تفاوت قیمت خرید ملک در ترکیه و تهران

اشتیاق ایرانیان برای خرید ملک در ترکیه

با وجود آنکه این روزها از اقتصاد ترکیه اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد و لیر هر روز ارزش خود را از دست می‌دهد، بیکاری در این کشور روزافزون شده، گردشگری ۶۵% کاهش یافته، ۳۵ % قیمت خانه در ترکیه مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و خریداران تا سه سال حق فروش ملک را ندارند، ایرانی‌ها باز هم به دلایل نامعلوم در ماه گذشته با خرید ملک در ترکیه رکورد شکنی کردند و با خرید ۱۲۶۵ خانه بزرگترین گروه خریداران ملک در ترکیه لقب گرفتند.

در این شرایط سرمایه‌های ایرانیانی که در ترکیه اقدام به خرید ملک می‌کنند، در خطر قرار گرفته. هرچند کارشناسان علت اصلی خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی‌ها را نه افزایش سرمایه، بلکه اخذ اقامت عنوان می‌کنند، اما با روند سقوط آزاد اقتصاد ترکیه احتمال ریزش سرمایه‌های ایرانیان وجود دارد.

تورم ترکیه به ۱۹.۸ درصد رسید

اوضاع نابسامان اقتصاد ترکیه دست از سر این کشور برنمی‌دارد و به اذعان اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، همین وضعیت دست کم تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

از زمان شیوع ویروس کرونا، تورم و رکود اقتصادی در ترکیه آغاز شده و نفس اقتصاد این کشور را بریده است. به نحوی که تا پایان ماه اکتبر تورم ترکیه به ۱۹.۸% رسید که فاصله قابل توجهی با تورم ۱۱ درصدی اکتبر سال قبل دارد.

تورم ۳۲.۴ درصدی مسکن ترکیه

در شرایط عادی، بازار مسکن ترکیه در ثبات قیمتی قرار دارد؛ اما طی یک سال گذشته تورم مسکن ترکیه ۳۲.۴ درصد بوده است.

با این حال اگر اوضاع اقتصادی ترکیه بهتر شود، احتمال ثبات و حتی کاهش قیمت ملک در این کشور وجود دارد و ایرانیانی که همین حالا هم ۳۵% مالیات بر عایدی سرمایه مشمول خانه‌های آنها در زمان فروش می‌شود، حدود نیمی از سرمایه خود را از دست می‌دهند.

افت ۶۵ درصدی درآمد ترکیه از گردشگری به علت شیوع کرونا، کاهش روزافزون ارزش لیر ترکیه در برابر دلار، اصرار به کاهش نرخ بهره که اثر ریزشی بر قیمت لیر داشته و تهدید اروپا به تحریم ترکیه به علت اکتشافات در دریای مدیترانه، به معضلات این روزهای اقتصاد ترکیه تبدیل شده است.

ایرانیان برای خرید ملک در ترکیه سر و دست می‌شکنند!

البته ظاهرا برای برخی ایرانی‌ها فرقی نمی‌کند که وضعیت اقتصادی ترکیه در چه شرایطی قرار دارد. اتباع ایرانی در ماه اکتبر ۲۰۲۱ (مهر و آبان ۱۴۰۰)، با خرید ۱۲۶۵ دستگاه خانه در صدر خریداران خانه و سرمایه‌گذاران در این کشور قرار گرفتند.

ایرانیان در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) هم رکورد بیشترین تعداد خرید مسکن در ترکیه را شکستند و بیش از ۱۳۰۰ خانه در این کشور خریداری کردند. همچنین در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) تعداد ۱۰۶ هزار گردشگر ایرانی از ترکیه دیدن کردند که افزایش ۱۱۱ درصدی را در مقایسه با ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

تعداد خانه‌هایی که ایرانی‌ها در این ماه‌ها در ترکیه خریداری می‌کنند، ۲.۵ برابر بیش از میانگین خرید ماهانه اتباع ایرانی در این کشور است؛ اگرچه پایین بودن قیمت مسکن در بعضی مناطق ترکیه نسبت به تهران در تمایل به خرید ملک در این کشور بی‌تاثیر نیست.

کسی که قصد دریافت اقامت در ترکیه را دارد باید سرمایه‌ای به اندازه ۲۵۰ هزار دلار به خرید خانه در این کشور اختصاص دهد و تا سه سال حق فروش آن را ندارد. یعنی برای دریافت اقامت باید املاکی به ارزش حدود ۷ میلیارد تومان خریداری کنید.

مقایسه قیمت ملک در تهران و ترکیه

قیمت خانه در ترکیه به پول ایران از ۵۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود که مشمول اقامت نخواهد شد؛ در حالی که برای خرید یک آپارتمان ۷۰ متری در ارزان‌ترین منطقه تهران (منطقه ۱۸) باید حدود یک میلیارد و ۷۵ میلیون تومان هزینه کرد و در مناطق متوسط شهر تهران این عدد به حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

در شمال تهران نیز با توجه به متوسط قیمت مسکن منطقه یک در مهرماه ۱۴۰۰، یک واحد ۷۰ متری به طور میانگین ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

حالا این ارقام را با قیمت ملک در ترکیه مقایسه کنیم. کف قیمت مسکن در اطراف استانبول ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار لیر است.

با این حساب می‌توان با حداکثر ۷۹۰ میلیون تومان (۲۶% ارزانتر از منطقه ۱۸ تهران) آپارتمانی در ترکیه خریداری کرد. البته خانه‌هایی با قیمت حدود ۵۰۰ میلیون تومان هم وجود دارند که طبیعتا از امکانات کمی برخوردار و قدیمی هستند.

برای خرید یک آپارتمان یک خوابه مناسب با استخر، سونا، زمین بازی و دیگر امکانات، باید ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار لیر معادل حدود ۲ تا ۲.۷ میلیارد تومان بپردازید؛ یعنی یک آپارتمان نسبتا لوکس در ترکیه، تقریبا یک چهارم شمال تهران قیمت دارد.

خرید ملک در ترکیه
قیمت خانه در ترکیه به پول ایران از ۵۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود که مشمول اقامت نخواهد شد

اخذ اقامت ترکیه با خرید ملکی ۷ میلیاردی

البته با خرید خانه ۲.۷ میلیارد تومانی در ترکیه، به شما اقامت نمی‌دهند و جمع سرمایه‌گذاری شما در بازار املاک ترکیه باید حداقل ۲۵۰ هزار دلار، معادل حدود ۷ میلیارد تومان باشد.

ترکیه از نظر معیشتی و شغلی نیز شرایط مناسبی ندارد. شاید بهترین توصیف را در این‌باره حسن محتشم ،کارشناس بازار مسکن انجام داد که گفت: «ترکیه آش دهن‌سوزی نیست.»

از طرف دیگر باید این را در نظر داشت که کسی که ۷ میلیارد تومان در ترکیه سرمایه‌گذاری می‌کند، طبیعتا به دنبال یافتن شغل نیست. سرمایه‌اش هم با توجه به توضیحات این گزارش ممکن است با خطر مواجه شود. اما چه چیزی باعث شده که ایرانی‌ها اینقدر نسبت به خرید ملک در ترکیه عطش داشته باشند؟

لاکچری‌بازی، نبود مأمنی برای سرمایه‌گذاری در ایران، باد کردن پول‌های هنگفت روی دست برخی افراد، سردرگمی و بازی با سرمایه، همگی می‌تواند از دلایل سندروم خرید ملک در ترکیه باشد.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments