تمرین موسیقی در آپارتمان با رعایت حقوق همسایگان

تمرین موسیقی در آپارتمان بدون ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها

صدای نواختن سازهای موسیقی هرچقدر هم آرامش بخش و زیبا باشند، ولی در زمان نامناسب و در برخی شرایط ممکن است حسابی کلافه کننده باشند؛ تا به حال برایتان پیش آمده که صدای بی‌موقع یا نامتوازن تمرین موسیقی در آپارتمان و توسط یکی از همسایه‌ها در ساعت استراحتتان شما را کلافه و عصبی کرده باشد؟ یا اینکه برعکس، یکی از همسایه‌ها به تمرین موسیقی توسط شما یا فرزندانتان اعتراض کرده باشد؟ اگر با مشکلاتی این‌چنینی روبرو هستید، این مقاله مخصوص شماست.

البته که موسیقی یک پدیده جهانی است و همه ما در زندگی‌مان به نوعی قدردان آن هستیم. به قول جبران خلیل جبران، موسیقی “زبانی” است که همه آن را می‌فهمند. اما منظور او قطعا یک موسیقی دلنواز و هارمونیک است و نه صدای ناموزون تمرین ساز در یک واحد آپارتمانی آن هم در ساعات پایانی روز؛ به ندرت می‌توان کسی را پیدا کرد که از صدای ساز موسیقی که در ساعت ۱۱ شب از آپارتمان کناری به گوش می‌رسد استقبال کند. پس برای تمرین موسیقی در آپارتمان چه باید کرد؟

راهکارهایی برای تمرین موسیقی در آپارتمان

معمولا اگر برای تمرین موسیقی در یک واحد آپارتمانی اقدامات پیشگیرانه‌ای نیندیشده باشید، ممکن است در آپارتمان محل زندگی‌تان به مشکلاتی بر بخورید. فرقی ندارد که ستاره راک باشید یا برای سرگرمی در طول روز چند ساعتی گیتار می‌نوازید یا حتی در حال یادگیری نواختن یک ساز جدید باشید.

در هر صورت شاید زمانی که شما برای تمرین کردن برمی‌گزینید، ممکن است یکی از همسایه‌های شما در حال استراحت یا تمرکز بر روی کارهایش باشد و صدای ساز شما، او را آزار دهد. پس حتما باید به دنبال راهی باشید تا در حین تمرین مزاحمت کمتری برای همسایه‌ها ایجاد کنید. در این مقاله از نیک بوم ما راهکارهایی به شما ارائه می‌کنیم که به کمک آن می‌توانید ضمن پیشرفت در عرصه موسیقی، مزاحم آرامش همسایه‌ها نشوید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با برخی از این راهکارها آشنا شوید:

تمرین موسیقی در ساعات مناسب

یکی از روش‌هایی که قطعا همسایه‌های شما هم از آن استقبال خواهند کرد، تمرین موسیقی در ساعاتی از روز است که همسایگان در خانه حضور ندارند یا اینکه بیدار و هوشیار هستند. بسته به میزان آشنایی شما با سایر همسایگان، ممکن است اطلاع داشته باشید که آن‌ها چه زمانی سرکار هستند یا در خانه حضور ندارند. شب هنگام و ساعات اولیه صبح، زمان مناسبی برای تمرین موسیقی در آپارتمان نیست.

بنابراین سعی کنید برنامه تمرینتان را برای روزها و زمان‌هایی تنظیم کنید که می‌دانید همسایه‌ها یا در منزل نیستند و یا بیدارند و در آن زمان‌ها می‌توانید به علاقه قلبی خود پرداخته و مانع از استراحت کردن همسایه‌ها نخواهید شد.

عایق‌بندی صوتی

کمی هزینه کردن برای عایق‌بندی صوتی اتاق مشکل را حل خواهد کرد. البته تجهیزات و مواد عایق صدا دارای کیفیت و درجات متفاوتی هستند و بسته به نوع استفاده شما ممکن است کمی برایتان گران تمام شوند. یکی از راه‌های عایق‌بندی صوتی، استفاده از موانع صوتی وینیل روی دیوارها، کفپوش و سقف است. این روش صدا را خفه کرده یا باعث کاهش انتشار آن در محیط خارج خواهد شد؛ اما به طور کامل مانع خروج صدا نمی‌شود. مهر و موم کردن درب اتاق و مسدود کردن فضای زیر در، می‌تواند تا حدی مانع بیرون رفتن صدا در حین تمرین موسیقی در آپارتمان شود.

می‌خواهید این راه حل طلایی را به کار بگیرید؟ اگر مستاجر هستید، قبل از اینکه برای عایق‌بندی صوتی اتاقتان دست به اقدامی بزنید، با صاحبخانه صحبت کرده و از او اجازه بگیرید.

تمرین موسیقی در آپارتمان بدون مزاحمت برای همسایه‌ها
شب هنگام و ساعات اولیه صبح برای تمرین موسیقی در آپارتمان زمان مناسبی نیست.

استفاده از هدفون

اگر ابزار موسیقی شما به جک هدفون مجهز است، می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید. به این ترتیب می‌توان کاری کرد که تنها خودتان صدای سازی که می‌نوازید را بشنوید. بدین ترتیب خودتان به نوای موسیقی خود گوش داده و حتی می‌توانید آن را ضبط کنید.

امیدواریم مطالبی که درباره تمرین موسیقی در آپارتمان ارائه دادیم برایتان مفید بوده باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

منبع: ohmyapt

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments