سبک‌های معماری به زبان ساده: معماری معاصر

آشنایی اجمالی با معماری معاصر

در حالی که تعریف مشخصی از معماری معاصر وجود ندارد، می‌توان گفت که این مجموعه شامل طیف وسیعی از سبک‌های ساختمانی امروزی است که اغلب از پایه از یکدیگر و از هر آنچه که قبلا بوده متفاوت هستند. حضور معماری معاصر به لطف نوآوری‌های بی شمار در ساخت مصالح ساختمانی و تکنیک‌هاست که معماری معاصر را در تمام تکرارهای بی نهایت خود امکان‌پذیر کرده است. با نیک بوم همراه باشید.

معماری معاصر چیست؟

برخی از معماران معاصر برجسته قرن بیست و یکم عبارتند از: فرانک گری ، ژان نوول ، تادائو آندو ، شیگرو بان، سانتیاگو کالاتراوا و مرحوم زاها حدید که در 65 سالگی در سال 2016 درگذشت اما هنوز هم اثرهای هنری او توسط شرکتش در حال ساخت است. این “معماری‌های بی نظیر” معاصر به لطف ساختمان‌های واضح و متمایز که در اشکال غیر متعارف و ضدگرانش ایجاد می‌شوند و باعث تغییر چشم‌انداز در نقاط مختلف جهان می‌شوند ، شناخته شده‌اند.

در حالی که همه آنها ساختمان‌های جاه‌طلبانه‌ای از قبیل Gehry’s Walt Disney سالن کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس یا Nouvel’s Philharmonie de Paris ساخته‌اند، بسیاری از آنها همچنین اقامتگاه‌های شخصی و آپارتمان‌های لوکس خود را نیز به شیوه معماری معاصر طراحی کردند.

سالن کنسرت والت دیزنی نمونه‌ای از معماری معاصر
پیاده‌سازی سبک معماری معاصر در سالن کنسرت والت دیزنی در لس‌آنجلس

اما معماری معاصر، محدود به ساختمان‌های بزرگ طراحی شده نیست. این سبک معماری می‌تواند در خانه‌های کوچک نیز پیاده شود، نمونه آن را در خانه‌های پایدار کره شکل کوچک در اسلواکی می‌بینید.

این خانه همچنین می‌تواند یک خانه خانوادگی مسکونی پیش‌ساخته در حومه آمریکای جنوبی ، یک هتل یا خانه درختی مکعبی آینه دار در جنگلی در سوئد ، یا یک ساختمان آپارتمانی کپسولی مشرف به یک رود اروپایی باشد.

تاریخچه معماری معاصر

معماری معاصر با یک سبک خاص تعریف نمی‌شود؛ بلکه غیرمتعارف بودن، استفاده از نوآوری و تخیل به جای تکرار سبک‌های قدیمی ، آن را از سبک سنتی جدا می‌کند.

به طور کلی تصور می‌شود که دوران معماری معاصر مدتی پس از دوره مدرن تقریباً نیمه اول قرن 20 و دوران پسامدرن آغاز شده است که واکنشی به آغاز آن در دهه 1960 بود و تا دهه 90 ادامه داشت. بنابراین، از این بناها در اواخر قرن 20 تاکنون به عنوان آثار معماری معاصر یاد می‌شود.

معماران معاصر دیگر محدود به اشکال خطی نیستند؛ زیرا آنها از مواد ابتکاری و روش‌های ساخت نوآورانه استفاده می‌کنند. این شامل توانایی طراحی منحنی‌های تولید شده توسط رایانه، یا استفاده از فناوری برش لیزری و چاپ سه بعدی برای ساخت فرم‌های چالش برانگیز، دقیق و بی سابقه است. رندرهای رایانه ای با جزئیات بیش از حد واقع گرایانه ، چشم اندازهایی از آینده را به ذهن متبادر می‌کنند. آنچه که زمانی غیرممکن و آینده‌نگرانه و کاملا مفهومی به نظر می‌رسید، اکنون به‌عنوان نسل جدیدی از ساختمان‌ها که ظاهراً از منطق ، جاذبه و سرپیچی از حد و مرز پیروی می‌کنند، قابل دستیابی است.

پایداری از ویژگی‌های مهم معماری معاصر است؛ استفاده از مواد بازیافتی و طبیعی و توجه به سیستم‌های ساختمانی کنترل کننده آب و دمای سازگار با محیط زیست که یکپارچگی آن را بیشتر می‌کند.

این امر با توجه به شرایط اضطراری تغییر آب و هوا که تا حدی نتیجه آسیب محیطی ناشی از ساختمان‌هاست، ضروری است، به طوری که در ایالات متحده آمریکا ساختمان‌ها مسئول انتشار  39 درصد دی اکسید کربن هستند.

ویژگی‌های معماری معاصر

معماری معاصر برای همه رایگان و در دسترس است، اما در اینجا برخی از عناصر اصلی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند یک ساختمان معاصر را نسبت به بقیه ساختمان و سبک‌ها شناسایی کنید:

  • خطوط منحنی
  • فرم‌های گرد
  • حجم‌های نامتعارف
  • عدم تقارن
  • اشکال بدون فرم و آزاد
  • نقشه‌های کف باز
  • پنجره‌های بزرگ و فراوان
  • سقف‌های سبز ، دیوارهای زنده
  • ادغام در چشم‌انداز اطراف
  • فن آوری یکپارچه خانه هوشمند
  • روشنایی LED قابل تنظیم یکپارچه
ویژگی‌های معماری معاصر
فرم‌های گرد و حجم‌های نامتعارف از ویژگی‌های معماری معاصر است.

حقایق جالب در مورد این سبک معماری

در سال 2017 ، Royal Mail یک مجموعه تمبر با 10 مورد از مشهورترین ساختمان‌های عمومی 20 سال گذشته را سفارش داد تا “رنسانس معماری معاصر” انگلستان را جشن بگیرد. در این تمبرها عکس‌های عکاسان معمار موسسه Hufton + Crow از ساختمان‌هایی مانند مرکز آبزیان لندن، پارلمان اسکاتلند ادینبورگ و Tate Modern در لندن وجود داشت.

یک بنای جدید می‌تواند مدرن باشد بدون اینکه معاصر باشد و یک ساختمان معاصر می‌تواند به معنای زمانی کلمه مدرن باشد. و البته یک ساختمان جدید می تواند مدرن، معاصر یا ترکیبی از هر دو باشد.

این واقعیت که متخصصان املاک و مستغلات، شرکت‌های معروف بازسازی خانه و بسیاری از منابع آنلاین از این کلمات سوءاستفاده می‌کنند را نیز در نظر بگیرید. بسیاری بازسازی‌ها با نام مدرن کردن خانه به کار می‌رود، در حالی که ویژگی‌های این سبک در بازسازی رعایت نمی‌شود. پس به این موارد توجه کنید.

منبع: The spruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments