قبل و بعد از دزدی از خانه چه اقداماتی باید انجام داد؟

بعد از دزدی از خانه تان چه کنید؟

این تجربه ویرانگری است که به خانه بیایید و ببینید که دزد به خانه شما زده و اموالتان به سرقت رفته است. این اتفاق تلخ، حس امنیت و حال خوب شما را تحت تاثیر قرار می دهد و تا سال‌ها اثراتش با شما همراه خواهد بود. در اکثر مواقع سارقان موفق به ربودن وسایل و دارایی‌های شما می‌شوند و از همین رو، میلیون‌ها پول و دارایی را از دست می‌دهید. دزدی از خانه تان تجربه تلخی است ولی می‌توان با راهکارهایی احتمال آن را کاهش داد و شانس بازیابی اموال از دست رفته را بالا برد.

حتی اگر قربانی سرقت از منزل شدید، این بدان معنا نیست که دیگر کاری از شما بر نمی‌آید و آب رفته به جوی باز نمی‌گردد. اگر قبل از دزدی از خانه تان، یک لیست از اموالتان داشته باشید، شانس بیشتری برای یافتن دقیق اموال به سرقت رفته‌ خواهید داشت. البته هرگز ضمانتی برای این امر وجود ندارد، اما در هرصورت ناامید نباشید و دست از تلاش نکشید و فقط به تحقیقات پلیس در مورد سرقت اکتفا نکنید. تلاش و جستجوهای شما می‌تواند منجر به یافتن دوباره اموالتان شود.

پس از آنجا که احتمال سرقت از منزل هریک از ما وجود دارد، بهتر این است که از همین حالا، اقدامات لازم پیشگیرانه را انجام داده و در کنار بالا بردن امنیت منزل، شرایطی را فراهم کنیم که در صورت وقوع سرقت ، بتوانیم احتمال بازیابی اموالمان را افزایش دهیم.

حس تلخ دزدی از خانه تان

اما این سوال مطرح است که اگر قربانی دزدی از منزل‌تان شدید، بعد از اطلاع از این اتفاق تلخ چه کارهایی باید انجام دهید. اگر هم این اتفاق برایتان رخ نداده، باید از همین حالا به فکر اقدامات پیشگیرانه باشید. چطور؟ به شما خواهیم گفت.

بهترین کار این است که با نصب دوربین‌های مدار بسته و دزدگیر، امنیت خانه را بالا برده و از منزلتان حفاظت کنید تا احتمال سرقت از منزل را به حداقل برسانید. در عین حال با انجام برخی اقدامات می‌توانید علاوه بر افزایش امنیت منزلتان، شانس را برای بازیابی اموال به سرقت رفته در صورت وقوع دزدی از خانه بالا ببرید. پس با این مقاله همراه ما باشید تا از یک رو به شما توضیح دهیم تا قبل از سرقت احتمالی از منزل‌تان که ممکن است برای هریک از ما در آینده رخ دهد، چه اقداماتی باید انجام داد و به علاوه اقدامات صحیح بعد از وقوع سرقت را به شما توضیح خواهیم داد:

دزدی از خانه
قبل از وقوع دزدی از خانه می‌توان اقدامات پیشگیرانه مناسبی انجام داد.

قبل از سرقت از منزل چه کارهایی انجام دهیم؟

لیست دقیقی از تمام اموال ارزشمندتان داشته باشید. یک فایل داشته باشید که شامل تمام شماره سریال‌ها، مدل و دیگر مشخصات اموال و کالاهای الکتریکی‌تان باشد. نام خانوادگی خود را بر روی وسایل خانه یا دیگر متعلقاتتان حکاکی کنید، طوری که به‌راحتی قابل دیدن نباشد. همچنین از تمام چیزهای قیمتی‌تان عکس بگیرید. عکس‌هایی از نمای نزدیک که شامل هر مشخصه یا علامت قابل شناسایی باشد.

بیمه منزل نیز اقدامی مهم برای حمایت از شما در مقابل سرقت احتمالی است. بیمه کردن اموال معمولا گران است، اما در مقابل از دست دادن ناگهانی بیشتر اموالتان ارزشش را دارد. به‌علاوه بیمه همانطور که از شما در مقابل دزدی حمایت می‌کند، زیان‌های مالی ناشی از سایر بلایای طبیعی نظیر سیل، طوفان و… را نیز جبران خواهد کرد. البته این را بدانید که معمولا بیمه زلزله در مناطق زلزله‌خیز، معمولا گران تر است.

وقتی مامور بیمه اموالتان را ارزش‌گذاری می کند، صادق باشید. کم کردن ارزش وسایل و دارایی‌ها، شاید هزینه بیمه کردن را کاهش بدهد اما در صورت خسارت دیدن به معنای بازپرداخت کمتر از سوی بیمه خواهد بود. نصب تجهیزات ایمنی از دوربین‌های مداربسته گرفته تا دزدگیر و… شانس اینکه دزدی به سراغ منزل شما بیاید را کمتر می‌کند.

بیمه سرقت برای مقابله با دزدی از خانه
اگر منزل و اموالتان را در مقابل دزدی بیمه کنید، درصورت وقوع سرقت، بیمه به شما خسارت می‌دهد.

بعد از دزدی از خانه تان چه کنید؟

اگر خدای نکرده به خانه بازگشتید و متوجه شدید که دزدی وسایل خانه شما را به سرقت برده، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

گزارش به پلیس

به‌محض اینکه از سرقت از منزل‌تان آگاه شدید، با پلیس تماس بگیرید. به چیزی دست نزنید، زیرا پلیس باید انگشت‌نگاری کند. اگر می‌توانید بدون اینکه چیزی را تغییر دهید، از صحنه عکس بگیرید. یک گزارش با جزئیات کامل از تمام چیزهایی که دزدیده شده تهیه کنید. فایلی که از شماره سریال‌ها، عکس‌ها و تمام مدارکی که برای شناسایی از اموالتان تهیه کرده بودید را نیز ضمیمه این گزارش کنید.

به پلیس یک کپی از این فایل را بدهید، اما نسخه اصلی آن را برای خودتان نگه دارید. هرچه اطلاعات بیشتری فراهم کنید، کار افسری که در حال انجام تحقیقات است را راحت‌تر کرده‌اید. همچنین از پلیس درخواست کنید که در صورت امکان، یک نسخه از گزارشش را به شما بدهد. این زمانی که با شرکت بیمه صحبت می‌کنید به شما کمک خواهد کرد. بدین ترتیب اگر مال ربوده شده‌تان را در یک مغازه سمساری یا فروشگاهی دیگر یا حتی نزد یک فروشنده خصوصی ببینید قادر خواهید بود تا مسروقه بودن آن را ثابت کنید.

آنلاین جستجو کنید

به‌صورت آنلاین گزارش‌های جدید محلی را بررسی کنید تا ببینید که سرقت‌های دیگری شبیه سرقت از منزل شما به تازگی گزارش شده یا نه؟! در برخی کشورها، وب‌سایت‌های برخی از مراکز پلیس، جرایمی را که به تازگی اتفاق افتاده را ثبت می‌کنند و این می‌تواند برای شما منبعی مفید باشد. اگر این امکان برایتان وجود نداشت، می‌توانید از افسر پلیس و یا کلانتری محل استعلام بگیرید.

همچنین سایت‌های فروش آنلاین نظیر دیوار، شیپور و… را نیز با اولویت قرار دادن منطقه خود بررسی کنید. دزدها اغلب می‌خواهند که با فروش اموال مسروقه به صورت آنلاین، آنها را به پول نقد تبدیل کنند.

اگر چیزی که شبیه اموال مسروقه شماست را پیدا کردید، بلافاصله به پلیس اطلاع دهید و از آنها کمک بخواهید. هرگز بدون اجازه و همراهی پلیس با فروشنده تماس نگیرید. این کار امنیت شما را در معرض خطر قرار می‌دهد و هیچ مال و اموالی ارزش سلامتی شما را ندارد.

سری به مغازه های محلی بزنید

در جستجوی اموال به سرقت رفته‌تان سری به مغازه‌های سمساری و دست دوم فروش محلی بزنید. اگر چیزی از اموال مسروقه‌تان را در آنجا دیدید، از مغازه خارج شده و فورا با پلیس تماس بگیرید و از آنها کمک بخواهید. این احتمال وجود دارد که صاحب مغازه آن اجناس را از دزد با قیمت خوبی خریده باشد، بدون اینکه بداند آنها دزدی هستند. شاید حتی صاحب مغازه نیز همدست باشد یا به‌ عمد، دزدی بودن اشیاء را نادیده گرفته باشد.

دزدی از خانه و یافتن اموال در سمساری
این احتمال وجود دارد که وسایل به سرقت رفته شما در یک سمساری به فروش گذاشته شده باشند.

بدون همراهی پلیس با صاحب مغازه مواجه نشوید. آماده باشید تا ثابت کنید که جنسی که در آن مغازه است از اموال شماست. در صورتی که بتوانید این را اثبات کنید، پلیس می‌تواند از طریق گرفتن اطلاعات از صاحب مغازه و کمک او، به دزد برسد و او را پیدا کند.

اگر یک جنس خاصی از شما دزدیده شده، به مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که متخصص در فروش آن اجناس هستند سری بزنید. برای مثال اگر مجموعه کتاب‌های کمدی شما دزدیده شده مغازه‌های کتاب‌فروشی محلی را چک کنید.

تاخیر در بازگشت

گاهی دزدها از وسایلی که از شما دزدیده‌اند برای ارتکاب جرم استفاده می‌کنند. اگر اموال دزدیده شده شما در جرم یا جنایتی مورد استفاده قرار گیرد، به‌عنوان مدرک جرم محسوب می‌شود و شما قادر نخواهید بود آنرا پس بگیرید. در ساده‌ترین حالت، شما باید برای اموالتان یک طرح دعوی قانونی کنید و با اداره پلیس در تماس باشید تا آنها شما را در جریان کارها بگذارند. بعضی از اموال پس از نتایج محاکمه یا ارزیابی به شما بازگردانده می‌شوند، اما این بستگی به جزئیات آن پرونده خاص دارد.

در راه پیدا کردن اموال به سرقت رفته‌تان به راحتی روحیه‌تان را از دست خواهید داد. اما ناامید نشوید. پلیس‌ها معمولا بسیار گرفتار هستند و همیشه سرنخ‌های کافی برای دنبال کردن مورد دزدی شما ندارند. پس تحقیقات خودتان، شانس بازپس‌گیری حداقل بعضی از اموال سرقت شده را بالا می‌برد و در عین حال ممکن است که باعث دستگیری سارق شوید.

هرگز ضمانتی برای موفقیت در این کار وجود ندارد، اما سرعت عمل داشتن و سریع واکنش نشان دادن بعد از وقوع سرقت، باعث می‌شود شما کمتر احساس قربانی بودن بکنید. این کار شانس بازگشت حداقل بعضی از وسایلتان را بالا می‌برد.

سخن آخر

اگرچه دزدی از خانه حس بسیاری بدی را در افراد ایجاد می‌کند، اما در بسیاری از مواقع غیرقابل اجتناب است و حتی در صورت ایجاد امنیت کافی در منزل هم ممکن است شما قربانی سرقت از منزلتان بشوید.

پس بهترین کار این است که در کنار تامین امنیت کافی در خانه، آمادگی ذهنی برای احتمال وقوع چنین اتفاق تلخی را داشته باشید و با تهیه لیست و مدارک از دارایی‌هایتان، آماده باشید تا در صورتی که قربانی سرقت شدید، بتوانید به پلیس برای یافتن دارایی‌هایتان و دستگیری دزد کمک کرده و اموالتان را پس بگیرید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments