مزایای انتخاب خانه کوچکتر برای برخی افراد

مزایای انتخاب خانه کوچکتر

برخی تصور می‌کنند که انتخاب خانه کوچکتر و نقل مکان به خانه‌ای کوچکتر از خانه فعلی، تصمیمی مختص بازنشستگان است؛ کسانی که بعد از ازدواج و استقلال فرزندانشان، به‌دنبال یک محل کوچک‌تر هستند که بتوانند  راحت‌تر و بهتر امور خانه را کنترل و مدیریت کنند. اما لزوما همیشه این گونه نیست و بسیاری افراد دیگر هم ممکن است با انتخاب خانه‌ای کوچکتر، شرایط زندگی‌شان را بهبود ببخشند.

این نقل‌مکان ممکن است جابجایی از یک خانه بزرگ ویلایی به یک واحد آپارتمانی باشد و یا انتقال از یک آپارتمان بزرگ، به آپارتمانی کوچک‌تر. در این مقاله قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که انتخاب خانه کوچکتر ، چه مزایایی می‌تواند برای افراد به همراه داشته باشد. پس با ما همراه باشید.

دلایل منطقی برای انتخاب خانه کوچکتر

اگرچه که بخش عمده‌ای از کسانی که خانه‌شان را کوچک می‌کنند یا به خانه کوچکتری نقل مکان می‌کنند، کسانی هستند که فرزندانشان بعد از استقلال، به سراغ خانه و زندگی خودشان رفته‌اند و معمولا بازنشستگان به سراغ خانه‌های کوچکتر می روند؛ اما در بسیاری مواقع هم دیده می‌شود که اقشار مختلف جامعه بنا به دلایل متعددی انتخاب خانه کوچکتر را ترجیح می‌دهند. این افراد تصمیم می‌گیرند تا سایز خانه‌شان را کاهش دهند و به خانه کوچکتری نقل مکان کنند. در این مقاله ما به دلایلی منطقی اشاره می‌کنیم که حکایت از آن دارد که انتخاب خانه کوچکتر می‌تواند برای شما گزینه مناسب‌تر و بهتری باشد:

  • کاهش مسئولیت‌ها و دردسرها

اگر شما مالک یا مستاجر یک خانه ویلایی بزرگ باشید مسئولیت‌های زیادی خواهید داشت و نیاز دارید تا زمان قابل توجهی را برای نگهداری از امورات خانه صرف کنید. کارهایی نظیر نگهداری از استخر، چمن‌زنی و حتی نظافت روزانه زمان زیادی از شما خواهد گرفت و اوقات فراغت شما را از بین ‌می‌برد. می‌توانید این زمان ارزشمند را به انجام سرگرمی‌هایی که دوست دارید یا وقت گذراندن با افرادی که برایتان مهم هستند، بگذرانید.

اگر از جاروبرقی کشیدن و گردگیری اتاق‌ها و فضاهای خالی زیادی که از آنها استفاده نمی‌کنید، خسته شده‌اید و یا اینکه دیگر نمی‌خواهید ساعت‌های آخر هفته خود را به کارهای خانه و باغبانی اختصاص دهید، شاید زمان آن رسیده که گزینه‌های خود را دوباره سنجیده و یک قدم به عقب بردارید.

به عنوان مثال یکی از دلایل ترک خانه ویلایی و انتخاب خانه کوچکتر و از مزایای زندگی در آپارتمان این است که شما می‌توانید به تمامی امکانات رفاهی در مجموعه خود دسترسی داشته باشید. امکاناتی مانند سالن بدنسازی، استخر، باربیکیو و روف گاردن در پشت بام و … حسن آن این است که شما نیازی به مراقبت، نگهداری و تمیز کردن اماکن عمومی نخواهید داشت. بلکه این کار به عهده مجمع عمومی ساختمان و بخش خدمات خواهد بود. بنابراین فقط با پرداخت هزینه‌ای مختصر، می‌توانید بدون دردسر از این امکانات بهره ببرید.

انتخاب خانه کوچکتر در مجتمع مسکونی
برای انتخاب خانه کوچکتر مجتمع‌های مسکونی می‌توانند گزینه جایگزین خوبی باشند.
  • انتخابی منطقی از نظر مالی

وقتی نوبت به حساب و کتاب مالی می‌رسد، قطعا متوجه می‌شوید که انتخاب خانه کوچکتر به این معناست که می‌توانید تحت فشار مالی کمتری زندگی کرده و با کاهش هزینه‌ها، پس‌انداز خود را افزایش دهید. بسیاری از افراد برای بالابردن نقدینگی خود در دوران بازنشستگی، خانه‌شان را می‌فروشند یا با اجاره دادن خانه و نقل مکان به خانه‌ای کوچکتر برای زندگی، عملا پس‌اندازشان را افزایش می دهند.

نقل مکان به یک خانه کوچکتر، به طور معمول به شما در کاهش هزینه‌های زندگی کمک خواهد کرد. در یک خانه کوچکتر، شما مبلغ کمتری برای قبض‌های آب و برق، بیمه، مالیات و یا حتی اجاره بها یا هزینه رهن و سایر هزینه‌های نگهداری پرداخت خواهید کرد.

  • کاهش زمان نظافت و گردگیری منزل

کم کردن و ساده کردن وسایل زندگی می‌تواند راهی برای رهایی و آزادی عمل بیشتر شما باشد. با کوچکتر کردن خانه‌تان مجبور خواهید شد تا دوباره تمام وسایلی که دارید را با دقت بررسی کرده و از شر برخی وسایل اضافی راحت شوید. زمانی که از شر تمام وسایل اضافی که همه ما به مرور در خانه‌های خود جمع می‌کنیم خلاص شوید، از اینکه چه بار سنگینی از روی شانه‌های شما برداشته می شود حیرت زده خواهید شد.

باید تصمیم بگیرید که هر گونه وسایل اضافی که در خانه جدید برای آنها جایی ندارید اهدا کنید، بفروشید یا دور بریزید. وسایلی نظیر مبلمان، لباس و … بنابراین آماده باشید تا قبل از روز اسباب کشی این تصمیم سخت را بگیرید که چه چیزهایی را باید بیرون بگذارید، در غیر این صورت باید هزینه اجاره یک واحد انباری اضافه را به بودجه خود اضافه کنید.

  • تغییر حال و هوا و ایجاد تغییرات در زندگی

شاید شما در ۳۰ سال گذشته خانه‌ای بزرگ و ویلایی در حومه شهر داشته‌اید و فرزندانتان را در آنجا بزرگ و تربیت کرده باشید و اکنون مشتاق باشید که به مرکز شهر نزدیک شده تا بتوانید پیاده به رستوران‌ها، کافه‌ها و جاذبه‌های فرهنگی دسترسی داشته باشید.

شاید از همسایگان پر سر و صدا و یا ترافیک طولانی و کلافه‌کننده، خسته شده باشید و به یک شروع تازه در شهری کوچک، روستا یا یک شهر ساحلی نیاز داشته باشید تا بتوانید زندگی آرام‌تری داشته باشید. زندگی که شما را مجذوب خود کند. یا شاید فقط از محله خود خسته شده باشید. در هر حال ممکن است که بسیاری از ما خواهان این باشیم که محل زندگی‌مان را تغییر دهیم تا منظره‌ای متفاوت داشته باشیم و کوچک کردن خانه می‌تواند راهی باشد تا شما را به رساندن به این زندگی رویایی نزدیک کند.

اگر می‌خواهید یک خانه کوچک در حومه شهر بگیرید، توصیه می کنیم ابتدا برای مدت کوتاهی ملکی را در آنجا اجاره کنید تا بتوانید عملا لمس کنید که آیا آن مکان با سبک زندگی شما جور در می‌آید یا خیر.

فاکتورهای مهم در انتخاب خانه کوچکتر

حالا اگر تصمیم خود را برای نقل‌مکان به یک خانه کوچکتر گرفته‌اید، قطعا این سوال برایتان مطرح می‌شود که این خانه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و هنگام انتخاب خانه کوچکتر به دنبال چه چیزی باشید. زمانی که به این جمع‌بندی رسیدید که زمان نقل‌مکان به یک خانه کوچکتر فرا رسیده، در زمان انتخاب این خانه، این فاکتورها را در نظر داشته باشید

  • خانه‌ای با نیاز به مراقبت کمتر:

اگر حوصله مسئولیت‌های متعدد نگهداری و رسیدگی به خانه را ندارید قطعا خانه‌ای با یک حیاط کوچک یا بدون حیاط ایده‌آل است. فضایی را انتخاب کنید که تعداد اتاق خواب‌هایش منطبق با نیازتان باشد. دارای یک فضای نشیمن و سرویس بهداشتی دم دست باشد. در این صورت فضای هدر رفته و بی مصرفی وجود نخواهد داشت.

  • نزدیکی به اماکن مورد علاقه شما:

خانه را در منطقه‌ای انتخاب کنید که دسترسی آسانی به فضاهایی نظیر کافه‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی، فروشگاه‌ها، دوستان، خانواده، پارک‌ها، سواحل، زمین های گلف، سینما و داشته باشد.

  • خانه های کلید نخورده:

تا می‌توانید به سراغ خانه‌ها و آپارتمان‌های قدیمی نروید تا نیاز به انجام پروژه‌های عجیب و غریب در تعمیرات و بازسازی های بزرگ را به حداقل برسانید. خانه‌های نوساز معمولا دارای عایق‌بندی بهتری هستند و ویژگی‌هایی دارند که می‌توانند مصرف انرژی را کاهش داده و موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های شما شوند.

  • خانه‌های یک طبقه:

سعی کنید خانه‌ای که می گیرید یک طبقه باشد، یا حداقل در طبقه اول واقع شده باشد و درصورتی که دوبلکس بود، یک اتاق خواب با سرویس بهداشتی و حمام در طبقه اول داشته باشد. زیرا زمانی که سن شما بالا می‌رود یا یکی از اعضای خانواده دچار آسیب دیدگی می‌شود، دیگر مجبور نخواهد بود پله ها را بالا برود.

در مجموع اگر بنا به هر دلیلی زندگی در خانه‌ای بزرگ برایتان مشکلاتی را به همراه دارد، شاید زمان این فرا رسیده که برای نقل‌مکان به خانه‌ای کوچکتر برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید از مزایای زندگی در چنین خانه‌ای بهره‌مند شده و زمان بیشتری را برای بهره‌گیری از زندگی صرف کرده و در عین حال در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. در مسیر انتخاب خانه کوچکتر حتما باید فاکتورهای متعددی را در انتخاب این خانه جدید در ذهن داشته باشید تا بتوانید با از میان برداشتن مشکلات قبلی، زندگی راحت‌تری را تجربه کنید.

منبع: homely

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments