آشنایی با دکوراسیون و مبلمان سبک رترو

آشنایی با مبلمان سبک رترو

ممکن است این اصطلاح را شنیده باشید: “چیزی رترو شده است!” که البته این اصطلاح به مبلمان و دکوراسیون سبک رترو مربوط می‌شود و تشخیص معنای آن کمی ریسکی است. محدوده عبارت “رترو” نسبت به سبک‌های دیگر دکوراسیون و مبلمان از جمله”مبلمان مدرن اواسط قرن بیستم (مید سنچری)” یا “هنر دکو”(آرت دکو) گسترده‌تر است. رترو به چیزهایی اطلاق می‌شود که منسوخ و قدیمی شده‌اند ولی دوباره مد شده باشند و مبلمان سبک رترو هم از این قاعده پیروی می‌کند.

توصیف سبک دکوراسیون رترو

دکوراسیون سبک رترو اغلب یک انتخاب شخصی است. این سبک می‌تواند برای شخصی جذاب باشد و حس نوستالژی در او ایجاد کند.

وقتی طراحان، سازندگان و مشتری‌ها در مورد این سبک صحبت می‌کنند، اغلب با احترام خاصی از آن یاد کرده و آن را محبوب سالیان گذشته می‌دانند. به‌طور خاص، مبلمان سبک رترو در دهه‌های 50، 60 و 70 میلادی محبوب بوده . البته اخیرا دهه 80 میلادی هم به لیست سال‌های محبوبیت این مبلمان اضافه شده است. ممکن است مبل‌هایی را دیده باشید که به تازگی طراحی و ساخته شده‌اند اما طرح آنها از محصولات قدیمی اقتباس شده باشد. این دقیقا همان سبک رترو است.

مبلمان سبک رترو چیست؟

سبک رترو می تواند عجیب به نظر برسد؛ می تواند به فرهنگ مدرن و یا حتی طراحی های طرحی قدیمی یا سنتی اشاره داشته باشد. در این سبک می توان رد پای طرحهای فرهنگ مدرن، مدگرایی، طرحهای گرافیکی، طبیعت یا حتی اتفاقات روز را ببینید. این معنای حقیقی سبک رترو است. این سبک همه چیز می تواند باشد به جز کلاسیک.

سبکهای مبلمان در طول دهه ها:

سبک‌های مبلمان در دهه‌های مختلف میلادی دستخوش تغییراتی شدند. در دهه 1950 میلادی بود که سبک رترو وارد عرصه مبلمان شد و با گذر زمان، تحولاتی در این سبک و ایده‌های ساخت و طراحی مبل‌ها ایجاد شد که در ادامه به بررسی این تغییرات می‌پردازیم:

دهه 1950 میلادی (1330 تا 1340 شمسی):

در واقع دهه 50 میلادی به عنوان تاریخ شروع و ترویج سبک رترو شناخته می‌شود. مبلمان‌های این دهه نمایشگر تاثیر رشد مبلمان مدرن است. تغییر به سمت مبلمان مدرن، تغییراتی در سبک دکوراسیون را در پی داشت. با این دیدگاه مدرن، مبل‌هایی مدرن با رنگ‌های براق و کوچک طراحی شدند.

علاوه بر تغییر سبک مبلمان، روکش‌ها و دکوراسیون نیز مدرن شدند. پارچه‌ها و کاغذهای دیواری با طراحی‌های برجسته و الگوهای روشن به بازار آمدند. در نهایت، از مواد جدیدی برای مبلمان استفاده شد، میزهایی با روکش فرمیکا و صندلی‌های بلند کرومی.

مبلمان سبک رترو و صندلی‌های بلند
صندلی‌های بلند کرومی در دهه 50 میلادی وارد بازار مبلمان شد

صندلی‌های بلند کرومی کنار پیشخوان، اولین بار در سال 1956 میلادی (1335 شمسی) به کار گرفته شد و یکی از قطعات نمادین مبلمان سبک رترو است که هنوز نیز تولید می‌شوند. دو برادر به نام‌های “ری” و “چارلز” این سبک صندلی را طراحی کردند تا جلوه گرم و چشم نوازی از اولین مدل صندلی پایه بلند به نمایش بگذارند.

دهه 1960 میلادی (1340 تا 1350 شمسی)

با ورود به دهه جدید، گرایش‌های دهه 60 میلادی سبک جدیدی را وارد مبلمان مدرن کرد. رنگ‌های روشن، تند و خیره کننده ویژگی اصلی آنها بودند. البته هنوز طرح‌های شیک و مدل‌های کوتاه دهه 50 هنوز خیلی محبوب بودند، اما همچنان مبل‌هایی با قالب‌های یک تکه یا صندلی‌های بادی یک نوآوری محسوب می‌شدند.

دهه 1970 میلادی (1350 تا 1360 شمسی)

در این دهه تغییر شکلی در مبل‌ها رخ داد که مبل‌های ظریف گذشته جای خود را به مبل‌های حجیم و بزرگ دادند.

علاوه براین، ترکیب رنگی آنها نیز به سمت رنگ‌هایی که از زمین و طبیعت الهام گرفته تغییر پیدا کرد و این تغییر در این دهه بسیار محبوبیت پیدا کرد. سبز خاکستری، طلایی گندمی، نارنجی و رنگ قهوه‌ای خاکی بر دیگر رنگ‌ها در این سبک مبلمان و دکوراسیون اطراف آن غلبه پیدا کردند.

مبلمان سبک رترو و استفاده از رنگ‌ها
طیف گسترده‌ای از دکوراسیون زیرمجموعه این سبک هستند

دهه 1980 میلادی (1360 تا 1370 شمسی)

در دهه 80 میلادیآرت دکوبه شدت سبک‌های طراحی را تحت تاثیر قرار داد و این درست همان کاری بود که سبک جنوب غربی (سبکی برگرفته از فرهنگ اسپانیایی) انجام داد. در این دوره سبک کانتری نیز محبوب بود.

دو رنگ سبزآبی و بنفش رنگ‌هایی هستند که در بسیاری از طرح‌های سبک جنوب غربی به چشم می‌خورند و رنگ غالب هستند. این رنگ‌ها را در تمامی طرح‌ها از اشکال هندسی گرفته تا نقش‌های گلدار می‌توان به راحتی دید. آینه‌ها و لوازم آینه‌دار مانند بوفه‌ها و کمدهای لباس نیز از عناصر محبوب مبلمان در دهه 80 میلادی بودند.

به طور خلاصه اگرچه مبلمان و سبک‌های دکوراسیون داخلی بسیار گسترده و متفاوت بودند، اما همه آنها زیر چتر سبک رترو قرار داشتند. به همین دلیل امروزه در دکوراسیون معاصر سبک رترو به بازه وسیعی از سبک‌ها اشاره دارد.

خرید مبلمان رترو یا مبلمان عتیقه

از نظر بیشتر مجموعه‌داران، مبلمان سبک رترو یک نوع مبلمان قدیمی محسوب می‌شود و نه مبلمان عتیقه. در تعریف معمول مبلمان، عتیقه به مبل‌هایی اطلاق می‌شود که 100 سال یا بیشتر عمر دارند. اما مبلمان قدیمی مبل‌هایی هستند که زیر 100 سال سن دارند و در قرن بیستم ساخته شده‌اند. البته این‌ها فقط برچسب هستند و تعریف واحدی بین مجموعه‌داران و خریداران وجود ندارد.

مبلمان سبک رتروی اصل را می‌توان در بعضی عتیقه فروشی‌ها، فروشندگان آنلاین و حراجی‌های محلی پیدا کرد. اگر حراجی پیدا کردید که در خانه‌ای قدیمی یا خانه‌ای که صاحبانش برای مدتی طولانی آنجا زندگی کرده‌اند، شانس زیادی برای پیدا کردن چند مبلمان سبک رترو خواهید داشت. زیبایی سبک رترو این است که موضوعی شخصی و سلیقه‌ای است و به درستی به این جمله معروف می‌رسیم که “زیبایی باید در نگاه شخص بیننده باشد”.

منبع: The spruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments