سبک‌های معماری به زبان ساده: معماری پست مدرن

آشنایی با ویژگی‌های معماری پست مدرن

این معماری پست مدرن یک جنبش قرن بیستمی است که با تلفیقی از سبک‌های مدرن و کلاسیک برای ایجاد آثار هنری و معماری منحصر به فرد مشخص می‌شود که نمی‌خواهد شبیه چیزی در گذشته باشد.

برخی از بحث برانگیزترین، جذاب‌ترین، منحصر به فردترین و به یادماندنی‌ترین بناهای جهان از جنبش معماری پست مدرن بیرون آمده‌اند. با نیک بوم همراه باشید تا از ویژگی‌های این سبک از معماری اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تاریخچه معماری پست مدرن

پست مدرنیسم در دهه‌های 1960 و 1970 به عنوان پاسخ و واکنش انتقادی به معماری مدرن حاکم در اواسط قرن بیستم به وجود آمد، سبکی که معماران پست مدرن آن را بی مکانی و سخت توصیف می‌کردند و در آن از مواد مدرن براق مانند فولاد و شیشه و فاقد زینت و احساسات استفاده می‌شد.

معماران پست مدرن بر این باور بودند که آرمان‌های آرمان‌شهری مدرنیسم به عنوان شکلی دموکراتیک از معماری قابل دسترس برای توده‌ها شکست خورده و زمان فرهنگی آن سپری شده است. در حالی که مدرنیسم به نظم و سادگی اختصاص داشت، پست مدرنیسم از پیچیدگی و تناقض استقبال کرد؛ همانطور که در کتاب تأثیرگذار رابرت ونتوری، معمار پست مدرن آمریکایی با عنوان: پیچیدگی و تناقض در معماری ، در سال 1966 مطرح شد.

موفق‌ترین ساختمان‌های پست مدرن از شخصیت ، ذکاوت و برداشتی کنایه آمیز از عناصر و جنبش‌های معماری گذشته برخوردارند و از زیبایی متعارف و مفهوم آنچه که به سلیقه همه بخورد، دوری می‌کنند. ساختمان‌های پست مدرن با استفاده از سبک‌های متفاوت، می‌توانند برای افراد ناآگاه چالش برانگیز باشند.

پست مدرنیسم در اوج شکوفایی اقتصادی دهه 1980 شکوفا شد و تا دهه 1990 ادامه یافت و تعدادی از آنها ابتدا در ایالات متحده و سپس در سراسر جهان در مکان‌هایی مانند اروپا، ژاپن و استرالیا که در آن نفوذ آن گسترش یافته بود ساخته شد. پست مدرنیسم تا به امروز بر معماری معاصر تأثیر گذاشته است.

نمونه‌ای از معماری پست مدرن
ساختمانی با معماری پست مدرن آمستردام هلند

خصوصیات اصلی معماری پست مدرن

  • ترکیبی از سبک‌ها و دوره‌های معماری
  • اشکال مجسمه‌سازی
  • استقبال از رنگ روشن، گاهی اوقات به شکل کاشی و سرامیک یا شیشه‌های رنگی
  • استفاده آزادانه از جزئیات تزئینی کلاسیک برگرفته از جنبش‌های معماری گذشته که اغلب با روش‌های نامتعارف آمیخته مطابقت دارند
  • استفاده از انتزاع
  • با ویژگی‌هایی چون ذکاوت ، جذابیت و کنایه مشخص می شود
  • استفاده از ترامپلویی (واژه ای فرانسوی به معنی فریب چشم)
  • قاعده شکنی

نمونه‌های برجسته این سبک معماری

ساختمان پورتلند، که توسط معمار فقید مایکل گریوز طراحی شده است، یک ساختمان اداری شهرداری در پورتلند، اورگان است که با استفاده غیرمعمول از رنگ، مواد سطحی و تزئین موج‌دار خود در سال 1982 افتتاح شد و در سال 2011 در فهرست ثبت ملی اماکن تاریخی قرار گرفت.

خانه Vanna Venturi با معماری پست مدرن
خانه Vanna Venturi ساخته شده به سبک پست مدرن

خانه Vanna Venturi در Chestnut Hill، فیلادلفیا در سال 1964 توسط معماران رابرت ونتوری و دنیای اسکات براون تکمیل شد. این ساختمان برای مادر خانواده ونتوری ساخته شده است. این یکی از اولین آثار این سبک معماری است که با مقیاس غیرمتعارف و سقف شیروانی شکسته ، مورد توجه قرار گرفته است. این معمار نوشت: “من عناصری را دوست دارم که ترکیبی باشد تا خالص، سازشکارانه باشد تا واضح ، تحریف شده باشد و نه سرراست.”

ساختمان Neue Staatsgalerie در اشتوتگارت آلمان پس از پنج سال کار ساخت و ساز در سال 1984 افتتاح شد. این مجموعه توسط جیمز استرلینگ ، مایکل ویلفورد و همکاران طراحی شده و مجموعه‌ای از هنرهای مدرن قرن بیستم را در خود جای داده است.

منبع: The spruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments