سبک‌های معماری به زبان ساده: معماری صنعتی

معماری صنعتی یکی از انواع سبک‌های معماری

این سبمعماری صنعتی یک اصطلاح برای توصیف سازه (ساختمان‌)های ساخته شده، برای تسهیل نیازهای صنعت است. معماری صنعتی طیف وسیعی از انواع و سبک های ساختمان را در بر می گیرد که عملکرد و طراحی را با هم ترکیب کرده و در سراسر دنیای صنعتی ما یافت می شود.

معماری صنعتی حول سیستم های تخصصی، فرآیندها ، تجهیزات و ملاحظات ایمنی کارمندان مربوط به تولید، پردازش، تولید انرژی و سایر فعالیت‌های صنعتی شامل کارخانه‌ها، انبارها، ریخته‌گری‌ها، کارخانه های تولید فولاد، برج‌های آب، سیلوهای غلات ، کارخانه‌های تقطیر ، کارخانه‌های نوشیدنی و پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و بسیاری دیگر از ساختارهای منفعت‌طلبانه می چرخد.

تاریخچه معماری صنعتی

اولین ساختمانهای صنعتی در دهه 1700 و طی اولین انقلاب صنعتی كه عمدتا در انگلیس از سال 1760 تا 1830 میلادی اتفاق افتاد ، ساخته شدند. اما امروز وقتی از معماری صنعتی صحبت می كنیم، بیشتر به ساختمان‌هایی اشاره می‌كنیم كه در پاسخ به استفاده گسترده از ساختمانهای جدید ظاهر شده‌اند. موادی مانند فلز و بتن و همچنین روشهای تولید انبوه که توسط انقلاب صنعتی دوم در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 ایجاد شده است.

این سبک جدید معماری حول نیاز صنایعی ساخته شده که به تبدیل مواد اولیه به محصولات نهایی به کارآمدترین شکل ممکن اختصاص یافته اند. سازندگان و معماران مجبور شدند فرایندهای تولید فردی و گردش کار و نگرانی‌های ایمنی برای کارگران را در ساخت این ساختمان ها در نظر بگیرند.

طراحی انواع مختلف ساختمان‌های صنعتی در قرن بیستم به تعریف بهتر چشم‌انداز ساخته شده در سراسر جهان می پرداخت. در حالی که در معماری صنعتی، اولویت، مهندسی و کاربردی بودن است و شاید تصور می‌شود که ساختمان‌هایی با این سبک زمخت و ناظریف هستند، اما معماری صنعتی نیز می‌تواند زیبا باشد.

معماری صنعتی
ساختمان‌های ساخته شده با این سبک معماری در سده‌های پیشین

امروزه فناوری و رباتیک‌های همیشه در حال پیشرفت نیاز به اصلاح ساختمان‌های صنعتی موجود تا بتوانند با نیازهای متغیر و معماری جدید صنعتی سازگار شوند. پس از جنگ جهانی با شرایط اضطراری هوا که ناشی از انتشار کربن تولید شده در ساختمان‌ها بود، حرکت رو به رشدی به سمت ساخت سازه‌های سبز و استاندارد همراه با کاهش انرژی و هوشمندسازی صورت گرفت.

عناصر کلیدی معماری صنعتی

این سبک از معماری، اشکال مختلفی دارد، اما برخی از ویژگی‌های مشترک عبارتند از:

  • ترکیبی از عملکرد و طراحی
  • نقشه های بزرگ و عظیم
  • سقف بلند
  • استفاده از مواد خام مانند بتن ، آجر ، فلز
  • عدم تزئینات در نمای ساختمان
  • پرداخت با مواد محکم برای سال‌ها استفاده سنگین صنعتی
  • آجر ، مجاری و لوله کشی در معرض دید
  • پنجره‌های بزرگ شبکه‌ای فلزی

حقایق جالب در مورد این سبک معماری

در سال‌های اخیر با تبدیل انبارهای متروک جهان به انبارهای کوچک، گران قیمت، فضاهای اداری، کافه‌ها ، رستوران‌ها و هتل‌ها ، سبک طراحی صنعتی ترند شده است. لازم نیست به گذشته‌های دور بنگرید تا بتوانید تأثیر معماری و طراحی صنعتی را در محیط‌های صنعتی با استفاده از مواد اولیه، عناصر ساختمانی در معرض دید و سایر ویژگی‌های برجسته سبک ببینید.

کارخانه فورد ساختمانی به سبک معماری صنعتی
به کارگیری معماری صنعتی در کارخانه فورد در سال 1931

این کارخانه که یک شاهکار معماری صنعتی به حساب می‌آید، کارخانه اتومبیل سازی Ford Assembly Building در سال 1931 در ریچموند کالیفرنیا است که توسط معمار مشهور آلبرت کان طراحی شد. این کارخانه در سال 1988 در فهرست ثبت ملی اماکن تاریخی ثبت شده بود ، اما خسارات ناشی از زلزله در سال بعدش، آینده آن را قبل از اینکه با موفقیت در یک فضای اداری و مرکز فرهنگی با استفاده از انرژی خورشیدی احیا شود، به خطر انداخت.

منبع :  the spruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments