از سکونت باشد، قفل کردن راه‌های ورودی ضروری است. روشن گذاشتن یک چراغ هم تاحد زیادی مؤثر خواهد بود.

  • همکاری با خریدار

در زمان تحویل منزل حضور داشته باشید. سوالات زیادی وجود دارند که تنها صاحب قبلی منزل می‌تواند پاسخ درست را به آنها بدهد. از این رو، شما می‌توانید نکات مهمی مثل نحوه تعویض فیلترها، کلیدهای برق، جای کنتور برق و فلکه آب و سایر موارد را به مالک بعدی خانه آموزش بدهید.

با رعایت تمام بندهای این چک لیست تخلیه منزل که مطابق استانداردهای بین المللی برای شما عزیزان تهیه شده، با خیال راحت منزل خود را به خریدار و مالک جدید تحویل دهید. از اینکه تا پایان این مقاله نیک بوم با ما همراه بوده‌اید از شما متشکریم.

منبع: thebalance

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments