تاریک کردن اتاق خواب ؛ چطور و چگونه؟

روشهای تاریک کردن اتاق خواب

اگر جزو افرادی هستید که وجود حتی اندکی نور در اتاق، خواب را از چشمانتان می‌رباید ، این مطلب مخصوص شماست. این دسته افراد اگر در اتاقی با پنجره‌های متعدد بخوابند، با تابش اولین اشعه‌های خورشید سحرگاهی از خواب بیدار شده و بدخواب می‌شوند و داشتن یک خواب شیرین، بدون چشم بند برایشان مثل یک رویاست؛ اما خبر خوب اینکه به راحتی و با به کارگیری چند ترفند ساده می‌توان برای تاریک کردن اتاق خواب دست به کار شد و می‌توان به سراغ متدهای مختلفی رفت که برخی از آنها با هزینه‌ای اندک قابل پیاده‌سازی هستند.

تابش طلایی نور خورشید می تواند روز خوبی را برایتان بسازد، البته به شرطی که این اشعه‌های جذاب و دلنشین، خواب را از چشمان شما دور نکند. زمانی که به خواب بیشتری احتیاج دارید، تابش مستقیم اشعه‌های نور خورشید به صورتتان یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که خواب شما را بهم می‌ریزد. در این صورت نه تنها اتاق خوابتان ناخواسته غرق در نور خورشید می‌شود، بلکه ممکن است دمای اتاق به شکل ناخوشایندی بالا برود. در چنین شرایطی است که به کارگیری راهکارهایی برای تاریک کردن اتاق خواب بسیار ضروری خواهد بود.

ترفندهای تاریک کردن اتاق خواب

بسیاری از افراد هرچقدر هم که شیفته نور خورشید و روشنایی روز باشند، ترجیح می‌دهند تا اتاق خواب تاریکی داشته باشند تا بدون ورود کوچکترین نوری بتوانند به خوبی استراحت کرده و پرانرژی و شاداب از خواب برخیزند. در این مقاله درباره راهکارهایی کاربردی برای ایجاد فضایی تاریک در اتاق خواب صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید

نورهای مزاحم خواب، شامل نورهایی هستند که از پنجره یا زیر در اتاق و از راهرو وارد اتاق می‌شوند. ممکن است افرادی که در خانه زندگی می‌کنند اصرار داشته باشند که برای تردد امن شبانه در خانه ، یکی از چراغ‌های راهرو دائماً روشن باشد یا مدام آنها را روشن و خاموش می‌کنند. فرقی نمی‌کند که این نور از یک چراغ ضعیف باشد یا از هر چراغ دیگری.

حتی بهترین درهای اتاق خواب‌ها هم مقداری نور از اطراف یا حتی بالا و پایین در به داخل راه می‌دهند. همانطور که راه‌های زیادی برای نفوذ نور به اتاق خواب وجود دارد تا بد خوابتان کند، در مقابل راه‌های زیادی هم برای تاریک کردن اتاق خواب وجود دارد تا این مشکل را کنترل کنید. در اینجا چند راهکار کاربردی را به شما نشان می‌دهیم:

مسدود کردن راه نفوذ نور از راهروها

با یک راه‌حل بسیار ساده و ارزان می‌توانید این مشکل را حل کنید. اگرچه ممکن است از نظر ظاهری جلوه شیکی در دکوراسیون اتاق نداشته باشد.

برای تاریک کردن اتاق خواب و جلوگیری از نفوذ نور راهرو به داخل اتاق، ابتدا دو قلاب دیواری ارزان قیمت بخرید. درست شبیه قلاب هایی که دسته کلیدها را از آن آویزان می‌کنید. قلاب‌ها را با فاصله حدود ۵ سانتیمتر در دو طرف چارچوب درب ورودی اتاق، به دیوار بکوبید. یک پتوی ضخیم قدیمی را پیدا کنید و بالای آن را طوری سوراخ کنید که بتوانید پتو را از قلاب‌ها آویزان کنید. پتو را به نحوی آویزان کنید که بخشی از آن پایین در را کاملاً پوشش دهد و مطمئن شوید که با گذاشتن یک سبد یا چیزی شبیه آن در پشت در، کاملا از ورود نور از زیر درب اتاق جلوگیری خواهد کرد.

مسدود کردن نور ورودی از پنجره

بهترین راهکار برای جلوگیری از نفوذ نور آفتاب از طریق پنجره، خرید یک پرده مناسب، ضخیم و کاربردی است؛ البته اگر بخواهید، راهکار ارزان قیمت‌تری را هم پیش پای شما قرار خواهیم داد:

خرید و نصب پرده رومن

برای حل مشکل ورود نور از پنجره‌ها در اتاق خواب، بهترین گزینه برای شما پرده طرح رومن است که در طول روز نور را به اتاق راه می‌دهند و در هنگام خواب به راحتی می‌توان راه نفوذ نور را بست. می‌توانید در فروشگاه‌های پرده فروشی انواع پرده های طرح رومن را پیدا کنید (پرده های طرح رومن که به نام “شید رومن” نیز شناخته می‌شوند معمولاً به شکل عمودی هستند)؛ درعین حال شما می‌توانید از پرده‌های معمولی که قابلیت مسدود کردن مسیر نوری که از بیرون وارد اتاق می‌شوند را دارند، استفاده کنید.

اگرچه ممکن است این کار کمی هزینه‌بر باشد، به خصوص اگر شما مستاجر هستید و نمی‌خواهید هزینه زیادی صرف دکوراسیون خانه اجاره‌ای کنید. اما بهره گیری از پرده‌های مناسب، مثل پرده رومن کاملا راه نفوذ نور را خواهد بست.

تاریک کردن اتاق خواب با پرده رومن
برای تاریک کردن اتاق خواب پرده مناسبی برای تامین نور وانسداد مسیر آن در زمان‌های مناسب انتخاب کنید.
 

تهیه یک پرده ارزان قیمت

خوشبختانه روش موثر دیگری با هزینه‌ای کمتر وجود دارد که برای تاریک کردن اتاق خواب به همین خوبی عمل می‌کند. ابعاد پنجره‌هایتان را اندازه بگیرید و به یک مغازه پارچه‌فروشی بروید. از آنها بخواهید که به شما پارچه‌های ضخیم و ارزان‌قیمت را نشان بدهند. می توانید جنسی را انتخاب کنید که بسیار سنگین هم باشد تا نه تنها از نفوذ نور جلوگیری کند، بلکه جلوی سرو صدا را هم بگیرد.

در مورد عرض پارچه به خاطر داشته باشید که مقدار پارچه‌ای را که در دو طرف پنجره روی میل پرده قرار می‌گیرد را نیز در نظر بگیرید. با احتساب این مقدار پارچه، ارتفاع آن را طوری انتخاب کنید که تا کاملا به پایین پنجره برسد و حتی کمی بلندتر هم باشد. مرحله بعدی خریدن چوب پرده یا میل پرده است. فراموش نکنید که نکته مهم برای خرید چوب پرده این است که پهنای آن از هر طرف حدودا بیست سانتیمتر از پهنای پنجره‌تان بیشتر باشد.

چطور پرده را بدوزیم و آویزان کنیم؟

برای دوختن پارچه و آویختن آن از چوب پرده، می‌توانید از یک منگنه مخصوص استفاده کنید، ولی اگر چرخ خیاطی در دسترس دارید این مرحله برایتان راحت‌تر خواهد بود. بعد از منگنه کردن یا دوختن پارچه، می‌توانید پارچه را از چوب پرده آویزان کنید. بدین ترتیب می‌توانید در مواقع لزوم پرده را کنار زده و یا رول کرده و بالا ببرید و دور آن یک طناب یا یک قطعه سیم بیندازید. این کار برای این است که بتوانید پرده را کنترل کنید و هر وقت که خواستید با استفاده از این سیم، پرده را بالا بکشید. اینگونه کار نیازی نیست که دیوار اتاق را سوراخ کنید؛ همچنین این کار به شما اجازه می‌دهد که با خیال آسوده و بدون مزاحمت نور بیرون، در فضایی کاملاً تاریک بخوابید.

تاریک کردن اتاق خواب با پرده های ارزان قیمت
می توانید از پارچه های ضخیم و سنگین برای جلوگیری از ورود نور و صدا از پنجره استفاده کنید

راه‌حل‌های سازشکارانه تاریک کردن اتاق خواب

اگر شدت نور آنقدر زیاد است که تا زمان خرید و نصب پرده، نمی‌توانید بخوابید و یا با کم شدن شدت نور، مشکل شما برطرف خواهد شد، می‌توانید با روشهای ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تر این کار را انجام دهید و بدین ترتیب فضای بیشتر و متعادل‌تری را در اتاق ایجاد خواهید کرد. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نصب برچسب‌های شیشه مات کن

برچسب‌های شیشه مات کن می‌توانند تا حدی مانع از ورود نور به فضا شوند. در عین حال چسباندن این برچسب‌ها باعث برهم ریختگی و شلوغی اتاق چه از منظر خارجی و چه از نظر داخلی نخواهد شد. یک نکته مثبت دیگر راجع به این برچسب‌ها این است که می‌توانند اتاق را خنک‌تر نگه دارند، تابش خیره کننده نور را کاهش داده و تا ۹۹% اشعه ماورا بنفش خورشید را جذب کنند. همچنین این برچسب‌ها باعث می‌شوند که مبلمان، رنگ خانه و فرش‌ها در اثر تابش نور خورشید رنگ پریده نشوند.

بسیاری از این برچسب‌ها، تنها یک مات‌کننده ساده هستند و در عین حال مدل‌های فانتزی با طرح‌های جذاب و زیبای متعدد و فراوانی هم در بازار یافت می شوند.

این برچسب‌ها نیازی به نصب قلاب، کوبیدن میخ یا وارد کردن هرگونه آسیب دیگری به دیوار ندارند. همچنین برای نصب آنها نیاز به متخصص ندارید و می‌توانید هر وقت بخواهید آنها را از روی شیشه بکنید. با تغییر فصل و زاویه تابش خورشید، می‌توانید به راحتی این برچسب‌ها را کنده و یا تعویض کنید. فقط قبل از چسباندن آنها، کاملا از تمیز بودن شیشه پنجره‌ها اطمینان حاصل کنید تا این برچسب‌ها به بهترین شکل ممکن روی شیشه بچسبند.

تاریک کردن اتاق خواب با چسباندن برچسب
برچسب‌های مات کننده نقش موثری در تاریک کردن اتاق خواب ایفا خواهند کرد.

روش نصب برچسب ها

این برچسب‌ها قیمت زیادی ندارند و اگر یک قطعه بزرگ از آن را دارید، می‌توانید به‌راحتی آن را با قیچی به ابعاد مدنظرتان بریده و بر روی پنجره‌ها بچسبانید. برچسب‌ها را باید به خوبی روی شیشه فشار دهید تا مطمئن شوید که چسبیده شده و کنده نمی‌شوند. اما هنگامی که شروع به چسباندن می‌کنید، می‌بینید که کار با سرعت بالایی انجام می‌شود. البته حتما قبل از شروع کار دستورالعمل نصب برچسب‌ها را مطالعه کنید.

قبل از اینکه کاری انجام دهید….

اگر آپارتمان یا خانه‌ای که اجاره کرده‌اید نوساز است و یا به تازگی بازسازی شده، ضرری ندارد که با صاحبخانه راجع به نصب پرده مدل رومن برای اتاق‌ها با هزینه خودشان صحبت کنید. شما می‌توانید این موضوع را مطرح کنید که با استفاده از این پرده ها و کاستن از شدت نور خورشید، دیوارهای تازه رنگ شده، کابینت‌های جدید و یا پیشخوان‌های نو، رنگ پریدگی کمتری پیدا می‌کنند. تضمینی وجود ندارد که صاحبخانه‌ها این مورد را قبول کنند، اما صحبت کردن در این مورد ضرری ندارد.

جمع بندی

در هر صورت اگر ورود نور از پنجره به داخل اتاق، خواب راحت را از چشمان شما ربوده، باید برای برطرف کردن این مشکل و تاریک کردن اتاق خواب دست به کار شوید؛ اگر مشکلی با هزینه‌های احتمالی ندارید، احتمالا بهترین راهکار این است که سر فرصت برای خرید یک پرده ضخیم و مناسب اقدام کنید تا مشکل به صورت کلی و ریشه‌ای حل شود؛ اما اگر سریعا قصد دست به کار شدن و حل مشکل را دارید، باید به گزینه‌های کم هزینه‌تر و سریعتر مثل نصب برچسب مات کننده و یا نصب یک پتو یا پارچه ضخیم فکر کنید تا بتوانید با تاریک کردن اتاق خواب، شرایط را برای یک خواب آسوده فراهم کنید.

منبع: ApartmentRating

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments