فاکتورهای مهم برای انتخاب رنگ مبل و کاناپه

انتخاب رنگ مبل با درنظر داشتن فاکتورهای مهم

اگر قصد دارید تا تغییراتی بزرگ و چشمگیر در دکوراسیون منزل و یا دست‌کم سالن پذیرایی‌تان ایجاد کنید، یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای این کار، تغییر رنگ مبل‌های خانه است. شاید تغییری کوچک به نظر برسد ولی تغییر رنگ مبلمان خانه، شاید به اندازه تغییر خود مبلمان به چشم بیاید. این را درنظر داشته باشید که با انتخاب رنگ مبل متفاوت، می‌توانید تم رنگی فضا را تعریف کرده و سپس دکوراسیونی متفاوت و مرتبط با آن را تهیه کنید.

یک دست مبل ممتاز با روکشی از یک جنس شیک و لوکس و یا رنگی متفاوت و زیبا، به‌عنوان یک قطعه الهام‌بخش در اتاق قرار می‌گیرد. این مبل عملا در حکم یک نقطه کانونی در اتاق عمل خواهد کرد.

اگر می‌خواهید به اتاقی که از قبل دکور شده یک مبل اضافه کنید و یا مبل نقشی حمایت کننده را ایفا کند، اینجاست که انتخاب رنگ مبل اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. انتخاب یک مبل جدید برای اتاقی که از قبل رنگی خاص دارد، اقدام متفاوتی است. یعنی یا باید به سراغ مبلی با رنگ خنثی بروید و یا اینکه مبلی با رنگی متفاوت را انتخاب کنید تا به‌عنوان یک قطعه شاخص در اتاق قرار گیرد.

در انتخاب رنگ مبل چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

واضح و روشن است که در هنگام انتخاب مبلمان، در نظر گرفتن سبک مبلمان و هماهنگی آن با سبک دکوراسیون منزلتان، تنها نکته موجود نیست؛ بلکه شما باید در هنگام انتخاب رنگ مبل نیز دقت لازم را به کار بگیرید.

بسیاری از طراحان دکوراسیون علاقه دارند که رنگ مبل با دیوار هماهنگ باشد تا اتاق بزرگتر به نظر برسد. این ایده‌ای است خلاقانه برای بهره‌گیری از یک تم رنگی هماهنگ. اگر مبلی بخرید که با رنگ دیوارتان هماهنگ باشد، با عوض کردن رنگ دیوار در آینده به مشکل برخواهید خورد.

معمول‌ترین رویکرد در انتخاب رنگ مبل این است که رنگ آن مکمل اجزای دیگر دکوراسیون باشد، نه اینکه با رنگی جیغ و شاخص در مرکز توجه باشد و یا در رنگ اتاق مستتر و پنهان شده باشد. به همین دلیل است که رنگ خنثی برای مبل‌ها به‌عنوان محبوب‌ترین رنگ‌ها شناخته می‌شوند.

دوراهی انتخاب مبل تیره یا روشن؟!

هنگامی که در مورد رنگ مبلتان تصمیم‌گیری می‌کنید، چه به سراغ رنگی شاخص بروید و یا رنگی خنثی، نیاز دارید تا تصمیم بگیرید که رنگ آن تیره باشد یا روشن.

رنگ کفپوش اتاق یکی از فاکتورهایی است که باید در هنگام انتخاب مدنظر داشته باشید؛ چرا که کفپوش، تاثیر زیادی در انتخاب شما خواهد داشت. اگر می خواهید مبلی را در فضای مشخصی قرار دهید، در نظر بگیرید که آن را بر روی یک کفپوش چوب تیره رنگ، یک فرش و یا ترکیبی از آن دو قرار می دهید؟! از آنجایی که مبل‌ها به طور سنتی بزرگ و روکش‌دار هستند و جنس روکش آنها اغلب نور را جذب می‌کند، ممکن است فضای اتاق را به طور قابل توجهی تاریک کنند.

اگر مبل تیره می‌خواهید

اگر شما بر روی یک کفپوش تیره، مبلی تیره را قرار دهید، به نظر می‌رسد مبل در فضای اتاق ناپدید می‌شود.

اگر می‌خواهید بر روی یک کفپوش تیره، مبلی تیره را قرار دهید، باید سعی کنید فضا طوری باشد که مبل به چشم بیاید. مبلی تیره با پایه‌های فلزی یا به رنگ چوب روشن، می‌تواند بین مبل و کفپوش، فضای خالی بصری ایجاد کند. استفاده فرش یا قالیچه‌ای به رنگی روشن‌تر در زیر پایه‌های جلویی مبل، می‌تواند تیرگی‌ها را بشکند و باعث شود تا مبل خودش را نشان دهد.

میزی که برای جلوی مبل در نظر می‌گیرید اگر فلزی و یا به رنگ چوب روشن باشد، کمک می‌کند تا رنگ کفپوش و مبل مجزا به نظر برسند.

انتخاب رنگ مبل تیره
اگر قصد استفاده از یک مبل تیره روی یک کفپوش تیره را دارید، یک فرش روشن فضا را به خوبی می‌شکند.

انتخاب مبلی به رنگ روشن

چالش انتخاب رنگ مبل روشن، متفاوت از رنگ‌های تیره است. بزرگترین چالش انتخاب یک کاناپه رنگ روشن، لک شدن و سایش آن است. قبل از انتخاب مبلی به رنگ روشن یا سفید، حتما در نظر بگیرید که مبل در اتاق چقدر استفاده می‌شود و امیدوارید چطور از آن استفاده شود.

اگر حیوان خانگی دارید که روی مبل دراز می‌کشد، احتمالا انتخاب یک مبل سفید یا مبلی به رنگ روشن، گزینه مناسبی برای اتاق‌نشیمن شما نیست. اگر مبلتان توسط کودکان و حیوانات خانگی زیاد استفاده می‌شود، ولی شما همچنان دوست دارید مبلی به رنگ روشن داشته باشید، بهترین راه استفاده از روکش‌های قابل شستشو خواهد بود.

انتخاب رنگ مبل روشن
اگر در خانه فرزند کوچک یا حیوان خانگی دارید، مبلی به رنگ روشن، برایتان مناسب نخواهدبود.

انتخاب رنگ مبل مناسب با نیازهایتان

حالا که در مورد روشن یا تیره بودن رنگ مبلتان تصمیم‌گیری کردید، زمان آن رسیده که به رنگ آن فکر کنید. اگر نمی‌خواهید که مبلی داشته باشید که رنگی متمایز و متفاوت داشته باشد، بهتر است به رنگ‌های خنثی فکر کنید. دکور کردن اطراف مبل‌هایی به رنگ خنثی، به مراتب راحت‌تر است.

اگر مبلمان خانه به رنگ خنثی باشد، تغییر دکوراسیون و سبک دکوراسیون در آینده، خیلی خیلی راحت‌تر خواهد بود. پس اگر به ایجاد تنوع در دکوراسیون فکر می‌کنید، مبلمانی به رنگ خنثی خریداری کنید:

رنگ‌های خنثی بهترین گزینه

رنگ‌های خنثی برای مبلمان شامل رنگ‌های بژ، خاکستری، خاکستری مایل به قهوه‌ای و کرم هستند. پارچه مبلی که به رنگ بژ مات باشد، بدون اینکه به چشم بیاید، در کنار رنگ‌های دیگر جلوه شیک و زیبایی خواهد داشت؛ اما پارچه طرح‌دار رنگ بژ که به شکل راه راه، گلدار یا خال خالی باشد، به صورت تک رنگ و بدون اینکه رنگ اضافه‌ای در آن استفاده شود بسیار جذاب خواهد بود.

طیف رنگی خاکستری برای پارچه مبل، از خاکستری بسیار روشن کم‌رنگ شروع شده و تا خاکستری ذغالی یا دودی، گسترده هستند. رنگ خاکستری نیز می‌تواند انتخابی شیک، راحت و مناسب باشد. مبل‌هایی با رنگ خنثی، به‌خوبی مکمل دیگر اجزای دکوراسیون شما بوده و همچنان شیک و جذاب به نظر می‌رسند.

مبلمان به هر رنگی که باشد، به زیبایی با فضای شما ترکیب می‌شود؛ کافی است که با افزودن لوازم تزئینی یا طرح‌هایی از همان رنگ برای گسترده کردن آن تم رنگی در فضای اتاق دست به کار شوید. مبل یک بخش بزرگ در فضای اتاق به حساب می‌آید که با تکرار رنگ آن در نقاط مختلف و در وسایل مختلف با رنگ شاخص می‌توانید در فضای اتاق تعادل ایجاد کنید.

ترفند آخر

وقتی قصد خرید یک کاناپه جدید دارید تا آن را در سالن نشیمن قرار دهید، نیازی نیست که بقیه مبلمان و دکوراسیون را نیز هماهنگ با این کاناپه بخرید. گزینه بهتر، انتخاب یک جفت صندلی روکش‌دار است که باعث بهتر نمایان شدن کاناپه بشود. اصلا نیازی نیست که صندلی‌ها کاملا با کاناپه هماهنگ باشند و کافی است تا ترکیبی از الگو و یا بافت رنگ مبل یا کاناپه را در خود داشته باشند.

انتخاب رنگ مبل و صندلی‌های آن
بعد از انتخاب یک کاناپه، می‌توانید دو صندلی با رنگ‌های متفاوت و هماهنگ با آن کاناپه تهیه کنید

استفاده از یک جفت صندلی، به جای مبل‌های کوچک دو نفره هماهنگ با کاناپه، حتی این شانس را به شما می‌دهد که رنگ‌های بیشتری را در انتخاب اثاثیه خانه داشته باشید. کوسن‌ها و بالش‌هایی با رنگ‌های شاخص را فراموش نکنید و این را به عنوان ترفند آخر، وقتی در حال هماهنگ کردن مبل جدیدتان با دکوراسیون اتاق هستید به کار بگیرید.

این کوسن‌های کوچک رنگی به‌عنوان شاخص‌های مهم در دکوراسیون، باعث می‌شوند تا چشم‌ها به سویشان خیره شوند.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments