ترفندهای طلایی طراحی داخلی زیرزمین

ایده های کاربردی برای طراحی داخلی زیرزمین

اگر با شنیدن واژه زیرزمین، تصاویری تاریک و نمناک و دلگیر به ذهنتان می رسد، سخت در اشتباهید؛ چون زیرزمین یک آپارتمان را می‌توان با به کارگیری ترفندهایی، شیک، زیبا و دلربا نمود. فقط کافی است که با ترفندهای خاص طراحی داخلی زیرزمین آشنا باشید.

اکثر افراد واحد زیرزمین را برای زندگی کردن نمی پسندند؛ آنها دلایل متعددی برای این موضوع دارند و سرد بودن، تاریک بودن، ترسناک بودن و یا ناراحت بودن زیرزمین را به عنوان مشکلات عمده این واحدها عنوان می کنند. اما اگر بتوان با به کارگیری ترفندهایی، یک زیرزمین تاریک را به یک خانه شیک و لوکس تبدیل کرد چطور؟ ما در این مقاله ترفندهایی کاربردی را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید به بهترین نحو ممکن تغییراتی جذاب را در یک زیرزمین تاریک اعمال کرده و این فضا را تبدیل به محیطی جذاب و زیبا برای زندگی کردن نمایید.

نورپردازی خوب، انتخاب رنگ های مناسب و توجه به جزئیات، از جمله این ترفندها هستند که در ادامه دراین باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تبدیل یک زیرزمین تاریک به فضایی جذاب

اگر شرایط به نحوی است که باید در واحد زیرزمین یک آپارتمان سکونت داشته باشید، اصلا نگران نباشید؛ با کمی دقت و ظرافت می توان این فضا را حسابی زیبا کرده و محیطی دلنشین و قابل سکونت فراهم کرد. پیش از این در مقاله‌ای مجزا درباره مزایا و معایب زندگی در واحد زیرزمین صحبت کرده بودیم و حالا در این مقاله قصد داریم تا راهکارهای مفیدی برای به حداقل رساندن مشکلات و معایب ارائه کنیم تا بتوانید فضایی دلنشین را در واحد زیرزمین برای زندگی کردن ایجاد کنید. برخی از مهمترین اقداماتی که می‌توان در این زمینه انجام داد عبارتند از:

بهره گیری از نظرات فرد متخصص

برای ایجاد یک فضای دلنشین در یک زیرزمین تاریک، می توان ترفندهای مختلفی از جمله رنگ کردن دیوارها و سقف، انتخاب کفپوش مناسب و همچنین کارهای تخصصی تری مثل نصب درای وال (دیوار خشک) و وسایل گرمایشی انجام داد. اما کسی که می تواند بهترین راهکارها را دراین رابطه به شما ارائه دهد، یک طراح داخلی یا معمار حرفه ای است که مشاوره‌های ارزشمندی به شما ارائه خواهد داد و مسائلی مثل تهویه فضا، لوله‌کشی‌ها، نشتی احتمالی لوله ها و موضوع رطوبت را مورد بررسی قرار می دهد.

انتخاب رنگ‌های مناسب

معمولا در واحد زیرزمین، زوایای متفاوت و لوله های روکار متعددی یافت می‌شوند. با انتخاب رنگ مناسب برای دیوارهای زیرزمین می‌توانید فضای دلنشینی را ایجاد کرده و این زوایا و لوله ها را به بهترین نحو ممکن از دید محو کنید. رنگ سفید یا رنگهای روشن، برای فضای زیرزمین ایده آل هستند. در هنگام رنگ کردن واحد زیرزمین این نکات را هم مدنظر داشته باشید:

  • سفید بهترین رنگ برای رنگ‌آمیزی دیوارهاست؛ چرا که نور را به بهترین نحو ممکن بازتاب داده و فضا را بزرگتر و روشن‌تر نشان می‌دهد.
  • سقف را با رنگی روشن رنگ آمیزی کنید تا ارتفاع آن بیشتر به نظر برسد.
  • سعی کنید که به سراغ کنتراست (تضاد) رنگ‌ها نروید و از یک رنگ مشخص برای رنگ‌آمیزی دیوارها، سقف و کف واحد استفاده کنید تا فضا بزرگتر و سقف‌ها بلندتر به نظر برسند.
رنگ سفید دیوارها در طراحی داخلی زیرزمین
انتخاب رنگ‌های روشن برای سقف و دیوارها از جمله بهترین ایده ها در طراحی داخلی زیرزمین است.

طراحی فضا

در هنگام طراحی داخلی زیرزمین ،لزومی نیست که به سراغ چیدمان خاص یا ویژه ای بروید؛ چرا که چیدمان وسایل مشابه با هر واحد در هر طبقه دیگری است؛ اما برای آنکه فضا تاریک و دلگیر به نظر نرسد، نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • فضای نشیمن را حول یک نقطه کانونی مثل شومینه یا یک بخش سرگرم کننده و جذاب خانه مثل تلویزیون بچینید.
  • در هنگام چیدمان فضا، از بافتهای نرمی مثل فرش، به ویژه در سالن نشیمن بهره ببرید.
  • اگر در دکوراسیون یک زیرزمین تاریک از مبلمان و وسایلی استفاده کنید که باعث متحد و منسجم شدن فضا شود، موفق خواهید بود. پس در هنگام چیدن دکوراسیون سعی نکنید که وسایل اضافه ای که در اتاقها جا نشده اند را به هر نحوی در سالن نشیمن بگنجانید.
  • با استفاده از آثار هنری، کوسن ها و عناصر دکوراتیو، فضا را گرم کنید و سالن نشیمن را تبدیل به فضایی راحت و جذاب و دلنشین نمایید.

استفاده از نورپردازی لایه ای

از آنجا که در اکثر زیرزمین های مسکونی، بهره گیری از نور طبیعی محدود است، باید برای تامین نور در یک زیرزمین تاریک، برنامه ریزی خاصی برای نورپردازی داشته باشید. مهم است که از چند مدل نورپردازی متفاوت بهره ببرید. لایه‌هایی از نور محیطی، نور متمرکز و نور عمومی را به کار بگیرید و استفاده از چراغ‌های توکار را فراموش نکنید

چراغ‌های توکار گزینه‌های ایده‌آلی برای نورپردازی و طراحی داخلی زیرزمین تاریک هستند؛ چرا که در داخل سقف کار شده و فضای سقف را اشغال نمی کنند. می توانید این چراغها را در فواصل مشخصی از هم، در سقف کار کنید تا در سرتاسر فضا نور خوبی ایجاد کنند.

چراغ‌های ریلی هم گزینه‌های ایده‌آلی برای کار شما هستند؛ نصبشان راحت است و جلوه خاصی به فضا می دهند. استفاده از چراغ‌های ریلی در امتداد محیط اتاق حقه جذابی است که دیوارها را به خوبی روشن می‌کند. نورپردازی فضا را با استفاده از چراغ‌های توکار سقفی و کف و بهره گیری از آباژور، در کنار بهره‌گیری از نور طبیعی پنجره و یک لوستر پرنور کامل کنید.

طراحی داخلی زیرزمین با منابع مختلف نور
در طراحی داخلی زیرزمین ، از سبک‌های مختلف نورپردازی مثل چراغ توکار و دیوارکوب بهره ببرید.

نصب کفپوشهای مناسب

انتخاب کفپوش برای یک زیرزمین تاریک، شاید کار سختی باشد. اگر کف واحد شما بتونی است، می توانید در فضاهای مدنظرتان فرش پهن کنید ولی هنگام راه رفتن روی بتون، کف پایتان حسابی یخ خواهد کرد.

از سوی دیگر باید فاکتور رطوبت را در زیرزمین‌ها مدنظر داشت. گزینه‌های کفپوش ضدآب متعددی در بازار یافت می‌شوند که مخصوص طبقات منفی و زیرزمین‌ها طراحی و تولید می‌شوند؛ بهترین کار این است که از یک فرد متخصص برای سنجش میزان رطوبت فضا و انتخاب کفپوش‌های مناسب کمک بگیرید. شاید این فرد به شما توصیه کند تا از عایق های رطوبتی در دیوارها و کفپوش منزل بهره ببرید.

از جمله کفپوش‌های ایده‌آل برای یک زیرزمین تاریک، می توان به موکت‌های ضدآب، لمینت و یا کفپوش‌های روکش چوبی مهندسی شده اشاره کرد. اصلا به سراغ کفپوش‌های چوبی نروید؛ چون در محیط‌های مرطوب سریعا تاب برمی‌دارند. در عین حال کف خانه را سرتاسر فرش نکنید؛ چرا که در خانه‌ای که سرتاسر فرش شود، رطوبت گیر افتاده و خطر کپک زدگی افزایش می‌یابد.

استفاده مفید از پنجره‌ها

در اکثر زیرزمین ها، پنجره های کوچکی دیده می شوند. حالا چه پنجره خانه شما به حالت کشویی باشد و چه لولایی، می‌توانید با به کارگیری ترفندهای خاص، کاری کنید که پنجره ها بزرگتر به نظر برسند. در عین حال باید راهکارهای خاصی را برای حفظ حریم خصوصی منزلتان درنظر داشته باشید؛ چرا که معمولا رهگذرهای کنجکاو به راحتی می‌‌توانند واحد زیرزمین ساختمان را دید بزنند.

یک ایده جذاب این است که برای پوشاندن پنجره های هر چند کوچک زیرزمین تاریک، از یک پرده قدی از سقف تا کف بهره ببرید یا یک پرده کرکره ای چوبی تهیه کنید. هریک از این دو ایده می تواند فضایی دلنشین را در محیط یک زیرزمین تاریک ایجاد کند. هرزمان که دوست داشتید از نور طبیعی بهره ببرید، پرده ها را کنار بزنید تا نور خورشید از طریق قاب پنجره وارد خانه شود.

با در نظر داشتن این نکات در طراحی داخلی زیرزمین مسکونی‌تان می‌توانید یک زیرزمین تاریک را تبدیل به محیطی جذاب، زیبا و دلنشین کنید.

منبع: thespruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments