بازار مسکن تهران در اسفند 1400

رکود و التهاب؛ دو کلمه‌ای که بازار مسکن در سال گذشته به دفعات زیادی با آنها مواجه شد. اما سوال اینجاست اگر رکود داشته، دلیل التهاب بازار کجای ماجرا قرار می‌گیرد؟ گزارش بازار مسکن تهران در اسفند 1400 نشان می‌دهد که همچنان طبق ماه‌های گذشته، قیمت مناطق مختلف روند صعودی داشته‌اند. در حالی که میزان خرید و فروش به‌اندازه‌ای نیست که جوابگوی نیازهای مردم باشد. تورم سرسام‌آور و افزایش قیمت‌ها مانع از این می‌شود که گردش مالی متناسبی در بازار مسکن اتفاق بیفتد. در ادامه قیمت‌ مسکن و تعداد معاملات در اسفند 1400 را با ماه مشابه در 1399 مقایسه خواهیم کرد.

آخرین وضعیت 1400

سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، هر ماه گزارشی از تعداد معاملات و متوسط قیمت هر متر مربع اعلام می‌کند. در آخرین گزارش این سامانه از سال 1400 با ارقام و اعداد مشابهی مواجه می‌شویم. در حالی که اسفند 1399 تعداد معاملات واحدهای مسکونی 5273 فقره بود، در اسفند 1400 به 6834 رسید. این یعنی رشد 29.6درصدی. اما در مقایسه با بهمن 1400چطور؟ با توجه به اینکه در بهمن 1400 این تعداد به 8532 رسیده بود، در اسفند کاهش 19.9درصدی را تجربه کرد.

بازار مسکن در اسفند 1400معاملات و متوسط قیمت هر متر مربع واحدهای مسکونی تهران. اسفند 1400

اگر با این اعداد و درصدها هنوز چشمان‌تان از تعجب گرد نشده، پس متوسط قیمت‌ هر متر مربع را هم بخوانید. متوسط قیمت در اسفند 1400 به بیش از 35 میلیون رسید و در مقایسه با اسفند سال 1399، افزایش 16 درصدی داشت. این را درنظر بگیرید که در بازار مسکن بهمن 1400 که متوسط قیمت 33 میلیون تومان بود، باز هم افزایش 6.2 درصدی داشته‌ایم.

حباب خیالی؟

باتوجه به کاهش حدود 5 درصدی میانگین نرخ دلار اسفند در مقایسه با بهمن ماه 1400، قیمت دلاری مسکن با افزایش همراه بود. به نظر می‌رسد به محدوده‌ای وارد شده که تقریباً می‌توان گفت بازار مسکن تهران در اسفند 1400 حباب بود. بنابراین می‌توان انتظار افزایش با شیب کمتری را داشت. درحالی که با افزایش نرخ دلار افزایش همچنان سرمایه‌گذاری مسکن جزو دارایی‌های جذاب و بازارهای پرطرفدار بود.

حباب بازار مسکن

گران‌تر از قبل!

طبق اعلام بانک مرکزی، در اسفندماه سال گذشته متوسط قیمت یک متر مربع در بازار مسکن شهر تهران، ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان بود. این رقم در مقایسه با ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۲ و ۱۶ درصد افزایش داشت. احتمالاً نیازی به گفتن نیست که همچنان منطقه‌ی یک، به‌عنوان گران‌ترین منطقه در صدر جدول قرار دارد. متوسط قیمت در این منطقه 77 میلیون و تعداد معاملات 374 فقره بود. تقریباً در شش ماه گذشته از مهر تا اسفند جایگاه مناطق در جدول زیر تغییر چندانی نداشته است. می‌توان منطقه 18 را ارزان‌ترین منطقه در معاملات درنظر گرفت. ولی نکته‌ی اصلی این آمارها در این است که در کدام منطقه می‌توان حاشیه‌ی امن سرمایه‌گذاری را پیدا کرد. جواب را در منطقه‌ی پنج تهران باید پیدا کرد. در این منطقه باوجود متوسط قیمت 42 میلیون تومانی، 974 فقره معامله انجام شد؛ بیشتر از هر منطقه‌ی دیگر.

قیمت آپارتمان در اسفند 1400

در آخر

آمار و ارقام به تنهایی دردی از ما دوا نمی‌کند. باید از طریق مشاورهای متخصص بتوانیم تحلیل درستی از وضعیت به دست آوریم. اگر قصد دارید سال جدید را با سرمایه‌گذاری در بازار مسکن شروع کنید، به مشاوره نیاز دارید. با نیک بوم تماس بگیرید و خودتان را برای ماجراجویی در دنیای مسکن آماده کنید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments